Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:47

het ergste is dat ze weten dat het niet mag....ze bijten en stormen dan achteruit of doen hun kop vast omhoog omdat ze weten dat de knal eraan komt.

Ik ben helemaal niet van de parelli....mijn vriendin is daar mee bezig,in het begin was ik er wel over te spreken maar het zet nu geen zoden aan de dijk meer....integendeel,het wordt levensgevaarlijk.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:48

wat ook helpt, afgezien van slaan of terug bijten,
is een aardappel koken, tot die gloeiend heet is en die bevestigen op de plek waar hij je altijd weet te bijten zeg maar...
als ze daar in bijten doet dat ze goed zeer...
dan stoppen ze ook met bijten

caspertjeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:49

mijn paardje heeft daar ook last van gehad. maar was toen nog ook een puberhengstje. het was erg lastig een halstertje om te doen want hij hapte naar alles en vloog daarna met zn hoofd omhoog omdat hij wist dat hij stout was
hij is toen van stal gewisseld en daarvan was de deuropening een stuk lager. hij heeft het in die stal 2x gedaan en toen was de lol er snel vanaf.

totdat hij het afleert geen snoepje geven uit de hand maar gewoon in de voerbak

suc6 ermee

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:49

@ Cassidy, nee, dat is absoluut niet het enige waardoor ik zie dat de band goed is. Ze lopen achter mij aan, waar ik ook naartoe ga. Ik kan ze vanachter een hek wegsturen, terwijl de rest van de kudde blijft staan. Ze komen naar mij toe zodra ik de wei inloop, niet voor eten, maar voor een aai over hun hoofd. Ze zijn graag bij me, en begroeten mij als ik aan kom lopen.
Ze weten dat er in mijn buurt niet naar elkaar gehapt/getrapt mag worden, wat ze verder doen moeten ze zelf weten. Als er iets is dat ze eng vinden, en ik ben in de buurt, merk ik dat ze heel erg op mij letten.

Maar nogmaals, no offence. Ik vind gewoon dat de wereld veel meer biedt dan Pat Parelli, en dat het vooral vanuit jezelf moet komen hoe je met je paarden omgaat. Ik doe alles op gevoel, en 9 van de 10 dingen lees ik terug in verschillende theorien van de mensen die er professioneel mee bezig zijn.
Ik hoef me ook verder niet te verantwoorden, maar ik wilde het even uitleggen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:52

M_D_H schreef:
wat ook helpt, afgezien van slaan of terug bijten,
is een aardappel koken, tot die gloeiend heet is en die bevestigen op de plek waar hij je altijd weet te bijten zeg maar...
als ze daar in bijten doet dat ze goed zeer...
dan stoppen ze ook met bijten

O, dat boek heb ik ook gelezen, was de paardentemmer van Walter Farley, uit de serie De zwarte Hengst?
Laten we even voorop stellen dat het klakkeloos overnemen van trainingsmethodes uit een kinderboek (dat pure fictie is), gevaarlijk kan uitpakken.
Valt in mijn ogen onder dezelfde categorie als Heartland, en "don't try this at home"!

ElCamino

Re: Dat irritante gebijt! Hoe leer je dat nou effectief af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:54

haha, dat wilde ik net opschrijven.... ik heb dat boekje ook....staat vol met "goede tips" gheghe

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:54

geerke schreef:
het ergste is dat ze weten dat het niet mag....ze bijten en stormen dan achteruit of doen hun kop vast omhoog omdat ze weten dat de knal eraan komt.

Ik ben helemaal niet van de parelli....mijn vriendin is daar mee bezig,in het begin was ik er wel over te spreken maar het zet nu geen zoden aan de dijk meer....integendeel,het wordt levensgevaarlijk.

