Advies gevraagt !:Op de wei laten of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:38

Binnen halen en rustig opbouwen.
Zeker als je paard al eens gereageerd heeft op een ander rantsoen :-)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:06

Hier lopen ze al met enige regelmaat de hele dag op de wei, maar moet wel zeggen dat het gras op dat stuk niet hoog staat. Maar dat is omdat ze er met de winter ook lekker opgelopen hebben.
Sinds gisteren hebben ze er een stuk bij gekregen wat wel hoog gras heeft. Maar hier hebben ze alleen de middagavond (van 16.00 tot 19.00) op gestaan en toen weer op stal.
vandaag hebben ze zo de hele daggelopen, maar hebben uit hun zelf ook een groot deel op de oude weide gelopen.
Sinds vannacht blijven ze hier buiten maar dan wel op de oude korte wei, het stuk naar de nieuwe is afgesloten. Morgenmiddag rond 15.30 mogen ze erweer op (als de stal eigenaar uit z'n werk is) en rond 19.30 gaan ze weer terug op de oude wei.
Wel krijgen ze daar dan wel extra hooi bijgevoerd

Tancreda4

Re: Advies gevraagt !:Op de wei laten of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:10

Lijkt mij idd logisch dat je niet gelijk van 0 gras naar dag en nacht gaan is echt niet aan te raden, zeker niet op een volle weide!! Levensgevaarlijk voor een paard dat gevoelig is voor verandering van rantsoen. En dat 'opbouwen' dat je al hebt gedaan is ook echt niet voldoende. Zouden ze op een schralere weide komen is het wat makkelijker op te bouwen, maar moet je zo'n paard ook echt niet gelijk dag en nacht buiten zetten.

Maar goed, ze heeft waarschijnlijk toch "lekker" buiten gelopen vannacht, mag hopen voor het paard dat ze er niets van krijgt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:11

dit is een wondertopic, Allemaal met diezelfe mening. saaie discussie

Maar iedereen heeft wel gelijk. Opbouwen die hap. Anders heb je je pard zo bevangen staan en dat moet je niet willen

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:30

ik vraag mij af wat TS uit eindelijk gedaan heeft...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:07

Ze heeft duidelijk aangegeven op de vorige bladzijde dat ze haar paard buiten ging laten staan. ;) Daarvoor open je dan een topic.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:51

ook ik vraag me af was ts gedaan heeft uiteindelijk

ze stond volgens mij best stevig achter haar besluit om het paard buiten te laten?
ik zit sinds zaterdag weer bij mijn ouders en mijn wedstrijdpaard is vandaag voor een van de eerste keren in zijn leven op gras geweest hij was helemaal blij :))
loopt er vanaf 11 uur op (na 2 de voerbeurt) op een heel schraal stuk land en gaat er om 3 uur weer vanaf heeft wel heel veel hooi tot zijn beschikking en maar minimaal gras zelfs dan bouw ik op

deze week elke dag van 11 tot 3 en volgende week vanaf 11 uur en dan om 3 uur de bix in de wei en om 5 uur met hooi voeren weer naar binnen
langzaam opbouwen dan kan hij van de zomer tot de laatste voerbeurt 11 uur hooi naar binnen

maar ts je bent beetje dom bezig als je je paard echt gewoon de wei op dondert misschien grof gezegt maar het is wel zo

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:27

@ TS: Ik ben toch heel benieuwd wat je met je paard hebt gedaan vannacht? :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:47

Ben inderdaad ook wel erg benieuwd :)

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 11:58

binnen zetten voor de zekerheid. :o

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:09

snachts binnen tot hij echt gewend is en met 1 of 2 uurtjes per keer erbij opbouwen. Idealiter starten op een 'oude/kale'wei en dan de uren op de verse wei opbouwen. Hier heb ik het echt rustig opgebouwd en staan ze snachts nog binnen en nog hebben ze 'last' van de eiwitten (bultjes). Echt beetje voorzichtig mee zijn hoor..

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:14

rissa schreef:
Ik zit met precies hetzelfde dilemma. Voor het paard is buiten laten het prettigst en voor mijn gemoedsrust is binnen zetten beter ( ben als de dood voor de eventuele gevolgen van bliksem)
Ik zou met een paard met een eiwit probleem dan toch kiezen voor 's nachts paddock of stal, of de wei moet redelijk kaal zijn.
Is er niet de mogelijkheid dat je je paardje, voor zolang het weideseizoen duurt, in de andere schuur kunt zetten?

juist als de wei kaal is moet je voorzichtig zijn dan is de fructaan in het gras vele malen meer geconcentreerd dan in lang gras

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 22:13

Biggers schreef:

TS vertikt t dus om nog in dit topic te reageren... Dan gok ik dat ze hem toch buiten heeft laten staan... :')

Jkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:53

als je mogelijkheid er is zou ik hem binnen halen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:08

Darkness85 schreef:
Biggers schreef:

TS vertikt t dus om nog in dit topic te reageren... Dan gok ik dat ze hem toch buiten heeft laten staan... :')

ik wed 10 euro!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:24

Gentlegiant schreef:
ik wed 10 euro!

:')

Ik ga met je mee en doe er nog 10, bovenop.