Eigen leerling jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:57

Eigen leerlingen jureer ik niet, ik hou het altijd in de gaten als ik de startlijst krijg waar het niet dat ik over het algemeen wel weet waar mijn leerlingen moeten starten of ingeschreven hebben.
Neemt niet weg dat de regel enigzins "krom" is.. ik mag geen leerling jureren, maar wel mijn beste vriendin of mensen waar ik goed mee om ga.
Daarbij is het bij de subtop schering en inslag dat juryleden zijn of haar eigen leerlingen in de ring krijgt.

Roxx

Re: Eigen leerling jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:11

Bekenden jureer ik ook gewoon, als ik dat niet wil kan ik er wel mee ophouden. Na 30 jaar in het paardenwereldje ken je nu eenmaal gewoon heel veel mensen. Soms ken ik de halve ring persoonlijk. Daar ontkom je ook bijna niet aan, meestal wordt je (ivm de reiskosten) toch op concoursen in de buurt gevraagd en daar ken je nu eenmaal veel mensen.

Wil nog wel een vraag in de groep gooien: wanneer noem je iemand je leerling? Als diegene privéles bij je volgt? Of clubles? Of een paar keer per jaar bij je lest?
Even mezelf als voorbeeld: ik heb en wil geen vaste lesklanten. Ik geef alleen zo af en toe invalles bij een aantal verenigingen in de buurt als de eigen instructie niet kan. Sommigen geef ik dus 2 keer per jaar les, sommigen 6 keer, maar dan houdt het wel op. Ik zie dat niet als "eigen leerling" omdat het puur zo af en toe is, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:15

Mijn instructrice is ook jury, maar zij zal nooit een van haar leerlingen jureren. Tis zelfs zo, dat als ze haar toch bij een klasse indelen waar een leerling moet rijden ze een andere klasse wilt en als dat niet kan, ze niet komt.

Verder zou ik het ook niet fijn vinden om door mijn instructrice gejureerd te worden. Ik heb liever een onbekend iemand. Die ziet weer andere dingen!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:17

Ik vind dat dit niet hoort te mogen, ik had een keer een regiokampioenschap en het ging nog tussen mij een een ander.. die persoon had al gezegd dat dat zijn instructrice was dus ik dacht .. okee.. kan net zo goed naar huis... hoe kwam hij naar buiten na de proef: ging niet goed heb het verknald. En ik kwam super happy uit mijn proef, echt top.. wie won.. hij... hijzelf vond het ook intzettend oneerlijk gegaan.. maarja wat doe je eraan >;) niks!

Dat jaar erop stonden er weer tegen over elkaar :o en toen won ik :#

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:26

Roxx schreef:
Wil nog wel een vraag in de groep gooien: wanneer noem je iemand je leerling? Als diegene privéles bij je volgt? Of clubles? Of een paar keer per jaar bij je lest?
Even mezelf als voorbeeld: ik heb en wil geen vaste lesklanten. Ik geef alleen zo af en toe invalles bij een aantal verenigingen in de buurt als de eigen instructie niet kan. Sommigen geef ik dus 2 keer per jaar les, sommigen 6 keer, maar dan houdt het wel op. Ik zie dat niet als "eigen leerling" omdat het puur zo af en toe is, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegen aan kijken.

Volgens mij is daar een regel voor. Als je wekelijks of tweewekelijks bij iemand lest, is het je leerling. Een keer invalles niet. volgens mij is het zelfs zo dat er wordt gezegd dat je langer dan 6 maanden geen les meer mag hebben gehad van de instructrice om weer door haar beoordeeld te mogen worden. Ik heb het niet terug kunnen vinden in het reglement hoor, maar heb er een keer iets over gehoord.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:28

Okay, vind ik wel een interessante. Ik ga het navragen bij de KNHS.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:29

Doe maar, laat het maar weten.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:36

Ik vind de regel wel dubbel, maar ik snap hem heel goed! als je ooit een lesje hebt gevolgd bij diegene is het dacht ik anders?? ik kijk het eens na!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:43

Mail naar de KNHS is eruit. Als ik het antwoord heb horen jullie het.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:59

Misschien komt ie wel in de paard&sport :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:27

Ik heb het andersom wel eens gehad, dat ik mijn instructeur in de ring had. Logistiek was het echt niet op te lossen met de organisatie dus we hebben het door laten gaan. Ik had vergelijkbare punten met de andere ring en iedereen kon zich er goed in vinden.
Verder houd je toch dat je bekenden of bv. collega-juryleden moet jureren en dat vind ik ook nooit fijn.

Ik weet ook niet waarom die regel nog bestaat, volgens mij weet iedereen inclusief de KNHS wel dat die regel heel vaak overtreden wordt. Er zijn zelfs combinaties die hun instructeur achterna reizen om aan hun punten te komen. Ik vind dat gewoon triest, als je ze op deze manier moet halen.