Parelli zegt ook: zo hard als het moet, zo zacht als het kan.
Als je vriendin de fases niet goed doorloopt kan het idd gevaarlijk worden.
Heb je Parelli al zelf aan het werk gezien of baseer je je mening over het systeem puur op de resultaten van je vriendin?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:55

euhm nee kwam niet uit een boek :n
deze tip kwam weg van het boertje waarvoor ik een paar paarden mak heb gemaakt... daar zatr 1 bijter tusen die op geen enkele manier zich liet corrigeren, toen kwam het boertje hier mee aan, hebben we geprobeerd en het werkte :)

niet elke methode die niet pat parreli bevestigd is komt uit kinderboeken weg, of komt voort uit frustratie of is per definitie slecht...
krijg de laatste tijd erg dat idee hier op bokt...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:56

Pluttersput schreef:
In mijn kudde wordt niet gebeten. Proberen ze het, dan krijgen ze een mep. Geen tik, maar een mep. Proberen ze het nog een keertje? Nog een mep. Een derde keer proberen ze het niet meer, want ze weten dat het niet mag :)
Dus, ik denk dat je tik misschien niet hard genoeg is. Ik weet dat het heel zielig klinkt, maar vaak als je op het juiste moment een flinke mep geeft, leggen ze dat verband snel genoeg, en hoef jij niet als mishandelaar te boek te staan :)

Helemaal waar, mijn shet die ik sinds kort heb was ook echt slecht opgevoed. Eerste keren wandelen heb ik hem echt 100 keer op zijn donder moeten geven, nu is hij zo mak als een lammetje (en nee hij is niet bang voor mij, je moet het verschil kennen tussen dominantie en bang, in mijn geval -lang hengst geweest- was het een dominantie probleem..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:57

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:02

mag ik nog even de opmerking maken dat niet alles parreli proof hoeft te zijn?
hij heeft niet de enige trainingsmethode die werkt ;)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 28-03-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:02

Hier heb ik ook een bijtertje!
ik heb een bijna 3 jarige en 10 maanden oude ruin
heb hem sinds Augustus.. en wat ik ook doe.. dat bijten, speels wel, hou ook niet op!
Ook constant schrappen.. wat ik ook doe/gebruik het boeit hem geen zak!
Hij bijt ook in halstertouw, ketting e.d.
als hij dus vast staat op de poets plaats dan bij hij aan het touw.. daarmee heeft hij zich al een paar keer goed pijn gedaan.. hij deinst dan 1 sec. terug en pakt gewoon weer opnieuw het touw..
Dus ik hou het er maar op: het is de leeftijd! Mijn kleine onderdeurtje!

Momenteel negeer ik het maar! Als ik met zijn hoofd bezig ben, wil ik wel dat hij mij niet bijt! En ik straf hem dan ook, als hij het toch doet! (in mijn jas e.d.) en als ik bezig ben met zijn benen dan wil ik dat die stil staan op de grond!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:06

wat ook wil werken is het paard bij een ander dominant paard in zetten...
dat deden wij ook veel, de bijtertjes even een dagje bij die van mij in en dan was het vaak ook al klaar...
sommige paarden zijn ook gewoon niet goed opgevoed en het andere paard kan hem dan weer wat manieren bij brengen die ook in de training voor jou goed uitpakken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:11

M_D_H schreef:
mag ik nog even de opmerking maken dat niet alles parreli proof hoeft te zijn?
hij heeft niet de enige trainingsmethode die werkt ;)

Mee eens, er zijn meer methodes die werken, maar die zijn in Nederland wat minder vertegenwoordigd. Overigens is Parelli ook een smeltkroes van verschillende methodes. Het is wel een van de trainingmethodes die je in thuisstudie kunt doen, waar genoeg hulp voor te krijgen is (online, en via instructie)

Het argument dat niet alles Parelli proof is, daar ben ik het niet mee eens. Mensen die roepen "dat Parelli niet werkt", doen iets niet goed, hebben voldoende pijlen in hun koker om dingen aan te pakken, of geven te snel op....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:11

Ik bijt terug of ik knijp heel gemeen terug zodat het lijkt dat paardebeest terug gebeten wordt.

