Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:29

Ja precies, maar heb je dan ook dat passerende voertuig, vrachtwagen, bus of wat dan ook nog even een schepje erbovenop doet en je toebijt dat 'jij ten alle tijden je paard onder controle moet houden'? (en bij voorkeur gewoon blijft doorgaan met wat ze doen, terwijl het voor alle partijen en stuk veiliger zou zijn als ze even een 30 seconden zouden inhouden/wachten wat dan ook).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:29

@Apple
Maar dat komt erop neer dat ze allemaal rekening moeten houden met jou.

Als ik zie dat er ergens een busje staat waar ze zo goed als klaar met inladen zijn, dan 1: kijk ik of ik contact kan krijgen (meneer kunt u even wachten) of 2: wacht ik even totdat ze de klep dichtgegooid hebben.
Als ik buiten rijd ben ik nog meer gefocust op wat er om mij heen (en in het voren) gebeurd.
Natuurlijk gebeurd er wel eens wat onverwacht, maar door goed vooruit te kijken is al veel te ondervangen.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:32

Ik ga altijd op de weg met mijn paarden.
ik weet dat ze soms eens kan schrikken maar welk paard niet.
Maar het enige waar ik me zo aan stoor dat sommige autos op nog geen vijf cm van je paard komen te rijden achter of naast.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:38

Maar het is "altijd" wat.
De ene ruiter ergert zich aan fietsers die niet bellen, de ander aan degene die wel belt.
De ene ruiter ergert zich aan doorrijdende auto's, de ander aan auto's die eerst afremmen en na de combinatie weer optrekken.

Niet alle ruiters beseffen dat het heel irritant is als je bv aan het maaien bent en elke 5 minuten moet wachten omdat er een ruiter langskomt.
Dit geldt ook voor loonwerkers (helemaal op drukke dagen, waarop ze bijna 24/7 moeten werken om de boel op tijd binnen te krijgen).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:43

@Brainless, dat is niet zoals ik het bedoel. Zoals jij het aanpakt doen wij het namelijk ook.

Overigens, inladende busjes, loonwerkers, noem maar op: het paardgebeuren moet niet zeuren en er gewoon langs, die mensen zijn ook gewoon aan het werk en kunnen niet stoppen voor elke scheet.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:44

Goed opgelost ts! Jullie zagen beiden jullie fout in en handelden ook daar naar.
Ik zie het helaas ook vaak genoeg anders. Mensen die met hun hond op het ruiterpad wandelen, hond lekker los laten rennen en het beest vervolgens niet onder controle hebben als er een paard aan komt. Tuurlijk hoort de ruiter zijn paard dan ook onder controle te hebben maar dat die mensen dus doodleuk op het ruiterpad wandelen terwijl er een prachtig parkje vlak naast ligt erger ik me af en toe toch groen en geel aan.

Mijn paard is 99% verkeersmak, alleen grote tractoren die van voren komen zijn nog eng maar dan ga ik in een inhammetje staan of als die er niet is stap ik even af. Als er hele rare dingen langs de weg staan wil ze daar ook nog wel eens bang van zijn, stil gaan staan en wegdraaien. Ook hier stap ik af als het niet anders gaat.
Ook laatst gebeurde me dit weer, we waren bijna terug op stal en er stonden bij de buren 2 grote pakken met aarde aan het begin van de oprit. Nou houdt mijn paard daar dus helemaal niet van, ging ze stilstaan en draaide haar kont dwars op de weg om aan te geven dat ze daar écht niet langs wilde. Nou hou ik er zelf ook niet van als ze midden op de weg gaat staan (weg is gelukkig erg rustig en het komt zelden voor) maar ik weet inmiddels dat het simpel op te lossen is door haar om te draaien en gewoon weer netjes aan de kant van de weg met haar kont naar het enge ding stil te gaan staan zodat ik af kan stappen. Deze keer kwam er een 45 km wagentje aan (reed gelukkig langzaam).
Nou heb ik net de theorie voor mijn rijbewijs gehaald en heb dus ook theorie met betrekking tot paarden gelezen. Wat daar staat is dat je rekening moet houden met paarden omdat het dieren blijven en dat je met ruime afstand op een rustig tempo hoort te passeren.
Wat schepte mij dan ook verbazing, deze meneer vond het doodnormaal om achter mijn paard langs te passeren terwijl daar helemaal geen plek voor was, met als gevolg dat hij mijn paard heeft aangetikt. Gelukkig niks ernstigs maar toch. Als hij 10 tellen had gewacht hadden we netjes aan de kant gestaan maar nee hoor.
Mag ik dan ook niet buiten rijden omdat mijn paard een enkele keer zo reageert? Ik mag toch van mijn medeweggebruikers wel verwachten dat ze een béétje rekening met me houden? Ik doe ook mijn best om de overige weggebruikers zo min mogelijk tot last te zijn maar soms kan ik zo'n situatie als ik hierboven beschreef gewoon niet voorkomen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:47

