jaarling verwondt zichzelf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:23

maudenmarc schreef:
Het kan toch wel een beetje minder,
Mijn paard is nu 3 en heeft als jaarling ook op stal gestaan.
Dit hield in dat hij om 7 uur s'ochtends naar buiten ging en om 7 uur 's avonds weer naar binnen.
Daarna is hij in de opfok gegaan.

Maar deze reactie's zijn wel erg heftig qua toon

Idd rubber is misschien ook een oplossing

maar jouw paard stond wel 12 uur per dag buiten, 12 uur waarin ze konden rennen en ravotten, en dan savonds moe zijn.
paard van ts staat 2 uur buiten, nogal een verschil denk ik.

als je iedere keer meer dan 20 uur op stal staat, zou ik ook beginnen schoppen als er een paard weg gaat, want ik wil mee! want ik verveel me!, of als er gevoerd wordt, want ik verveel me, en als ik voer heb verveel ik me niet meer!
een jong paard is ook nog onzeker, als er een paard weggaat, is er een deeltje van zijn veiligheid weg
grote kans, gooi ze buiten, zet ze binnen drie jaar op stal, en dat hij niet meer schopt, want tegen dan heeft je paard meer zelfvertrouwen :)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:24

Ik ben het zeker met jullie eens dat jonge paarden naar buiten moeten.. Maar waarom moet altijd heel bokt hetzelfde zeggen?!
Jullie begrijpen heus wel dat de ts gewoon een andere oplossing wiilt..

Is het niet mogelijk om deze 2 meteen als eerste te voeren?
En om deze 2 als eerste naar buiten te doen?

Sharon89

Re: jaarling verwondt zichzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:25

Oh en als ze buiten staan, waar staan ze dan in? In een bak?
Kunnen ze daar dan niet de hele dag in staan?
Met bijvoorbeeld speeltjes, tonnen, pilonnen etc..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:30

Sharon89 schreef:
Ik ben het zeker met jullie eens dat jonge paarden naar buiten moeten.. Maar waarom moet altijd heel bokt hetzelfde zeggen?!
Jullie begrijpen heus wel dat de ts gewoon een andere oplossing wiilt..

Is het niet mogelijk om deze 2 meteen als eerste te voeren?
En om deze 2 als eerste naar buiten te doen?

andere mogelijkheden:
-eerst die twee buiten zetten (oh jee, dan kom je bij het feit dat ze te weinig buiten staan, ts wil dat de paarden binnen blijven en er een ander naar buiten gaat)
-je kunt dan enkel nog symptoombestrijding doen, dus ofwel de paarden kluisteren, ofwel rubber aan de deuren hangen zodat ze zich niet verwonden, ofwel voeren op dat moment zodat ze bezig zijn...

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:30

Duhelo schreef:
maudenmarc schreef:
Het kan toch wel een beetje minder,
Mijn paard is nu 3 en heeft als jaarling ook op stal gestaan.
Dit hield in dat hij om 7 uur s'ochtends naar buiten ging en om 7 uur 's avonds weer naar binnen.
Daarna is hij in de opfok gegaan.

Maar deze reactie's zijn wel erg heftig qua toon

Idd rubber is misschien ook een oplossing

maar jouw paard stond wel 12 uur per dag buiten, 12 uur waarin ze konden rennen en ravotten, en dan savonds moe zijn.
paard van ts staat 2 uur buiten, nogal een verschil denk ik.

als je iedere keer meer dan 20 uur op stal staat, zou ik ook beginnen schoppen als er een paard weg gaat, want ik wil mee! want ik verveel me!, of als er gevoerd wordt, want ik verveel me, en als ik voer heb verveel ik me niet meer!
een jong paard is ook nog onzeker, als er een paard weggaat, is er een deeltje van zijn veiligheid weg
grote kans, gooi ze buiten, zet ze binnen drie jaar op stal, en dat hij niet meer schopt, want tegen dan heeft je paard meer zelfvertrouwen :)

Vandaag was het inderdaad 2 uur en dat was incidenteel. In principe staan ze zo lang mogelijk buiten. Helaas is dit niet altijd mogelij kmaar we doen ons best. ze hebben een jollybal,liksteen en ruim ruwvoer. ik probeer er zo veel mogelijk tijd in te steken om met ze aan de gang te zijn maar dat is lastig als je vader al 9 weken uit de running is en je moeder fulltime werkt.

Zomers staan ze de hele dag buiten en dit is tijdelijk omdat er is ingezaaid. Ze staan nu in de bak maar omdat we klanten hebben die ook komen rijden en longeren is het deze week niet anders.

