paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: paard wil niet op de trailer, wat moet ik hiermee doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:37

ieder paard is natuurlijk verschillend, bij ons werkte dat goed. Heel rustig, enkel weerhouden van teruglopen. Maar ze moet zelf uit gaan vinden wat hij prettig vindt..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:39

Lindy1982 schreef:
blinddoeken hoeft niet persee fout te zijn .
Mijn vorige paard wilde ook de trailer niet op. ik heb zijn ogen afgedekt en hem mijn stem laten volgen en mij te vertrouwen. hij liep zo achter mij de trailer op zonder geweld oid

Die van mij ook, tot hij struikelde over de rand van de klep en bijna zijn nek brak... :n
Nooit meer een blinddoek om, inmiddels loopt dmv geduld hij er gewoon in. Je gevoel en verstand gebruiken dan kom je er wel. Eddy Modde is een aanrader.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:48

Geweld levert inderdaad zelden een goed (blijvend) resultaat....

Ik leer mijn paarden om zelf de trailer in te stappen (blijf zelf dus bij de deur staan). Zet paard voor de ingang, en kietel dan vanachter zachtjes met het uiteinde van mn dressuurzweep. Zodra het paard ook maar een stapje vooruit doet doe ik even niets en beloon ik hem. Dan zet ik 'm weer een stapje terug, en begin overnieuw. Uiteindelijk snappen ze heel snel dat elke beweging voorwaarts beloond word :)
Ik gebruik dus wel een zweepje, maar nooit en t nimmer om mee te slaan. Het is alleen maar een verlengde van je arm, net als met longeren drijf je het paard ahw voor je uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:52

Nou ja, nadat ik in eigen persoon mijn paard een trailertrauma had bezorgd heb ik ook alles fout gedaan. Écht alles, van oogkleppen tot kwaaie stalbaas die 'm wel even zou laden. Arm paard :o

Uiteindelijk ben ik erachter gekomen waaróm hij niet meer in de trailer durfde. Dat hij bang was had ik uiteindelijk wel door. Het hielp niet mee dat ik mijn paard nog maar net had. Hij vertrouwde mij (eerste keer liep hij zo de trailer in) en door een stommiteit, die we keer op keer herhaalden zonder dat we wisten dat dat nou net 't probleem was, werd het natuurlijk steeds erger. Het vertrouwen dat hij had was weg. En nu begint 't gelukkig weer te komen. Ik los 't op met brokjes, mijn paard gaat daar heel ver voor. Voor ons werkt 't zo. Het is nu een kwestie van voor altijd voorkomen dat hetzelfde weer fout gaat, hopelijk gaat 't laden dan weer net zo makkelijk als de eerste keer. We zijn op de goede weg.

Heel veel succes ts.

noomp11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:04

Hiii
Dit is wel grapige mijn paard was precies het zelfde ook 3x
Als ik bij mijn paard grof geweld gebruik strap hij naar alles
Wat los en vast zit :o
Wat bij mij heel goed help en aaltijd werkt
Die van mij kan zo ook niet omhoog komen
Je maakt je klip van de longeer lijn aan het halster vast
Samen met een halster touw
Dan doe je de longeerlijn tussen de benen
Over de rug en dan weer tussen de benen en het uit einde
Van de longeer lijn niet vast maar los door de ring van het halster
Het makkelijkste is als je aan een of twee kanten balkjes neer legt
Maar ik neem aaltijd een balk
Dan zorg je dat je veel hebt voer het belonen
En dat er een iemand naast de trailer staat die niks doet
Dan zet je je paard eerst zo ver als je kan bij de trailer
En dan trek je rustig aan de longeer lijn nou zou hij een stap moeten zetten
Je moet niet de hele tijd trijken maar alleen als hij achteruit gaat
En af en toe als hij lang stil staat let op dit wil niet met 10 min
En zal het ook een paar keer oefenen voor de les !
Heb ik ook gedaan en elke keer probeer ik een keer zonder
En dan doe ik meteen weer met en dan loopt hij er zo in hihi
Ik hoopt dat het lukt xxx naomi

