Waar moet ik op letten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardemaatje

Re: Waar moet ik op letten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 18:51

voor beginnenlingen is de decatlon een aanrader :j caps, broeken, en laarzen voor een kleine prijs
anders is marktplaats ook wel een goed idee, maar cap zou ik echt nieuw kopen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:50

ik heb toen ik begon in augustus een rijbroek van belstar gekocht. 25 euro ofzo. Nu heb ik een maandje geleden een nieuwe gekocht, omdat ik nogal afgevallen ben. De broek zelf is echter nog prima en doet het ook prima voor 1x per week rijden.
(overigens betreft het hier een heel simpele rijbroek)

~Danseresje
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 04-04-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:01

Welke schoenmaat heb je? :)
Ik heb nog wel een paar rubberen rijlaarzen staan die je voor weinig van me mag overnemen. En eventueel ook nog een cap die mij te klein is, heb ik nieuw gekocht alleen nooit gebruikt dus. Dat is maat 57. Dat is dus de omtrek van je hoofd in cm :)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:04

Ik zou niet naar Vrielink gaan, die is behoorlijk prijzig. Kijk eens bij het Molenhuis in Loenen. Die hebben leuke spullen voor leuke prijzen. Anders kan je naar Heteren, daat zit de Divoza; een grote paardenwinkel waar ze alles hebben wat je je zo ongeveer kan bedenken.

Rubberen laarzen voldoen prima, maar bedenk je wel dat ze in de zomer erg warm zitten en in de winter erg koud. Je kan ook rijschoenen nemen, eventueel met chaps.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 21:06

Molenhuis in Loenen had ik inderdaad ontdekt.

@Renske: Cap koop ik toch liever zelf in een winkel (ook al is ie nieuw ;)). Schoenmaat is 41, echt schuiten heb ik dus dat zal hem waarschijnlijk niet worden haha ;3

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:22

SufferBear schreef:
Molenhuis in Loenen had ik inderdaad ontdekt.

@Renske: Cap koop ik toch liever zelf in een winkel (ook al is ie nieuw ;)). Schoenmaat is 41, echt schuiten heb ik dus dat zal hem waarschijnlijk niet worden haha ;3

Haha dat gaat hem dan idd niet worden, is maatje 37/38 :+ En een cap in de winkel kopen is verstandig hoor :j

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:08

Ik zou investeren in een goede cap en laarzen. Ik rij zelf het liefst met chaps omdat ik dan "meer" gevoel heb.
Een broek en handschoentjes zijn ook nooit weg. Ik rij zelf het liefst met mn eigen zweepje.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 23:21

Ik heb nog zowat nieuwe rubberen rijlaazen staan in maat 41 die ik wil verkopen, PB voor interesse. ;)
Trouwens, als je geen 'dure' paardrijsokken wilt kopen kan je ook op de markt kijken of ze lange sokken hebben. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 00:27

Zeeman heeft ook fijne kniekousen :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:43

Ik heb laatst nog kousen bij actionist gehaald. Zwart met ingeweven ruitje. Super leuk. Ze zijn wel wat dunner, maar het werkt prima.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:54

haha sokken haal ik inderdaad echt aaaaaaltijd van de action. En voor de winter heb ik nog wandelsokken liggen, van die dikke van falke. Daar maak ik me niet zo'n zorgen om haha. Zelfs al zou ik wel 'echte' paardrijsokken kopen, is alsnog niet superduur.

@LF_xx_D Neem aan dat ze niet gevoerd zijn? Want daarnaar ben ik wel een beetje op zoek...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:07

Sport-BH, zeker een pré!
Wil je er niet te veel geld aan uitgeven? De HEMA sport bh's zijn erg goed, schijnt.
Ik heb er een gehad, maar vond 'm voor het paardrijden niet voldoende. Daarom heb ik nu een Shock Absorber level 4. (D)

SufferBear schreef:
Ik wil toch nog even weten. Als ik gewoon 1x per week 55 min rijles heb, en verder niet...
Volstaan rubberen rijlaarzen (en welke raden jullie me aan)
Welke rijbroek raden jullie aan, en welke cap? Dus welke merken zijn niet te duur, maar kwalitatief wel goed genoeg om wekelijks mee te rijden?

