Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malissapaard

Re: Bodyprotector is safe... maar uiteindelijk toch pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:02

ik heb dit dus ook gfehad en om die reden rijd ik nu zonder

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:04

Ik heb ook zoiets van: als de kans aanwezig is op letsel bij het vallen, doe je misschien meer je best om niet te vallen!
En ik denk dan aan mijn zus die (tig jaar geleden) naast een weggesprongen en rondgalopperend paard hing in haar derde les en nog in de woorden in haar hoofd had van een vriendinnetje van mij:"Ik vind het toch zo stom als je valt, je kunt je toch vasthouden!" dus dat deed ze. :D ) Ze kon niet meer in het zadel komen, maar weigerde te vallen tot het paard stil stond.
Degene die in diezelfde les wel was gevallen had twee gebroken polsen omdat hij de klap op wilde vangen met zijn handen. Niet iets wat een bodyprotector had kunnen voorkomen... (die bestonden toen trouwens nog niet).
De rest was blijven zitten, ondanks het feit dus dat de paarden (sommigen bokkend) op hol waren gegaan en het pas onze derde les was. Dus zo snel val je nu ook weer niet!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:06

Ik zit nog net zo krom met bp als zonder (en ik had nog wel zo gehoopt dat ik rechtop zou moeten gaan zitten..).
Doorrollen kan ook, althans een salto maken is mogelijk..

Ik vind dat een bp zeker wel bijdraagt aan veiliger paardrijden, je moet het niet zien als vervanger van controle of leren rijden, maar als aanvulling.
Helaas is de weg naar leren rijden best lang en de instructie ook niet meer wat het geweest is en leert het merendeel van de ruiters het rijden nooit, maar dat is een andere discussie..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:12

Ja, dat is dus eigenlijk het punt, dat paardrijden op zich een beetje in het slop is geraakt, sorry dat ik het zo zeg. Goede instructie en goede paarden daarvoor, zijn met een lantaarntje te zoeken. Veel maneges hebben goedkope afdankers die eigenlijk niet willen/kunnen werken, zeker niet op niveau, overwerkt worden en lesgevers hebben rondlopen die meer aan bezighouden van ene gropeje doen dan gemotiveerd instructie geven.
Daarbij is er een groot aantal mensen dat een paard koopt en geen les heeft gehad en niet neemt. Ik zeg niet dat dit meteen slechtere ruiters zijn (natuurtalent bestaat ook nog), maar het zijn vaak wel het soort ruiters dat weinig respect lijkt te hebben voor regels en etiquette (als ze die al kennen) en daardoor meer een gevaar zijn voor zichzelf en anderen.

Maar goed dat is dus een andere discussie.
Waar het om gaat is dat de beste bescherming van de wereld geen betere ruiters maakt en dat de bodyproctector maar deels kan beschermen.

naderhand typos verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-04-11 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:22

Maar dat deels kan wel een héél groot verschil maken.
Voorkomen zal het in de meeste gevallen niet, beperken in veel gevallen wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:46

Ja, maar de vraag is in hoeverre je deel uit maakt van een groep die zulke gevallen zal overkomen.
We hebben het over anders dan normaal van je paard donderen.
Over op je borst of rug terecht komen op iets dat niet meegeeft zoals een vaste hindernis of rotsblok bv.

Als je op je zij valt, breek je gewoon delen die niet beschermd worden, hetzelfde als je verkeerd opvangt met je handen (wat de meeste ruiters lukt-dat opvangen).
Als je op je hoofd valt, loop je evengoed zwaar letsel op als je daar niet toevallig ook goede bescherming op hebt.
Als je op je kont valt, helpt een bodyprotector ook niet.

Het grootste deel van de ruiters dat valt, valt zijdelings van het paard en dus een hand/arm/schouder/sleutelbeen letsel op lopen.
Een ander deel wordt voorover afgeworpen en komt eerder op het hoofd terecht, maar zelfs daar is een grote kans op opvangen met de handen en armen en letsel daaraan.
Een klein deel valt achterover van het paard en zal op de rug landen. Dat kan op zich door de klap voor longproblemen zorgen, maar een bodyprotector voorkomt de klap op zich niet. Ik weet niet in hoeverre hij dempt als je op bv asfalt valt. Daarbij val je dan ook op je achterhoofd, waar een bodyprotector verder ook niks aan kan doen.
Een klein deel breekt een been of voet.

Waar helpt een bodyprotector feitelijk wel? In welke specifieke situatie die een "normale" ruiter kan verwachten? Wanneer heb je impact op je lichaam? Het is misschien slim om daar eens bij stil te staan.

Als je valt, doe je je pijn, of je nu een bodyprotector draagt of niet.
Als je aan sporten doet waarbij impact op je lijf te verwachten is zoals hindernissen nemen op hoge snelheid, ja, dan is het niet meer dan verstandig om een bodyprotector te dragen en wellicht zelfs aangeraden of verplicht door de organiserende organisatie.

