Trailer opknappen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:06

timokyana schreef:
Tja,bovenstaand de reden dat ik me er niet inmeng ;-)
Bedankt voor het uitgebreide antwoord,zal het alleen uit moeten printen want geloof niet dat ik het zo kan uitleggen :+

Ik zal zoeken naar wat specificaties; professioneel en industrieel klinkt wel interressant, maar met wat moeite kun je het gewoon bij je lokale installateur kopen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:13

handig Ikke, ik print het ook aan en geef het aan vriendlief door, die begrijpt het wel,

Ik meng me even in het topic met wat vragen, want ik raak een beetje het overzicht kwijt qua opknappen, heb net een hoop topics door zitten lezen,

benodigd
voor de bodem: multiplex buitenkwaliteit verlijmt 25 mm ( 1 plaat? of meerdere, ik vind nl alleen maar bepaalde maten)
zijwanden: betonplex 15 mm

Welke kit kan ik het beste gebruiken? en waar kan ik een rubberen mat kopen voor op de bodem?

Ik ( lees mn vriend) ga zelf de trailer opknappen, een sluis uit 93, we moeten wel nog controleren wat er allemaal rot is, sowieso wil ik remmen/ verlichting en bodem doen,
de zijwanden zijn volgens mij nog oke, maar hebben betere inspectie nodig. Maar goed mocht het zo zijn dan hoop ik dat mn wanden niet op mn bodem staan..
is daar een handigheidje voor om het te zien?

AMetz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:08

Beste mensen,
als nieuweling op bokt volg ik dit topic graag. Ik moet (wil) een oude Hotra/DWS opknappen. In ieder geval moet de vloer totaal vervangen worden. Omdat ik door de bomen het bos al kwijt ben in alle topics zou ik graag een "boodschappenlijstje" zien van dingen waar je aan moeten denken en wat je waar aan kunt schaffen. Wat zijn de do's en don'ts.

Bedankt iedereen!

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:32

ikke schreef:
Westfalia's hadden inderdaad standaard 2400kg spec assen onder hun trailers, zelfs bij de 1,5-paards! Het is dus puur een kwestie van andere papieren.

De koppeling moet mogelijk ook worden aangepast. Ook daar gelden maximale gewichten voor. Zo heeft een Bockmann Duo bijvoorbeeld wel assen voor 2400 kg, maar moet de koppeling vervangen worden bij een "upgrade"

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:23

Hey

Wij hebben sinds kort ook een sluis gekocht. van 95. We willen de vloerplaat er uit halen en vernieuwen. Weet iemand of je in dat geval ook de zijpanelen moet verwijderen?

Bedankt!

catalyst1

Re: Trailer opknappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:26

Hier ook iemand die met de trailer aan de gang moet. Ik heb een Henra trailer.Daar moet een nieuwe bodem is en ik vraag me af of dat zelf te doen is?Verder wil ik de houten buitenwand netjes maken.De afgelopen jaren heb ik hem ingesmeerd met lijnzaadolie zodat hij mooit bleef,maar nu is alles eraf en dacht ik eraan of hem te schilderen?Of toch beter schuren en weer in de olie of bv lak zetten?

Huub35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:53

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht, dus even voorstellen:
sinds een tijdje zijn we bezig met het zoeken naar een eigen pony voor onze 15-jarige dochter (we zoeken een E-pony met ervaring in springen en genoeg braafheid en werklust voor een onervaren ruiter). Op dit moment nog niets gekocht, maar wel al een paar keer serieus gekeken, en dus kwam ik tot de conclusie dat een eigen trailer erg handig zou zijn (sta je daar met een vers gekocht dier aan de andere kant van het land, en heb je nog geen mogelijkheid tot vervoer van het kostbare bezit ;) ).

Dus afgelopen week op strooptocht gegaan, en een trailer uit 1997 gevonden (Titan 2 paards met polytop wanden, zadelkamer en gietvloer).

