veulen opleeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:04

ellepel schreef:
fuego:
oke ,dat snap ik,maar jouw berichtje kwam op mij over alsof je ze 3 jaar lang in een groep zet en dan pas er wat mee gaat doen,snap je/
daar moest ik even op reageren..

maar ik lees het nu pas goed .
het is niet het veulen van olafgek zelf
dus lekker van af blijven,laat de eigenaar er maar mee bezig gaan,

ik moet zeggen dat het er idd ook een beetje zo staat , ;) en heb idd ook wel eens paarden uit de opfok zien komen ;( waarbij nog nooit een smid geweest was ,, dus had het ff toe moeten lichten,

maar vind het idee van een belg veulen en iemand van 13 jaar zo eng,,

Maanlipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:36

Winddancer schreef:
Het veulen is niet van jou, dus ook jouw "probleem" niet. Als er een DA of hoefsmid aan te pas moet komen, dan is dat de verantwoording van de eigenaar.

Ik zou zeggen laat het diertje lekker met rust en laat het aan de eigenaar zelf over ;)

Als je in haar profiel kijkt zie je dat het wel haar veulen is, duso ok haar verantwoording (euhm... ouders denk ik dan... gezien de leeftijd...)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:49

olafgek schreef:
dat is het probleem
hij is niet van mij, hij staad bij mijn paard (die15 is).
ze staan op een weiland.
hij sjokt wel achter me aan , tot ik de leider wil zijn

ik snap best dat ik hem niet kan echt beleren nu, maar hij zou aan de hand geleid moeten kunnen worden voor practische dingen( bv. dierenarts en hoefsmid)
maar dit lukt echt niet en als hij op hol slaat doet mijne dat ook, dus we vrezen dat ze uit zullen breken als dit vaak gebeurt

is ie hij nou wel of niet van jou ?? zoals het bericht hier boven al zegt , in je profiel staat dat hij wel van jou is ??

Zoe_97

Re: veulen opleeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:16

op papier is hij niet van mij maar van mijn tante maar ze heeft mij de verantwoordelijkheid gegeven om hem te verzorgen en hem de basis aan te leren omdat ik daar al ervaring mee heb (ik heb de schetlander van een vriendin sins zijn geboorte opgeleerd en nu enkele weken geleden zadelmak gemaakt)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:13

olafgek schreef:
op papier is hij niet van mij maar van mijn tante maar ze heeft mij de verantwoordelijkheid gegeven om hem te verzorgen en hem de basis aan te leren omdat ik daar al ervaring mee heb (ik heb de schetlander van een vriendin sins zijn geboorte opgeleerd en nu enkele weken geleden zadelmak gemaakt)

1 shetlander noem ik geen ervaring hoor :o en een shetlander is wel even wat anders als een belg!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:27

listiglistje schreef:
olafgek schreef:

1 shetlander noem ik geen ervaring hoor :o en een shetlander is wel even wat anders als een belg!

mee eens :j

ik zeg niet dat je niet goed bent met paarden maar een shet en een belg schelen nogal in gewicht , en als je 13 bent moet je uit veiligheid wel heel veel overwicht hebben op zo'n jong dier wat uit zal groeien tot een beer van een beest.
ik zou niet te veel met hem doen maar gewoon lekker zijn gang laten gaan , als je met je tante of iemand anders bent , kun je af en toe eens een voetje optillen heel af en toe eens borstelen.

maar verder niks doen. laat hem lekker jong zijn en ravotten op het land , zo kun je ook nooit verkeerde spelletjes met hem doen die het later moeilijk maken om hem echt verder te beleren of andere dingen die hem tegen de tijd dat hij er klaar voor is te leren zoals bv VD

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:36

Weet je wat het is, als je hem iets wil leren dan moet jij er voor zorgen dat het in één keer goed gebeurd. Dus als je met hem wandelt, dan mag hij gewoon niet zichzelf lostrekken. Je moet daarin dus heel handig zijn, want elke keer dat hij wel lostrekt wint hij het van je. Het gaat niet zo zeer om kracht (ook een volwassen kerel kan een paard niets maken), maar wel om kunde. Dus weet waar je aan begint. Elke keer als er iets gebeurt wat niet de bedoeling was maak je de "opleiding" moeilijker. Ik hoop dat je hier begeleiding bij zoekt, want het is echt niet zo makkelijk als je zou denken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:44

caaramel schreef:
probeer met een paardenvoetbal en lage sprongetjes en VDen

:D :D :D :D :D Dat gaat het vast worden!! Paard is niet mee te nemen aan de hand, maar je kan hem wel laten springen en kunstjes leren!
Sorrie, moest even lachen om deze tip!
TS...ik zou het fijn aan de eigenaar van het paard over laten!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:40

