paard klapt dicht tijdens proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: paard klapt dicht tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 10:16

@ugara mijn paardje loopt geen parcours

hij heeft pas een weekje vakantie gehad gewoon lekker wat buitenritjes en geen bakwerk krijgt hij wel regelmatig om hem echt vakantie te geven

Ugara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:58

tja, dan zou ik het niet weten .... hoop dat je een oplossing vind!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:14

Mijn paard werd ook altijd ontzettend sloom tijdens de proef, volgens mij onzekerheid. Pas na 3 jaar wedstrijd rijden begint hij zich wat zekerder te voelen. Het is vooral het gevoel alleen te zijn wat hem onzeker maakt en dit samen met mijn spanning maakt het niet fijn.

Heb nu een 4,5 jarige merrie die ontzettend gaat slingeren tijdens de proef, natuurlijk komt het ook door mij, maar vooral haar onzekerheid en ze voelt mijn prestatiedwang. Ze geeft ook altijd hoge bokken tijdens de proef terwijl normaal bokt ze wel maar niet hoog.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 18:11

ik rij mn paard thuis bijna altijd alleen hooguit 1 x per week dat er ook iemand in de bak rijd. ook buitenritten zijn vaak alleen dus het alleen lopen dat kent hij wel

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:15

Ik zou zeggen, rijd hem er eens flink achteraan of start een keer HC en probeer hem echt even scherp te maken. Ik heb bij mezelf een knop omgezet vanaf de M2, niet meer zitten máar rijden.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:03

Daisies schreef:
Ik zou zeggen, rijd hem er eens flink achteraan of start een keer HC en probeer hem echt even scherp te maken. Ik heb bij mezelf een knop omgezet vanaf de M2, niet meer zitten máar rijden.

Bij mijn paard heeft het geen zin om hem eens flink aan te pakken of eens flink te gaan rijden. Hij is helemaal afgesloten en hoe meer ik ga rijden hoe veder hij weg gaat. Hoe meer been ik geef hoe harder hij in zijn lijf wordt.

Wat bij mij wel een keer heel goed heeft geholpen...(wordt wel een duur grapje als je dat voor iedere wedstrijd moet doen) Ik ben een week op de academy geweest en meteen de zondag daarna gestart, hij stond toen zo goed aan mijn hulpen dat hij het gewoon deed. Maar ja, ik heb hier ook goed en veel les maar krijg hem toch niet zo goed als daar..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:25

Als je paard thuis ook niet aan het been is en tijdens de wedstrijd dus ook niet, dan heb je te maken met een technisch probleem. Gaat het thuis en in de trainingen goed, maar op wedstrijden niet dan is het probleem tussen de oren 8-) Het probleem is dan ook niet rijtechnisch op te lossen. Natuurlijk kan het minder worden naarmate jij en je paard meer wedstrijdervaring opdoen, maar vaak komt het probleem toch weer bovendrijven wanneer je hoger gaat starten. In principe maakt het niet uit wie van de twee (paard of ruiter) begint met het vertonen van spanning, want je paard zal niet uit zichzelf ontspannen. De ruiter is diegene die de spanning moet afvloeien.
Vaak zie je dat met name sensibele paarden gevoelig zijn voor spanning van de ruiter en/of omgeving. En natuurlijk is het ook zo dat hoe beter je paard aan de hulpen staat, des te sneller een paard op spanning van de ruiter zal reageren. Het goede nieuws is dan weer dat als een paard jouw spanning over kan nemen, jij deze spanning kan laten verdwijnen door je eigen spanning te verminderen. Als het linksom werkt, werkt het rechtsom immers ook! Zoals eerder vermeld kan je dit bereiken door het doen van ademhalings- ontspannings- en/of aandachtsoefeningen.

