ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:15

44Myrthe44 schreef:
http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... ragen#waar is het verplicht?

Citaat:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

fleurpony schreef:
en in flevoland?

Bovenstaand antwoord op je vraag.........

Kortom, het gaat dus helemaal nergens over, tenzij je de domme pech hebt bij een van de genoemde gebieden te wonen.

biancavos

Re: ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:21

die gebieden zou ik als het maar enigsinds kan vermijden, ik vind het ruiterbewijs gewoon pure geldklopperij

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:05

Wanneer is een Ruiterbewijs verplicht?
Voor ruiters gelden in principe alleen de gedragsregels van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Er is geen leeftijdseis voor het berijden van een rijdier.

Maneges stellen echter vaak als eis dat u een ruiterbewijs moet hebben, voordat u met een gehuurd paard de openbare wegen en paden op gaat. U beschikt dan namelijk voldoende vaardigheden om paard te rijden. Behalve een ruiterbewijs kan worden geeist dat u (aantoonbaar) WA-verzekerd bent. Een ruiterbewijs kan bovendien verplicht zijn in bepaalde, per gemeente aangewezen, gebieden. Informeer bij de eigenaar van het gebied of u het ruiterbewijs 'op zak' moet hebben als u in dat gebied gaat rijden.
Een ruiterbewijs krijgt u na een cursus bij een manege en een examen.

Meer informatie: Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR)
Datum: 27-04-2010

Bron: http://www.politie.nl/Vraagbaak/wanneer ... licht.aspx

Ik ben toevallig ook aan het controleren of ik voor een bepaald natuurgebied in Zuid-Limburg een ruiterbewijs nodig heb. Ik sta er eigenlijk van te kijken hoe weinig instanties me kunnen helpen. Het gebied is van Stichting Limburg Landschap maar de "hoofdinstantie" kan me hier geen antwoord op geven en vond het een rare vraag. Ik heb nu het nummer van de beheerder gekregen maar die neemt niet op. Ik ben heel benieuwd....

NB: Ik ben inmiddels wel al zover dat ik weet dat een ruiterbewijs niets met verzekeringen / schadevergoedingen bij ongelukken te maken heeft. Daar moet je een aansprakelijkheidsverzekering voor hebben.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:10

Ik ga het ding opzeggen: ik heb dat geval nu al 15 jaar, maar ben er nóóit om gevraagd, ook niet op vakantie toen ik op buitenrit ging, ook niet op straat. De genoemde gebieden zal ik hoogstwaarschijnlijk nooit komen, dus ik zie écht geen toegevoegde waarde in dat papiertje :n

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 07:08

Waar de ts wil buitenrijden heb je een ruiterbewijs nodig, daarmee kun je een toegangsbewijs aanvragen.
Helaas wonen wij precies in een mooi gedeelte van NH waar je wel een ruiterbewijs nodig hebt. (Bussum/Hilversum)
En er wordt wel degelijk veel gecontroleerd door een fanatieke boswachter.

Nadai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:15

Ik heb geen idee, sorry ;)

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:11

Mn vriendin heeft m gehaald toen ze 12 was, omdat ze op ponykamp zouden gaan met de vereniging naar een plaats waar je dat nodig had. Cursus is toen op de vereniging gegeven omdat het een grote groep mensen was. Uiteindelijk zijn ze naar een andere plek gegaan. Maar het stelt echt heel weinig voor. Je leert er weinig van...! In noord holland heb je het sowieso niet nodig, mssn ergens bij uitzondering op een speciale plek, maar de meeste bossen kun je zo in

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:01

Ik ben 13 en ga alleen naar buiten ;(

En ga deze zomervakantie mijn ruiterbewijs halen :D

evamarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:55

in overijssel volgensmij zowieso niet