vraag voor de jury's: op selectiewedstrijd fraude

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Re: vraag voor de jury's: op selectiewedstrijd fraude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:14

Ja oke ook dom om te zeggen niks van die mensen aan trekken, maar me niet te zeer aan trekken lijkt me beter, ik doe ook zeker iets met het commentaar maar ik kan er niks mee als er alleen op staat niet getoond. maarja ik heb meer als genoeg te leren, en daar ben ik hard aan het werken, en ja, dan had ik achteraf beter met mensen die op datzelfde concours gereden hebben kunnen discussieren( heb ik gedaan ook, en ja, sommige vonden ook beetje oneerlijk) maar niet zomaar op 1 slecht moment zomaar op internet gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:21

Lieke misschien zou je eens een filmpje van je zelf moeten plaatsen hier .. of een R-ITP topic openen.
Misschien krijg je dan meer opheldering. Wat vond je instructie er trouwens van ?. ( van je proef dan )

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:53

Peanutbutter schreef:
Lieke misschien zou je eens een filmpje van je zelf moeten plaatsen hier .. of een R-ITP topic openen.
Misschien krijg je dan meer opheldering. Wat vond je instructie er trouwens van ?. ( van je proef dan )

ze zei: netjes gereden, alleen jammer dat ze iets te vroeg in de galop ging, ( ze had allereerste begin niet gezien)
naar mijn doen ging het ook goed.. goeie tip Peanutbutter, ik ga voortaan op laten nemen, leer ik beter naar mezelf kijken! :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:11

Fijn dat je het zo goed op pakt Lieke :)
Heel veel succes op je volgende wedstrijd alvast!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:19

Scum schreef:
Fijn dat je het zo goed op pakt Lieke :)
Heel veel succes op je volgende wedstrijd alvast!

Dankje! wel nog even cameramens zien te regelen :)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:03

Ja, filmen werkt vaak erg goed, soms ziet het er heel anders uit, dan dat het voelt.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 20:44

of met spiegels rijden kan ook wel helpen of niet?

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:50

Het is en blijft een jurysport zeg ik altijd maar

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:01

Ach ja, heb je zelf fijn gereden, zijn je punten laag en ook andersom heb ik meegemaakt, was ik zelf niet tevreden, waren we 1e...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:08

Ben blij dat je het iets anders lijkt te zien nu, want je beschuldigingen vond ik nogal heftig.
@mensen die jury zijn: lees net van iemand hier dat er eigenlijk nooit iemand komt vragen hoe de jury zijn of haar proef vond etc.
Wil zelf op niet al te lange termijn gaan starten, maar zou bang zijn dat mensen het irritant zouden vinden als ik achteraf vragen ging stellen omdat het tijd kost en er veel mensen gereden hebben.
Wat is jullie idee hierover?? Hoe ervaren jullie het als iemand opbouwende kritiek komt vragen? Zou ik wel heel leerzaam vinden namelijk..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:50

Ik geloof dat het niet meer mag, inderdaad vanwege de tijd. Vroeger was het heel gebruikelijk dat je na je proef even naar de jury liep. Dat is toen op een goed moment afgeschaft. Als je natuurlijk met iedereen een paar minuten praat dan telt dat wel op.
En na de wedstrijd mag je natuurlijk altijd naar de jury gaan, maar vaak gaat die toch wel snel weg.

Zelf ben ik jury bij de FNRS (voor manegeruiters) en daar komt nooit iemand wat vragen. Meestal zit ik ook in een apart hokje, dan gaat het ook moeilijk. Daarom laat ik er altijd goed bijschrijven wat er goed gaat of niet.

Maar ik rijd zelf ook wedstrijden en ik heb ook wel eens dat ik lekker heb gereden en dat de punten tegenvallen. Goed kijken wat je kan verbeteren en gewoon weer verder oefenen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:08

Direct na de proef is er wegens het programma geen tijd, maar bij de uitreiking zou ik juist GRAAG willen dat ruiters en amazones om feedback komen vragen! Met een beetje mopperen op de jury en met vragen blijven zitten kom je ook niet verder. Dus alsjeblieft, kom naar ons toe :j . Het gros van de juryleden vind het helemaal niet erg en legt juist graag uit wat hij of zij bedoeld en wat nog beter zou kunnen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:41

Oke.. super.. dan ga ik na mijn 1e wedstrijd (en die gaan volgen) denk ik bij vragen toch ff langs :). Gewoon ff kort wat feedback vragen in algemene zin. Wil wel graag horen wat iemand te vertellen heeft.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:48

Moet wel zeggen dat ik altijd even een geheugensteuntje nodig heb, want zonder caps en rijjasjes en natuurlijk zonder paard, vind ik het toch lastig om te herkennen wie ik voor me heb :o . Meestal kom ik met 'ik ben diegene met het bruine jasje' of 'mijn paard had veel wit' al een heel eind.

