Stalregels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:42

Vjestagirl schreef:
Kledingregels op mijn manege waren altijd:
Dichte schoenen aan, als je je paard op wilt: met hak
Alleen je paard op met een strakke broek
Altijd een shirtje met ten minste een kapmouwtje, nooit mouwloos
Geen sierraden om
Tijdens het rijden haren vast

Bij ons exact hetzelfde :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:00

Ben ik de enige die vind dat sommige regeltjes een beetje overdreven zijn?
De paarden staan gewoon lekker buiten, als ik mijn paard wat lekkers geef dan krijgt zijn vriendje natuurlijk ook (daar ga je met: 'je mag andere paarden niet voeren')
Ik vind het ook best triest op stallen waar het ene paard altijd aandacht en wat lekker krijgt en je volgens de regels het buurpaard niks mag geven (en de eigenaren niet naar het paard omkijken..)
Als een paard iets niet mag hebben kun je dat toch op een briefje schrijven en ophangen evt. met foto zodat men weet welk paard het is.

Verder is een kind een kind, die lopen nou eenmaal te spelen en druk te zijn.
Als je het paard daarvan weg houd krijg je zodra je buiten gaat rijden juist een onveilige situatie
(paard schrikt van spelende kinderen buiten bijvoorbeeld of kinderen uit de buurt spelen naast de buitenbak)
Indien de paarden in boxen staan en je hele hordes kinderen tegelijk krijgt (manege lessen) is het misschien wat anders.

Ligt er ook maar net aan hoeveel ruimte je in de gang hebt en of de paarden binnen of buiten staan.

Ik vind enkele basisregels wel voldoende
- hekken sluiten
- mest opruimen
- gangpaden vrij houden
- geen hooivork/spullen etc. laten slingeren (eigelijk onderdeel van gangpaden vrijhouden)

Te veel regels is ook niet goed, dan krijg je van die situaties dat een kind haar lievelingspony in de wei niet eens mag bezoeken want
- je mag niet in de wei
- je mag geen andere paarden aaien
- je mag niet voeren...
- je mag niet zonder rijlaarzen bij de paarden komen
etc...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:05

Rider01 schreef:
Ben ik de enige die vind dat sommige regeltjes een beetje overdreven zijn?
De paarden staan gewoon lekker buiten, als ik mijn paard wat lekkers geef dan krijgt zijn vriendje natuurlijk ook (daar ga je met: 'je mag andere paarden niet voeren')

Bij ons staan er 65 paarden in één kudde. Ook niet tof wanneer die gewend zijn dat bezoekers wat lekkers bij zich hebben :D Een snoepje kun je natuurlijk prima sneaky aan je paard geven.

Krachtvoer voeren doen we op onze stal alleen op de voederplaats en nergens anders. Sommige paarden krijgen niets bijgevoerd en anderen wel. En het leidt ook nogal af als er één paard gevoerd wordt en de anderen worden geacht keurig in het gelid aangebonden te blijven staan.

Princesspres

Re: Stalregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:19

idd andere paarden niet voeren.
als jij met de eigenaar hebt afgesproken dat hij best een snoepje mag prima , maar in de regel gewoon niet.
kleine penny meisjes kunnen nog weleens wat geks voeren, gewoon voor de lol.
denk aan lekker handje haver of net die brokjes waar jouw paad niet tegen kan.
je werkt voernijd in de hand en je behoort gewoon iemand anders zijn paard niet te voeren. mocht iemand zn paard slecht voeren da is dat niet jouw zaak als mede stalgenoot, maar meldt het even bij de stalbaas , dan kan die evt. contact opnemen met de eigenaar.
stel dat ik vanaf vandaag mijn paard alleen nog maar een bepaalde naturalbrok wil voeren i.v.m. een allergie en er staat iemand smiddags lekker toch snoepjes in te stoppen , dan weet ik nooit waar die allergie vandaan komt...