Ik hoop zo duidelijk genoeg te zijn. Dit gedrag is ook in de zomer en dan staan ze de hele dag buiten.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:32

Sharon89 schreef:
Oh en als ze buiten staan, waar staan ze dan in? In een bak?
Kunnen ze daar dan niet de hele dag in staan?
Met bijvoorbeeld speeltjes, tonnen, pilonnen etc..

zie mijn bovenstaande reactie voor antwoord op je vragen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:34

Bailey_4ever schreef:
Vandaag was het inderdaad 2 uur en dat was incidenteel. In principe staan ze zo lang mogelijk buiten. Helaas is dit niet altijd mogelij kmaar we doen ons best. ze hebben een jollybal,liksteen en ruim ruwvoer. ik probeer er zo veel mogelijk tijd in te steken om met ze aan de gang te zijn maar dat is lastig als je vader al 9 weken uit de running is en je moeder fulltime werkt.

Zomers staan ze de hele dag buiten en dit is tijdelijk omdat er is ingezaaid. Ze staan nu in de bak maar omdat we klanten hebben die ook komen rijden en longeren is het deze week niet anders.

Ik hoop zo duidelijk genoeg te zijn. Dit gedrag is ook in de zomer en dan staan ze de hele dag buiten.

dit is al heel anders dan in je beginpost, daar zei je: in het weekend de hele dag, tijdens de week een stuk minder ;)
ik denk dat je dan het best iets van rubber (of voederzakken goed gevuld met mousse of stro oid) hangt zodat ze zich niet meer verwond, het schoppen zelf negeren, en wat aandacht/voer geven zodra ze niet meer schopt.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:34

Rider01 schreef:
(jonge)paarden horen buiten!
Je denkt het beter te weten, prima maar zolang je het advies van de mede bokkers niet opvolgt blijf je dit probleem houden!

en IK vind het belachelijk dat paarden uberhaupt zo lang/veel binnen staan!

Eerst lezen en vragen is vaak wel handig om normaal te kunnen reageren in een gespek ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:35

en is rubbermatten nou een optie of niet ?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:36

Duhelo schreef:
dit is al heel anders dan in je beginpost, daar zei je: in het weekend de hele dag, tijdens de week een stuk minder ;)
ik denk dat je dan het best iets van rubber (of voederzakken goed gevuld met mousse of stro oid) hangt zodat ze zich niet meer verwond, het schoppen zelf negeren, en wat aandacht/voer geven zodra ze niet meer schopt.

sorry als dat niet duidelijk was. Dit weinig buiten staan gaat voornamelijk over in de winter met veel sneeuw en nattigheid als ze in de bak staan en incidenteel, dus nu.
Ik had dit niet uitvoerig beschreven omdat het me niet heel belangrijk leek aangezien het een probleem van alledag is en dus ook in de zomer.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:37

ponylies schreef:
en is rubbermatten nou een optie of niet ?

Dat weet ik nog niet, daar is eerst overleg voor nodig met mijn ouders.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 01-04-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:39

Meid ik zou er niet meer op reageren als ik jou was, ik neem aan dat het ook zelf wel weet dat ze veel naar buiten moeten, zoals je zelf ook al aangeeft is dit even tijdelijk.

Een oplossing, ik denk inderdaad beginnen met een rubbermat tegen de deur zodat ze zich niet zo kunnen verwonden, maar dat lost natuurlijk het probleem niet op. Wat wel belangrijk is , is dat je het gedrag negeert, want negatieve aandacht is ook aandacht.
Ikdacht meteen aan een speelbal maar die heb je al en ze krijgen genoeg voer dus dat is het ook niet. Moeilik hoor

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:41

Xantaatje schreef:
Meid ik zou er niet meer op reageren als ik jou was, ik neem aan dat het ook zelf wel weet dat ze veel naar buiten moeten, zoals je zelf ook al aangeeft is dit even tijdelijk.