Mijn mening is dat je met een veulen zo vroeg mogelijk moet beginnen met een halster om, en met wandelen.
Ik heb het mijn veulen geleerd door met een land touw er aan achter haar moeder aan te lopen.
Toen ze alleen mee moest lopen ging ze er ook vandoor, maar laat je haar 1 x gaan,
doen ze het vaker, dus ik heb mijn hakken in het zand gezet en haar niet laten weg komen,
je kan het zielig vinden bij z'n jong ding, maar daarna liep ze braaf mee of soms wat
bokjes na als ze iets leuk vond. belonen en slecht gedrag negeren.

Mijn veulentje was erg nieuwsgierig en totaal niet bang, dus ze is daardoor ook nooit bangig geworden,
ze had zo iets van, oliebol, ik kom er niet onderuit, dus ik moet maar.

Als het eenmaal goed gaat, neem haar dan eens mee en ga haar b.v alleen in de wei een wortel voeren,
zodat ze braaf meelopen als iets leuks gaat zien!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:49

Als je bedenkt dat dit veulen 10 maand oud is én hengst én trekpaard én de TS 13 jaar, dan is dit niet iets wat vanzelf goed komt. Jaarlingen zijn naarlingen en dit veulen heeft duidelijk niet de basis geleerd die hij wel moet kennen, en dan beperk ik dat maar tot braaf aan de hand meelopen en het normaal vinden dat een mens iets van je vraagt (komen, wachten, even stilstaan als je wordt gepoetst en voeten optillen).
Ik denk dat de TS even wat hulp nodig heeft, want als dit beest leert z'n gewicht in de strijd te gooien ben je bij voorbaat kansloos met zo'n Belg(je) en wordt het straks helemaal hopeloos. Als ie eenmaal braaf is zou ik er inderdaad niet te veel meer mee doen tot ie drie is, maar om het nu te laten gaan vind ik ook nog al risicovol....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:19

olafgek schreef:

Ik ben bang dat je half niet weet was je je op de hals gehaald hebt.
Een shetlander is imo zoiezo heel anders dan een paard. Een veulen is niet altijd makkelijk en zeker als het nog een belg is. Die worden echt beresterk en als ze dat eenmaal doorkrijgen en de hormonen beginnen moet je wel heel stevig in de schoenen staan om daar goed en consequent mee op te gaan. Je kan nu inderdaad beginnen met basis maar je krijgt meestal nog een terugval dus opstand, verzet. En dan is het verschil tussen shet en belg heel groot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 00:18

Ik vrees idd dat dit een paardje gaat worden die helaas in zijn jeugd gaat leren dat hij sterker is dan de mens. Ik ben erg bang dat het voor dit veulen niet goed af gaat lopen. Niet als er niet voor die tijd door KUNDIGE handen in wordt gegrepen....

M.a.w: volgende kandidaat voor paardenbiefstuk...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 09:36

ik heb het voorbije weekend veel met hem geoefend.
niet met achter zijn moeder aanlopn (dat is niet mogelijk omdat zij niet aanwezig is).
maar hij loopt wel braaf achter mijn paard aan.

hij slaat nu niet meer op hol als ik hem alleen neem, maar hj weigerd een voet te verzetten.
met snoepjes loopt hy nu wel al een paar pasjes achter me aan

nog meer tips ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:59

Tja, je luistert totaal niet naar de tips die we hier geven, dat motiveert niet echt om met je mee te denken..