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:08

Noomp, ben ik nou gek of was jouw naam net nog Zamber11 oid??! :?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 10:50

dropfruit schreef:
Mijn paard wilde door een ongeluk als veulen met de trailer ook niet meer laden.
Uiteindelijk met veel geduld stapje voor stapje is het geluk
hij heeft weken lang alleen maar op de laadklep gestaan met veel belonen en geduld
kan ik hem nu zonder probleem laden.
Je moet hier de tijd voor nemen en dus niet denken ff snel paard op de trailer te meppen
dat werkt averechts bij de meeste paarden en zullen ze nog meer tegen stribbelen met laden.

Precies jij bent tenminste goed bezig geweest, liefde en geduld _/-\o_

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 11:22

noomp11 schreef:
Hiii
Dit is wel grapige mijn paard was precies het zelfde ook 3x
Als ik bij mijn paard grof geweld gebruik strap hij naar alles
Wat los en vast zit :o
Wat bij mij heel goed help en aaltijd werkt
Die van mij kan zo ook niet omhoog komen
Je maakt je klip van de longeer lijn aan het halster vast
Samen met een halster touw
Dan doe je de longeerlijn tussen de benen
Over de rug en dan weer tussen de benen en het uit einde
Van de longeer lijn niet vast maar los door de ring van het halster
Het makkelijkste is als je aan een of twee kanten balkjes neer legt
Maar ik neem aaltijd een balk
Dan zorg je dat je veel hebt voer het belonen
En dat er een iemand naast de trailer staat die niks doet
Dan zet je je paard eerst zo ver als je kan bij de trailer
En dan trek je rustig aan de longeer lijn nou zou hij een stap moeten zetten
Je moet niet de hele tijd trijken maar alleen als hij achteruit gaat
En af en toe als hij lang stil staat let op dit wil niet met 10 min
En zal het ook een paar keer oefenen voor de les !
Heb ik ook gedaan en elke keer probeer ik een keer zonder
En dan doe ik meteen weer met en dan loopt hij er zo in hihi
Ik hoopt dat het lukt xxx naomi

waarom die longeer lijn!
zo dwing je, je paard alsnog!
volgens mij willen we dat JUIST niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:13

Ik zie hier tips voorbij komen van zakken over het hoofd en longeerlijnen kruisen :x dat gaat niet werken!
Lees het Ebook van Eddy nou eerst maar eens en als je dan nog vragen hebt weet je me te vinden, ik had in je diensten topic ook al gereageerd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:33

HBZ schreef:
Inderdaad in de harde aanpak, en ook in de manier van de trailer in de schuurrijden deuren goed sluiten zodat hij eigenlijk alleen de trailer maar in kan.

Die 2e manier is niet zo verkeerd hoor..
Maar dan wel met rustige mensen er omheen. 1 houdt het paard vast en afhankelijk van de positie van de trailer en of het paard erlangs kan schieten, aan beide kanten iemand. Wij zetten hem vroeger met 1 kant tegen de muur, (natuurlijke begrenzing) en iemand aan de open kant, die ook de stang en klep dichtdoet. In alle rust, nooit problemen gehad.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 12:48

Miryamk schreef:
Lindy1982 schreef:
blinddoeken hoeft niet persee fout te zijn .
Mijn vorige paard wilde ook de trailer niet op. ik heb zijn ogen afgedekt en hem mijn stem laten volgen en mij te vertrouwen. hij liep zo achter mij de trailer op zonder geweld oid

Die van mij ook, tot hij struikelde over de rand van de klep en bijna zijn nek brak... :n
Nooit meer een blinddoek om, inmiddels loopt dmv geduld hij er gewoon in. Je gevoel en verstand gebruiken dan kom je er wel. Eddy Modde is een aanrader.

