Welke deken bij extreem warm weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:07

Oke bedankt voor de informatie *D

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:55

Ik zat ook al met dit probleem... Mijn paard is ook zwart en ik heb helaas niet de mogelijkheid om op het warmste deel van de dag naar stal te rijden om dr binnen te zetten. Ik heb voor een Bucas Buzz Off deken zitten kijken. Ik weet alleen niet tot welke temperatuur deze verkoeling biedt. Dat overdag op stal en 's nachts in de wei is ook een goed idee ja! Alleen wanneer ik op vakantie ben kan dat niet :S en das eind juli begin augustus..

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:49

LindyH schreef:
Misschien moet je het negatieve effect van een zwarte vacht ook niet overschatten. Veel van die woestijnvolken dragen juist expres zwart.

zwart trekt de zon aan. Waarom denk je dat alle huizen in spanje vb in de warme landen wit zijn.Wit weerspiegelt/kaats de zon. Dat weet toch iedereen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:57

Het idee van Lusitana van de party tent in de wei lijkt me ook nog wel een optie.
Misschien op internet kijken voor zo'n grote legertent? Die blijven meestal toch ook vrij koel?
Ik merk nu al dat mijn shetties bijna de hele dag in de schuilstal staan als het zo warm is, dus ik denk dat ze blij zijn dat ze kunnen schuilen voor de warmte.
Eventueel een geïmproviseerde schuilstal maken? Hier bij de shetties staat een hondenren constructie met daar een vrachtwagen-zeil over. En met gewoon zeil aan de zijkanten. Werkt perfect, en zo afbreekbaar als het moet.

Anne.

Re: Welke deken bij extreem warm weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:00

Om even een misverstand de wereld uit te helpen. UV zorgt er niet voor dat je paard het warm krijgt, maar dat je paard geen UltraViolet licht meer op zijn huid krijgt. Een UV-werende deken zal dan alleen zijn werk goed doen bij een paard met dunne vacht en roze huid.

Als ik jou was zal ik of aan de staleigenaar vragen of hij in ieder geval een tijdelijke schuilstal neer wilt zetten of inderdaad het ritme om wil draaien op erg warme dagen.

Ik vind het concept UV-werende-deken wel een beetje achterhaald, als ik zo teruglees wat ik net getyped heb..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:24

Voor een zwart of donker gekleurd paard werkt een lichte uv werende deken echt heel goed hoor. Weet niet waar jij dat vandaan hebt dat het niet zo is, maar ik heb al 10 jaar zwarte friezen onder zulke dekens en dat werkt meer dan goed. Ze staan zonder deken echt enorm te pompen en te zweten in de zon en met helemaal niet. En het werkt ook nog eens prima tegen de vliegen. Gewoon doen dus!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:29

af en toe is lekker de waterstraal erop en lekker laten staan. Ze hebben trouwens ook van die paarden party tenten, maar die zijn geloof ik wel duur.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:32

Door ze nat in de zon te zetten worden ze alleen maar nog veel heter. Dat water gaat bijna borrelen in de hete zon......

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:38

af en toe is dus op het heetste moment van de dag? hier in nederland is de zon om 2 a 3 uur voldoende gematigd dat ze best even lekker onder de waterstraal kunnen, dan gaan ze vaak direct lekker in het zand liggen.

en water dat bijna gaat borrelen in de zon bij een temperatuur van 30 graden?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:30

aisie schreef:
Voor een zwart of donker gekleurd paard werkt een lichte uv werende deken echt heel goed hoor. Weet niet waar jij dat vandaan hebt dat het niet zo is, maar ik heb al 10 jaar zwarte friezen onder zulke dekens en dat werkt meer dan goed. Ze staan zonder deken echt enorm te pompen en te zweten in de zon en met helemaal niet. En het werkt ook nog eens prima tegen de vliegen. Gewoon doen dus!

Omdat die dekens wit zijn, ja. Dat UV-werende-stofje is net zoveel verkooppraat als watvoor onzinnige micromoisture textuur in bijv. een bodylotion dan ook. Wat dat betreft kan je je paard net zo goed onder een wit laken gooien ;)