Ieder die een bodyprotector WIL dragen uit een vals gevoel van veiligheid, moet dat doen, maar denk niet dat vallen dan persee minder pijnlijk is of dat je dan niks kunt breken.

Ik wil niet dat men denkt dat ze geen nut hebben, zo is het ook weer niet, ze zijn niet voor niks ontstaan, maar ieder moet zich wel afvragen wat het nut voor hem/haarzelf eigenlijk precies is.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:56

Ik ben er zelf ook niet over uit of met bp beter is of niet.
Wat bij mij in mijn achterhoofd blijft spelen is dat je met een bp stijf in een houding wordt gedwongen. Als je met bp van je paard af valt dan kun je bepaalde spieren niet aanspannen of jezelf rond maken om automatisch je lichaam te beschermen. Dit is volgens mij haast onmogelijk met bp wat voor mijn gevoel daardoor juist weer gevaar opleverd..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:58

xxOrlando schreef:
Lusitana schreef:
Sleutelbeenbruiken staan hoog op de lijst van typische ruiterblessures en hebben niets met al of niet dragen van een bodyprotector te doen.

Ze zijn idd vooral ontworpen om de inwendige organen (beschadiging daaraan is immers vaak dodelijk) en rug te beschermen tegen impact van buitenaf.

Ze zijn zuiver om ernstig/dodelijk letsel door val op bv een hindernis, of door het door een paard overlopen worden of getrapt worden na een val, te voorkomen.
Geen enkele bescherming kan letsel totaal tegengaan.

Als je paard op je gaat staan , met of zonder bp mag je gelijk naar het ziekenhuis , dus daar zijn ze niét zuiver voor , lijkt me..

in mijn geval is het paard op me gaan staan , en toen ik na 3 dagen bij kennis kwam op de intensive care, konden de chirurgen mij vertellen dat als ik een bodyprotector had gedragen ik hoogstwaarschijnlijk enkel kneuzingen had gehad ipv gebroken ribben , een verbrijzelde/gescheurde lever, en de nodige bloedingen etc etc.
ze zijn er niet zuiver voor, maar kunnen je een hoop ellende besparen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:09

Heb er ook 1, maar met dressuur gebruik ik deze nooit aangezien je toch in 99% van de gevallen in 't zand belandt en dan makkelijker kan doorrollen. Springen is totaal iets anders, dan draag ik m'n BP altijd voor als het paard besluit mij op de hindernis te droppen want hoe klein de kans daarop ook is, de kans dat je je rug breekt is dan heel erg groot. Daarbij heb ik het gevoel juist minder stevig te zitten met BP

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:11

@Lusitana:
Zulke onzin heb ik noh nooit gehoord: dus een BP is eigenlijk alleen voor onverantwoorde ruiters die bewust grote risico's nemen?? (oké ff heel zwart-wit hé)
Ik ben een zeer ervaren recreatieve ruiter en heb 4 jaar geleden tijdens een buitenrit doordat er onverwachts een fazant uit de bosjes fladderde terwijl ik rustig stapte, daardoor een ruggewervel gebroken. Ik viel met mijn rug op de iets hogere rand van het ruiterpad wat erg hard was door droogte. Ik was toen minstens al 15 jaar niet meer gevallen en tóch gebeurde het me! Ik heb 2 weken plat, 12 weken corset en een jaar revalidatie nodig gehad om weer op de been te komen. Als ik een BP aan had gehad, dan had dit absoluut voorkomen kunnen worden. Sindsdien rij ik in de bak zonder BP maar buiten altijd mét. De kans dat daar een (braaf!)paard schrikt of iets dergelijks is gewoon veel groter, je hebt met veel meer invloeden van buitenaf te maken, groot verkeer, andere onbekende ruiters etc.
Ja als je valt doe je je pijn schrijf je.....maar ik zat een paar millimeter bij een dwarsleasie vandaan en dat gaat wel even iets verder dan alleen pijn hebben dus! In dit geval kan een BP dus het verschil maken tussen lopen of de rest van je leven in een rolstoel....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:48

Zo is mijn nichtje op het harde gevallen, lag er net een steentje onder haar rug, niet eens een grote, maar wel groot genoeg om hetzelfde revalidatietraject als HalloDan in te gaan, was overigens na het dressuurrijden achter het huis..

