hoef weigeren te geven, niets lukt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:24

Mijn pony deed het vroeger. Simpele oplossing van de hoefsmid geleerd :).
Voor het been gaan staan met 1 voet voor haar hoef. Dan met twee handen de knie naar je toe trekken.. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat er lichamelijk verder niets mis is..

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 18:28

Met een halster touw/ stro touw in de koot holte, en dan de hoef naar voren trekken, met het touwtje... Zo heb ik het onze bijtende schoppende Tommy geleerd.

PBA_

Re: hoef weigeren te geven, niets lukt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 21:46

misschien is het eerst handig te weten WAAROM dit dier het ineens niet meer doet alvorens we allemaal martel werktuigen gaan toepassen.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 22:32

Mijn paardje wil één van zijn achtervoetjen niet geven sinds hij uit de opfok is en ik dacht ook dat dat gewoon klieren van hem was. De andere voetjes gingen in het begin ook niet enthousiast, maar nu geen enkel probleem meer. Afgelopen weekend heeft een vriendin van mij het ook geprobeerd en toen 'hupste' hij telkens zijn andere achterbeen eronder als we zijn voet omhoog kregen. En aangezien hij met longeren ook wat strak in zijn rug is, leek het me toch maar een goed idee om de osteopaat erbij te halen. Idd om uit te sluiten dat het iets medisch is :j :j
Ze komt alleen pas zaterdag. Maar ben benieuwd, als hij helemaal goed is, moet ik toch maar wat strenger worden....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 22:48

Probeer eens om je paard niet opzij te duwen als het been op wil tillen, paarden gaan van nature tegen druk in en dat doet ze dus. Als ze tegen je aan gaat hangen laat haar dan een stap naar rechts zetten en vraag dan weer of ze haar voet wil optillen. Ze heeft op dat moment haar gewicht verplaatst van het linkervoorbeen af en kan haar been dan makkelijker optillen (in theorie :D ). Dit hielp iig bij de eigenzinnige merrie van een stalgenoot, een echte merrie merrie...

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:05

Ik heb er ook eentje die niet altijd wil.
Heb nu uitgevonden dan als ik met 2 vingers druk op de hoefbal/begin van de straal zet dat ze meestal wel de hoef optilt.
Meestal gebeurd dit binnen 2 seconden dus hoeft ze zich ook zelf niet lang bloot te stellen aan het onaangename gevoel.
Misschien niet de meest NH-manier maar het is wel een manier van leren. Inmiddels doet ze het echt nog maar zelfden bij mij.
xx

LoveMyHorseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:07

Als het echt niet lukt kan je beter de DA mss laten komen als ze pijn heeft aan haar been/hoef dan is het daarom wrs dat ze haar hoef niet geeft.

shanxgwenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 14:45

hele handige antwoorden !
ga ik zelf ook is proberen

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:29

Bij mijn paardje was het een lichamelijk probleem, gister is de osteopaat geweest en hij zat vast in zijn si-gewricht waardoor hij links niet goed op kon tillen. Dat ging daarna wel erg goed! Kijken of het morgen ook nog zo is...

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:31

Als je tegen je paard leunt om het gewicht naar de andere kant te brengen, gaan ze vaak alleen maar tegendruk geven om overeind te blijven.
Wat beter werkt is de 'natuurlijke reflex' van je paard gebruiken om het been te laten optillen. Dat zit inderdaad bij de zwilwrat. Jonge, spelende paarden bijten elkaar daar en krijgen elkaar zelfs op de knieën op deze manier.

Leg je vingers om de zwilwrat en knijp ze langzaam naar elkaar toe (waarbij je dus de zwilwrat iets van het been aftrekt). Bij voorkeur met je nagels, zodat het voor je paard meer voelt als de tanden van een ander paard. Vooral ZACHT beginnen (heb ooit een paard gezien dat zich echt op de knieën liet vallen omdat de mens heel plotseling hard in kneep).

Een ander punt waar je goed op moet leten is jouw moment van belonen. Als je vanaf het begin verwacht dat je paard zijn hoef helemaal optilt en een minuut omhoog houdt, zijn je eisen te hoog. Je paard leert sneller en wordt meer gemotiveerd om mee te werken wanneer je eerst elke kleine poging beloont (gewicht van de hoef afhalen is al een poging!!!) en daarna steeds een iets grotere poging eist.
Pas als je paard zijn hoef zelf helemaal van de grond haalt, kun je hem vastpakken. Beloning geef je door rust, een aai en wanneer jij daarmee werkt eventueel een snoepje wanneer ze het zeer goed gedaan heeft.
Je paard leert van het moment dat jij loslaat. Als je loslaat zónder enige poging van je paard, heeft hij geleerd dat hij juist niets hoeft te doen (immers: hij kreeg rust toen jij opgaf).

Je paard heeft ook baat bij een vast ritme. Als je de hoeven uitkrabt van rechtsvoor, rechtsachter, linksachter, linksvoor (moeilijkste hoef als laatste) zit ze al in het ritme van hoeven optillen.

En om je paard het makkelijker te maken een hoef op te tillen, zorg je dat het andere been aan diezelfde kant verder onder de massa staat. Dus bij linksvoor optillen moet linksachter het meest naar voren staan. Bij rechstachter optillen, wil je dat rechtsvoor iets meer naar achteren staat.

Zo, da's een heel verhaal geworden voor een klein probleempje. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:25

TinekeHorses schreef:
Hoe doet ze het bij de hoefsmid? Of lukt het dan ook niet?

de hoefsmid komt niet zo veel bij haar omdat ze geen ijzers meer draagt en traaggroeiende hoeven heeft, maar als hij komt en ze ziet hem doet ze haar been al omhoog van voor hij bij haar is

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 13:34

bedankt voor al de antwoorden, heel informatief!
ik kom net terug van haar en ik heb gemerkt dat het al wat sneller gaat. eerst was het nog wat duwen en trekken, maar uiteindelijk gaf ze hem zelf en heb ik hem kunne vastgrijpen :) ik weet niet of ik dit al heb vermeld, maar als ik bezig ben met hem uit te krabben, staat ze niet goed in evenwicht en wiebelt ze 'n beetje. haar andere benen staan anders wel stevig. we noemen hem haar 'evenwichtsvoet' doordat ze zo wankel staat.

lvl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 23:52

TinekeHorses schreef:
Hoe doet ze het bij de hoefsmid? Of lukt het dan ook niet?

Het is nu een paar jaar geleden dat ik dit heb gepost, maar die streken zitten er nog in. Bij de hoefsmid doet ze het prima, ze zet hr voet automatisch op zn houten 'wat het ook is', er is nix lichamelijk mis, alleen maar n stiekeme kwelgeest aangezien ze hem vaak probleemloos geeft en soms tegenduwt, dan doet ze alsof ze slaapt, leuk zicht