Op MP zag het er mooi uit, mailwisseling was vriendelijk en de trailer zou in goede staat zijn.

Echter, aangekomen, bleek binnen 1 minuut dat de bodem knatsrot was, daar zou ik nog geen lammetje meer mee willen vervoeren.

Dus, wat gepingeld (waarschijnlijk nog te weinig) en nu is hij van ons. Maar naast een nieuwe trailer heb ik dus nu ook weer een extra regeltje op mijn klussenlijst, en dat regeltje staat vrij ver bovenaan :-).

Dus eens goed hier op bokt gelezen, en vandaag met deze nieuwe kennis de trailer nog eens grondig bekeken.

Twee fijne observaties:
- de vloer ligt tussen de wanden -> yes!!
- aan de achterkant sluit de vloer mooi glad aan op de scharnierplaat van de klep, dus geen noodzaak tot een drempeltje of drainagegaten

Ik heb al wat zitten prutsen, en op plekken kan ik met de hand en een schroevendraaier zo hele stukken uit de vloer pakken, dus het verwijderen lijkt ook mee te gaan vallen. Enige ding is dat ik de zadelkamer ga verwijderen, want ook voren zijn stukjes rot.

Echter, ik heb ook een paar vragen:
1) de afstand tussen de wanden is binnenwerks 160-161 cm. Een betonplex plaat is 153. Is dat een probleem en moet ik zoeken naar een plaat van de juiste breedte (die zijn er, maar wel moeilijk te vinden), of is er een handige truc/oplossing hiervoor
2) ik begreep dat soms mensen ook hardhouten balken gebruiken ipv een betonplex plaat. Ik zie de charme hiervan wel in (makkelijker te monteren, ruimte tussen balken laat urine etc. door, en tropisch hardhout is nog degelijker dan betonplex (denk ik). Echter, heb je bij deze balken niet een probleem wanneer een paard op 1 hoef staat, dat dan de kracht van het halve gewicht alleen op 1 balkje van 25 mm dik rust (dat kan toch makkelijk 200-300 kg zijn, en nog meer tijdens het rijden). Ik twijfel een beetje of dat niet te slap is
3) de zijwanden zijn polytop, dat is een multiplex met aan weerszijden een polypropyleen laag (bij International Plywood heet dit spul Multiwall, is in veel kleuren te krijgen). Op zich zijn de wanden nog hard, voor zover ik gezien heb. Echter hebben de vorige gebruikers links en rechts een gat in de toplaag getrapt, en daaromheen zijn de bovenste fineren ook los gekomen. Ik ben van plan om rubber trapbescherming te gaan verlijmen, dus deze beschadigingen vallen dan weg. Ik vraag me echter af of ik niet iets moet doen voordat ik het rubber erover lijm, om rotten van binnenuit te voorkomen. Ik denk aan de volgende alternatieven:
a) niets doen, gewoon het rubber er tegenaan plakken
b) al het losse materiaal wegsnijden (dit maakt de beschadiging serieus groter), holte eventueel opvullen (waarmee?) of sealen, en dan rubber ertegenaan
c) tussen de losse lagen lijm laten lopen en goed aanklemmen zodat alles weer 1 geheel wordt, vervolgens overblijvende holte opvullen of sealen, rubber plakken
Wellicht heb ik ook nog een mogelijkheid vergeten. Ik geloof (nog) niet dat nieuwe zijwanden nodig zijn.
4) Ik ga de klep waarschijnlijk ook vervangen, die is nog niet echt rot, maar over twee jaar ook aan de beurt, dus dan maar beter meteen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen, ik heb al veel gelezen hier waarvan ik veel geleerd heb.

Groeten,

Huub

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:39

De platen voor de vloer kun je ook in andere maten krijgen, heb ze laatst nog zien staan bij een kennis van mij die een traileronderhoudsbedrijf heeft, het zijn geen betonplexplaten, maar kan zo even niet op de naam komen. Deze zelfde platen worden door veel trailerfabrikanten toegepast. Ik zou altijd gaan voor een kwaliteitsplaat uit 1 stuk en dan minimaal de dikte toepassen die er nu ook in zit. Beter moeilijk te krijgen dan gaan voor een alternatief wat niet optimaal is.