na het mesten even al je zooi opruimen , dus stro/mest wat je verloren bent even opvegen alles netjes voor je stalletje aanvegen. consequent blijven aanspreken en geen smoesjes dulden. op een nette manier laten blijken dat je graag wil dat het meteen gedaan word. alles is kwestie van gewennig , ben je eraan gewend is het zo gedaan.
poetsplaats netjes achterlaten na gebruik.
spuitplaats netjes achterlaten en droogtrekken.
altijd alle mest METEEN opruimen , mest in de bak wat niet meteen in de weg ligt na het rijden opruimen, mest op de hoefslag meteen weghalen.
niet spelen,gillen, roken rennen in stallen en hooiopslag. roken alleen op aangewezn plaatsen. peuken horen in een asbak en niet op de grond.
even de 'gaten'in de bak dichtgooien als er 1 is losgeweest of tekeer is gegaan aan de longe
en ga zo maar even door :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:21

Rider: op de wei wordt zowiezo niet gevoerd, das vragen om problemen IMO, dus ook geen snoepje

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:25

Staan er op de FNRS site niet ook voorbeelden van stalreglement?

Uiteindelijk zal het ophangen van een blaadje met regels niet veel veranderingen teweeg brengen denk ik, als is het altijd goed alles eens op papier te zetten. Vaak werkt het beter met de mensen die 'de rommel' veroorzaken in gesprek te gaan en verzoeken of zij het voortaan wat netter willen achterlaten ;)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:31

stef schreef:
Rider: op de wei wordt zowiezo niet gevoerd, das vragen om problemen IMO, dus ook geen snoepje

ah oke :)

Dan kan ik alleen benadrukken dat het gangpad vrijhouden een belangrijke regel is.
Hier gebeuren zo vaak ongelukken mee..

Vivat heeft ook wel een punt, ik kan de regels van de manege ook niet meer herinneren :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:34

Denk dat als je orde wilt krijgen/hebben dat je wel degelijk regels moet hebben/stellen.
Zelf altijd het goede voorbeeld geven als je iets van een ander verwacht.
Anders krijg je van dat geklets van zelf doe je het ook niet, daar zit je zeker niet op te wachten.
Zorgen dat iedereen een exemplaar persoonlijk ontvangt en duidelijk de regels ophangen.
Een aantal dingen kan je ook met een bordje duidelijk maken, zoals het niet roken, honden verboden of aangelijnd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:35

Hoeveel pensiongasten zijn er? Als het er niet zo veel zijn zou je kunnen overwegen een vergadering te organiseren en met elkaar de ergernispunten te verzamelen (je bent vast niet de enige die de rotzooi van een ander irritant vind) en op basis daarvan regels op te stellen. Rotzooi maken heeft vaak te maken met een cultuur van rotzooi maken, 'de anderen ruimen hun zooi niet op dus dan doe ik het ook niet' . Je hebt dus eigenlijk een soort van vers begin nodig, ik denk dat dat beter werkt dan enkel een nieuw lijstje maken en dit op het prikbord hangen. Wil natuurlijk niet zeggen dat je niet van te voren sneaky al een lijstje kan voorbereiden met de dingen waar jij naar toe wilt voor de zekerheid.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:39

Ik erger me meteen na het lezen van 2 pagina's.

Ik ben voor regels. Ik erger me suf aan die mensen hun mest laten liggen voor anderen, paarden van anderen voeren (heel ongewenst!), met slippers bij paarden lopen, stro, hooi en weet ik veel wat allemaal niet opvegen, snoeppapiertjes en drinkbekertjes die niet worden opgeruimd, stroomdraden die niet vast geklikt worden, gillende kinderen die mee moeten met ouders, peuken die je overal vindt, loslopende honden (die natuurlijk over hun behoefte doen)

Alleen in de praktijk blijkt dat regels ophangen niet helpt. Er is altijd een groep die alles netjes opruimen, gezond verstand gebruikt en meestal ook de troep van anderen opruimen. De groep die de regels (of gezond verstand niet bezitten) aan hun (rij)laars lappen is vele malen groter.