Het probleem is dat je van te voren niet weet of, hoe en waar je valt. Als ik alleen dressuurmatig zou rijden op mijn ouwe paard, had ik hem eerlijk gezegd waarschijnlijk niet gekocht. Maar nu ik hem heb, zou ik me voor m'n kop slaan als ik zonder dat ding zou vallen en ik letsel oploop dat voorkomen/verminderd had kunnen worden met een bp..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 11:59

Ik denk dat de boodschap van Lusitana vooral is: risicomanagement. Bekijk eerst welke risico's je loopt, hoe groot is de kans dat het risico optreedt en wat is de impact is áls het optreedt. Dan kun je vervolgens bekijken of je er iets extra's aan moet doen, en een van de maatregelen is het dragen van een bp. Een cap is er ook een, meer training, of iets niet doen zijn andere.

En zo doe ik het wel in de praktijk. Op de meeste paarden rijd ik alleen met cap en heel soms zelfs dat niet, als ik ga springen heb ik altijd een cap op. Met crosstraining en wedstrijd altijd een BP (verplicht) aan en een air jacket (niet verplicht), + een crosshelm op. Maar op een paard rijd ik op vreemd terrein altijd met BP, zelfs in de dressuurring. Thuis rijd ik die alleen met cap, en dan wil ik ook graag dat er iemand op het terrein is, de andere rijd ik ook in mijn uppie.

het 'zomaar' aandoen van een BP kan idd tot een gevoel van schijnveiligheid leiden, en dat is nog veel gevaarlijker.

Voor degenen die vinden dat een BP belemmert in het rijden, dan moet je toch eens een goede proberen en ook deskundig is aangemeten. Ik rijd er dus regelmatig mee, en vergeet het zelfs vaak uit te doen bij het afzadelen. Maar er zit ook een hoop verschil in draagcomfort, ik heb vorig jaar een nieuwe gekregen (damesmodel) en dat is niet meer te vergelijken met de oude, die ook helemaal niet verkeerd zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:01

Toen ik iemand haar schouder heb zien verbrijzelen omdat je bp niet meeveerde heb ik besloten zo'n ding nooit aan te doen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:11

En zo heb ik mezelf twee keer een flinke rugblessure bespaard door het dragen van een BP. Nu was ik alleen maar beurs, anders had ik wsl een gebroken rugwervel gehad. Kwestie van risico's afwegen, zoals ik dus al zei.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:20

Ja een BP beschermt, maar kan tegelijkertijd ook blessures veroorzaken. Mijn dochter viel een keer van een paard waarbij haar onderarm onder haar lichaam terechtkwam. De harde BP brak haar arm. Desondanks vind ik het wel veiliger. Ze draagt overigens nu alleen nog maar een BP met springen. Een BP belemmert natuurlijk toch wel een beetje in de beweging. Hoewel ze wel een fijne heeft (phoenix)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:31

Het is en blijft een risico. Een BP is ervoor gemaakt om je te beschermen. Maar je kunt altijd verkeerd vallen. Ik ben vorig jaar van mijn (jonge) paard gevallen en reed met een BP. Ben voorover eraf gevallen, mijn BP was op maat gemaakt bij mij en ik heb toch mijn rug gebroken. Een BP brengt enig risico met zich mee, maar rijden zonder ook! Met SGW is het verplicht, ik snap ook best waarom! Zelf heb ik nu ook een airjacket, waar ook genoeg discussies over zijn. Hij is gelukkig nog nooit afgegaan, maar ik ben bang op de reactie van mijn paard wanneer dat ding af gaat! Ik draag dat ding daarom ook alleen op het strand en met SGW. Verder ben ik het volledig met iedereen eens dat een BP de beweging belemmerd. Je gaat niet volledig mee in de beweging van je paard omdat je je rug helemaal recht moet houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:37

Mijn BP belemmert me daar echt niet in. Sta rustig schroeven in te draaien met een BP.
Ik heb overigens inmiddels drie keer meegemaakt dat mijn airjacket afging (met drie verschillende paarden), twee keer toen paard opstond nadat we samen waren gevallen, een keer met een 'gewone' val, en de reacties van de paarden viel me 100% mee. Dat had ik ook niet verwacht, ze reageerden er natuurlijk wel op, maar eentje bleef gewoon naast me staan wachten, een schoot een stukje weg en alleen de derde was echt vertrokken, maar dat doet die eigenlijk altijd.

Let wel, ik vind niet dat iedereen een BP moet dragen, maar ik vind wel dat je je keuze moet baseren op de juiste informatie.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:17

Babootje schreef:
Ja een BP beschermt, maar kan tegelijkertijd ook blessures veroorzaken. Mijn dochter viel een keer van een paard waarbij haar onderarm onder haar lichaam terechtkwam. De harde BP brak haar arm. Desondanks vind ik het wel veiliger. Ze draagt overigens nu alleen nog maar een BP met springen. Een BP belemmert natuurlijk toch wel een beetje in de beweging. Hoewel ze wel een fijne heeft (phoenix)

Heeft ze niet gewoon haar arm in een verkeerde positie gehad?