In "mijn tijd" leerden wij zulke dingen niet bij het theorie-examen.
Dus ik denk dat de meeste mensen die rondrijden dit niet geleerd hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:48

Delaja, dat is precies een voorbeeld zoals ik bedoel. Deze meneer ziet wat je aan het doen bent en dat je een mogelijk probleem aan het oplossen bent. En toch zich even in een niet bestaand gat wurmen met alle gevolgen van dien. Terwijl het niet veel moeite kost om een halve minuut te wachten.

Brainless, heeft dat ook niet iets te maken dat mensen tegenwoordig een stuk verder van de natuur af staan en dus niet weten wat een paard is en wat een paard kan doen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:53

Ik vind dat zowel TS als de hondeneigenaar een dikke pluim verdienen! Jullie hebben het beide goed opgelost denk ik zo! Ook fijn dat de hondeneigenaar zelfs nog de hond er even bij wilde houden!

Ik rijd niet zo vaak buiten, maar vorig jaar hebben wij op buitenrit het zelfs meegemaakt dat we aan het draven waren en we een crossmotor tegenkwamen. De jongen op die crossmotor remde af, ging stilstaan tot wij langs reden. Vervolgens trok hij rustig op en pas toen hij de bocht omwas, hoorde je weer het gas erop gaan.

Mijn mond viel open, want ik kende alleen de verhalen van bokt _O-

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:54

Ik blijf benieuwd....wat vinden jullie van een ander paard dat langskomt en zich een beetje aanstelt?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:57

Hoe bedoel je dat? Een andere combi die jullie passeert waarbij het paard mutst?

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:00

Ja...alleen ik dit geval ben ik degene met het paard dat zich aanstelt (zie mijn bericht op de vorige pagina). Mijn ervaring is dat andere ruiters zich daar nogal eens aan willen ergeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:04

Tja, kan ik weinig over zeggen. Zolang het geen gekkenhuis wordt, zou het mij niet zoveel kunnen schelen. Liever dat hij raar doet op andere paarden, dan op verkeer toch?

Mijne reageert niet op verkeer, ookal raast het voorbij, ook honden en alles wat je maar tegenkomt is geen probleem, maar een stuk aarde, prullenbak of een paaltje in het gras is dood eng. Dus dan zou ik ook niet meer naar buiten mogen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:06

@Apple
Ik denk dat het een combi is.
Vroeger had je veel minder verkeer op de weg en veel minder ruiters.

Nu kun je niet ergens komen in het buitengebied of er is wel een pensionstal in de buurt.
Toen ik 10/12 was waren er alleen wat particulieren/boeren met eigen paarden en zeer weinig pensions.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:14

@ dirkus....Als ik tijdens het buitenrijden een ander paard tegenkom die zich nogal opwind vraag ik meestal of het gaat, zoja dan rij ik door zoniet heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt hihihihi maar ben wel altijd een beetje bang dat paard achter me aankomt zijn toch kuddedieren.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:24

Het is denk ik voor mensen vaak lastig in te schatten hoe een paard zal reageren. Het ene paard kan ergens van schikken, waar het andere paard niet van opkijkt en andersom! En sommige situaties (wegwerkzaamheden bijv.) zie je al ver van tevoren aankomen, dus kun je altijd nog kiezen om een andere route te nemen met je paard.

marleen110

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:44

Van mij zouden ze bij de auto rijlessen wel mogen leren hoe je het beste een paard in kan halen.
De ene komt er langs scheuren met een aanhanger, de andere blijft er een uur achter plakken.
Als er iets meer aandacht aan besteed zou worden, zullen er al veel minder ergenissen zijn.