Zelf heb ik ook met een paard gereden die ontzettend dichtklapte op wedstrijd. Hoe beter het met losrijden ging, des te minder het ging in de proef. Tot het dieptepunt tijdens een NK waarbij ik na het groeten op X mijn paard niet meer in beweging kreeg. Daar sta je dan op X: been, harder been, schop, harde schop, tien keer schoppen en jawel mw. ging eindelijk vooruit... in stap :+ Heb van alles geprobeerd: HC starten met zweep, harder aanpakken tijdens trainingen en losrijden, een keer in de ring 'aanpakken', maar het probleem bleef maar terugkomen. Met als extra soms zelfs staken tijdens de proef. Totdat een jury opmerkte dat mijn paard niet stout of sloom was, maar juist veel te gespannen. Ik moest zelf juist minder gaan doen ipv meer. Ontzettend vreemd in het begin: mijn paard doet al te weinig en dan ga ik ook nog eens minder doen. Ging compleet tegen mijn gevoel in. Enfin, toch maar gedaan en inderdaad ging het toen al beter. Alleen op grote wedstrijden had ik dan toch die spanning die ik niet bij mezelf weg kreeg. Tijdens mijn opleiding tot sportpsycholoog kwam voor mij toen de oplossing voor mijn probleem. Door middel van ademhalings- en aandachtsoefeningen kan ik nu mijn eigen spanning verminderen en mij ook echt bezig houden met het rijden van mijn proef ipv alles daar omheen. En het wedstrijdrijden is voor mij daardoor ook een stuk leuker geworden!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:13

raizarobin schreef:
Daisies schreef:

Bij mijn paard heeft het geen zin om hem eens flink aan te pakken of eens flink te gaan rijden. Hij is helemaal afgesloten en hoe meer ik ga rijden hoe veder hij weg gaat. Hoe meer been ik geef hoe harder hij in zijn lijf wordt.

Wat bij mij wel een keer heel goed heeft geholpen...(wordt wel een duur grapje als je dat voor iedere wedstrijd moet doen) Ik ben een week op de academy geweest en meteen de zondag daarna gestart, hij stond toen zo goed aan mijn hulpen dat hij het gewoon deed. Maar ja, ik heb hier ook goed en veel les maar krijg hem toch niet zo goed als daar..

Ik zal ook echt niet zeggen dat dit helpt bij ieder paard, bij mijne in ieder geval wel. Mijn paard is alsnog niet lekker aan het been in de proef, thuis verder wel prima

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 14:17

Mijn paard heeft trouwens ook bijna altijd diarree op wedstrijd, ik probeer hem nu echt vaak mee te nemen zodat hij het toch leert. Ik ben vaak niet eens heel gespannen maar mijn paard is zó gevoelig voor spanning.. Ik hoef tijdens een training niet boos op hem te worden want dan raakt hij helemaal gestresst

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 23:13

@daisies een keer scherp maken helpt idd niet. hij duikt dan idd steeds meer verder weg. en krijg steends minder reactie. wel heb ik met clinic eens sporen met een wieltje aangetrokken daarop reageerde hij door te gaan lopen en niet teveel in zichzelf te duiken dus die gaan we even volhouden.

@raizarobin dat is precies wat de mijne ook doet. en ben je op de bartelsacademy geweeest?

@nobel01 hij heeft het ook als ik niet onder het zadel naar wedstrijden ga. ook als hij gewoon met de trailer meegaat heeft hij er last van.
tijdens losrijden durf ik hem juist wel naar voren te rijden.

@daisies die van mij is idd ook altijd wel aan de diaree. en met training ook als ik boos wordt raakt hij ook in de stress.

met rijden verder is hij super aan het been. niet altijd even voorwaards maar is meestal na een min of 5 eraan te werken wel opgelost.
op wedstrijd rij ik ook maar een 15 min los. en dan goed vooruit. veel verruimen en terug enz.

@eddie2000 dat is dan erg tegen je gevoel in om juist minder te gaan doen. je gaat automatisch juist meer doen terwijl het eigenlijk alleen maar avarechts werkt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 18:43

Wat zegt je instructrice? Mijn instructrice zou binnenkort komen kijken en zou dan kijken waarin het mis gaat. Naar ons idee stop ik met écht rijden en klapt hij daarom in elkaar..

