Lol met je knol.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 13:16

Maeve schreef:
[***] schreef:
En als hij geen zin heeft om te lopen dan leg ik bv. wat balkjes neer, springen vindt hij helemaal geweldig en dan gaat het ineens allemaal vanzelf.

Maar doe je zelf niet precies hetzelfde? Je pony vind springen geweldig? Dus als jij je pony met een hindernis in de bak zet, springt hij er uit zichzelf keer op keer overheen? Zonder dat jij 'm hoeft aan te moedigen?

Alsof jouw paard wel springt en loopt zonder longeerzweep, die gebruik jij ook ja?? Dus ik zie het probleem niet.. Paarden hebben ook beweging nodig, als je ze laat gaan ze zich dik eten op de wei..
We wéten niet wat een paard wel/niet leuk vind omdat ie niet kan praten, misschien vind jouw paard het wel niet leuk om gereden te worden.. tja das dan jammer toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:13

>;) Een paard kan heel duidelijk laten merken als die iets bepaalds niet leuk vindt.
Als jij daar als ruiter/eigenaar daar natuurlijk niet voor openstaat en het gewoon niet WIL zien .. tja .. dan is dat heel erg .. voor het paard.

Dus als jij een paard hebt die duidelijk laat merken dat hij het niet leuk vindt om gereden te worden heeft het paard pech en doe jij gewoon jouw zin?

Nienke96

Re: Lol met je knol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:56

Er is altijd een rede waarom die het niet leuk vind ;)
Als je gewoon zorgt dat je niet raar doet en niet overbelast is het niet erg.. bij vrijspringen kan je bijv. gewoon een leuk hindernisje opbouwen, maar ook een enorme oxer van 1.50, tja als hij het dan niet aankan lijkt het me niet aangenaam :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:49

Mijn pony had een pesthekel aan dressuur toen ik haar net had, dat was omdat ze het moeilijk vond. Zelf vond ik het toen ook helemaal niet leuk, omdat paardlief het duidelijk niet leuk vond en het dus haast niet ging. Dus wij baalden altijd met zijn tweetjes in de bak, maar ik heb stug volgehouden. Mijn pony was namelijk scheef: links was ze meer bespierd dan rechts. Als ik in die toestand alleen maar buiten was gaan hobbelen (wat ponypaard het leukst vindt) was ik steeds meer naar rechts gezakt en had ik mijn paard steeds schever laten groeien. Bovendien was ze buiten in galop moeilijk te sturen, omdat ze geen balans had. Ook dat moesten we dus oefenen.

Dus nee, ze vond het niet leuk, en ja ze moest van mij toch werken. Het gevolg is dat ik nu een prima recht paardje heb dat met heel veel plezier voor me werkt omdat ze het nu niet meer zo moeilijk vindt. Ze heeft een grote drang om te gehoorzamen en dingen goed te doen, dus als iets moeilijks haar lukt kan ze daar echt van genieten. Een paard kan niet nadenken over de toekomst, jij wel. Een paard beseft niet altijd wat goed voor hem is, jij vaak wel. Dat is toch een stukje verantwoordelijkheid dat je op je neemt als je ervoor kiest een paard te nemen. Dat is helaas niet altijd leuk.

Verder over lol met je knol: ik heb het geluk een pony te hebben die dat soort dingen niet echt boeien. Ik kan erop gaan staan en dan eet ze rustig haar grasje verder. Dan vind ik niet dat het ten koste van mijn paard gaat want ze heeft er simpelweg geen last van. Soms vindt ze het zelfs leuk, want zo'n paar benen in je nek is natuurlijk heeeeerlijk om je manen even flink aan te schuren:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:59

Ik begrijp wat je zegt :j En je hebt gelijk, sommige dingen moeten gewoon omdat het goed is voor je paard. Maar als je paard het dressuren echt een ramp vind en jij (daardoor) ook, moet het dan persé zo? Kan je dan niet werken aan een recht paard door dressuur aan de hand (lange teugelen) te doen bv.? Of met dubbele longe? Of weet ik het ... Zo zou ik dan denken. Ik rij om diverse redenen momenteel niet meer op mijn pony, komt misschien ooit nog, misschien niet. Maar 1 van die redenen is ook (maar er zijn er dus nog anderen) omdat we er beide geen bal aan vinden .. Wel wil ik hem getraind hebben en dat hij z'n lichaam & spieren goed gaat gebruiken enzo, en dus ook recht loopt. Maar ik denk dat we dit ook wel vanop de grond kunnen bereiken ... een heel groot voordeel is dat hij wel meewerkt vanop de grond en niet (een heel stuk minder toch) als je erop zit ... Dus wat dan het beste is? Kan zijn dat ik er over een jaar anders over denk hoor ;) maar op dit moment probeer ik, als iets echt niet lukt omdat mijn pony (en ikzelf soms ook) er niks aan vindt, iets anders te zoeken maar wat uiteindelijk wel hetzelfde resultaat heeft ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:10

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:14

Leuk filmpje Miss_Malfoy!

