Paard dominand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandravra

Re: Paard dominand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:34

Mijn paard doet dat ook weleens (protesteren tijdens het longeren), maar ik weet nu dat het komt omdat ik teveel energie afgeef. Je praat namelijk voornamelijk met je lichaam. Nu gebeurd het nog weleens, maar ik ga dan gewoon door met longeren (dus blijf vragen wat ik deed). Als hij dan de juiste keuze maak beloon ik hem (ontspannen houding). Hij moet wel leren dat hij uiteindelijk zijn zin niet krijgt. Ik zeg er wel bij dat mijn paard het niet kwaad naar mij toe doet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:40

Cassidy, dat paarden niet op je stem reageren klopt niet hoor, mijn instructrice hoeft maar draf te zeggen en ze draaft. Zelfde in de longeerbak trouwens; bij hooo en laag stemgebruik gaat ze langzamer en bij drrr harder. Maar misschien is de mijne enige in haar soort.

Ik longeer oko zonder longeerlijn en zonder zweep, enkel met handgebaren en stem. Wat erg leuk is om te zien is dat een paard, mits je de juiste gebaren gebruikt, het gelijk oppakt. Heb je filmpjes niet gezien Cassidy, maar denk dat ze over lichaamstaal gaan bij paarden. Werkt mij mijn merrie er goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:57

Paarden kunnen zeer zeker op stemcommando's reageren. Het probleem is dat wij mensen niet echt consekwent zijn in het geven van die stemcommando's, en dat ze van persoon naar persoon verschillen. Tussendoor kletsen we ook nog de oren van het hoofd van ons paard (doe ik als ik op stal ben wel) maar als ik werk hou ik mijn mond dicht. Mijn paard reageert op vijf stemcommando's. Het woordje Whoa (meteen halthouden, ongeacht hoe hard hij gaat), woordje Easy (teruggaan in tempo) , een klikje met de tong om te versnellen of in tempo hoger te gaan, een kusje voor aangalopperen en het woordje "Pas Op" voor een overgang van stap of stilstand naar de galop.
Als het andere doe ik met lichaamstaal.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 17:55

Ja ga ik doen als ik begin zal ik er wel even een topic over maken :o

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:02

Cassidy schreef:
Paarden kunnen zeer zeker op stemcommando's reageren. Het probleem is dat wij mensen niet echt consekwent zijn in het geven van die stemcommando's, en dat ze van persoon naar persoon verschillen. Tussendoor kletsen we ook nog de oren van het hoofd van ons paard (doe ik als ik op stal ben wel) maar als ik werk hou ik mijn mond dicht. Mijn paard reageert op vijf stemcommando's. Het woordje Whoa (meteen halthouden, ongeacht hoe hard hij gaat), woordje Easy (teruggaan in tempo) , een klikje met de tong om te versnellen of in tempo hoger te gaan, een kusje voor aangalopperen en het woordje "Pas Op" voor een overgang van stap of stilstand naar de galop.
Als het andere doe ik met lichaamstaal.

Doe precies hetzelfde! In de omgang en met rijden heb ik een paar basiscommando's, ook om het paard makkelijk duidelijk te maken wanneer ze het goed doet en wanneer ze stout is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:08

Heb je inmiddels de filmpjes wel bekeken? Het gaat namelijk niet om lichaamstaal bij het paard maar een manier om je paard vanaf de grond respect voor je bij te brengen mbv oefeningen die je hem laat doen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:11

nee nog niet.. :o ga ik van het weekend doen, dan heb ik meer tijd! Vind het nl. wel een interessant onderwerp!

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 17:45

Ja ik heb ze bekeken en ik snap het. Alleen ga ik er echt eerst les voor nemen als je paard het niet accepteerd of je het zelf niet goed doet kan het nare gevolgen hebben denk ik.