De mooiste lengte van de staart voor wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Re: De mooiste lengte van de staart voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:06

Ik vind dat het totaal ligt aan de staart van je paard.
Mijn merrie heeft een redelijk dunne staart, die knip ik ook iets korter (weet niet precies hoe ik hem heb, zou zometeen even kijken).
Bij paarden met een volle staart, lekker lang later! Staat mooi chic :)

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:18

Ik vind de lange staart het mooist :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:05

Ligt aan het paard, de staart en welke discipline je start.

Spring/eventing paard inderdaad juist wat korter. Je arm onder de staart wortel, staart los naar beneden laten hangen en dan 1 hand breedte onder de sprong de schaar er in.

Dressuur paard wat langer. Je arm onder de staart wortel, staart los naar beneden laten hangen en dan 1 hand breedte boven de kogel.

Verder ligt het aan de bouw van je paard en hoe dik/dun de staart is. Een dunne staart wat korter en een dikke volle staart wat langer. Zolang de staart er verzorgt uit ziet (dus goed schoon en uitgeborsteld) en recht geknipt is, daarnaast ook nog een beetje bij het paard/staart passend. Is het prima en het mooist. xD

Vooral recht geknipt doet al erg veel. :))

xMerleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:27

Jury's geven er inderdaad alleen om of de staart schoon is en niet te lang is (omdat het in de weg kan zitten). Ik vind het persoonlijk mooier als het tot net de koot is zegmaar, maar het ligt er ook een beetje aan welk paard ;)

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:56

Ik zou ook voor wat langer gaan, staat net iets chiquer!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:21

Volgens mij waren daar wel toiletteerregels voor. Ik dacht in gedragen toestand 2 handbreedtes onder de sprong. Dat betekent dat de staart wel zo lang moet zijn als op de eerste foto.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 14:37

Mijn paard (foto 1) draagt de staart niet in een overdreven boog maar laat haar staart gewoon ontspannen bungelen. Omdat ze soms nog wat strijkt achter komt er afentoe een pluk staart tussen de benen die
dan gestreken wordt tussen de strijklappen. Ook al rijd je in de wedstrijd niet met strijklappen vind ik het
toch storend.. en ook vreselijk zonde want zou niet willen dat er haren afbreken. Ik ga er al zo netjes
mogelijk mee om.

Nu hij een paar centimeter korter is (valt nét boven de strijklap) bungelt hij mooi en lijkt hij voller.

Heb wel foto's gemaakt maar nog niet kunnen uploaden. Ik zal het verschil nog laten zien :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:26

Langer vind ik een stuk mooier :j.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:40

Ik denk dat de jury's het liefst een schone, gekamde staart zien en niet kijken naar hoe lang die is. Ja okee, als ie op de grond hangt wordt het een ander verhaal.

Ik vind het heel paard afhankelijk van hoe je de staart knipt. Ik heb een heel groot paard, die staart laat ik wat langer, anders lijkt het paard NOG groter.
Heeft het paard een heel dunne staart, dan moet je um niet heel lang laten want dan lijkt ie nog dunner.

Voor dressuur vind ik het persoonlijk ook wat mooier als ie wat langer is, voor springen kan ie gerust wat korter. Ze houden toch 10cm onder de hak aan (als het paard de staart draagt)?

Maar ik blijf er bij dat dat iets is wat je zelf moet bepalen. Iedereen vind iets anders mooi.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:26

Mijn paard heeft een middelmatig/vrij dikke staart.
Ik vind het bij hem het mooiste als het tot ongeveer 2cm boven de kogel zit. :)
Knip hem eigenlijk om de week bij.

xPooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:21

Hier op stal zijn er dressuurruiters die vertellen dat het einde van de staart tussen de kogel en hoef moet zitten. Zelf heb ik hem hetzelfde als jij bij je nieuwe paard, anders wordt het onderste snel dun

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 07:59

ja de paarden hier op stal waarvan de staart die lengte heeft (of zelfs langer) staan allemaal 24/7 met een gevlochten staart op stal omdat ze er met opstaan anders op staan en hun haren uittrekken.. En ik moet zeggen nu die een stukje korter is heb ik helemaal geen losse haren meer. Heb liever een volle maar kortere staart dan een lange staart die steeds dunner wordt als ik m niet continu invlecht.. En dat vind ik ook weer zoiets.. Als er n vlieg zt krijgen ze een zweepslag van hun vlecht plus ze raken de vlieg nieteens.

:p

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:44

Vind toch de lengte van de 2e foto het mooist.
Spreekt me toch net wat meer aan. Maar kan ook komen omdat die errug vol is.
Maar jou lengte is ook zeker niet storend. :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:58

Lang vind ik het mooist. Vroeger hielden we op de rijvereniging de regel aan: tussen koot en spronggevricht. Vind ik persoonlijk aan de korte kant, maar staat bij sommige paarden wel heel stoer.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 12:03

Even voor de lol.

1e foto is hoe de staart was.
Op de 2e foto kun je zien hoe hij nu is..
En op de 3e foto kun je zien dat hij nu veel voller valt.

En dan nogmaals de vraag: Wat vinden jullie mooier bij DIT paard?

1:
Afbeelding
2:
Afbeelding
3:
Afbeelding

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:27

Ik ga bovenaan de staart naar beneden en hou de staart strak en dan net boven de kogel knip ik ze af.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:30

Lang :) Mijn Fries heeft een enorm volle staart en die knip ik net boven de kogel af.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:34

Quir schreef:
Ligt aan het paard, de staart en welke discipline je start.

Spring/eventing paard inderdaad juist wat korter. Je arm onder de staart wortel, staart los naar beneden laten hangen en dan 1 hand breedte onder de sprong de schaar er in.

Dressuur paard wat langer. Je arm onder de staart wortel, staart los naar beneden laten hangen en dan 1 hand breedte boven de kogel.

Verder ligt het aan de bouw van je paard en hoe dik/dun de staart is. Een dunne staart wat korter en een dikke volle staart wat langer. Zolang de staart er verzorgt uit ziet (dus goed schoon en uitgeborsteld) en recht geknipt is, daarnaast ook nog een beetje bij het paard/staart passend. Is het prima en het mooist. xD

Vooral recht geknipt doet al erg veel. :))

Aanvulling: en hoe een paard de staart draagt. Mijne heeft een wat dunnere staart (vooral onderaan), maar tilt hem tijdens het lopen van zijn billen af. Dus komt de onderkant hoger. Zou ik die volgens jouw advies op maat knippen dan hangt ie tijdens het rijden tot net onder zijn hak. Geen gezicht.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:38

op voorwaarde dat je paard z'n staart niet draagt ga ik voor de kortere versie.

Ikzelf knip de staart steeds af een hand boven de kogel, waardoor hij als mijn paard loopt en haar staart draagt tot halverwege de pijp komt (tussen kogel en sprong). Maar bij deze lengte kan het alsnog voorvallen dat hij soms tussen de benen geraakt (bv longeren met pessoa) en daar blijft over en weer bengelen...
Mijn paard heeft ook een redelijk volle staart, maar ik kam/borstel hem zo min mogelijk.