Ik heb zelf snel de neiging om heel cheapo te gaan shoppen, aangezien ik het dus allemaal zelf moet kopen. Maar met welke niet te dure producten hebben jullie goede ervaring?

Rubberen rijlaarzen kan je doen, maar vaak zitten die (iig Aigle) richting de 70/80 euro.
Je kan ook kiezen voor Jodhpurs met chaps. Deze zijn er in vele prijsklassen te krijgen, rubberen heb je soms al voor 20 euro, chaps evenzo.

Ik heb zelf allerlei simpele rijbroeken gehad, de eerste dure die ik kocht was van Mondoni (Afrika, met een leren zitvlak) voor 70 euro. Dit was een hele uitgave als brugklasser. En zo duur waren m'n gewone broeken niet eens.
Ik heb van bekenden ook veel gekregen, waardoor ik veel heb kunnen proberen en nu blijkt Eurostar mij het beste te zitten, deze broeken liggen rond de 100 euro.
Natuurlijk heel duur om mee te beginnen, daarom zou ik jou adviseren een simpele broek (zonder leren zitvlak) te halen van rond de 40 euro. Ik denk dat je dan een fijne broek hebt om mee te beginnen.
Als het rijden je bevalt kan je altijd nog gaan testen met verschillende broeken.

Verder hoef je voor een cap niet heel veel uit te geven, let er op dat het een EN-1348 keurmerk heeft. Neem zeker niet een dunne cap zoals ze vroeger waren.

Voor je eerste les volstaan simpele laarzen (zonder veel profiel!!!), een sportbroek en een cap van de manege. :)

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:28

Nou, de rubberen laarzen die ik tot nu toe heb gezien zijn allemaal 30-40 euro geweest ;) Jodhpurs met Chaps vind ik teveel gedoe, haha :P

Maar ik zal op het keurmerk letten als ik ga kijken voor een cap!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:31

Ik was in augustus voor 100 euro klaar met een cap, rijbroek (goedkoopste die er was, zie mijn eerdere bericht) en rijlaarzen. Andere dingetjes ben ik later gaan aanschaffen.

Ga nu maar kijken voor handschoentjes die je ook in de zomer kan gebruiken. Zojuist een blaar op mijn vinger gereden.

~Danseresje

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:38

SufferBear schreef:
Nou, de rubberen laarzen die ik tot nu toe heb gezien zijn allemaal 30-40 euro geweest ;) Jodhpurs met Chaps vind ik teveel gedoe, haha :P

Maar ik zal op het keurmerk letten als ik ga kijken voor een cap!

Keurmerk is inderdaad belangrijk.
Rubberen laarzen kan je ook op de rommelmarkt oid kopen voor een paar euro.

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 09:31

Welke rommelmarkt :+ Woon helaas niet in een stad. Maar die 30 euro kan ik sowieso nogwel missen.

Maarja, ik denk dat het allemaal wel geod gaat komen.. Nu nog ff aangenomen worden voor een baantje zodat ik geld heb om te paardrijden haha :') niemand wil me |(

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:17

SufferBear schreef:
Welke rommelmarkt :+ Woon helaas niet in een stad. Maar die 30 euro kan ik sowieso nogwel missen.

Maarja, ik denk dat het allemaal wel geod gaat komen.. Nu nog ff aangenomen worden voor een baantje zodat ik geld heb om te paardrijden haha :') niemand wil me |(

Aangezien je in Eerbeek woont, zijn er genoeg rommelmarkten in de buurt. Zeker met Koninginnedag in het verschiet.
Ik denk dat het erom gaat dat je mogelijkheden gaat zien, en niet steeds roept dat er iets niet in de buurt is.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:31

hOI,

Ik zou mijn geld liever uitgeven aan lessen dan aan kleren ed.
Cap, rubber laarzen marktplaats, evenals een rijbroek en handschoenen.
Om te beginnen een cap -> 20 euro marktplaats en laarzen 10 euro.
De rest na een paar weken als het rijden je bevalt.

