Punten voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Punten voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:19

Oke prima niet dus... antwoord op mijn vraag... dank je.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:20

Ja, met 168 punten zou ik me ook meer zorgen maken over andere dingen dan de verzorging. Een 20 wordt niet gegeven...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:24

Daar vraag ik toch niet om.
Het was ook niet bedoeld om in die proef hogere punten te halen.
En ik weet heus wel dat er geen 20 wordt gegeven.

Een gewoon normaal antwoord zou ik waarderen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:27

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij heb je al een hoop normale antwoorden gehad.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:28

Nou de negatieve ondertoon in jouw laatste bericht is inderdaad erg normaal.
Maar goed laat maar...
Blijkbaar kan je op Bokt geen vraag meer stellen, zonder allerlei andere commentaren naar je hoofd te krijgen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:33

Mijn dochter heeft vroeger met haar haflinger wel meerder malen een 9 gescoort
bij verschillende jurys
Nu was ze wel altijd 3 uur aan het wassen en fionen
er zat ik geen haartje fout en geen vlekjes op hij was door het scheren beige van kleur
en ook echt alles was perfect
dus er zijn er wel mogelijkheden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:34

Ik keek net in je profiel, ik dacht dat ik met een kind te maken had, maar dat blijkt niet zo te zijn...

Op de jurycursussen geeft de ene cursusleider standaard een 7 en de ander standaard een 8. Verder wordt daar weinig aandacht aan besteed, de cijfers voor de overige onderdelen zijn een stuk belangrijker.
Zorg er voor dat je je paard rijtechnisch goed voor elkaar hebt, dan is het cijfer voor de verzorging niet meer van belang.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:35

KarinvdM schreef:
Ik kan vanuit de auto niet zien of iemand z'n tuig gepoetst heeft. :n
Niet iedereen kan even mooi vlechten, dat wil niet zeggen dat er op lelijke knotten niet veel moeite gedaan is.

Hier ben ik het helemaal mee eens.... Een meisje bij mij op stal kan prachtig vlechten en is binnen no time klaar en ik sta elke keer weer de dag van te voren uitgebreid de stront uit de staart te wassen en een uur te vlechten en te knotten en dan komt het nog niet eens in de buurt. Daar komt nog een bij dat stilstaan niet zo aan mijn paard besteed is. Toch doe ik wel hard m'n best om een beetje goed voor de dag te komen.

Ik kan btw ook het boek 'door de ogen van de jury' aanbevelen. Daar staat (onder andere hierover) veel nuttige informatie in.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:36

Tuurlijk ik ben het helemaal met je eens hoor dat dat veel belangrijker is.
En ik vraag het ook niet om minpunten op rijtechnische delen aan te vullen op die manier.

Ik vraag alleen of het dus mogelijk is om een hoger punt te halen en hoe dan.

Volgens jou kan dat dus niet. Prima dat is je antwoord.

Bedankt trouwens dat je dacht dat ik een kind ben, lekker jeugdig.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:40

Vind dit punt altijd maar een beetje raar. Laatst had ik wedstrijd. 2 dressuurproeven bij dezelfde jury. Bij de ene proef kreeg ik een 7 voor de verzorging en de andere een 8. De proef had ik 10 minuten later gestart ofzo en ik had niks veranders oid. :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:43

dit komt omdat de meeste jurys vinden dat je je winstpunten niet moet halen op de verzorging(en terrecht)
als je met de verzorging op een winstpunt komt maar die verdien je gewoon nog niet helemaal, dan zullen ze ook als eerste de verzorging naar beneden halen :)
en terrecht :))

maar had jij niet laatst ook al een topic geopent met waarom je over op je protocol je pony is niet nagevelijk was geschreven?
mischien is het een idee om, als je na je proef nog met vragen zit naar de jury toe te gaan?
ze blijven niet altijd tot na de uitrijking, maar vaak wel :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 08:02

MDH, ik geloof niet dat het in dit topic daarom gaat.

Ik vraag gewoon wanneer de jury een hoger punt zou geven.
Wanneer is het echt mooi genoeg voor een 8 of zelfs een 9?

Niet om een winstpunt te halen. Dat snap ik ook allemaal wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:13

als je goed had gelezen had je gelezen dat ik uitlegde waarom de meeste jurys niet hoger geven!
overgens heb ik wel een paar keer een 9 gehad :o

ennu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:08

Hier een reactie van een eind dertiger (omdat ik mijn profiel niet heb ingevuld, voordat er bokkers zijn die graag de leeftijd willen weten ivm onderstaande reactie?!)

Ook op het punt verzorging kan er een 0 tot en met een 10 gescoord worden. Dat heb ik niet bedacht, de jury niet bedacht, maar de KNHS. En als we niet een winstpunt mogen halen door het cijfer van de verzorging, dan zal de KNHS het punt verzorging moeten schrappen. En trouwens, de combinaties komen zich sowieso wel tegen in de hogere klasses als de proef niet voor elkaar is. Verzorging is nou eenmaal een onderdeel tot de M1.

