Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Daisies schreef:Ik zou zeggen, rijd hem er eens flink achteraan of start een keer HC en probeer hem echt even scherp te maken. Ik heb bij mezelf een knop omgezet vanaf de M2, niet meer zitten máar rijden.
Het probleem is dan ook niet rijtechnisch op te lossen. Natuurlijk kan het minder worden naarmate jij en je paard meer wedstrijdervaring opdoen, maar vaak komt het probleem toch weer bovendrijven wanneer je hoger gaat starten. In principe maakt het niet uit wie van de twee (paard of ruiter) begint met het vertonen van spanning, want je paard zal niet uit zichzelf ontspannen. De ruiter is diegene die de spanning moet afvloeien.
Heb van alles geprobeerd: HC starten met zweep, harder aanpakken tijdens trainingen en losrijden, een keer in de ring 'aanpakken', maar het probleem bleef maar terugkomen. Met als extra soms zelfs staken tijdens de proef. Totdat een jury opmerkte dat mijn paard niet stout of sloom was, maar juist veel te gespannen. Ik moest zelf juist minder gaan doen ipv meer. Ontzettend vreemd in het begin: mijn paard doet al te weinig en dan ga ik ook nog eens minder doen. Ging compleet tegen mijn gevoel in. Enfin, toch maar gedaan en inderdaad ging het toen al beter. Alleen op grote wedstrijden had ik dan toch die spanning die ik niet bij mezelf weg kreeg. Tijdens mijn opleiding tot sportpsycholoog kwam voor mij toen de oplossing voor mijn probleem. Door middel van ademhalings- en aandachtsoefeningen kan ik nu mijn eigen spanning verminderen en mij ook echt bezig houden met het rijden van mijn proef ipv alles daar omheen. En het wedstrijdrijden is voor mij daardoor ook een stuk leuker geworden! raizarobin schreef:Daisies schreef:Ik zou zeggen, rijd hem er eens flink achteraan of start een keer HC en probeer hem echt even scherp te maken. Ik heb bij mezelf een knop omgezet vanaf de M2, niet meer zitten máar rijden.
Bij mijn paard heeft het geen zin om hem eens flink aan te pakken of eens flink te gaan rijden. Hij is helemaal afgesloten en hoe meer ik ga rijden hoe veder hij weg gaat. Hoe meer been ik geef hoe harder hij in zijn lijf wordt.
Wat bij mij wel een keer heel goed heeft geholpen...(wordt wel een duur grapje als je dat voor iedere wedstrijd moet doen) Ik ben een week op de academy geweest en meteen de zondag daarna gestart, hij stond toen zo goed aan mijn hulpen dat hij het gewoon deed. Maar ja, ik heb hier ook goed en veel les maar krijg hem toch niet zo goed als daar..
ambre schreef:Het paard merkt ook dat jij in de proef anders rijd.
Niet altijd omdat je goed je best wilt doen,maar ook omdat je nu eenmaal in een proef anders moet reageren dan dat je in je training doet.
Dus een keer schakelen of halt zetten doe je vaak niet.
Ik denk wel dat daar de oplossing in zit.Ga een paar keer HC starten en rij dan je eigen proef.
Dus rij een keer een volte tussendoor en hou een keer niet halt op x maar rij door tot g.
Ook het uit je hoofd rijden kan helpen,het lezen van een proef legt hij in verband met het 'lekker zijn eigen ding doen'
Ik rij er zelf ook zo 1,lange weg en hoop ook dat ze de link een keer legt.
Ben zelf heel ervaren en heb totaal geen zenuwen,dus het ligt niet direct aan de ruiter.Wel indirect natuurlijk.
. Uit mijn hoofd rijden werkt bij mij wel, maar ga binnenkort ook een keertje HC starten
. succes TS, laat je me weten wat jou oplossing is\was , als je daar achter bent?
. ikke20 schreef:heb je ook nog tips voor middeltjes om jezelf rustiger te krijgen(wat makkelijkere ontspannen) heb de bach al geprobeert.