Sjips, doe ik het toch: nooit snoepjes gebruiken! Dat is de snelste manier om een brutaal ongeremd bijtend veulen te maken.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:26

olafgek schreef:
ik heb het voorbije weekend veel met hem geoefend.
niet met achter zijn moeder aanlopn (dat is niet mogelijk omdat zij niet aanwezig is).
maar hij loopt wel braaf achter mijn paard aan.

hij slaat nu niet meer op hol als ik hem alleen neem, maar hj weigerd een voet te verzetten.
met snoepjes loopt hy nu wel al een paar pasjes achter me aan

nog meer tips ?

met snoepjes ook nog ?? wil je graag als hij zo een klio'tje of 800 is over je heen komt rennen omdat hij een snoepje wel ?
dat is wel wat er gaat gebeuren straks ,,

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:31

hij staat er pas sinds zaterdag, je kunt een paard zijn vertrouwen niet in enkele dagen winnen dat als eerste paarden zijn nieuwsgierig als ze op je af komt blijf je even staan en kijkt wat ze doet zo komt ze vanzelf dichterbij zodat je haar kan aaien hou het ook bij aaien en ga niet de eerste beste keer dat ze dicht genoeg bij je is haar vastklikken aan het halstertouw want dan gaat het mis, heb geduld

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:20

Sorry maar typische bokt reactie is hup naar opfok! Laat hem maar vanaf 3 jaar dingen aanleren..
Ik was ook 13 jaar als ik mijn veulentje van dezelfde leeftijd begon dingen aan te leren, ze is daardoor geen slecht paard geworden.. ;) Dit is goed voor dingen uit te leren ook voor het meisje, en niet zagen dat ze ze zo gaat verpesten want soms mogen kleine foutjes, ik heb erdoor ook veel geleerd :)

Nu wat tips: Als je veulen er vandoor gaat, wat mijn ander veulen momenteel wilt doen ben ik gewoon streng. Zoals eerder al gezegd moet je het veulen een beetje opvoeden, natuurlijk ben ik strenger omdat mijn veulen bijna 2 jaar is.

Eerst moet je hem laten wennen aan druk. Enorm veel oefenen met stappen en stoppen. Je stapt 6 stappen,zegt dan duidelijk HO en als hij niet wilt staan dwing je hem tot stilstand of duw je er lichtjes tegen, dit paar keer proberen en als hij het begint door te krijgen altijd met klein snoepje ofzo belonen.

Je kan het veulentje al lichtjes proberen laten stilstaan aan de muur. Dit oefen ik eerst zo : Je neemt een muur met ring en veel ruimte, klikt een longeertouw vast en je wacht op paar meters afstand dat je jezelf niet in gevaar kan brengen. Eens het veulen protesteert hou je eerst tijdje vast en dan lossen, zo kan je druk ook oefenen. Lossen betekent hier belonen. Als hij lang rustig blijft geef je snoepje..

Doe dit alles, maar echt NIET lang, een veulentje heeft nog niet zoveel concentratie, maar een kwartiertje is al meer dan genoeg :)

Zo ik hoop dat dit je al kan helpen x

Edit: fuego3 : paarden in eerste 3 jaren niet bekappen? Leg uit..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:28

Loezz schreef:

Goed lezen.

Dit is een Quote van fuego3:
Citaat:
je kan een paard niet de eerste 3 jaar niet bekappen

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:46

Tigra_ schreef:
Loezz schreef:

Goed lezen.
Dit is een Quote van fuego3:
Citaat:
je kan een paard niet de eerste 3 jaar niet bekappen

Dankjewel, sorry.. 'k vond het al zo gek ^^

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:15

Loezz schreef:
Sorry maar typische bokt reactie is hup naar opfok! Laat hem maar vanaf 3 jaar dingen aanleren..
Ik was ook 13 jaar als ik mijn veulentje van dezelfde leeftijd begon dingen aan te leren, ze is daardoor geen slecht paard geworden.. ;) Dit is goed voor dingen uit te leren ook voor het meisje, en niet zagen dat ze ze zo gaat verpesten want soms mogen kleine foutjes, ik heb erdoor ook veel geleerd :)

Nu wat tips: Als je veulen er vandoor gaat, wat mijn ander veulen momenteel wilt doen ben ik gewoon streng. Zoals eerder al gezegd moet je het veulen een beetje opvoeden, natuurlijk ben ik strenger omdat mijn veulen bijna 2 jaar is.

Eerst moet je hem laten wennen aan druk. Enorm veel oefenen met stappen en stoppen. Je stapt 6 stappen,zegt dan duidelijk HO en als hij niet wilt staan dwing je hem tot stilstand of duw je er lichtjes tegen, dit paar keer proberen en als hij het begint door te krijgen altijd met klein snoepje ofzo belonen.

