opzegtermijn stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: opzegtermijn stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:11

en die map dan die ze heeft gekregen toen ze kwam? Kan me niet voorstellen dat daar geen algemene voorwaarden oid in hebben gezeten...

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:40

teugeltje schreef:
Wetterlijk kan de stalhouder jouw niks maken!
Hij of zij is ingebreken gebleven om jouw inkennis testellen over opzeg termijn!
Dus je kunt gewoon op 1mei weg!
Net wat tjady zegt"stel de politie wel"even inkennis hoe?of wat?waneer je wilt vertrekken?mocht het idd escaleren.
Of wat tosha heeft gedaan is ook een optie?
Veder zou ik niet zo mee gaan in nóg een maand opzeg termijn of dat het z'n brood is..nl bied géén garantie dat de stalhouder die maand daarop mogelijk al iemand gevonden heeft...dat is dus onzinnige flessentrekkerij!
Het zou een ander verhaal zijn geweest als de stalhouder samen met jouw een overeenkomst heeft getekend!

Hoe kom je hierbij? Zoals al eerder in het topic gezegd is je wettelijke opzegtermijn bij huur ALTIJD gelijk aan de betalingstermijn, tenzij anders overeengekomen. En hier is niks overeengekomen dus als zij per 1e van de maand betaald heeft zij ook een opzegtermijn van een maand.

Maar, persoonlijk vind ik dat hij in dit geval je wel een beetje tegemoet kan komen. Lijkt me gewoon redelijk. Alleen roepen veel mensen dingen hier die niet waar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:47

Heel normaal, wat je stalhouder stelt. Als er contractueel niet wat anders is vastgesteld, is je opzegtermijn gelijk aan je betalingstermijn, en jij hebt nu per 1 mei opgezegd.

MAAR.... Je kunt gerust eerder weg. Je hebt dan echter geen recht op geld terug of minder betalen. Wat je wel kunt vragen is of als jij eerder weggaat, je stalhouder bereid is om voor de resterende tijd het bedrag voor voer en toezicht/verzorging wil laten schieten. Je hebt hier geen RECHT op, maar je kunt het altijd proberen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:51

Ik ga mee met Sonja hierin. Als je je werk wilt opzeggen werkt het toch net zo? Of met andere contracten? Het is volgens mij nooit zo als je bijvoorbeeld de 25e opzegt dat je dan de 25e van de opvolgende maand weg kunt, ik vind eht wel logisch dat dat per 1e van de maand gaat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:57

Christel72 schreef:
Bedankt voor de reacties, ik wil idd de stal in goede harmonie verlaten. Door de stress om snel een stal te vinden ben ik vergeten te vragen wat de opzegtermijn bij hun is. Zie je maar, als je vol emoties iets zoekt vergeet je essentiële dingen te vragen.
Cissy er hangen geen voorwaarden op stal, waar dit in staat er hangen alleen de stalregels. Op hun website staat er ook niks over. Toen ik daar kwam kreeg ik een map in mijn handen gedrukt, maar ik kan me echt niet herinneren iets over de opzegtermijn gelezen te hebben.
Ik ben iemand die altijd alles netjes af wil handelen, maar ik heb ook aan de eigenaar uitgelegd dat als ik per begin mei weg kan ik tijdelijk bij iemand kan staan totdat de nieuwe pensionstal opengaat op 1 juli. (Ik kan bij de eigenaresse van de nieuwe stal staan en dan samen met de andere paarden naar de nieuwe locatie gaan als dit af is.) Als ik dan voor 4 weken mijn paard nog ergens anders moet stallen geeft dat voor mijn gevoel teveel stress voor mijn paard. Dit houdt voor mij dus in dat ik nog 11 weken met tegenzin naar stal moet. Ik had misschien wat meer sympathie van de eigenaar verwacht. Ik snap dat er een opzegtermijn is en dit is ook redelijk, maar je kunt mensen ook tegemoet komen. Maar ik was benieuwd hoe jullie ervaringen en meningen hierover zijn. Ik zou eerder kunnen vertrekken en doorbetalen, maar omdat deze stal zo duur is is dit financiëel niet haalbaar. Ik vraag me ook af of dit juridisch klopt, om mensen op deze manier te dwingen, zonder contract en zonder dit van tevoren duidelijk te melden. Ik ben helemaal in het begin bij een stal weggegaan en hij vond dat als mensen weg wilde dit moest kunnen, omdat je er niks aan hebt als mensen met een rotgevoel komen. Op de laatste stal is mij ditzelfde in het begin ook gezegd. Jammer nu het er echt op aankomt voor mijn paard, dat ik nu tegen zo'n muur aanloop.