Wij doen hetover het algemeen ook niet, we hebben het 1 keer gedaan maar toen wel gezorgd dat de klep gelijk lag zodat hij niet kon struikelen. Bij ons gaan alle paarden met plezier de trailer in en met respect er is nog nooit een zweep oid aan te pas gekomen

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 10:54

Misschien met 2 lijnen idd. Of je pak hem bij zijn kont , met 2 man en duwt hem dan voorzichtig de trailer in.
met een paard van mijn Tante moest je er een jas overheen gooien , misschien helpt dat ook bij die van jou ?

het is ook erg prettig voor je paard als er een hooinet in hangt en de trailer 2 ramen heeft , dat hij sowieso genoeg licht heeft :D!

succes :j!

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:00

ik ken iemand die hetzelfde probleem had met haar paard, alles ging goed met trailerladen tot het paard begon te trappen en de trailer onder geen beding meer in wilde. zij hebben toen de hulp van een professioneel iemand in geschakeld. toen het paard daar een week was geweest, kwamen ze hem weer ophalen en liep het paard zo de trailer in! :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:13

xxOrlando schreef:
Misschien met 2 lijnen idd. Of je pak hem bij zijn kont , met 2 man en duwt hem dan voorzichtig de trailer in.
met een paard van mijn Tante moest je er een jas overheen gooien , misschien helpt dat ook bij die van jou ?

het is ook erg prettig voor je paard als er een hooinet in hangt en de trailer 2 ramen heeft , dat hij sowieso genoeg licht heeft :D!

succes :j!

Dit hebben we allemaal al geprobeerd, en dat alles werkte totaal niet. Wel bedankt voor je reactie!

Mijn trailer heeft inderdaad 2 ramen en is in zeer goede staat.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:08

Waarom denken mensen nog steeds dat een paard zomaar in de trailer wil gaan staan? Een paard is claustrofobisch en in een kleine ruimte als een trailer stappen is iets heel tegennatuurlijks voor een paard. Trailerladen moet je je paard (het liefst van veulen af aan) leren en dat kost tijd. Daarbij moet het in en uit de trailer lopen en het reizen zelf door het paard niet als iets onaangenaams ervaren worden. Met de zweep/bezem in de trailer gemept worden of met longeerlijnen erin getild/gedwongen worden zal door de meeste paarden niet als prettig ervaren worden. Verbazingwekkend dat ze dan de volgende keer helemaal niet meer willen, niet?

Ik heb 4 paarden, waaronder een bijna 2-jarige. Alle paarden laden zichzelf, dwz voor de klep zetten en ze lopen er vanzelf op. Ik doe niet moeilijk over belonen met lekkers, in tegendeel, ze weten dat er in de voerbak van de trailer elke keer wat lekkers op ze ligt te wachten. Om te beginnen moet de vertrouwensbasis tussen jou en het paard goed zijn, dus niet alleen maar rijden, maar ook grondwerk, schrikparcours (aan de hand) doen, etc. Als dat niet goed is, zal het paard nooit goed op de trailer gaan.

Daarna beginnen met oefenen in de buurt van de trailer. Trailer in een vrije ruimte, bv de bak of op het erf, Er naar toe en zo gauw het paard gespannen wordt, weer terug. Steeds weer opnieuw proberen of het paard je wil volgen naar de klep van de trailer. Dit oefenen, totdat het paard ontspannen voor de klep van de trailer kan staan. Ieder klein stapje belonen! Volgende sessie: het paard de klep laten onderzoeken (ruiken, been erop, krabben etc.) en dit belonen (ik doe dat met wat lekkers) en dan weer afstand nemen van de trailer. Dit een paar keer doen en dan (in een volgende sessie) paard proberen met beide voorbenen op de klep te laten staan. Essentieel is dat je de kleinste poging in de goede richting elke keer uitbundig beloont. Lukt dit, dan weer terug en evt nog een keer herhalen en stoppen.

Keer daarop kijken of je het paard met 3 of evt 4 benen op de klep krijgt en weer uitbundig elke kleine poging in de goede richting belonen. Weersta de verleiding om het paard in de trailer te laten stappen als het op de klep staat, want hieraan heeft het paard nog geen goede herinneringen. Laat daarentegen steeds het paard weer rustig achterwaarts van de klep afstappen, loop een rondje en probeer opnieuw of hij op de klep wil gaan staan. Pas wanneer hij dit steeds rustig en zonder spanning doet, kun je een stapje verder gaan.