Wat ik trouwens net in de Divoza gids zag verbaasde me zeer, een rugbeschermer, van Uvex.
Zo eentje die ik ken bij snowboarders, met stuitbeschermer, vind het echt absurd dat ze zo'n ding bij de bp's zetten.
Die zijn echt niet gemaakt voor het paardrijden, laat staan daarvoor goedgekeurd.
Tijd om eens te passen, kijken wat ze ervan zeggen.

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:36

ik vind het met springen en zadelmak maken wel een veilig gevoel.
ook al zit het niet heel comfortabel, het is denk ik wel veel veiliger!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:29

@hallodan, lielle heeft het al voor me beantwoord
Citaat:
risicomanagement. Bekijk eerst welke risico's je loopt, hoe groot is de kans dat het risico optreedt en wat is de impact is áls het optreedt. Dan kun je vervolgens bekijken of je er iets extra's aan moet doen, en een van de maatregelen is het dragen van een bp. Een cap is er ook een, meer training, of iets niet doen zijn andere.

Ik zeg ook heel duidelijk:
Citaat:
Ik wil niet dat men denkt dat ze geen nut hebben, zo is het ook weer niet, ze zijn niet voor niks ontstaan, maar ieder moet zich wel afvragen wat het nut voor hem/haarzelf eigenlijk precies is.

Ik kraam geen onzin uit. Het is toch zo dat er sporten zijn waar de risicos vele malen hoger liggen vanwege de vaste hindernissen en hoge snelheden bv?
Jij bent toevallig ongelukkig gevallen en dat spijt me erg voor je, maar dat wil niet automatisch zeggen dat alle recreatieruiters een even hoog risico lopen dan sporters die aan meer gevaarlijke paardensport doen.

Het is heel goed dat er een topic is ontstaan waarin de feiten even op een rijtje worden gezet, gemengd met persoonlijke ervaringen, zoals die van jou en anderen, zodat iedereen zijn eigen idee er over kan vormen.
De keuze ligt bij de ruiter.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:57

Nou ja het nut zou voor mij erg groot geweest zijn in elk geval. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje, ken je die?? :D
Volgens mijn orthopeed heb je nu eenmaal EN de hoogte EN de vaart/snelheid tegen waardoor het letsel al snel ernstig is.
Vanwege alle gevallen die die arts al was tegen gekomen vanwege het paardrijden mochten zijn kids absoluut niet op paardrijden trouwens, vertelde hij.
Paardrijden staat erg hoog in de top 5 van zeer ernstig letsel. En als je dan nagaat hoeveel mensen er voetballen en hoeveel er paardrijden....en dat zijn echt niet allemaal millitarie-ruiters of crossers!

Ayala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:13

je kan altijd ongelukkig vallen ook met BP
maar het verminders de kans om iets te brken ofzo iets

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:15

_/-\o_ @ Lusitana

Dit doet me denken aan een mythe die getest werd bij Mythbusters over stalen neuzen in schoenen. De mythe was dat je mét stalen neuzen soms meer letsel zou hebben dan zonder. Bijv. als er iets heel zwaars op je voet valt.
Uiteindelijk kwamen ze tot de conclusie dat mocht het zo erg zijn dat de stalen neuzen kwaad doen, je zonder die stalen neuzen ook wel de pineut was geweest.

Ik denk dat dat hier ook wel zo is :) Het lijkt me héél sterk dat je bij letsel terwijl je een bp draagt dit minder erg was geweest wanneer je er geen had gedragen. In dat opzicht is het een beetje zo van 'baat het niet dan schaadt het ook niet'.
Overigens draag ik er zelf geen, vind het niet nodig :P ben al drie jaar niet meer gevallen.. Op één keertje na toen ik mijn evenwicht verloor tijdens het op maat maken van de stijgbeugels :+ genant moment #infinity..

Die vergelijking met het takje klopt trouwens niet helemaal volgens mij.. een bp is er volgens mij juist op gemaakt om de impact te verdelen.. Het is niet zo dat de kracht er ergens 'uit moet komen'. Ik zou het met mechanica kunnen verklaren maar dan moet ik er even tekeningetjes voor gaan maken enzo :P

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:28

quote ; Overigens draag ik er zelf geen, vind het niet nodig ben al drie jaar niet meer gevallen..

met alle respect , ik was al iets van 11 jaar of zo niet meer gevallen, en dat geeft toch echt geen garantie dat het je niet kan overkomen hoor.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:02

Zoals ik al eerder schreef: ik was al zo'n 15 jaar niet gevallen! 1x lag ik toch naast en het was meteen raak: rug gebroken!
Natuurlijk kan je met BP ook een arm breken of iets dergelijks maar je vitale organen en rug zijn wel beschermd en dan praat je wel over levensbedreigende kwetsures . Een arm of schouder breken overleef je wel....