Tja als je erges met tegenzin moet staan en liever erges anders heen gaat en er plaats is zou ik gewoon gaan..
netjes of niet netjes het is jou paard .. Je kan moeilijk erges nog langer blijven staan terwijl je het maar nauwelijks of (meschien niet) red.. Ik zou toch gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:11

shilady schreef:
Christel72 schreef:
Bedankt voor de reacties, ik wil idd de stal in goede harmonie verlaten. Door de stress om snel een stal te vinden ben ik vergeten te vragen wat de opzegtermijn bij hun is. Zie je maar, als je vol emoties iets zoekt vergeet je essentiële dingen te vragen.
Cissy er hangen geen voorwaarden op stal, waar dit in staat er hangen alleen de stalregels. Op hun website staat er ook niks over. Toen ik daar kwam kreeg ik een map in mijn handen gedrukt, maar ik kan me echt niet herinneren iets over de opzegtermijn gelezen te hebben.
Ik ben iemand die altijd alles netjes af wil handelen, maar ik heb ook aan de eigenaar uitgelegd dat als ik per begin mei weg kan ik tijdelijk bij iemand kan staan totdat de nieuwe pensionstal opengaat op 1 juli. (Ik kan bij de eigenaresse van de nieuwe stal staan en dan samen met de andere paarden naar de nieuwe locatie gaan als dit af is.) Als ik dan voor 4 weken mijn paard nog ergens anders moet stallen geeft dat voor mijn gevoel teveel stress voor mijn paard. Dit houdt voor mij dus in dat ik nog 11 weken met tegenzin naar stal moet. Ik had misschien wat meer sympathie van de eigenaar verwacht. Ik snap dat er een opzegtermijn is en dit is ook redelijk, maar je kunt mensen ook tegemoet komen. Maar ik was benieuwd hoe jullie ervaringen en meningen hierover zijn. Ik zou eerder kunnen vertrekken en doorbetalen, maar omdat deze stal zo duur is is dit financiëel niet haalbaar. Ik vraag me ook af of dit juridisch klopt, om mensen op deze manier te dwingen, zonder contract en zonder dit van tevoren duidelijk te melden. Ik ben helemaal in het begin bij een stal weggegaan en hij vond dat als mensen weg wilde dit moest kunnen, omdat je er niks aan hebt als mensen met een rotgevoel komen. Op de laatste stal is mij ditzelfde in het begin ook gezegd. Jammer nu het er echt op aankomt voor mijn paard, dat ik nu tegen zo'n muur aanloop.

Tja als je erges met tegenzin moet staan en liever erges anders heen gaat en er plaats is zou ik gewoon gaan..
netjes of niet netjes het is jou paard .. Je kan moeilijk erges nog langer blijven staan terwijl je het maar nauwelijks of (meschien niet) red.. Ik zou toch gaan.

Het blijven staan is het probleem niet maar je zult wel moeten betalen ook al sta je er niet. En dat wil zeggen dubbele stallingskosten.
Stalhouder zal je echt niet tegenhouden zolang je maar gewoon betaald.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:16

celano schreef:
shilady schreef:
Ik zou gewoon weg gaan als ik een andere stal had gevonden hij kan je niks maken zonder contract of als hij van tevoren niks heeft gezegt gewoon weggaan hoor inladen en weg wezen.

Dit is juridisch niet waar.

Onderbouw dat eens?

Er zijn geen afspraken gemaakt...
Naar mijn idee kunje gaan en staan wanneer je wilt.

Ik zou dat ook zeker doen.
Ik zou op 30 april mijn spullen pakken en de boel inladen en wegwezen.
Als hij gaat dreigen dan doet hij dat maar lekker.
Er is geen mondelinge of schriftelijke afspraak geweest.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:18

Ben het helemaal eens met daantjuhhh

en betaal je je stalgeld zwart?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:19

@ Tigra.

Waarom zou je moeten betalen?
Ik betaal op de 1ste van de maand voor de aankomende maand.

Op de 30ste zou ik weggaan zonder te betalen voor de volgende maand.
Er zijn geen monderlinge of schriftelijke afspraken gemaakt over een opzeg termijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:48

zijn er algemene voorwaarden? en heb jij de mogelijkheid gehad deze in te zien?

misschien kun je eens advies in winnen bij de jurofoon (of hoe heet dag) is gewoon gratis. hier roept toch iedereen iets anders. dan weet je tenminste hoe je in je recht staat als je het via de officiele manier wilt doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:52

loulou schreef:

misschien kun je eens advies in winnen bij de jurofoon (of hoe heet dag) is gewoon gratis. hier roept toch iedereen iets anders. dan weet je tenminste hoe je in je recht staat als je het via de officiele manier wilt doen.