Balken als vloerplaat kan ook prima, wel is het zo dat als je dezelfde sterkte wilt hebben als een plaat dat je waarschijnlijk dikker uitkomt dan als je een plaat toepast en zal deze ook een hoger gewicht zal hebben dan een plaat. De dikte die je nodig hebt hangt af van de overspanning en sterkteklasse van het hout, zonder deze gegevens is daar niets zinnigs over zeggen. Ik denk dat je met dit alternatief te hoog uitkomt en de trailer ook onnodig zwaar maakt.

Er zijn nog meer alternatieven voor vloerplaten, zo ben ik laatst eens in aanraking gekomen met kunststof roostervloeren en -liggerprofielen. Het is een kwestie van tijd voordat fabrikanten dit als optie gaan toepassen. Verder komt je hier en daar nog een vloer onder de naam 'aluplast' tegen. Zelf ben ik echter absoluut geen voorstander van een aluminium als vloer in de trailer wat in contact kan komen met dooizouten (winterperiode) en urine. Ook als je een behandeld aluminium vloer gaat toepassen moet je er altijd om denken dat deze laag er niet af kan schuren bij de opleggingen of tussenbalken.

Heb je ook foto's van de beschadigingen? Advies hierover geven zonder foto's is vrij lastig. Als het hout nog hard is, zou je bij de bouwmarkt kunnen kijken of Albastine (houtrotstop) iets kan betekenen zodat er geen vocht in kan trekken (ik heb zelf geen ervaring met dit product, maar zag dit laatst hangen in de bouwmarkt). Goed laten drogen en afsmeren met 2 componenten houtrotvuller (zelfde merk) Vervolgens kun je je rubber er tegenaan plakken. Sowiezo raad ik je aan om je wanden nog eens heel zorgvuldig gaan bekijken, mocht je toch zwakke plekken ontdekken, vervang de wanden dan gelijk, ben je de komende 10 jaar klaar als je het goed doet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:39

Huub35 schreef:
Twee fijne observaties:
- aan de achterkant sluit de vloer mooi glad aan op de scharnierplaat van de klep, dus geen noodzaak tot een drempeltje of drainagegaten

Dat drempeltje was in de oude regels (tot 2005) verplicht en moest 2cm hoog zijn.
Dat de vloer tussen de wanden ligt is een prettig begin, maar heeft de vloer ook voldoende ondersteuning op het chassis?

Huub35 schreef:
Ik heb al wat zitten prutsen, en op plekken kan ik met de hand en een schroevendraaier zo hele stukken uit de vloer pakken, dus het verwijderen lijkt ook mee te gaan vallen. Enige ding is dat ik de zadelkamer ga verwijderen, want ook voren zijn stukjes rot.

Echter, ik heb ook een paar vragen:
1) de afstand tussen de wanden is binnenwerks 160-161 cm. Een betonplex plaat is 153. Is dat een probleem en moet ik zoeken naar een plaat van de juiste breedte (die zijn er, maar wel moeilijk te vinden), of is er een handige truc/oplossing hiervoor

Gewoon zoeken naar een passende plaat. Die zijn er gewoon. http://www.leeuwerik.nl/ zou je leverancier kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk meer leverancier.
Huub35 schreef:
2) ik begreep dat soms mensen ook hardhouten balken gebruiken ipv een betonplex plaat. Ik zie de charme hiervan wel in (makkelijker te monteren, ruimte tussen balken laat urine etc. door, en tropisch hardhout is nog degelijker dan betonplex (denk ik). Echter, heb je bij deze balken niet een probleem wanneer een paard op 1 hoef staat, dat dan de kracht van het halve gewicht alleen op 1 balkje van 25 mm dik rust (dat kan toch makkelijk 200-300 kg zijn, en nog meer tijdens het rijden). Ik twijfel een beetje of dat niet te slap is

