Hoe halster aan doen bij een bange pony ? ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:58

Neffesh schreef:
Hallo iedereen

Alles is heel goed verlopen en hij was echt braaf ! We hebben gewoon de trailer voor de stal gezet, met wat aansporen liep hij er zelf in. Onderweg was hij heel braaf en nu op de wei ook.
Daarjuist konden we al zo'n 2m dicht bij hem staan ! Nu nog zien hoe we de tandarts gaan regelen....

fijn dat het zo goed gaat :)

hoe benaderen jullie hem?

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 13:43

Quir schreef:
Super dat het zo goed gegaan is!!! Hoe heb je m uiteindelijk meegenomen? Zonder halster en gewoon lekker los op de trailer? :)

Ja we hebben hem gewoon los op de trailer gezet en dat ging goed :)

Neffesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 13:44

minikatje schreef:
Neffesh schreef:
Hallo iedereen

Alles is heel goed verlopen en hij was echt braaf ! We hebben gewoon de trailer voor de stal gezet, met wat aansporen liep hij er zelf in. Onderweg was hij heel braaf en nu op de wei ook.
Daarjuist konden we al zo'n 2m dicht bij hem staan ! Nu nog zien hoe we de tandarts gaan regelen....

fijn dat het zo goed gaat :)

hoe benaderen jullie hem?

We proberen hem nu vooral te lokken met wat eten... Sinds gisteren neemt hij al koekjes uit mijn hand dus dat is al 1 stap dichter ! :)

Neffesh

Re: Hoe halster aan doen bij een bange pony ? ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 11:08

Gisteren heb ik zijn hoofdje kunnen aaien !

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:18

Wat goed! *\o/*

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:44

Neffesh schreef:
Quir schreef:
Ik zou hem "gewoon" zonder halster op de trailer zetten en thuis eens rustig aan de slag gaan, zodat hij meer vertrouwen krijgt en op deze manier een halster om gaat doen.

Je kan hem wel in de hoeken drijven, etc en zo na vechten een halster om krijgen. Het zal alleen niet mee werken aan het vertrouwen in jou en de mens.

Ja dat dacht ik ook.... Maar kan het dan geen kwaad als hij dan gewoon zo los op de trailer zit ? Het is een pony trailer zonder tussenschot...

Officeel moet je paard vast staan in de trailer eh.. :P
Maar ik ben blij dat het goed gaat.:)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:56

Bij mij heeft het erg goed gewerkt met een emmer met brokjes.
elke keer lekker uit te emmer laten eten als jij er bent,
dit uitbouwen naar aaien en uit de emmer eten.

uiteindelijk heb ik een touw om te emmer gelegd en deze steeds een stukje omhoog gedaan terwijl mijn pony aan het eten was. uiteindelijk kon ik deze zonder problemen over zijn oren krijgen. Wel daarna meteen weer af gedaan en lekker rustig laten eten.

paar dagen later het halster er bij gepakt en hem door het halster laten eten. dus nog niet aangedaan. 2 dagen later door het halster laten eten en het halster over zijn oren geschoven.

soms doet hij nog moeilijk, maar met een emmer met wat lekkers erin lukt het meestal wel om het halster aan en af te doen.

ik hoop dat je er wat aan hebt! succes

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:31

Oh super! Ik zit met zo een shetlander :). Die heb ik 2 maanden geleden gekocht bij een oude boer van 82.
Beestje heeft ontzettend veel angst en heel weinig vertrouwen. Nu 2 maanden later heb ik gisteren hem voor de derde keer zijn halstertje kunnen aandoen!! YES!!
Ik ben heel rustig met hem. Ik laat hem lekker in de wei. De eerste dagen wou hij niet eten, hij kende dat niet hooi en brokjes.
Nu eet hij goed! Hij komt naar me toe. Ik kan hem aaien. Hij vind het alleen doodeng als ik hem langs de linkerkant benader. Ik denk dat hij mss niet goed ziet ofzo?
Iig is het een heel bang beestje, maar komt wel goed.