Ik hoef geen jurist te zijn om te weten als er geen mondelinge of schriftelijke afstpraak is geweest ze niks kunnen maken.

Ze zullen je heus niet voor een maand stalgeld voor de rechter slepen en anders (ik heb rechtsbijstand) laat ze maar lekker proberen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:49

daantjuhhh, juist omdat er niets is afgesproken over de opzegtermijn, is deze een maand. Je betaalt je stalling per maand, dan is je opzeg termijn ook een maand. Dat is wettelijk gezien zo vastgelegd. Als ze je voor de rechter zouden slepen zouden ze winnen...

Stel nou dat dit een bokker was die een pensionstal had, en een van d'r klanten komt naar haar toe dat ze over 2,5 week vertrekken wil met haar paard, en dat ze dan ook niet meer wil betalen. Dan zegt toch ook heel bokt dat die 'vertrekker' moet betalen, en dat ze associaal is om op zo'n korte termijn de inkomstenbron weg te nemen?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-04-11 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:59

misschien zeggen dat het te duur is voor jou en wanneer je nog een extra maand moet betalen hij
waarschijnlijk op zijn centen moet wachten, hopen dat hij dan van gedachten veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:17

Citaat:
Op de 30ste zou ik weggaan zonder te betalen voor de volgende maand.
Er zijn geen monderlinge of schriftelijke afspraken gemaakt over een opzeg termijn.

Heel asociaal.

Moet je je even de reacties voorstellen als een bokker dit over een pensiongast zou melden, dat die dat gedaan had. O wat zouden de geluiden dan anders zijn... Hypocriet hoor.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:46

ze is ook halverwege de maand gekomen, dus dat zou in kunnen houden dat ze halverwege de maand weg kan gaan. Een maand is relatief, dit kan nl ook betekenen 1 maand na een bepaalde datum.

Persoonlijk vind ik de pensionhouder erg star, bij ons is de maand opzeg losgelaten omdat de ph geen zin heeft in mensen die "verplicht" hun maand uitzitten en daardoor met een chagarijnige kop rondlopen omdat ze eigenlijk weg willen of dat ze toch stiekum met de noorderzon vertrekken. De box is meestal snel weer gevuld dus dat is geen probleem.

Het is een kwestie van geven en nemen en de pensionhouder kan hier ook wat coulanter is zijn.

Overigens, op mijn werk kan ik ook gewoon per de 15e vertrekken, geen probleem, mits op tijd aangegeven.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:54

Ik heb vorige week mjn paard gekocht en laat hem voorlopig op de stal staan waar hij nu staat. Maar nu moet ik deze maand betalen (is normaal) maar ook een maand borg. En dat vind ik een beetje raar. Of is dit normaal? Zijn er hier misschien meer mensen die dit op deze manier moeten doen.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:33

daantjuhhh schreef:
Ik hoef geen jurist te zijn om te weten als er geen mondelinge of schriftelijke afstpraak is geweest ze niks kunnen maken.

Ze zullen je heus niet voor een maand stalgeld voor de rechter slepen en anders (ik heb rechtsbijstand) laat ze maar lekker proberen.

En als de pensionhouder nu het paard ineens morgen aan de weg zou zetten, zou je dan ook zeggen, ach geen afspraken gemaakt, moet zomaar kunnen?
Of geldt dat alleen voor de pensionklant?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:48

sjanie schreef:
Ik heb vorige week mjn paard gekocht en laat hem voorlopig op de stal staan waar hij nu staat. Maar nu moet ik deze maand betalen (is normaal) maar ook een maand borg. En dat vind ik een beetje raar. Of is dit normaal? Zijn er hier misschien meer mensen die dit op deze manier moeten doen.

Het is opzich wel logisch dat je een maand borg moet betalen. Zoals je in dit topic kunt zijn zijn er zat mensen die het doodnormaal vinden om zomaar te vertrekken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:57

sjanie schreef:

Heel normaal ;)
Helaas zijn er ook nog een hoop wanbetalers...kan mij er iig wel wat bij voorstellen.
iig heb ik ook meerdere keren een maand borg betaald :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:58

daantjuhhh schreef:
loulou schreef:

Dus als de stalhouder jouw paard stopt met voeren moet je dat ook maar pikken omdat hij geen contract heeft met jouw??
Natuurlijk niet.
De rechter zal er altijd vanuit gaan dat er een mondelinge afspraak is gemaakt (anders zou je dus nooit je paard zomaar ergens neerzetten).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:21

Zodra je je paard op een stal neerzet ga je stilzwijgend accoord met hun voorwaarden (je hoeft m nl niet daar te stallen, dat is je eigen keuze) dus ook met de eventuele opzegtermijn.