Het voordeel van regels op papier is dat het makkelijker wordt om mensen aan te spreken op hun asociale gedrag. Succes met op het opstellen van je regels, er zijn in ieder geval genoeg tips voorbij gekomen. Hopelijk krijg je de mensen ook zo ver dat ze je regels naleven.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:42

Ik heb persoonlijk een hekel aan kledingvoorschriften. Is het bloedheet moet je alsnog met een shirt met mouwtjes rijden. Bedenk je ter plekke ineens dat je toch even zonder zadel wil hobbelen maar je hebt geen rijschoenen aan. Dan moet jij zeggen dat dat niet mag? Ik vind echt, doe aan wat je wil.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:45

Marit schreef:
Ik heb persoonlijk een hekel aan kledingvoorschriften. Is het bloedheet moet je alsnog met een shirt met mouwtjes rijden. Bedenk je ter plekke ineens dat je toch even zonder zadel wil hobbelen maar je hebt geen rijschoenen aan. Dan moet jij zeggen dat dat niet mag? Ik vind echt, doe aan wat je wil.

Ik vind dat ook niet kunnen, zie ook geen kwaad in een hempje, maar ivm met veiligheid vind ik wel dat je mag zeggen 'geen slippers' als je met paarden bezig bent.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:47

Wie heeft er voorrang in de bak? (Ik vind dat als je op een nieuw, bijna onstuurbaar paard zit je hoe dan ook voorrang hebt..)
Geen glaswerk in de stallen en de bak

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:47

Sleeper schreef:
Ik vind dat ook niet kunnen, zie ook geen kwaad in een hempje, maar ivm met veiligheid vind ik wel dat je mag zeggen 'geen slippers' als je met paarden bezig bent.

Ik vind dat je als stal/pensionhouder verantwoordelijk bent voor de veiligheid van paarden en medebezoekers. Maar toch niet voor iemand's blessures als deze met blote voeten wilt rondlopen? Ik heb daar echt nog nooit van gehoord...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 15:47

Marit schreef:

In geval van manegeruiters dan bedenken die zich niet ineens dat ze even zpnder zadel willen hobbelen :n (ja, kunnen ze wel bedenken, maar gebeurt niet zomaar)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:48

Maar in het geval van pensionklanten is het toch eigen verantwoordelijkheid? als je eigen paard op je eigen tenen trapt is het erg jammer, maar helaas. Heb in de zomer dikwijls op slippers en zelfs blootvoets gereden. Niks is erger dan zweetvoeten in laarzen bij 30 graden.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:49

Sleeper schreef:
Ik erger me meteen na het lezen van 2 pagina's.

Ik ben voor regels. Ik erger me suf aan die mensen hun mest laten liggen voor anderen, paarden van anderen voeren (heel ongewenst!), met slippers bij paarden lopen, stro, hooi en weet ik veel wat allemaal niet opvegen, snoeppapiertjes en drinkbekertjes die niet worden opgeruimd, stroomdraden die niet vast geklikt worden, gillende kinderen die mee moeten met ouders, peuken die je overal vindt, loslopende honden (die natuurlijk over hun behoefte doen)

Alleen in de praktijk blijkt dat regels ophangen niet helpt. Er is altijd een groep die alles netjes opruimen, gezond verstand gebruikt en meestal ook de troep van anderen opruimen. De groep die de regels (of gezond verstand niet bezitten) aan hun (rij)laars lappen is vele malen groter.

Het voordeel van regels op papier is dat het makkelijker wordt om mensen aan te spreken op hun asociale gedrag. Succes met op het opstellen van je regels, er zijn in ieder geval genoeg tips voorbij gekomen. Hopelijk krijg je de mensen ook zo ver dat ze je regels naleven.