Ehm, ik had een bankirai vloer in de vrachtwagen. Toen die eruit kwam, kwam de wagen zeker 2cm uit de veren!! Hardhout is leuk, maar laadvermogen zou dan weleens een issue kunnen worden!
Huub35 schreef:
3) de zijwanden zijn polytop, dat is een multiplex met aan weerszijden een polypropyleen laag (bij International Plywood heet dit spul Multiwall, is in veel kleuren te krijgen). Op zich zijn de wanden nog hard, voor zover ik gezien heb. Echter hebben de vorige gebruikers links en rechts een gat in de toplaag getrapt, en daaromheen zijn de bovenste fineren ook los gekomen. Ik ben van plan om rubber trapbescherming te gaan verlijmen, dus deze beschadigingen vallen dan weg. Ik vraag me echter af of ik niet iets moet doen voordat ik het rubber erover lijm, om rotten van binnenuit te voorkomen. Ik denk aan de volgende alternatieven:
c) tussen de losse lagen lijm laten lopen en goed aanklemmen zodat alles weer 1 geheel wordt, vervolgens overblijvende holte opvullen of sealen, rubber plakken
Wellicht heb ik ook nog een mogelijkheid vergeten. Ik geloof (nog) niet dat nieuwe zijwanden nodig zijn.

Dit is de minst slechte keuze.
Het zal enkele jaren houden en dan kun je alsnog aan nieuwe wanden moeten.

Huub35 schreef:
4) Ik ga de klep waarschijnlijk ook vervangen, die is nog niet echt rot, maar over twee jaar ook aan de beurt, dus dan maar beter meteen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en ervaringen, ik heb al veel gelezen hier waarvan ik veel geleerd heb.

Groeten,

Huub

Als dan de vloer en de klep doet, doe de wanden dan ook, dan ben je gewoon in een keer klaar.
Het is even doorbijten, maar dan ben je ook voor de komende 10 jaar klaar; als je het goed doet.......

Huub35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:01

Hallo Ikke,

dank voor jouw reacties, ik had al gehoopt dat je zou reageren met jouw ervaringen.

ikke schreef:
Huub35 schreef:
Twee fijne observaties:

Dat drempeltje was in de oude regels (tot 2005) verplicht en moest 2cm hoog zijn.
Dat de vloer tussen de wanden ligt is een prettig begin, maar heeft de vloer ook voldoende ondersteuning op het chassis?

Hoe zit dat met dat drempeltje? Die heeft er volgens mij in deze trailer (uit 1997) nooit gezeten. Waarvoor was die drempel bedoeld? Ik ga dit weekeinde de vloer eruit halen, dan zien we beter hoe de overspanning is. Ik denk overigens dat dit de originele vloer is met originele wanden, dus ik neem aan dat ze bij Titan wisten wat ze deden.

ikke schreef:
Ehm, ik had een bankirai vloer in de vrachtwagen. Toen die eruit kwam, kwam de wagen zeker 2cm uit de veren!! Hardhout is leuk, maar laadvermogen zou dan weleens een issue kunnen worden!

Ik heb zitten rekenen, en bij gemiddeld gewicht van Bankirai (1040 kg/m3) en vergeleken met Betonplex van goede kwaliteit (680 kg/m3) en bij gelijke dikte van 24 mm is Bankirai voor mijn trailer ca. 40 kg zwaarder, dus dan valt het mee. Als ik naar 40 mm Bakirai zou gaan (en 24 mm Betonplex) is het verschil 123 kg, dat is al ernstiger.

Ik probeer er aan te denken de trailer te wegen voor en na de restauratie, eens kijken wat we daar van leren.