Een oplossing, ik denk inderdaad beginnen met een rubbermat tegen de deur zodat ze zich niet zo kunnen verwonden, maar dat lost natuurlijk het probleem niet op. Wat wel belangrijk is , is dat je het gedrag negeert, want negatieve aandacht is ook aandacht.
Ikdacht meteen aan een speelbal maar die heb je al en ze krijgen genoeg voer dus dat is het ook niet. Moeilik hoor

bedankt voor je reactie. ik ga inderdaad eerst bespreken om een rubberen mat neer te hangen. Inderdaad een erg lastig probleem!
Dat negeren ga ik meenemen met de 'opvoeding'.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 01-04-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:41

Ik heb hier weinig ervaring mee, maar ben het eens met de andere.
Een paard kan in het wild wel 30 km per dag afleggen, en hier zetten wij ze uren per dag in de stal.
Is het écht geen mogelijkheid om ze in de opfok te doen?
Het is logisch dat je ze bij je wil hebben, maar denk daar niet alleen aan!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:43

EskeGirl schreef:
Ik heb hier weinig ervaring mee, maar ben het eens met de andere.
Een paard kan in het wild wel 30 km per dag afleggen, en hier zetten wij ze uren per dag in de stal.
Is het écht geen mogelijkheid om ze in de opfok te doen?
Het is logisch dat je ze bij je wil hebben, maar denk daar niet alleen aan!

Daar denk ik ook niet aan. Ze zijn nog steeds van mijn ouders en dit weinig buiten staan is nog steeds tijdelijk zoals ik net al zei.
Wat ik al eerder zei is dat het trappen een probleem van alledag is. Iets wat dus ook voorkomt als ze 20 uur per dag buiten staat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:45

probeer dan eerst eens met jutezakken op te vullen met iets, en voor de deur te hangen, dan schoppen ze daartegen, is het geluid ook al weg, en veel van de leukigheid voor het paard :P

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:46

Duhelo schreef:
probeer dan eerst eens met jutezakken op te vullen met iets, en voor de deur te hangen, dan schoppen ze daartegen, is het geluid ook al weg, en veel van de leukigheid voor het paard :P

Vind ik een goed plan. Ik ga de rubberen matten en jutezakken vanavond met het eten ter sprake brengen en laat de oplossing hier weten.

Iedereen die de tijd heeft genomen op dit topic door te lezen en op een goede manier heeft meegedacht: bedankt voor de reacties!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:48

graag gedaan hoor

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:49

Suzanne F. schreef:
Bailey_4ever schreef:
Nogmaals: Het schoppen is echter alleen als er een ander paard weggaat of als er word gevoerd. Dus niet de hele dag.

Oooooh dan is het natuurlijk geen probleem. Gewoon kluisteren. Benen bij elkaar binden, dan kan ze niet meer schoppen. Dan een muilkorf opdoen tegen de ontwikkeling van luchtzuigen en vastbinden, anders gaat ze weven.

1 april.....?

haha wat leuk. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het energie teveel niet de aanstichting van het probleem is omdat dit ook gebeurd als ze wél veel buiten staat.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 18:13

Nou hier dus de update

We hebben het uigesproken en het staat nu vast dat de paarden aankomende week het land weer op kunnen. We zijn in ieder geval dit gedrag al aan het negeren.

Het meteen onder handen nemen van de stal vond mijn vader niet zo'n goed idee omdat ze binnen een paar dagen toch weer lang buiten staan.
We hopen/verwachten dat als ze weer op het land gaan dat, omdat ze ongeveer gelijktijdig weer naar binnen/buiten gaan, ze stopt met het trappen. Of tenminste dat het een stuk afneemt.

Blijft ze zo trappen dan gaan we alsnog over op de jutezakken of het rubber. Dit is in ieder geval het voorlopige plan. :)

Ik zal laten weten hoe het gaat!

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:21

Super! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:32

oke goed opgelost

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:34

Mooi dat het voor nu is opgelost.
Voor als ze wel in de stal moeten: Is er wellicht een mogelijkheid om de twee jonkies samen in een grotere stal te zetten zodat ze kunnen ravotten als ze binnen staan?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:38

Tja trappen das lastig zeg krijg je bijna niet afgeleerd mijn merrie deed het ook naar de buurman die ze niet zo leuk vond en kreeg daar een dik been van balen is dat.
Maar zie dat je al een goede oplossing hebt en dat is toch idd naar buiten de hele dag is toch wel minimaal bij jaalingen vind ik. Succes.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 18:56

Dat is gewoon dramgedrag, hetzelfde dat ze gaan gillen als een ander paard eerder buiten wordt gezet of gevoerd ik zou het gewoon negeren en inderdaad als ie stopt belonen.
Ik heb mijn toen jaarlingen ook gewoon thuis staan en 's nachts op stal niets aan het handje maar ik had wel 3 oudere shetten om ze te laten corrigeren zodra ze op de wei stonden en dat is wel beter voor hun.
2 jaarlingen kunnen elkaar niet opvoeden en zeker niet corrigeren dus ik hoop wel dat als de opfok uitgesloten wordt je wel wat oudere paarden bij hun laat.