Spursuaders, wie heeft ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Spursuaders, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:55

HAR-->RUI

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:00

Ik rij met een soort gelijke spoor maar dan van BR de imulsspoor.

Ik heb er heel erg blij mee!
Bijvoorbeeld als ik ingalop een volte wil sluiten en mijn been naar achter aanleg voel ik de spoor rollen over de huid inplaats van er in prikken. mijn paard reageert er echt fijn op

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:15

midgie schreef:
Heb ze ook niet eerder gezien maar waarom sporen als je paard goed op je been reageert?

Omdat je hulpen wil/moet gaan verfijnen?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 09:25

Beli schreef:
Ik rij met een soort gelijke spoor maar dan van BR de imulsspoor.

Ik heb er heel erg blij mee!
Bijvoorbeeld als ik ingalop een volte wil sluiten en mijn been naar achter aanleg voel ik de spoor rollen over de huid inplaats van er in prikken. mijn paard reageert er echt fijn op

http://www.huppa.nl/sporen/4947-tattini ... diver.html
Jij bedoeld deze sporen...

Ik dek persoonlijk dat deze sppor veel fijner zal zijn voor je paard ts.
De spoor die jou instructriece aanraad, daarbij moet je je teen helemaal naar buiten draaien wil je de totale opp van de spoor gebruiken. En anders prik je alsnog met de dunne scherpe zijkant van de spoor. Ze zijn dus totaal nutteloos.

Ik zou eerder kijken naar de hier boven genoemde spoor.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:42

Ik heb idd deze maar dan met een zilverkleurig bolletje.
Deze mogen ook op wedstrijd. Mij lijken deze ook fijner, omdat ze allekanten zacht over de huid rollen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:21

Kijk anders naar stubben sporen model soft touch, zijn ook erg fijn :j
Afbeelding
Die van BR vind ik niet heel prettig omdat ik ze wat zwaar vond draaien

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:06

oei deze zijn zelfs ook nog eens charmant...;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:15

Ik denk dat de hierboven genoemde sporen beter zijn, aangezien ik denk dat sporen met zo'n groot oppervlak als Spursuaders heel verveldend rijden. (denk ik)
Als je op die manier wil aansporen heb je meteen kapstokvoeten :P

Ik zou echt voor die roldingen gaan als ik jou was, ook minder prijzig :)

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:43

Peppertree schreef:
Ik vind het wat vervelend als ik vraag om ervaringen met deze spoor, ik commentaar krijg over het waarom ik deze zou willen gebruiken.

En ook al heb ik niet het idee dat ik me zou moeten verantwoorden ervoor, vanaf het M zijn sporen verplicht.

Sporen zijn niet meer verplicht vanaf het M en al zouden ze het wel zijn, mag je nog niet starten met deze sporen.
Of zou je het dan als overgangssporen willen gebruiken ? Zodat ze er eerst meer aan went om daarna over te stappen op 'gewone' sporen ?

Gewoon nieuwsgierig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:47

Die soft touch bolletjes, lijken me de verkeerde kant op te draaien? Als jij je been aanlegt en lichtelijk je hak omhoog haalt, kun je daar toch niet meer rollen?

Een grove wielspoor lijkt me zachter dan de soft touch.
En de sporen in de openingpost, daar wil ik nieteens aan denken.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:06

Cassidy schreef:
Die soft touch bolletjes, lijken me de verkeerde kant op te draaien? Als jij je been aanlegt en lichtelijk je hak omhoog haalt, kun je daar toch niet meer rollen?

Een grove wielspoor lijkt me zachter dan de soft touch.
En de sporen in de openingpost, daar wil ik nieteens aan denken.

Klopt, je hebt deze (en express deze geplaats omdat de sporen in OP zelfde kant opdraaien) en sporen van stubben die de "goede" kan op draaien :j

Ik heb deze maar dan die de goede kant op draaien, erg fijne dingen :j
Ik gebruik nu deze:
Afbeelding

Maar wil graag die met een klein groefje erbij, deze(voor iedereen gaan stuiteren, ze zijn een heel stuk zachter als grove wielsporen omdat het groefjes zijn die niet scherp zijn en het beweegbare gedeelte is een heel stuk breeder als een gewone wielsporen, het beweegbare gedeelte is net zo breed als die ik eerder posten die "verkeerd om" zitten):
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:58

Hoe groter het wiel, hoe groter het oppervlak waar druk tegenaan komt.