Ook als je het ergens naar jouw gevoel niet mee eens bent mag je best op een jury af stappen met de vraag waarom je dat punt hebt gehad. Wel sta ik ervoor dat je elkaar altijd met respect blijft behandelen. De ruiter doet zijn of haar best om een mooie proef neer te zetten, maar de jury zit daar ook vrijwillig. Dus op hoge poten verhaal gaan halen bij een jury zal wat minder gewaardeerd worden, maar vriendelijk vragen waarom een jury tot een bepaald cijfer is gekomen is natuurlijk geen probleem, prima zelfs! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:10

Lieke, ik kan me je teleurstelling best voorstellen, welkom in de wonderbare dressuurwereld met heel soms niet te volgen jury's.
Met niet te volgen bedoel ik dat een ruiter,die tien proeven rijd in de L2, daar tien keer bij verschillende juryleden meer dan 195 punten scoort en dan de elfde keer een in haar ogen beste proef van allemaal rijd 165 punten krijgt( zonder commentaar op de coupon). Zo kan het namelijk ook gaan, heb het zelf meegemaakt en op de vraag van de ruiter aan de jury wat er aan mankeerde wist de beste mevrouw geen antwoord te geven, ze herinnerde zich de kombinatie niet want ze had er wel achtien in de ring gehad ( toendertijd reed de ruiter op een zeer opvallend paard qua aftekeningen). Gelukkig heeft dit jurylid zich door dit soort geintjes zichzelf een dienst bewezen want ze staat overal op de zwarte lijst.
Erg vervelend dat je laatste was maar als je DB rijd en het zijn je eerste wedstrijdervaringen dan zul je nog veel vaker tegen punten aanlopen die je niet terecht zult vinden, helaas voor jou heeft de jury vaak wel gelijk. Veel mensen van jouw leeftijd gaan op wedstrijd om te winnen, pas als je zover bent dat je op wedstrijd gaat om te zien hoever jij en je pony/paard zijn in de africhting kun je dit soort frustraties en teleurstellingen makkelijker wegsteken. Heel veel succes in je verdere wedstrijdcarriere en veel trainen, komt vast goed.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:22

Dat is ook inderdaad zo, helaas zitten nog niet alle juryleden op een lijn en word er ook naar mijn mening nog niet altijd consequent genoeg gejureerd. Dat is jammer, want dat brengt verwarring en doet de sport niet ten goede. Maar zo zitten jurysporten nou een maal in elkaar, er zullen altijd meningsverschillen zijn, jury's die meer op ontspanning letten of juist meer op een gedurfde proef op het randje. Dat moet je als ruiter ook accepteren, anders is het niet slim om aan een sport als deze deel te nemen. Gebruik het commentaar en doe er wat mee en reflecteer. Ook door naar anderen te kijken, jezelf terug te zien op camera en met meerdere juryleden te praten kan je een beter beeld krijgen van hoe je ervoor staat.

Wat ik jammer vind is dat vaak wanneer er een jury laag punt of weinig tot geen commentaar op het protocol zet, dit altijd gelijk uitgelicht wordt, terwijl er ook een groot aantal juryleden zitten die gewoon goed werk leveren en motiverend en correct zitten te punten en combinaties nuttig commentaar mee naar huis geven. Het zijn niet allemaal boosaardige gemene mensen in dat hokje hoor :P . En heb je een keer een wedstrijd gereden waarbij je gevoel niet overeen komt met je punten en de feedback en is dit nog steeds zo nadat je het protocol en camerabeelden naast elkaar hebt gelegd, kijk dan weer verder en breder, bijvoorbeeld terugkerend commentaar op meerdere wedstrijden. Daar kan je vervolgens mee aan de slag. :)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:01

KG_Images schreef:
Direct na de proef is er wegens het programma geen tijd, maar bij de uitreiking zou ik juist GRAAG willen dat ruiters en amazones om feedback komen vragen! Met een beetje mopperen op de jury en met vragen blijven zitten kom je ook niet verder. Dus alsjeblieft, kom naar ons toe :j . Het gros van de juryleden vind het helemaal niet erg en legt juist graag uit wat hij of zij bedoeld en wat nog beter zou kunnen.

En toch is het vaak lastig om na de wedstrijden de jury te vinden en te spreken te krijgen. Zeker bij buitenwedstrijden.
Maar, ik ben het met je eens, ruiters mogen altijd toelichting komen vragen. Bij mij ook!

Zoals ik al zei jureer ik voor de Fnrs, soms zeg ik bij de prijsuitreiking zelf wat tegen de ruiters en die schrikken zich dan rot! Dat vind ik zo sneu.
Als er iets heel opvallends is tijdens de proef dan roep ik de ruiter gelijk na de proef ook wel eens bij me, maar meestal zijn ze dan zo zenuwachtig dat tips amper aankomen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:07

Ja.. dat bij de jury roepen doet een jury-lid dat vaak op onze stal komt ook vaak en wordt zeer gewaardeerd (meteen na de proef). Uiteraard bedoel ik commentaar vragen met respect :). Sowieso zal ik niet meteen goede punten scoren en dit verwacht ik ook niet. Juist omdat ik nog veel kan leren, zou ik het prettig vinden om gewoon een algemeen commentaar te vragen (en dan paard heel goed beschrijven haha..of inderdaad mijzelf ook nog). Misschien herinnert de jury het algehele plaatje en komen er tips die niet op protocol staan.
Ga zeker wat vragen na mijn eerste wedstrijd :). Bedankt v de reacties van jury-leden!

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:51

Hoi! nu achteraf den ik van, oh lieke, kijk in het boekje, kijk elk punt apart, en kijk wat het punt betekend, dan klopt het goed, oke, opgeteld lijkt het weinig maar dat kan ook door de nieuwe berekening, en echt fijn die tips dat ik naar de jury loop een keer, als ik denk :huh, wiso dat punt en geen commentaar? :? en in dressuur try-outs krijg je wel commentaar en bij bixie dressuur (tenminste, 3 jaar terug wel!)