Met veel tijd, geduld en liefde kom je heel ver!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:33

Ohja, hij was heel smerig bij aankomst, ik probeerde hem te poetsen als hij na mij toe kwam. Dit doe ik gewoon terwijl hij los staat! En dat gaat wel. Eens hij aan zijn halster gewend is, en hij meeloopt leer ik hem vast staan. Maar allemaal kleine stapjes nemen is heel belangrijk!
Blitz steigerde int begin als je het halster wou omdoen, en nu probeert hij alleen maar naar achter te lopen.
Maar eens ik de riem over zijn neus heb blijft hij al staan.. :)

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:08

Inngge schreef:

Is dit een regel dat je paard vast moet staan? Kun je een boete riskeren als je hem niet vast zet of iets dergelijks?
Binnenkort moet ik mijn (net) 3 jarige vervoeren en die is absoluut niet gewend vast te staan, had ook gedacht hem los in de trailer te zetten om te voorkomen dat hij in paniek raakt omdat hij het niet gewend is. Heb ook geen mogelijkheden om dit van tevoren te oefenen.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:15

Ik zou eerst zijn vertrouwen winnen, dan aaien over de schouder, langzaam naar zijn hoofd. je hand op zijn neus leggen en dan voorzichtig het halster om doen. Succes ermee.

NellyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:21

je kan er best 1st voor zorgen dat je een band krijgt met je paard.
ik leid momenteel een shetje op die nogal wild is en niemand kan hem van de wei halen alleen ik.
dat komt omdat ik hem 1st rustig benadert heb en als hij wegvluchtte ben blijven staan in plaats van achter hem te lopen en rustig tegen hem praatte.toen ik dicht genoeg bij hem kon komen heb ik hem 1st geaaid en hem aan het halster en touw laten ruiken,daarna beloonde ik hem en toen deed ik het touw over zijn hals en beloonde ik hem weer toen hij dat gewoon was dan deed ik pas voorzichtig zijn halster aan en als hij het aanhad beloonde ik hem weer en dan heb ik hem geleerd om te volgen.
dus dit zijn mijn tips:
-rustig benaderen
-als hij wegvlucht gewoon blijven staan
-rustig tegen je pony praten
-eerst aaien
-aan het touw en halster laten ruiken
-eerst het touw over hals en dan het halster voorzichtig aandoen
-dan hem leren om je te volgen als hij het halster aanheeft
-en het ALLERBELANGRIJKSTE!! steeds belonen bij elk ding en NOOIT kwaad worden als je pony iets niet goed doet.

zwijnenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:56

goeie tips nellylove,shetje boftmaar met jou

NellyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:47

dankje^^

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:39

Je kunt daar zeker niet wat meer tijd vragen om te investeren in jullie relatie?
Dat lijkt me praktischer, dan kun je wat meer zijn vertrouwen winnen, en desnoods blijf je bij hem in de trailer als je hem echt geen halster om krijgt.
Zodat je weet dat er geen ernstige ongelukken mee gebeuren...

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:23

leonie1984 schreef:
Inngge schreef:

Is dit een regel dat je paard vast moet staan? Kun je een boete riskeren als je hem niet vast zet of iets dergelijks?
Binnenkort moet ik mijn (net) 3 jarige vervoeren en die is absoluut niet gewend vast te staan, had ook gedacht hem los in de trailer te zetten om te voorkomen dat hij in paniek raakt omdat hij het niet gewend is. Heb ook geen mogelijkheden om dit van tevoren te oefenen.

Volgens mij heb ik dat ergens gelezen....
Op google zal er vast wel wat over staan.
Ik durf het ook niet 100 procent te zeggen hoor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 14:27

Het enige wat ik weet is dat een chauffeur een berisping (boete?) kreeg voor het los vervoeren van enkele shetjes in zijn vrachtwagen.
Er werd duidelijk erbij vermeld dat paarden/pony's niet los vervoerd mochten worden.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:02

inderdaad , volgensmij is een paard los in de vrachtwagen niet echt ongevaarlijk ,
want in een vrachtwagen kunnen shetjes los rondlopen neem ik aan ..
maar in een vrachtwagen is toch anders als een trailer ?