Tja, ik sta dus ook op belachelijke uren op om de zwarte staart en 2 witte sokken van mijn bruine te wassen. Ik heb geen witte, bewust zo gekozen vanwege het vele waswerk. Ik heb respect voor diegene die hun witte er toch altijd piek-fijn uit hebben zien. En die mogen wat mij betreft best hogere punten hebben als ze echt wit zijn.
Wanneer een paard of pony niet mooi is ingevlochten omdat niet iedereen dat kan: doe een cursus vlechten of laat het doen. Het zijn allemaal keuzes.

Ik heb wel eens geschreven bij een (internationale) jury die een 9 gaf wanneer de staart gevlochten is. Persoonlijk vind ik een gevlochten staart niet mooi, maar ik vlecht hem toch in. En mijn witte sokken worden al gauw grauw in het zand of zelfs zwart in de blub. Maar daar zal ik op die wedstrijd niet de enige in zijn die daar last van heeft.
Inmiddels ben ik er wel achter dat ik over het algemeen niet hoef te wassen of te vlechten, gezien de standaard cijfers die de jury's geven. En dit is volgens mij het punt van de TS...

De opmerking dat de jury niet kan zien of het tuig schoon is: niemand houdt de jury tegen hoor, om een inspectie te doen...
Zo heb ik er namelijk nog wel een paar: op sommige locaties zit de jury meters hoog en soms niet eens boven C. Dan zijn er nog wel meer onderdelen in een proef die niet te beoordelen zijn. Maar dat is off- topic...

Toch blijf ik tijd en moeite steken in het uiterlijk van mij (laarzen die tegen je op glimmen, ècht witte rijbroek, mn piekerige haar onder mn cap frommelen) en mijn paard.

Ben vandaag een beetje gefrustreerd opgestaan, ik merk dat een reactie plaatsen op Bokt een hele goede therapie is :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:14

Nou ja, zolang het maar goede therapie is, Ennu, is het toch goed.

Ik weet hoe het werkt met dat verzorgingspunt maar dat weerhoudt mij er ook niet van om ervoor te zorgen dat mijn paarden tiptop op wedstrijd gaan. Ik steek er ook veel tijd in terwijl ik in het Z niet eens een verzorgingspunt krijg en met mijn L-paard weet dat je toch een standaardcijfer krijgt. Wat mij betreft mag het afgeschaft worden en hooguit een keer -2 gegeven worden bij mensen die er echt niets aan gedaan hebben.

ennu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:23

Helemaal mee eens, B of Z, gewoon netjes voor de dag komen. Dat hoort toch bij deze sport?
Anders moet je maar gaan dammen (Heb ik een keer op een protocol moeten schrijven van een jury bij een combinatie die er niets van bakte in de proef :? )

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:23

M_D_H schreef:
als je goed had gelezen had je gelezen dat ik uitlegde waarom de meeste jurys niet hoger geven!
overgens heb ik wel een paar keer een 9 gehad :o

Ik heb goed gelezen hoor.
Maar jij haalt er een ander topic bij, dus ik geef aan dat het daar nu niet om draait.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:26

Ennu, jij snapt mijn punt helemaal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:40

Op de jurycursus hebben wij meegekregen dat je standaards altijd een 8 moet geven. Dat doe ik dus ook, en ik ga omlaag als er iets aan mankeert.
Maar ik snap je punt wel. Dingen die rijtechnisch zijn kun je verbeteren, maar die verzorging schijnbaar niet.

Het belangrijkste is echter dat je een nette (rijtechnisch) goede proef neerzet. De meeste combinaties rijden dan vijven, zessen, zevens.
Je moet maar gewoon bedenken dat die 8 voor de verzorging een cadeautje is. Een paar pluspunten extra.

Wat mij betreft zouden ze het punt voor de verzorging er ook gewoon uit mogen halen en vervangen door iets rijtechnisch.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 22:07

Helemaal mee eens Scum, vanaf de M is dat natuurlijk ook zo.
Zou in de B en L ook wel mogen van mij.

En tuurlijk is het belangrijkste dat je een nette proef rijdt. Daar doe je het ook voor.

Maar als je ergens punten op kan halen, dan wil je (ik tenminste) daar ook het beste voor doen, ook al zijn het maar de verzorginspunten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:44

Eigenlijk vind ik het al een cadeautje als je een 7 krijgt.
Het is weer een pluspuntje die je niet voor je rijden hebt
gekregen. Dus je kunt daarmee 1 vijf wegpoetsen.

Want je hoort sowieso netjes op wedstrijd te verschijnen
dus als je daar dan ook nog eens een puntje voor krijgt
is dat alleen maar mooi meegenomen.

Ik vind het zelfs een beetje raar als mensen hoger dan een 7 'verwachten'.
Waarom zou je pluspunten geven aan een niet-gereden onderdeel,
het gaat om het rijden van de proef nota bene.