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:27

Ja ben bij Bartels geweest.

Ik hem morgen met de "dichtklapper"wedstrijd en ga proberen om goed op mn ademhaling te letten.. Ik hou jullie op de hoogte...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:41

@daisies lesgever heeft me nog nooit echt op wedstrijd gezien ben al tijdje bezig geweest hem mee te krijgen maar heeft meestal geen tijd enz

@raizarobin succes morgen en ben heel benieuwd :d

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:41

ambre schreef:
Het paard merkt ook dat jij in de proef anders rijd.
Niet altijd omdat je goed je best wilt doen,maar ook omdat je nu eenmaal in een proef anders moet reageren dan dat je in je training doet.
Dus een keer schakelen of halt zetten doe je vaak niet.
Ik denk wel dat daar de oplossing in zit.Ga een paar keer HC starten en rij dan je eigen proef.
Dus rij een keer een volte tussendoor en hou een keer niet halt op x maar rij door tot g.
Ook het uit je hoofd rijden kan helpen,het lezen van een proef legt hij in verband met het 'lekker zijn eigen ding doen'
Ik rij er zelf ook zo 1,lange weg en hoop ook dat ze de link een keer legt.
Ben zelf heel ervaren en heb totaal geen zenuwen,dus het ligt niet direct aan de ruiter.Wel indirect natuurlijk.

Idd, wat TS bespreekt, doet mijn paard alleen bij de stap stukken en de galop aanspringen, en dit komt ook niet door mijn zenuwen, maar wel doordat paard weet dat ik in een proef zit, netjes wil rijden, voorlezer hoort en weet dat ze na de stap stukken moet aanspringen, daarom stuitert mijna al in de stap :') . Uit mijn hoofd rijden werkt bij mij wel, maar ga binnenkort ook een keertje HC starten :j . succes TS, laat je me weten wat jou oplossing is\was , als je daar achter bent? *D .

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:51

als ik oplossing heb zet ik het zeker hier neer :d
maar ook als andere mensen tips/oplossing hebben .

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:54

Leerzaam topic, ik zit met mijn paard nu in precies dezelfde fase van "dichtklappen" dit komt ook echt bij mij vandaan want tijdens het losrijden en trainingen is er eigenlijk niks aan het handje. Ik ga of veels te veel doen of juist te weinig.. Wat ik nu de laatste keer heb gedaan is 1 proef starten ipv 2, dan kun je net iets langer de tijd nemen om los te rijden en zelf wat meer te ontspannen. Tot nu toe werkt dat voor mij, liever 1 goede proef neerzetten waarin hij (bijna) de hele proef blijft lopen dan 2 net niet proeven want als je na proef 1 al denkt s.hit dit was niks! Dan gaat het de 2e zeker niet meer lukken. Wellicht het overwegen waard, veel succes en ik lees nog even mee wat anderen zeggen.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:23

ikke20 schreef:
heb je ook nog tips voor middeltjes om jezelf rustiger te krijgen(wat makkelijkere ontspannen) heb de bach al geprobeert.

Ik lees even mee in dit topic, aangezien ik dit ook herken in mijn paard. Ook al rijd ik nog lang niet op jullie niveau.

Ik heb zelf heel veel last van wedstrijdspanning. Door de bach ging ik dubbel en dwars heen. Nu heb ik laatst Nervovit Forte van Bional gebruikt. En daar ben ik zelf heel ontspannen door gebleven. (ben al wel 1 week van te voren begonnen, omdat het mijn 1e wedstrijd dit jaar was)

Misschien heb je er iets aan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 17:54

dat klinkt wel goed. zal eens ervoor gaan kijken

ik heb het al sinds ik b starte en met mn vorige pony ook al niveau maakt niet zo super veel uit bij mij.