Veel plezier alvast gewenst!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:32

muissie5 schreef:
hOI,

Ik zou mijn geld liever uitgeven aan lessen dan aan kleren ed.
Cap, rubber laarzen marktplaats, evenals een rijbroek en handschoenen.
Om te beginnen een cap -> 20 euro marktplaats en laarzen 10 euro.
De rest na een paar weken als het rijden je bevalt.

Veel plezier alvast gewenst!!

Waarom zou jij bezuinigen op een cap?
Hoe weet jij dat een cap van marktplaats goed is?

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:04

Beeezel schreef:
SufferBear schreef:

Aangezien je in Eerbeek woont, zijn er genoeg rommelmarkten in de buurt. Zeker met Koninginnedag in het verschiet.
Ik denk dat het erom gaat dat je mogelijkheden gaat zien, en niet steeds roept dat er iets niet in de buurt is.

Haha ik maak maar een grapje hoor! Ik ga gewoon geen 2ehands kleren kopen, daar doel ik meer op. Ik heb meer aan goede/slechte merken, winkels, e.d. maar die zijn volgensmij inmiddels genoeg genoemd, dus ik denk dat het nu wel goed gaat komen. En ik doe heus wel wat met alle tips die ik heb gekregen hoor, alleen tweedehands wil ik gewoon niet dus daarmee ga ik verder niet aan de slag, maar dat lijkt me verder dus logisch :j

En trouwens, de enige rommelmarkt hier is de jaarlijkse met koninginnedag en dat is een kinderkleedjesmarkt dus die mogelijkheid is er echt niet, of ik nou zou willen of niet :3

miesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:17

Hoihoi!

Leuk dat je wilt gaan paardrijden! Maar pas op.. het is verslavend:)
Mag ik vragen waarom je ouders niet betalen? Is dit omdat ze het niet kunnen of niet willen? Als ze het te duur vinden kun je misschien voorstellen om beide de helft te betalen?

Ik heb zelf een aantal rijbroeken gekocht bij de decathlon voor 20,- per stuk. Ik wilde een aantal extra broeken omdat ik veel rij en dus niet voldoende had. Ik had net als jij geen groot budget dus vond ik dit wel een ideale oplossing. Het zijn simpele stretch broeken in zwart, grijs of beige (misschien hebben ze inmiddels meer kleuren) en sommige hebben een rits en andere dus helemaal niet.. net een soort legging. Ze gaan lang mee (heb ze inmiddels 2.5 jr ofzo!) en zitten prima.

Ook de rest van de benodigheden hebben ze daar voor je, en niet al te duur.

Ik zou als je wilt blijven rijden eerst 1 of 2 rijbroeken kopen en uiteraard een goede cap. Rijlaarzen zijn ook wel praktisch. Je hebt van die echte supergoedkope rubberen en natuurlijk de leren laarzen. Ik zou er zelf tussen gaan zitten. Ik had ook rubberen, maar wel met enigszins voering erin waardoor ze net wat fijner zaten.

Ik ga zelf nu voor de leren laarzen, ookal rij ik nu recreatief.. maar als je elke week meerdere dagen rijdt is dat ook wel de moeite waard! Anders zonde van je geld, zeker als je net begint!

Zelf ga ik nog een bodyprotector aanschaffen, zeker ook een aanrader want je kan gemeen vallen. Je ziet er steeds meer mensen mee rijden, maar is misschien niet meteen je eerste prio!