De keer daarna weer eerst kijken of het paard nog rustig met 4 benen op de klep wil staan. Gaat dit goed, dan voorzichtig vragen of het met 1 of 2 benen in de trailer wil. Weer uitbundig blijven belonen. Staat het paard uiteindelijk half in de trailer, dan weer rustig achterwaarts, rondje lopen en opnieuw. Blijf iedere poging om het goed te doen zien en belonen.

De keer daarop kun je proberen of het paard helemaal de trailer in wil lopen. Goed belonen er er direct rustig achterwaarts weer af. Loop een rondje en herhaal dit, zonodig in meerdere sessies, totdat het absoluut goed gaat. Stapt het paard ieder keer zonder aarzeling in de trailer, dan kun je eens een keer de stang dichtdoen. Een persoon staat bij het hoofd van het paard en stelt het gerust (geef wat te eten) en de andere doet de stang dicht. Hooguit 1 minuut zo laten staan, dan stang weer los en er rustig weer af. Wen het paard, als dit goed gaat, er op dezelfde manier aan dat de klep dichtgaat. Even dicht, dan weer open en paard afladen. Pas als dit allemaal goed gaat kun je een paar meter gaan rijden en dan ook weer afladen. Ook dit geleidelijk aan opbouwen.

Heb geduld, dit probleem oplossen kost tijd. Trek hier rustig een paar weken voor uit. Zadelmak maken lukt ook niet in een halve dag. Ga ook bij voorkeur alleen met het paard aan de slag, zodat hij zich niet bedreigd voelt.

Ga, nadat het paard in de trailer heeft gestaan, ook eens iets leuks doen, dus niet altijd trainen of concours, maar ook eens een buitenrit en wandeling maken.
Rij voorzichtig (bochten, remmen en optrekken, drempels), zodat het paard tijdens het reizen onspannen kan staan.

Voor meer advies staat m'n pb open. Succes.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:38

Ben het met je eens dat je het in meerdere sessies kunt/moet doen, maar dan wel allemaal in een korter tijdsbestek dan weken te moeten oefenen. Dat kan ook sneller mits je weet wat je moet doen :)

Sommige sessies duren in totaal 1 uur anderen 3 uur (op dezelfde dag) maar dan staat het paard vaak wel relaxed helemaal op de trailer.
Dat ga je dan een paar dagen herhalen tot het paard het trailerladen normaal vindt. Ik zou alleen die eerste stappen sneller achter elkaar doen (in tijd bedoel ik, niet in afraffelen van de oefeningen). Je moet wel de tijd nemen maar 1 voetje op de klep en daarna stoppen vind ik onzin dat duurt me veel te lang.
Uitbundig belonen gaat ook niet werken bij alle paarden, ze belonen elkaar ook niet uitbundig als ze iets goed hebben gedaan, belonen met rust en ontspanning werkt veel beter.

Waarom zou je de verleiding moeten weerstaan als het paard op de klep staat om hem de trailer in te laten lopen? Als hij het nl zelf wil moet je dat juist toestaan en koesteren, dan ontdekt ie helemaal zelf dat het best meevalt in de trailer en dat ie niet dood gaat daarbinnen. :+
Wat je dan vooral niet moet doen is hem tegenhouden als hij er weer uit wil, dat mag nl gewoon. Ook moet je de verleiding dan weerstaan om de stang te pakken en de klep dicht te doen, NOOIT doen! Dan bewijs je tegenover je paard nl dat het wel eng is en dat hij erin getruct is en dán maak je dus ter plekke een trailerlaadprobleem.
Maar elke poging richting trailer laat ik gaan, hoe meer hoe beter juist. Op die momenten doe ik juist helemaal niks en daarmee zeg je tegen je paard dat het goed is wat hij doet want dan krijgt ie rust en ontspanning.