Heeft altijd gewerkt. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:12

njaa over niet parelli proof kan ik je nog wel een heel leuk verhaal vertellen :+
maar dat is wel heel erg offtopic :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:15

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:24

Mijn tinkerruin(nu 10 jaar) is altijd verschrikkelijk dominant geweest en heel asociaal naar andere paarden toe(ondanks dat hij is opgegroeid in de kudde).
Ik heb hem mee gehad naar Duitsland voor stage samen met een vriendin van mij met haar paard...
op stage gaf een instructeur van parelli een clinic, aangezien ik heel veel problemen met de poown heb gehad(en soms nog heb) dacht ik dat het mischien wel leuk zou zijn om met hem er aan mee te doen ik bedoel maar, je moet alle geprobeerd hebben voor je het kunt afwijzen toch? en niet geschoten is altijd mis dus ik heb mee gedaan met hem... enhij weigerde mee te werken, het lukte me niet... dus heeft zij hem over genomen... en njaa om een lang verhaal kort te maken... hij werd zo kwaad op haar dat hij haar heeft aangevallen, en we hem de bak uit hebben moeten halen omdat hij niet bereid was op te geven en voor haar te werken... hij was te dominant om haar leiderschap te accepteren en niets werkte...
pin die weken is ze elke week wel een keertje geweest om te kijken of er verbetering kwam, maar hij
bleef weigeren mee te werken en op het laatst werd hij echt agresief naar haar...
hij accepteerde haar gewoon niet, maar neit alleen haar niet, de hele parelli methode accepteerde hij niet, want zelfs met een andere instructeur weigerde hij te werken...

dus vandaar dat ik zeg dat niet elk paard parelliproof is :o
de mijne is gewoon een apart geval bij wie andere methoden wel werken :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:25

mischien dat het Parelli zelf wel zou lukken...
maar zijn instructeurs lukte het niet :n :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:35

M_D_H schreef:
mischien dat het Parelli zelf wel zou lukken...
maar zijn instructeurs lukte het niet :n :+

Juist, en nu sla je de spijker op zijn kop. Want hoeveel sterren hadden die instructeurs?
Wat Parelli met Catwalk heeft bereikt ging ook niet tijdens die demonstratie.
Maar het is uiteindelijk wel goedgekomen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:43

Ik denk dat uiteindelijk iedereen met een beetje gevoel voor paarden alles wel voor elkaar krijgt. Met een beetje hulp, zonder hulp.. Het is gewoon een man met wel kijk op paarden die zijn eigen theorie heeft ontwikkeld. Prima, mijn zegen heeft hij. Maar hij is (net als alle anderen) niet de absolute oplossing imo ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:49

Nee hoor, Parelli heeft het niet zelf ontwikkeld. Hij heeft bestaande ideen opgepakt en er een stappenplan omheen gebouwd. En dat stappenplan doet het hem...er wordt voortdurend aan gesleuteld, en het wordt keer op keer aangepast.

Aan de oefeningen zelf verandert niets...

En dat gevoel voor paarden...daar zeg je wat. Hoeveel mensen die op latere leeftijd pas in aanraking kwamen met paarden omdat ze er vroeger geen tijd, geld of mogelijkheid voor hadden, beginnen tegenwoordig aan paarden? En hoeveel mensen verkopen dat paard weer met een aantal jaren omdat ze er geen lol meer in hebben, omdat ze er gemeen vanaf gevallen zijn of het helemaal niet meer zien zitten. Hoeveel hebben problemen met hun paard omdat de kennis en de begeleiding er niet is?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:53

Dat zijn er vast heel erg veel. Maar veel mensen beseffen dat een paard veel meer is dan alleen maar leuk in een weitje en gaan hobbelen. Een paard kost veel geld en tijd, en dát is ook een reden dat veel paarden verkocht worden.
Parelli heeft bestaande ideeen gepakt, maar er zíjn theorie van gemaakt. Anders zou Pat Parelli wel niet zo'n enorm begrip zijn ;) Maar wel degelijk een man met een eigen theorie ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:57

Verklaar wat je bedoelt met "eigen theorie"? Uiteindelijk moet het wel een manier van omgang worden die het paard begrijpt, en dat lukt niet met allerlei zelfverzonnen theorien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:58

Pluttersput schreef:
Een paard kost veel geld en tijd, en dát is ook een reden dat veel paarden verkocht worden.

Als jij iets heel graag wilt, ga je daar geld voor vinden en tijd voor vrijmaken. Maar dat ga je niet doen voor een paard waar de klik niet mee is, of die iedere keer het licht uit je ogen dreigt te meppen of waar je serieus problemen mee hebt.
De enkeling die het echt niet meer kan betalen even uitgesloten...
Voor de rest is het keuzes maken....