Handschoenen is in mijn ogen een must.. je kunt van die hele goedkope halen voor een paar euro, maar die gaan wel snel stuk. Ik heb zelf nu handschoenen gehad van mn vriendin, van een goed merk (weet ik ff niet uit mn hoofd) en die heb ik inmiddels al 2 jr en zien er nog als nieuw uit..

Nou ik wens je heel veel plezier met paardrijden!

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:19

bij de meeste ruitersport winkels hebben ze ook vaak een starterset aanbieding
laarzen / broek / cap en zweep
en natuurlijk een zakje snoepjes voor je paard kopen *\o/*

SufferBear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:54

@miesty, om beide redenen een beetje. Aan de ene kant hebben we het absoluut niet breed thuis, mijn moeder moet mijn broertje en mij onderhouden van een tandartsassistentes-loon. Hoeveel dit is weet ik niet precies, maar ik weet wel dat we het zuinig aan moeten doen. Aan de andere kant vind ze, dat als ik zo'n "luxe dure" hobby als paardrijden wil, dat ik zelf ook wel wat geld er in mag steken. We betalen inderdaad wel samen hoor, per kwartaal betaald zij 60 (5 euro per les) en ik betaal de overige 70 euro, en lidmaatschap/kleding.

Decathlon had ik al vaker langs zien flitsen in dit topic volgensmij dus ik ga ernaar kijken!!

@irisdepony: Haha, mag helaas niet op de manege waar ik rijd. ik citeer: "om onze paarden gezond te houden en onrust in de stallen te voorkomen is het niet toegestaan de paarden zuikerklontjes, paardensnoepjes enz. te voeren". FLAUW!!! :P

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:57

Niet op bezuinigen:
- Nieuwe cap met keurmerk (even goed voelen oftie lekker zit, hoeft niet heel duur te zijn, maar wel goed zitten)
- Goede schoenen/laarzen (ze moeten een goede hak hebben, verder kun je kiezen wat je wilt, rubberen laarzen of rijschoenen)

Nuttig:
- Rijbroek (er zijn goedkope modellen en meestal red je je in het begin wel met eentje)
- Chaps (als je met rijschoenen rijdt is dit wel een stuk fijner rijden, zeker als je net begint)
- Handschoenen (leren zit het fijnst, maar dit is ook weer net wat je er voor wilt betalen, zijn er heel goedkoop!)

Ik denk dat je qua prijs voor een cap zo rond de 60 euro zit, en voor schoenen of laarzen ook minimaal aan dat bedrag. Een rijbroek heb je idd vanaf ongeveer 20 euro wel, maar kun je evt ook tweedehands kopen. Ik heb ze zelf van Boss' Fashion, en die zijn rond de 30 euro. Die vind ik zelf heel fijn! Chaps heb je voor ongeveer 30-40 euro zeker wel, en handschoenen vanaf 5 euro zo ongeveer (duurdere zijn soms 15-25 euro).

Voor op een manege rijden zou ik een zweep helemaal niet aanschaffen. Die hebben ze daar wel mocht je het nodig hebben. Als je het vertrouwder vindt is een bodyprotector ook fijn, maar dat is ook een mooi verjaardagscadeautje (ouders vinden je veiligheid vaak ook heul belangrijk :j ). Uiteindelijk kun je idd uitbreiden met een extra rijbroek en betere laarzen of schoenen. Ik rij zelf altijd met schoenen+chaps (ook dressuur). Vaak heb je daar goedkopere combinaties van. Laarzen zijn best duur, als je een beetje fijne wilt. 1 laagje rubber is in de winter errug koud!

Enneh, heel veel plezier! Let bij een manege vooral op hoe de dieren erbij staan. Hebben ze weiland? Zien de dieren er goed verzorgd uit? En uiteraard, vind je de lessen zelf leuk?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:12

Ben wel benieuwd wat er mis is met tweedehands, TS, juist alleen maar handig. Kost minder, en je hebt vaak een broek van betere kwaliteit dan wanneer je een nieuwe maar goedkope broek koopt... :+