Ook zou het wel handig zijn dat mensen dan leren dat paarden vluchtdieren zijn.
Gisteren nog reed ik over het viaduct (anders kunnen we niet bij het bos komen) en aan beide kanten werd er van onder (de snelweg) naar ons getoeterd.
Ik denk dan bij mezelf, je moest eens weten wat je nu kan veroorzaken, stel ze schrikt en ze springt me zo over de railing heen! bah (ja zo denk ik dan weer :o )

Met honden eigenlijk nooit echt problemen gehad, ik hou de mensen en hond(en) altijd zelf al goed in de gaten, en wacht even als ik zie dat ze moeite doen om de hond te pakken.
Ik passeer de mensen altijd in stap, en groet/bedank altijd uitgebreid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:50

Als een ander paard zich opwind dan kijk ik ook altijd of het nog gaat danwel informeer ik of alles ok is. Lijkt me niet zo fijn als iemand anders met paard in grote problemen komt omdat ik langs kom.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:18

in Belgie is het verplicht om stapvoets te rijden bij het benaderen of inhalen van langzaam verkeer of voetgangers
niet dat iedereen dat doet , maar er zijn dus wel degelijk regels

ik vind het zelf het prettigst als landbouwverkeer op het veld gewoon doorgaat met waar ze mee bezig waren
verkeer mag van mij wel iets afremmen en van wielrenners die in groepen rijden zou ik graag een seintje krijgen

maar paarden moeten gewoon onder controle blijven, beetje op de plaats stuiteren kan maar erger moet het niet worden

ik kom vaak langs een stuk waar eerst "wilde" zwijnen gefokt werden op een weitje ala modderpoel
in het voorjaar renden daar tig kleine biggetjes rond en dat is best spannend
toen ik er vorige week met mijn dochters en paarden langs ging waarschuwde ik al en dit keer zaten er 3 grote roze varkens die vrolijk uit hun inloopstal kwamen kijken wie wij waren
mijn dochters schoten met paarden een paar meter weg, ruiters waren toch niet goed allert dus en ze zijn weer een les wijzer

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:55

spatter schreef:
in Belgie is het verplicht om stapvoets te rijden bij het benaderen of inhalen van langzaam verkeer of voetgangers
niet dat iedereen dat doet , maar er zijn dus wel degelijk regels

ik vind het zelf het prettigst als landbouwverkeer op het veld gewoon doorgaat met waar ze mee bezig waren
verkeer mag van mij wel iets afremmen en van wielrenners die in groepen rijden zou ik graag een seintje krijgen

maar paarden moeten gewoon onder controle blijven, beetje op de plaats stuiteren kan maar erger moet het niet worden

ik kom vaak langs een stuk waar eerst "wilde" zwijnen gefokt werden op een weitje ala modderpoel
in het voorjaar renden daar tig kleine biggetjes rond en dat is best spannend
toen ik er vorige week met mijn dochters en paarden langs ging waarschuwde ik al en dit keer zaten er 3 grote roze varkens die vrolijk uit hun inloopstal kwamen kijken wie wij waren
mijn dochters schoten met paarden een paar meter weg, ruiters waren toch niet goed allert dus en ze zijn weer een les wijzer

En wat zou ik dan moeten doen volgens jou in de situatie die ik hierboven ergens beschreef?

Even voor de duidelijkheid: mijn paard is geloof ik een van de braafste uit de omgeving en verder erg makkelijk maar zulke situaties komen gewoon af en toe voor.
Ik stap ook altijd rustig langs honden, ga soms zelfs stilstaan als dat nodig is en let erg op als ik op de weg rij.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:44

deleja niet aan de kant gaan :D
ik ga pas aan de kant als het verkeer aangeeft dat ze bereid zijn tempo te vertragen of even te wachten
als mijn paard bang voor iets is hebben ze maar even geduld
als verkeer met een rotgang aankomt en duidelijk niet van plan is tempo te vertragen blijf ik midden op de weg rijden(weg is landbouwweggetjes)
pas als ze tempo vertragen ga ik aan de kant, zo kunnen ze me nooit met een rotgang passeren
ook als ik met meerdere paarden ben en eentje duidelijk aangeeft ergens bang van te zijn blijf ik midden op de weg rijden totdat ruiter en paard een veilig heenkomen hebben gevonden en dan ga ik aan de kant

mijn ervaring is dat dit de beste oplossing is om gevaarlijke situaties te voorkomen :j