Zo zie je maar weer, iedereen doet het anders, niet per noodzaak beter of slechter, maar deze methode werkt goed voor mij en voor vele paarden. :D

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:02

@Cissy: Dit paard is net verhuisd en moet nog erg wennen, tenminste dat begrijp ik uit het verhaal van TS. Daar moet je dus eerst aan werken en dan het trailerladen gaan oefenen. Als het vertrouwen er is, kan het trailerladen zeker sneller, maar het paard is nu bang door zweepgebruik etc. Het kost tijd om dit weer op te lossen en vertrouwen te kweken. En beter te langzaam, dan te snel en mislukt...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:04

Terwijl je heel snel vertrouwen kunt krijgen als je weet wat je doet en dat duurt helemaal niet zo lang. Waarom krijg ik anders wel paarden in de trailer die de eigenaren zelf er niet in krijgen? Die paarden kennen mij niet en toch hebben ze het volste vertrouwen in korte tijd.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:10

@Dorino :
Waarom loopt mijn pony dan uit zichzelf de trailer in ? Als ik de klep van de trailer nog open moet doen staat 'ie al in de startblokken...

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:32

@Cissy: nogmaals, ik ben het met je eens dat het sneller kan, als je weet wat je doet. Dat is juist het probleem: TS weet het niet en moet dus ook nog leren. En dan beter te langzaam dan te snel.

@Orlando: ik begrijp je vraag niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:35

Klopt. heb je ook gelijk in, maar je bent het dan ook met me eens dat je dan beter hulp kunt inschakelen dan zelf aan te modderen, als je het nl niet weet en je gaat dan oefenen dan kan het wel eens zo zijn dat je juist een nog slechter te laden paard krijgt.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:45

Goede hulp is altijd goed, maar dan zou ik in dit geval niet alleen het trailerladen, maar ook de verdere omgang met het paard bekijken en aanpakken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:56

Vaak is het ook niet eens de trailer maar juist de verdere omgang met paard, ik pak het altijd mee want anders wordt het trailerladen ook niks. Dan ben ik weg en dan heeft de eigenaar zelf nog steeds een probleem en krijgt het paard niet geladen, ze zullen er toch echt zelf ook anders mee om moeten gaan om het vol te kunnen houden.

Een paard wil graag leiderschap en als de eigenaar die niet kan geven dan neemt het paard het zelf over, dat is nou eenmaal hun instinct. Als het paard zelf ook niet zo'n goede leider is maar hij moet omdat er geen goede andere leider voorhanden is dan krijg je dus problemen. Als je dan dus zelf weer een goede leider leert worden is het probleem ook vaak zo verdwenen. Maar als je niet weet dat je geen goed leider bent is dat heel moeilijk om te leren.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:08

Jeemig!!!
Paard met zweep erin slaan?En dan ook nog doeken over zn hoofd gooien?enz enz
Wat denk je zelf hoe je paard dan de trailer gaat zien?Niet als iets leuks,dat lijkt me logisch he!

Zoiets moet je met veel vertrouwen opbouwen,neem je de tijd met laden.Als je al loopt met het idee dat ie nu meteen erop moet dan lukt het nooit!
Het is niet erg om dan es een HULP middel te gebruiken maar met slaan en zn zicht afblinden kom je nergens.

Zoals al eerder werd uitgelegt zijn paarden van naturen claustrofobisch,een paard loopt enkel de trailer in als het vertrouwen in zn begeleider goed is en dat ie weet dat er iets leuks gaat gebeuren.Zoiets gaat ie echt niet denken als je hem erin ramt.BAH!

Dus veel gedult hebben,neem je de tijd,en vraag desnoods iemand erbij die veel ervaring heeft in trailer laden.
Maar vooral ZONDER geweld!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:11

Je kan ook overgaan op een trailer met Amerikaans laadsysteem, dus zonder laadklep. Vaak is het de laadklep wat de paarden eng vinden. Ieder moeilijk te laden paard huppelt zo onze fautras in (en springt er makkelijk aan de voorkant weer uit). Ook het diagonaal staan is comfortabel voor je paard. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.