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:29

ik heb ook weleens gehad , bleek dat degene me jureerde dat het me moeder was heb toen ook gedaan
alsof ik dr niet kende

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:36

Het is en blijft lastig, ik heb niet alleen leerlingen uit de les, maar nog meer van de school waar ik les geef ;)

Als je gewoon jureert alsof het Pietje, Jantje of Klaasje is, dan is er naar mijn idee niet echt een probleem...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:00

Vroeger was het geen probleem geloof ik voor de KNHS maar wel voor mijn kinderen als ze hun instructeur als jury hadden. Dan werden ze toch wel erg streng gejureerd dus als de meiden en jongen zagen dat hun instructeur jureerde dan deden ze wel heel erg hun best en kreunden ze bij de uitslagen :+
Vaak wel om moeten lachen *\o/* . Overigens als er goed gereden werd konden ze wel degelijk winst rijden maar ze kregen het zeker niet cadeau. Het is net als met een scheidsrechter je bent eerlijk en rechtvaardig of je bakt er niets van.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:54

Mijn instructeur checkt ook vooraf de startlijsten en dan start ik HC bij hem. Ik vind het eigenlijk wel prettig zodat hij ook een wedstrijdbeeld van ons heeft en daar op in kan spelen in de trainingen. Zie er dus geen nadeel in!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:36

De instructrice van mijn dochter jureert af en toe ook. Ze kijkt altijd de lijsten na. Vorig jaar zag ze mijn dochter in haar ring staan. Ze heeft toen gelijk gebeld en het secretariaat heeft haar gewisseld met de jury van een andere ring. Een jury/instructrice mag eigen leerlingen niet jureren, dus zij doet dat ook pertinent niet. Op 'onze' startlijsten worden trouwens nooit de juryleden vermeld, dus wij kunnen zelf niet weten wie er jureert.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:44

ik vind het wel dubbel, straks weet je niet als je lesgever jureert en je rijd er een heel eind voor om op wedstrijd te gaan en komt in de ring en ziet je lesgeefster bijvoorbeeld zitten... dan is het ook best banketstaaf kwa kosten ens om dan HC te starten, maar aan de ene kant ook meer dan logisch!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 05:58

Daarom vind ik dat de lesgever verantwoordelijk is en niet de ruiter. De lesgever krijgt als jury vooraf te zien welke deelnemers hij of zij heeft te beoordelen.
Die kan bij het zien dat er een leerling op de lijst staat contact opnemen met het secretariaat en gezamelijk een oplossing zoeken.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:12

Ik ben ook al eens gejureerd door mn instructeur..hij is super objectief en altijd erg strenge jury!Hij geeft 8en als je ze verdiend maar ook 4en iedereen uit de omgeving weet dat ook.Als ik bij hem rijd met ik toch echt de sterren van de hemel rijden voor een winstpunt terwijl een zelfde proef bij andere jury dik winstpuntwaardig is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:16

Ben ook wel eens door mn (toenmalige) instructrice gejureerd :j
Als het eerlijk gebeurt vind ik het niet erg, maar kan idd begrijpen dat sommige juryleden zich daar dan even niet aan houden.

Ik had overigens geen wp bij haar haha, maar dat was ook volledig terecht :Y)

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:18

Ik doe het ook niet (graag) maar soms ontkom je er gewoonweg niet aan

Ga overigens eens kijken op het hoogste niveau. Het geringen aantal juryleden die bevoegd zijn om deze klasse(s) te jureren geven vaak ook veel les (aan ruiters op het hoogste niveau). Daar gebeurt het dus zeer geregeld dat ruiters worden beoordeeld door hun instructeur/instructrice.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:08

ook al mag het niet, ik weet zeker dat mijn instructrice mij wel zou beoordelen, en dat ik dan meer kans heb om geen winstpunt te rijden dan om er wel een te krijgen. Waarom? Omdat zij weet dat ik beter kan dan ik vaak rijd :D

wedgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:14

Ook ik heb het meegemaakt.
Had les van een jurylid gehad. Een paar maanden. Ik ben naar een andere stal gegaan en kreeg daar van een ander les.
Toen ik wedstrijd starte zag ik dat die jury erwas. Ik ben HC gestart. Na een jaar kwam ik haar weer tegen. Maar toen ben ik wel gestart. Ik had al een jaar geen les meer van der. Bijde keren wel punten gereden. Je weet dan ook een beetje waar ze op let.
Maar ik had bijna altijd wel mijn punten. Ik kon niet zeggen of het anders was.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:15

ik jureer ze wel,maar laat ze HC starten en geef ook netjes aan de vereniging door dat het mijn leerlingen zijn.
gelukkig jureer ik alleen bixies, dus minder consequenties dan officieel voor punten,maar toch..
wil zelf geen problemen, en zou niet weten hoe ik 100% neutraal naar m'n eigen leerlingen zou kunnen kijken in vergelijking met de rest van het deelnemersveld. je weet toch alle achtergrond dingen wat ze makkelijk/moeilijk vinden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:09

talented schreef:
Ik doe het ook niet (graag) maar soms ontkom je er gewoonweg niet aan

Dit is onzin...tuurlijk kun je het voorkomen. Ik weet waar mijn lesklanten starten en zij weten waar ik jureer, mocht het onverhoopt toch voorkomen dat er een lesklant op de startlijst staat dan jureer ik niet of mijn leerling start HC, Dit alles in overleg met de vereniging en leerling. Het is in al die jaren bij mij 1x voorgekomen en toen heb ik samen met de vereniging een andere jury geregeld.
Door het wel te doen overtreed je de regels en je kunt er een hoop gezeur mee krijgen.

Ik ben het eens dat het bij de subtop regelmatig gebeurd, maar ik ga mijn billen niet branden :D