_/-\o_ helemaal mee eens, altijd dezelfde mensen die rommel maken, en ook dezelfde mensen die de rommel weer opruimen

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:52

Marit schreef:
Maar in het geval van pensionklanten is het toch eigen verantwoordelijkheid? als je eigen paard op je eigen tenen trapt is het erg jammer, maar helaas. Heb in de zomer dikwijls op slippers en zelfs blootvoets gereden. Niks is erger dan zweetvoeten in laarzen bij 30 graden.

Dan heb jij zeker nog nooit gezien hoe dat er uitziet 600kg met hoefijzers op een stel voeten met teen slippers >;) sorry maar teenslippers op stal/bij paarden in de buurt vind ik echt not done :n
Als je paardrijdt vind ik dat je hiervoor correcte en geschikte kleding moet dragen (net als met alle andere sporten)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:53

Zo'n vergadering lijkt me een goed plan. Verder is mijn ervaring dat je van niet alle mensen onder de 16 jaar kunt verwachten dat ze het licht uit doen, en altijd hun rotzooi opruimen. Wil je dat de regels perfect worden nageleefd dat moet je onder de 16 jaar geen klanten aannemen, heb op een stal gestaan waar die regel was, en daar was het altijd keurig schoon. Nou scheelde het ook dat de stalhoudster er vrijwel de hele dag in de weer was en mensen die niet opruimde meteen werden aangesproken.
Wat troi ook al aangeeft, het heeft veel met mentaliteit te maken, als het er altijd netjes opgeruimd uit ziet op stal, zul je eerder de boel even aanvegen als je je paard de stal uit hebt gehaald dan wanneer er al allemaal zooi van een ander ligt.
Regels als paarden van andere voeren is een lastige. Ik vind het prima als iemand mijn paard een wortel of een snoepje geeft, maar dagelijks halve broden in zijn bak wil ik niet hebben.
Kledingvoorschriften zou ik ook niet blij van worden. Paard staat 10 km van huis en ik kom weleens toevallig bij stal in de buurt en besluit dan vaak even een wortel en aai te gaan geven (hoef ik niet 's avonds nog een keer terug), en dat doe ik ook als ik slippers aan heb. Ik heb ook nooit begrepen waarom daar zo moeilijk over gedaan wordt door sommige, als ik ballerina's aan heb hoor je niemand, en ik denk niet dat die mijn voeten heel veel meer beschermen dan slippers. Bovendien heb ik een netjes opgevoed paard wat al minstens 5 jaar niet op mijn tenen heeft gestaan.
Edit: cap is trouwens wel verplicht, hoofdletsel kan ook hele andere gevolgen hebben dan een uitgescheurde oorlel of geplette voeten.
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 04-04-11 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 15:54

Marit schreef:

Bij ons op stal loopt er ook iemand op haar slippers, en die laat haar 3 jarige dochtertje op blote voetjes rondlopen (al vanaf dat ze kon lopen). Gaat zelf haar paard uit het land halen, die ze los naar de stal laat galloperen, terwijl haar dochtertje bij die stal rondhangt. Andere paarden (waaronder die van mij) lopen bij ons ook vaak los. Als mijn paard op de voetjes van haar kind gaat staan, wie is er dan verantwoordelijk?

Ik doe niet aan slippers en niet aan blote voeten. Gewoon simpele gympen met enkelsokjes erin. Scheelt toch weer een paar lagen huid als je paard erop gaat staan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:13

Die hippod'or maneges hebben ook allemaal van die regels.
Reken wel dat je je zelf ook altijd aan de regels houd. Mensen kunnen flauw zijn als jij even gauw....een paard ene koekje geeft omdat ide niet uit de wei kwam en eindelijk is gekomen...bijv.
En let ook op je eigen verantwoordelijkheid. Even een verzekering afsluiten en van die bordjes de manage is niet verantwoordelijk voor ongevallen, beschadigen....