[***] als je op een leuke manier dezelfde resultaten kunt boeken moet je dat zeker doen :) Bij Tirzah en mij ging het vanaf de grond ook niet helemaal lekker. We hadden toen nog geen longeerbak en ze kon zo'n kleine cirkel nog niet goed maken; gebrek aan balans. Ik heb het vaak geprobeerd (ook voor de afwisseling om het boeiend te houden), maar het had meestal als gevolg dat ik ski-les door de bak kreeg en dat paardlief in paniek alle kanten op denderde omdat ze niet begreep wat ik van haar vroeg. Dus dat was ook niet leuk meer na een tijdje ;) Dressuur daar konden we gewoon het makkelijkst les in krijgen dus daar heb ik toen voor gekozen en ik ben er nu heel blij mee, want Tirzah heeft geleerd dat als ze het goed doet of in ieder geval probeert het goede te doen, dat ze dan wordt beloond. Dus ik heb nu een enorme uitslover die altijd haar best doet om precies te doen wat ik vraag haha... Maar daar is wel meer dan een jaar overheen gegaan. Longeren gaat nu ook prima, omdat ze nu wel de balans heeft om op zo'n kleine cirkel te lopen. Nu hebben we ook een longeerbak en daar doen we veel grondwerk in.

En natuurlijk nog steeds 3 tot 4 keer per week een lekker buitenritje, omdat dat toch is wat we allebei het liefst doen. Nog een pluspunt van het dressuren: ze heeft er een topconditie van gekregen, waardoor ze haar favoriete bezigheid (buiten crossen) nu veel langer kan volhouden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:19

Ok, dan kan ik zeker volgen :j
Die van mij doet het op de grond gelukkig een stuk beter ;) Ik heb een paar weken terug er eens langere teugels aangehangen om te zien wat hij deed, ging echt bovenverwachting goed, hij liep al te stappen & te draven alsof hij nooit iets anders gedaan had, hij voelde zich echt enorm stoer, en ik had geen flauw idee wat ik nu eigenlijk aan het doen was :') Maar daarom denk ik dat, als ik daar les in neem, dat ik hem op die manier wel kan gymnastiseren .. en dan is het voor beide leuk ;)

Maar als het rijden niet wil en het grondwerken wil niet dan is het inderdaad kiezen tussen 2 kwaden :j En dan is het zeker te begrijpen dat je kiest voor hetgeen dat het meeste ingeburgerd is ;)

Edit; wat ik nog zou willen toevoegen is dat het topic eigenlijk niet gestart is voor dit soort dingen, al heeft het daar onrechtstreeks wel mee te maken ..

Het is eerder gestart voor situaties als:
- persoon wil graag springen, bouwt een hindernis met allerlei gevonden materiaal, gaat met pony rijden & springen. Op de foto's zie je een pony die met een krampachtige houding springt, met de oren in de nek, een pony die weigert en uitbreekt en de ruiter die een houding heeft waarbij het je niet verbaast dat de pony zo moeilijk springt. Als daar dan opmerkingen over komen is het van "het is gewoon lol met je knol, een mens mag toch wel lol hebbben". En dat weigeren enzo wordt afgedaan als "bloopermomenten".
- persoon heeft/verzorgt een kleine pony en ziet er wel lol in om eens op dat beestje te springen en daarmee het weiland rond te gaan crossen, terwijl persoon bijna kan meelopen, maar het is gewoon even lol met je knol.

Bijvoorbeeld.

Daar kan ik absoluut geen begrip voor opbrengen en ik zie er dus de lol niet van in en de meerwaarde niet van.
Denk dat het ook wel duidelijk is dat dit een verschil is met bovenstaande reacties ... Al hangt het natuurlijk allemaal op de 1 of andere manier wel samen, hoever ga je als je merkt dat je paard er geen plezier in heeft bv. ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 22:59

Ja we begonnen over hoe ver ga je als je paard iets niet leuk vindt, en kwamen op die manier uit bij serieuze dingen waar je paard geen plezier aan beleeft maar die toch moeten gebeuren. Maar jij bedoelde meer flauwekul (waar je paard dus niets aan heeft) die je zelf leuk vindt, maar je paard niet.

Maar zoals ik al zei mijn pony vindt alles best, daar kan ik ondersteboven onder gaan hangen, bovenop gaan staan, languit op gaan liggen en het maakt haar gewoon echt he-le-maal niks uit. Nu is niks uitmaken niet hetzelfde als iets leuk vinden, maar zolang ze geen bezwaar heeft vind ik dat ik best een beetje lol mag maken. Maar als een paard iets duidelijk niet leuk vindt en je doet het toch, voor je eigen lol, dan vind ik dat gewoon paardje pesten. Ik zou daar ook absoluut geen plezier aan beleven.

Lynn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:31

Omdat Cleoh nu ongeveer de 'niet meer op te rijden' - leeftijd heeft bereikt probeer ik ook (nog meer dan vroeger) op andere manieren met hem plezier te hebben. Ik geniet ook gewoon van de kleine dingen. Zoals bv een spelletje 'zoek de wortel'. Ik verstop een stukje wortel in 1 van m'n 2 handen en dan moet hij proberen te zoeken in welke het stukje zit. Of gewoon een beetje lekker aaien, krabben en borstelen vind hij ook fijn.
Wie het kleine niet eert ...

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:33

Lol met je knol, echt iets waar je samen met je knol om kan lachen.
Je knol kan ook echt lachen hoor, alleen zie je dat niet :)
Ik vind een typisch lol met je knol iets dat je lekker zonder zadel door
het water gaat racen, of lekker naar het strand, een lekker hapje voor hem
maakt en dat je dat samen opeet, spelen in de wei, hem lekker uitrazen,
samen in het weiland liggen wolkjes tellen :P
Echt iets ontspannends