Afbeelding

Deze zou zomaar een stuk zachter kunnen zijn dan alle sporen hierboven (kon zo snel niets vergelijkbaars in dressuurversie vinden, als dat al bestaat)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:15

Cassady ik denk toch dat de sporen die aafje laat zien een stuk vriendelijker zijn. Het raak opp is veeeeeeel breder dan de western sporen die jij laat zien.

Breeder opp is meer raakpunten dus minder gevoelig. ;) Dan kan het wiel nog zo grof zijn :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:22

Prik jezelf eens met een vinger in je zij, en vervolgens met drie vingers in je zij?
Wat ga je meer voelen, die ene vinger of die drie vingers?

En dan maakt het niet uit hoe breed die vingers zijn, de druk van je spoor wordt met de spoor die ik heb geplaatst over een groter oppervlak aan vierkante cm verdeelt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:33

Dat zeg ik... Ik zal eerder opzij gaan voor een vinger. Één drukpunt = auw, snel opzij om te wijken voor de druk.

3 drukpunten = minder auw, dus minder gevoelig.

Dus de stubbensporen zijn vriendelijker dan de hele smalle lange wielsporen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:41

Ik zou zeggen, probeer het uit. Op je arm. En dan rollen met de westernspoor, niet prikken. Ik heb het namelijk zelf wel geprobeerd. Met knopspoortje, en een westernspoor. En de westernspoor voel je veel minder. Echt, geloof me maar.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:53

maar die stubben rollen ook...

een knopspoor is echt poedersuiker ja. Dat zijn echt gemene sporen. net asl een knevel trens en een dubbelgevroken trens. Ook poedersuiker...

Bekijk het plaats nog eens goed, het bolletje rol en heeft in princiepe het zelfde effect als de western spoor, alleen meer drukpunten :)

als we het trouwens zo bekijken. Westernspoor = veel drukpunten knopspoor = 1 drukpunt (in vergelijking) stubben spoor = nog veel meer drukpunten dan westernspoor door breed opp. :)

PlAsTiCtAs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:57

Kan iemand concreet aangeven wat positief en negatief is aan dit systeem?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:11

Peelie schreef:
Bekijk het plaats nog eens goed, het bolletje rol en heeft in princiepe het zelfde effect als de western spoor, alleen meer drukpunten :)

Hoe meer drukpunten je op een klein oppervlak hebt, hoe minder je paard dat gaat voelen. Hij gaat dat op een gegeven moment als een drukpunt zien.

Kun je zelf uittesten (en dan ligt het eraan waar op je lichaam je dat gaat testen, want je handen zijn gevoeliger dan bijvoorbeeld je rug).

Pak een passer en bepaal van tevoren de afstand tussen beide armen van de passer. Bijvoorbeeld een paar mm, halve cm, driekwart cm, een cm, anderhalve cm. In oplopende gradaties.
Vraag vervolgens aan iemand om de passer lichtjes op je hand, op je onderarm, bovenarm en rug te plaatsen, terwijl jij een blinddoek voorhebt. Jij moet vervolgens aangeven of jij een punt voelt of twee punten voelt.
En dan zul je merken dat je op je handen, en misschien je onderarmen, veel beter voelt dat je met twee punten te maken hebt, en dat je op je rug gaat denken dat het een drukpunt is.

Waarom ik dit hier nu aanhaal? Om aan te geven dat zenuwuiteinden op verschillende afstanden zitten in een mensen- en ook in een dierenlichaam. De neus van een paard is gevoeliger dan zijn buik. Te kleine afstanden tussen drukpunten kan ook een paard niet als apart drukpunt zien. Dat wordt een geheel... bij de stubbenspoor, en bij de westernspoor.

Dus hoe groter het wiel, hoe groter het oppervlak waar de spoor druk op uitoefent. En dan ligt het aan de afstand van de tanden van het wiel of het paard dat als aparte drukpunten ervaart, of als een geheel
Breedte van het wiel heeft daar maar beperkt mee te maken...en teveel kleine drukpunten kan het paard nieteens als zodanig voelen.