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:18

ik sta op een hele grote stal, daar zijn regels gewoon nodig, en gelukkig worden ze zo goed als altijd opgevolgd :)
dingen als mest opruimen lijken vanzelfsprekend, maar er zitten altijd wel mensen tussen die denken dat een ander dat wel even opruimt.

rijbaanregels op onze stal:

· Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidshelm met gesloten kinband te dragen.
· Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen óf stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.
· Bij het rijden dienen grote, uitstekende sieraden en losse kleding te zijn af- c.q. uitgedaan.
· Het voornemen om in of uit de rijbaan te gaan, moet luid worden aangekondigd en hiervoor moet toestemming zijn gevraagd.
· Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden.
· Als er gesprongen wordt in de rijbaan, dienen de overige ruiters te stappen op de hoefslag.
· Op- en afstijgen op de AC-lijn.
· Niet stappen of halthouden op de hoefslag.
· De combinatie welke op de linkerhand rijdt, heeft bij het elkaar passeren de hoefslag (dus rechts houden)
· Degene die een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt, heeft voorrang.
· Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.

en stal/algemene regels:

- niet roken in de stallen of te paard
- tijdens het rijden dient een goedgekeurde veiligheidshelm/cap gedragen te worden
- alcoholgebruik voor of tijdens het paardrijden is niet toegestaan
- niet rennen of schreeuwen in de stal/bak
- mest opruimen in de gangen, poetsplaatsen, wasplaatsen, en in de grote rijhal
- terrein schoon houden, vuilnis in de kliko's
- aanwijzingen van stalpersoneel en instructeurs dienen door iedereen opgevolgd te worden
- honden dienen aangelijnd te zijn
- buiten sluitingstijd kan er geen gebruik gemaakt worden van de stallen, rijhallen of weides.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:24

alesha schreef:
Wie heeft er voorrang in de bak? (Ik vind dat als je op een nieuw, bijna onstuurbaar paard zit je hoe dan ook voorrang hebt..)
Geen glaswerk in de stallen en de bak

Ik vind dat je met je jonge onbestuurbare paard maar op een tijdstip moet gaan rijden dat niemand er last van heeft, maar dat ben ik:D
Bij ons werken regels wel. Alleen moet je er wel bovenop zitten. En eens in de zoveel tijd vertrekt er iemand die het niet bevalt.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:30

wat ook belangrijk is op te nemen in je regels zijn de veiligheidsvoorschriften ik weet niet of je voor een veiligheidcerfiticiaat gaat? maar zo mogen de paard bij ons absoluut niet meer los staan in de poetsplaats altijd an 2 touwjtes, Zo mogen er ook geen voertonnen meer staan in de gang zo nog een paar regels die me zo snel niet te binnen schieten.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:30

Vivat schreef:
Marit schreef:

Dan heb jij zeker nog nooit gezien hoe dat er uitziet 600kg met hoefijzers op een stel voeten met teen slippers >;) sorry maar teenslippers op stal/bij paarden in de buurt vind ik echt not done :n
Als je paardrijdt vind ik dat je hiervoor correcte en geschikte kleding moet dragen (net als met alle andere sporten)

wij hadden hier vorig jaar concours...paard ging steigeren en landde met proppen in op een voet met slippers....
de prop/kalkoen ging er dwars doorheen en dat heeft maaaanden geduurd voor degene er geen last meer van had...
Degene heeft veel verstand van paarden en dit was absoluut een misverstand, maar we zijn er wel vreselijk van geschrokken.
we hanteren echter wel hele duidelijke regels qua veiligheid, maar op een concours kan je niet naar alle voeten gaan zitten kijken ;)

Voor de regels:
zoek ook even op het Veiligheidscertificaat van de KNHS/ FNRS daarin staan ook reglementen.

Ik merk dat de regels wel nageleefd worden als ze er eenmaal hangen. Wij mailen altijd alle veranderingen naar elke pension klant en evt de manegeruiters.
Als het er hangt dan spreken wij mensen er ook op aan als het niet nageleefd word. Als men er tig keer op aangesproken kunnen we volgens de statuten eventueel overgaan op schorsing of verwijdering....

heel cru, maar regels (en vooral die van de veiligheid!) zijn er niet voor niks!

succes!