voorbeeldje:
mijn vriendin had een paard die erg bang was voor hele hoge vrachtwagens
we reden op een klein weggetje wat naar het bos leidde waar je normaal geen verkeer tegen komt
dit keer een vrachtwagen met grote container erop die met een hoop geklepper van herrie aan kwam scheuren
paard reageert wat angstig dus ik blijf midden op de weg rijden en vriendin rijdt in draf naar eerste de beste oprit om daar veilig te staan
chauffeur was er niet van gedient dat hij moest remmen(was trouwens in Belgie) en rijdt echt zowat tegen de kont van mijn paard aan
mijn paard wordt daar niet koud of warm van dus ik blijf gewoon stappen totdat ik zie dat vriendin veilig sta, toen ging ik keurig aan de kant
ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als deze halvegare met een rotvaart van 90 km langs ons heen gedenderd was

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:46

@Spatter
Ik ken mensen die daar echt schijt aan hebben, dan alsnog (via de berm) voorbij komen.
Jij mag met je paard ook niet het overige verkeer hinderen en je moet zoveel mogelijk rechts houden.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:47

Mee eens! Er daarom rij ik liever ook niet langs het water. Maar goed de man reageerde heel netjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:49

Of mensen waarvan je weet dat die zelf ook paarden hebben en dan zelf in volle vaart met tractor en klepperende aanhangwagen langs komen denderen ("ja, want jij moet je paard ten alle tijden onder controle hebben"). Idem als ze langskomen met hun dravende tweespan (terwijl alle andere aanspanningen in de omgeving netjes terug gaan naar stap).

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:52

miss_nadine schreef:
Allereerst hoop ik dat dit goed staat hier, qua paardenvragen weet ik nooit zo goed waar ik het neer moet zetten :o

Gisteren reed ik met mijn paard buiten en langs het water besloten we een galopje te doen. Aangezien het om een lang, vlak stuk gras gaat mag paardlief altijd zelf het tempo bepalen. We waren bijna op het einde en ik reed haar iets terug. Op dat moment schiet er een herder uit de bosjes en die schiet achter mijn paard aan. Het beest was zich waarschijnlijk ook rot geschrokken van mijn paard want hij was aardig agressief (tanden laten zien, grommen). Mijn paard schoot er vandoor in volle galop. De hond kwam al blaffend achter haar aan dus mijn paard sprong in de lucht en begon vervolgens te bokken. Aangezien we inmiddels op een verharde weg gallopeerde ben ik zo rustig mogelijk gebleven. Ik heb geen angsthaas als paard dus het lukt me op relatief korte termijn haar stil te krijgen, ondanks dat de hond onder mijn paard door bleef rennen.
Vervolgens ben ik omgekeerd. Het baasje van de herder was ons al achterna gerend en pakte zijn hond over. Hij bood zijn excuses aan en vroeg of het goed was dat hij met zijn hond om mijn paard heen liep, hij wilde niet dat mijn paard gelijk een trauma zou hebben en hij vond het een goede training voor zijn hond.

Nu ben ik dus totaal niet boos geworden. Ik reed op gebied waar ik eigenlijk niet mocht zijn en hij had zijn hond los wat daar ook niet mocht.
Nu hoor ik van alle kanten dat ik die man dus op zijn donder had moeten geven. Hij had zijn hond niet onder controle dus hij was fout.
In mijn ogen slaat dat nergens op. We hielden ons beide niet aan de regels en daarbij vind ik dat een ruiter ten alle tijde zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn paard. Of het nu onweert, stormt of ze steken een duizendklapper naast ons af, ik vind dat IK mijn paard onder controle hoor te houden.

Maar wat ik me nu afvraag. De laatste tijd lees ik zoveel verhalen over bijvoorbeeld wielrenners die te hard langskomen, auto's die geen rekening met je houden..
Waarom leggen we telkens de schuld bij een ander? Ik ben het er mee eens dat we rekening met elkaar moeten houden, maar af en toe denk ik waar maken we ons druk om. In mijn ogen lijkt het wel een trend om alles op anderen af te zeiken. Als je je paard niet onder controle kan houden dan moet je niet naar buiten gaan. Doe je dit wel dan weet je nu eenmaal dat er een risico is.. Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, zeker met een levend dier.

Hoe denken jullie hierover?

_/-\o_

Dat is typisch paardenvolk. Die zitten op een paard dat ze niet onder controle hebben. Dus vinden ze dat de rest van de wereld maar rekening met ze moet houden.

Wijzen naar een ander is altijd een stuk makkelijker dan de hand in eigen broekzak steken.