Groeten,

Huub

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:24

Huub35 schreef:
Hoe zit dat met dat drempeltje? Die heeft er volgens mij in deze trailer (uit 1997) nooit gezeten. Waarvoor was die drempel bedoeld? Ik ga dit weekeinde de vloer eruit halen, dan zien we beter hoe de overspanning is. Ik denk overigens dat dit de originele vloer is met originele wanden, dus ik neem aan dat ze bij Titan wisten wat ze deden.

Die drempel was formeel bedoeld om stro, mest en vooral urine binnen te houden. Lozen op straat was verboden! Let wel, sinds 2005 zijn die regels veranderd en mag je het allemaal zelf uitzoeken.
Huub35 schreef:
ikke schreef:

Ik heb zitten rekenen, en bij gemiddeld gewicht van Bankirai (1040 kg/m3) en vergeleken met Betonplex van goede kwaliteit (680 kg/m3) en bij gelijke dikte van 24 mm is Bankirai voor mijn trailer ca. 40 kg zwaarder, dus dan valt het mee. Als ik naar 40 mm Bakirai zou gaan (en 24 mm Betonplex) is het verschil 123 kg, dat is al ernstiger.

Diezelfde voorschriften van voor 2005 schreven 30mm hardhout voor (tegen 24mm multiplex).

In de huidige regels zoek je het maar uit; zie maar dat je het voor elkaar krijgt!

Waar de regels tot 2005 vrij exact voorschreven waar een veewagen aan moest voldoen, zijn de huidige regels vrij sumier. Het dier moet comfortabel reizen, mag zich niet kunnen verwnden en nog zowat van die vage eisen. Daarnaast moet je het als particulier helemaal maar uitzoeken, strikt genomen kun je de regels aan je laars lappen; ze gelden alleen voor commercieel vervoer. Strikt genomen niet helemaal waar, maar die uitzonderingen zul je niet snel tegenaan lopen. Google op EG1/2005 en met wat zoeken vind je het dokument.

Voor het bouwen van mijn trailer (en straks de vrachtwagen) hanteer ik gewoon de oude regels van voor 2005. Die zijn helder en feitelijk nog steeds geldig, al worden ze inhoudelijk niet zo precies omschreven. Als handvat werkt het uitstekend en waar ze tekort schieten, laat ik er wat gezond boerenverstand op los en meestal eindig je dan wel met een goede wagen.

Of Titan wist wat ze deden weet ik niet, ik heb nooit een Titan gesloopt.
Ik zie echter wel vaker trailerconstructies die ik echt niet achter mijn auto wil. Mijn paard slepen aan 4 lasjes van nauwelijk 5cm vind ik wat mager........

Huub35

Re: Trailer opknappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:23

Hallo,

ik ben weer iets verder, vandaag en gisteren de vloer eruit gekregen samen met de dochter.

Ging nog redelijk goed:
- de schroeven (zelftappers van boven in de dwarsbalken, 14 stuks in totaal, 12 in dwarsbalken en 2 helemaal vooraan) verwijderd
- zadelkamer verwijderd (dat is nog het meeste werk geweest, wat een berg kit was daar gebruikt)
- de kitranden rondom losgemaakt, de plaat lag er superstrak in, ik vermoed dat dit meer met het uitzetten van de bodemplaat te maken heeft (het hout was behoorlijk vochtig), dan met de paskunst bij de productie (de bodem lijkt origineer te zijn).
- nog een paar "vergeten" schroeven bij het scharnier gevonden, en steun voor remstang losgemaakt
- een zaagsnede met de circelzaag in de lengte (net niet door het hout een, zodat ijzerwerk niet geraakt wordt
- een paar snedes met de decoupeerzaag overdwars, niet helemaal van links naar rechts vanwege het ijzerwerk eronder (niets geraakt gelukkig)
- en dan de krik eronder met wat blokker hout, net onder de zaagsnede in de lengterichting
- een grote zucht, wat kraken en een goed gemikte stamp met de linkervoet, en de bodem lag vrijwel geheel los in de trailer in een aantal hanteerbare stukken.
- alleen voor het stuk voorin (zat klem onder het polyester vormdeel dat de boeg vorm) heb ik een spanband gebruikt (door gat in de plaat en rondom de achterste as). Even op spanning zetten en de plaat schoof mooi naar achteren, en vrij van het vormstuk.