Je kan het veulentje al lichtjes proberen laten stilstaan aan de muur. Dit oefen ik eerst zo : Je neemt een muur met ring en veel ruimte, klikt een longeertouw vast en je wacht op paar meters afstand dat je jezelf niet in gevaar kan brengen. Eens het veulen protesteert hou je eerst tijdje vast en dan lossen, zo kan je druk ook oefenen. Lossen betekent hier belonen. Als hij lang rustig blijft geef je snoepje..

Doe dit alles, maar echt NIET lang, een veulentje heeft nog niet zoveel concentratie, maar een kwartiertje is al meer dan genoeg :)

Zo ik hoop dat dit je al kan helpen x

leg uit ??? komt een beetje commanderend over ;)
lees maar even lekker terug als ik jou was , want dat is helemaal geen quote van mij .
sterker dat is in het hele topic nergens geoperd. ik vind alleen dat je een jong dier van deze leeftijd niet aan het springen ed hoeft te zetten.
jij ging ook eerst naar de peuterspeelzaal om te spelen voor je leerde lezen ;) ook is spelen leren voor paarden op jonge leeftijd , en aan het werk voor de baas moeten ze nog lang genoeg.
ook leerd een paard sociaal te worden in een grote gemende groep paarden , en dan wel in de paardenwereld.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:23

fuego3 schreef:
lees maar even lekker terug als ik jou was , want dat is helemaal geen quote van mij .
sterker dat is in het hele topic nergens geoperd. ik vind alleen dat je een jong dier van deze leeftijd niet aan het springen ed hoeft te zetten.
jij ging ook eerst naar de peuterspeelzaal om te spelen voor je leerde lezen ;) ook is spelen leren voor paarden op jonge leeftijd , en aan het werk voor de baas moeten ze nog lang genoeg.
ook leerd een paard sociaal te worden in een grote gemende groep paarden , en dan wel in de paardenwereld.

Jeetje rustig aan, ik zei hierboven toch dat ik misgelezen had? dat was het enigste dat ik op je zei, ik viel je toch niet aan op iets :D Je moet een jong dier inderdaad niet aan het springen zetten, daarop zei ik niets :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:31

Loezz schreef:
fuego3 schreef:

Jeetje rustig aan, ik zei hierboven toch dat ik misgelezen had? dat was het enigste dat ik op je zei, ik viel je toch niet aan op iets :D Je moet een jong dier inderdaad niet aan het springen zetten, daarop zei ik niets :)

ik ben heel uber rustig hoor :D , alleen "leg uit" kwam een beetje raar over .
ik zelf vind het gewoon geen aanrader om als 13 jarige met een brok vlees aan de haal te gaan , het gaat er nu al vandoor , en dit word na mate hij zwaarder word alleen maar erger.
vandaar mijn mening over de opfok , maar goed het dier is van de ts haar tante dus heeft ze hierover geen inbreng.

verkeerd gelezen , overkomt de besten ;)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:36

Ja inderdaad, maar als ze ze nu niet kan tegenhouden wie weet na x aantal maand.. :D En ja ze heeft geen inspraak dus dat is beetje pech, desnoods werkt ze samen met haar tante of vraagt ze iemand die nog meer verstand heeft :)

btw: Mooi paard heb je fuego :o

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:41

Loezz schreef:
Ja inderdaad, maar als ze ze nu niet kan tegenhouden wie weet na x aantal maand.. :D En ja ze heeft geen inspraak dus dat is beetje pech, desnoods werkt ze samen met haar tante of vraagt ze iemand die nog meer verstand heeft :)

btw: Mooi paard heb je fuego :o

ik ben bang dat als de belg eenmaal door heeft dat hij sterker is hij er alleen maar meer gebruik van gaat maken ;) hij wil leiding maar die krijgt hij niet zo ,,,

dankje , jou jumanji veulen is ook een beauty ;)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:21

Ik denk dat het wel beter is om het veulen naar de opfok te brengen, en hem er dan 2x per week uit te halen om een stukje te wandelen en te poesten.

Die van mij was een soms te speels, maar ze stond overdag gewoon in de wei,
en dan werd ze er 1 x per dag uit gehaalt om gepoest te worden & hoefjes te krabben
en daarna door met mama naar de bak, en dat vond ze geweldig,dan ging ze helemaal los.
Mijn mening is, heeel vroeg beginnen met halstertje om, wandelen, poesten en voetjes geven,
t liefst al bij 2 weken.