Nogmaals, TS heeft een map in dr handen gedrukt gekregen toen ze kwam en daarin staan waarschijnlijk de voorwaarden Dat ze het dan niet leest of niet getekend heeft (als dat al zou moeten) doet niks af aan het feit dat ze op de hoogte had kunnen zijn van de voorwaarden door die map door te lezen.
Dat ze dat niet doet heeft de pensionhouder geen boodschap aan en verandert niks aan de voorwaarden.

Inderdaad zoals er al wordt gezegd, ook de pensionhouder heeft zich er aan te houden en gewoon jouw paard te verzorgen conform de voorwaarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:49

Ik vind het toh eigenlijk ook niet meer dan normaal dat je tot de 1e van juni moet betalen. Een opzeg termijn geldt bijna overal voor de 1e van de maand.
Dat TS halverwege de maand is gekomen hoeft ook niks te zeggen, wie weet is de vorrige persoon wel halverwege de maand weggegaan terwijl deze wel voor de hele maand heeft betaald. En had de stal eigenaar zoiets van nou laat dr dan maar meteen komen.

Ik zou er of voor kiezen om je paard nog fijn te laten staan daar, ondanks dat je t zelf niet zo leuk vind.
Of je betaald gewoon die extra maand en je haalt je paard daar eerder weg.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:29

ingvdh schreef:
Persoonlijk vind ik de pensionhouder erg star, bij ons is de maand opzeg losgelaten omdat de ph geen zin heeft in mensen die "verplicht" hun maand uitzitten en daardoor met een chagarijnige kop rondlopen omdat ze eigenlijk weg willen of dat ze toch stiekum met de noorderzon vertrekken. De box is meestal snel weer gevuld dus dat is geen probleem.

Het is een kwestie van geven en nemen en de pensionhouder kan hier ook wat coulanter is zijn.

Overigens, op mijn werk kan ik ook gewoon per de 15e vertrekken, geen probleem, mits op tijd aangegeven.

Ik ben wel benieuwd of de opzegtermijn in de map stond.
Ik weet niet in welke regio de TS zit, maar hier staan de goede pensionstallen eigenlijk altijd vol en hebben een wachtlijst. Ik kan jou stalhouder goed begrijpen dat hij de opzegtermijn heeft losgelaten. Over het algemeen is het met huurhuizen ook zo dat je wel een opzegtermijn hebt, maar als er al een nieuwe huurder klaar staat dan is dat ook prima, zolang de verhuurder zijn geld maar krijgt. Stel er is geen nieuwe huurder en je wilt toch je woning uit, dan betaal je die laatste maanden toch ook niet voor het gas, water en licht dat je niet gebruikt? Hoezo zou je dan wel nog voor voer en dergelijke betalen. Ken genoeg stallen waar bijvoorbeeld als iemand zijn paard verkoopt en nog geen nieuwe heeft, of als het paard een maand in training staat, dan dat de kale stalhuur o.i.d. betaald wordt om de stal vrij te houden, maar niet de volle mep. Een opzegtermijn is niet bedoeld om een stalhouder dubbel geld te laten vangen (box ondertussen al weer verhuurd, terwijl jij nog die maand betaald) of een maandje extra winst omdat hij 3 kilo sportbrok, en hooi en stro over heeft waar wel voor betaald is (is natuurlijk anders als het heel kleinschalig is, maar op een wat grotere stal is 1 klant weg echt geen probleem met de inkoop). Ik zou dan ook zeker eens met hem overleggen, dat je eerder weg kan als hij nieuwe klanten heeft, of de kale stalhuur betaalt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:48

@Fleurtje
Als je op kamers woont inclusief g/w/l en je gaat 2 maanden (of miss wel langer) op vakantie dan betaal je toch ook nog steeds de volle mep?

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 12:28

Even een update, ik heb gebeld met de juridische EHBO en omdat ik er ten tijde van de opzegging een krappe 4 weken stond, er geen contract is, ik weg kan gaan wanneer ik wil. Als ik er al langer zou staan is er inderdaad een soort huurovereenkomst en dan heb je een opzegtermijn van 1 maand vanaf de 1e van de maand. Ook als je geen contract hebt. Juridisch sta ik dus gewoon in mijn recht, maar ik vind voor mezelf dat ik dan de opzegtermijn van 4 weken aan moet houden, puur uit fatsoen.Ik denk dan dat ik het dan netjes oplos.Overigens staat mijn paard in een quarantainestal, waar ze eigenlijk al uit had moeten zijn. Ze staat daar omdat er domweg geen plek is in de andere stallen op de manege.Dus zoveel nadeel zal hij er niet van ondervinden. Ik hoop dat er een aantal van jullie iets hebben aan dit antwoord van de jurist.