Nu alles bloot ligt mag ik niet klagen. Het frame ligt er mooi bij, vrijwel geen roest, alles goed te behandelen. Een paar plekken in de wanden (Betonplex met PPL) die ik ga bij werken maar verder zijn die, op een paar zachte hoekjes (1-2 cm) na ook heel goed.

De vloer ligt rondom op het chassis met ca. 4 cm. Op drie plaatsen zijn er dwarsbalken (58/128/198 cm) en in het midden zowel als bij de dissel "V" zijn ook balken in de lengte richting waar de vloer op draagt. Dat ziet er goed en degelijk uit.

Komende week ga ik de bodemplaat halen en op maat maken.

Hierover heb ik twee vragen:
1) zal ik de bodem maken op de maat van de oude vloer (die is ca 161 cm), of meer de maat aanhouden die ik binnenwerks tussen de wanden meet (ca. 160-160.5 cm, moet ik nog een keer zuiver meten)? Die 1-0.5 cm maken qua montage natuurlijk een groot verschil

2) ik kan nu zien dat de plaat achter in een U (ca. 7 cm diep) ligt die vast zit aan het chassis. Voor ligt de plaat onder het vormstuk van de "boeg", met een diepte van ook ca. 6-7 cm. Dus zo de plaat erin laten vallen gaat niet. Ik zie op zijn minst twee mogelijke oplossingen:
a) de plaat uit twee delen maken, en voor en achter apart onder de profielen schuiven. Ik heb steunbalken op 58 (U-balk 5 cm) 128 (U-balk 5 cm) en 198 (koker 4 cm) cm van achteren. Ik wil van onderen schroeven, dat gaat in de U-profielen, maar niet in de koker. Op welke plek kan ik het beste de naad leggen van de tweedeling?
b) Het polyester vormstuk van de boeg verwijderen, in dat geval kan ik de plaat gewoon van voor naar achteren in de achterste U schuiven, en dan het polyester deel weer monteren. Weet iemand of dit een enorme klus is, en hoe je het beste de kit tussen wanden en polyester kunt los maken?

Wellicht heeft iemand ook nog een beter idee voor dit vraagstuk?

Overigens inzake gewichten, nog iets informatie. In het kentekenbewijs staat 640 kg, op de weegbrug lijkt het meer op 870 kg!! Dat is wel met reservewiel, zadelkamer, hele zware banden en velgen, tussenschot + stangen en een heel natte en zware vloer. Ik ga deze week nog een keer meten met de lege trailer (dus ook zonder vloer) om te kijken wat we dan wegen.

Groeten, en bedankt voor jullie ideen en suggesties.

Huub

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:27

jury schreef:
Dat is een oog waar je bv een hoeenkrabber, schroevendraaier of moersleutel in kan zetten en deze kun je dan draaien. Dan draai je het draadeind dat in de stang zit er uit en zakt de stang vanzelf.
Ook heb je trailers waarbij je de ophangplaat in het geheel aan de buitenkant los kan maken.

Normaal heb je een pin naar beneden zitten, in een soort koker. Als je paard dan over de stang gaat moet je dus eerst die stang 5 cm optillen voordat je deze los kanmaken. Met een paar honder kilo gaat dat niet makkelijk plus je moet dan in de trailer gaan staan en dat is ook niet altijd even veilig.
Sommige trailermerken hebben dit systeem er standaard opzitten.

Zeker doen als je de mogelijkheid hebt.
Mijn trailer heeft het en heeft zijn nut ook bewezen niet alleen als ze er over gaan, maar ook eronder vast zitten wat bij een paard gebeurt is toen iemand mijn trailer leende.
Niet iedereen kent het dus goed dat je er over begint