de weg kwijt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 01:07

EllenB schreef:
@sanne83: ik heb Level 1 helemaal gedaan en ben dus helemaal niet afgehaakt... Waar baseer je dat in vredesnaam op?!?

Het is niet aanvallend bedoeld :)
Level 1 is alleen echt de basis van de basis, gaat eigenlijk alleen om veiligheid, zou je in drie weken doorlopen moet hebben. Het echte leren en ontwikkelen komt daarna pas. Heel veel verschillende methodes aflopen en elke keer weer de basis doorgaan, heeft niet zo veel nut. In de basis lijken methodes voor veel mensen enorm verschillend, maar het is uiteindelijk allemaal erg hetzelfde.

Ook al zou je nooit die yoyo-touw-slinger doen of een fase 4 toepassen, dan nog is er zoveel informatie die je uit dat programma kan halen (simpelweg omdat er zoveel informatie is). Juist als je paard geen druk kan verdragen, moet je weten hoe je je energie moet gebruiken (=druk) en wanneer je moet releasen (ook als je alleen je energie gebruikt, is er een release). Je fases klakkeloos verhogen heeft niets met parelli te maken. Het heeft alleen te maken met level 1, dat gemaakt is om de mens iets te leren. Zelf iets nieuws leren doe je niet met een getraumatiseerd paard, daar wordt volgens mij duidelijk voor gewaarschuwd.

liljebo

Re: de weg kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 08:51

Oh de theorie van het niet moeten etc ken ik wel, hoor. En ik breng veel tijd met de paarden door, zonder iets van ze te willen. Dat is absoluut het punt niet.
Maar ik heb wel de neiging om alles van iedere methode af te willen weten en als ik dan veel positieve punten zie, om mij daarop te storten. En dan weer in het volgende terecht te komen.

Zoals gezegd... de theorie van het 'niet moeten' ken ik. Het schort nog een beetje aan de praktijk.
Maar ik heb voor mijzelf veel op een rij gezet en begin beetje helderheid te krijgen in de keuzes die ik wil maken.
Want in feite komt het gewoon daarop neer...

Ik heb inmiddels al heel veel gedaan, vanuit heel veel stromingen, en kan aan de hand daarvan wellicht bepalen wat mij ligt en wat minder, wat ik wil, waarom ik dat wil enz.
Een kwestie van schrappen. Je kunt niet alles en je kunt niet perfect zijn (ikke nie)

Dus ben alweer op weg

Maar blijf er toch bij dat je op het net wel heel erg wordt doodgegooid met alles wat je absoluut met een paard 'hoort' en 'moet' doen. Proef dat ook bij sommige posts hier, zelfs als de poster het niet helemaal door heeft.
Denk dat dat gewoon een gevolg is van de bereikbaarheid van het net en het gebruik daarvan door commercie, die goed weet dat mensen vast lopen met paarden, gefrustreerd raken en andere wegen zoeken. Daar wordt dan massaal op ingehaakt door mensen die eraan kunnen verdienen (goede en slechte trainers.)
Denk ook dat veel meer mensen door de bomen het bos niet meer zien. Al denk ik wel dat de jongere generatie al veel meer heeft geleerd om met een dergelijke hoeveelheid info om te gaan, tov mensen als ik die niet met computer en dus die enorme toegang zijn opgegroeid.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:09

Ik denk wel dat iedereen dat heeft hoor, zo'n moment waarop je door de bomen het bos niet meer ziet ;)

Het enige wat op een gegeven moment helpt, is bij je eigen standpunt blijven en vandaar uit meer kennis gaan opdoen. Niet alles keer op keer aan de kant gooien en weer opnieuw beginnen.

Ik volg ook het topic van academische en klassieke dressuur en het zal best dat klassieke dressuur geweldig goed is. Academische dressuur daarentegen heeft ook ontzettend veel nuttige informatie, goede sites, goede uitleg, waarom zou je dat allemaal gelijk aan de kant schuiven?
Ik ga persoonlijk heel erg voor mensen die iets simpel uit kunnen leggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 13:43

Natuurlijk moet je niet alles aan de kant schuiven. Maar ik denk wel dat je op een bepaald punt bepaalde dingen zult moeten schrappen, zodat je dat overhoudt wat waardevol voor je is.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:49

@sanne83: No hard feelings hoor. MIjn 'probleem' met Parelli is dat ik veel mensen zie die klakkeloos uitvoeren wat ze op de DVD denken te zien en niet in staat zijn hun gevoel erin te leggen. Dan wordt het dus een technisch 'trucje' en daar ben ik niet zo van. Ben in mijn praktijk iets te vaak 'over-Parelli'de' paarden tegengekomen. Je kunt dus ook op dat vlak net even iets te ver gaan, net zoals je overtrainde dressuurpaarden tegenkomt. Daar ligt dus mijn nuance.

Ik ben het met TS eens dat er wel heeeel veel info is, en dat je dus zelf moet uitzoeken wat 'waar' is. Kan voor de een dit zijn en voor de ander iets heel anders. Mijn ervaring is dat zolang ik in contact blijf met het paard en dus op mijn gevoel aan het werk ga, het goed is. En dat iemand vindt dat het anders 'hoort' of 'moet' dan vindt ie dat maar. De tijd dat ik me daar iets van aan trok, ligt gelukkig ver achter me.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 00:47

Daar ben je naar mijn idee nog altijd zelf bij ;)
Iedereen kan die kennis tot zich nemen en er mee doen wat hij wil. Jij kan dus die kennis gebruiken om te doen wat jij wilt :)
Over-parelli-de paarden vind ik een beetje zo'n hype-kreet, ik ga zelf niet oordelen over andere mensen en hun weg. Misschien zijn die mensen wel dolblij dat hun paard er eindelijk na jaren als een dooie bijstaat en niet meer doodsbang is van alles en nog wat, weet jij veel ;)

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 11:46

Interessante discussie! Ook ik ben al wat ouder :o en heb zo'n 10 jaar eigen paarden. Ik heb me ook verdiept in allerlei methodes om met paarden om te gaan en ze op te leiden en dit op mijn paarden uitgeprobeerd overigens met wisselend succes. Deels lag dat aan mijzelf, maar ook deels aan het feit dat bepaalde methodes niet bij bepaalde paarden passen. Mijn Friese merrie bv wordt agressief bij te veel druk en reageert op een stemhulp of zachte druk met mijn hand perfect. Nou ook prima toch!
Ik ben het met Troi eens: alle methodes lijken basaal heel veel op elkaar (wijken voor druk van welke aard dan ook). Waar ze wel in verschillen is in hoeverre ze rekening houden met het karakter van je paard en je eigen persoonlijkheid. Ik doe wat werkt bij mijn paarden (4 st) en dat is per paard verschillend. Als iets werkt en zowel mijn paard als ik vinden dit een prettige hulp, dan doen wij het voortaan zo. Het voordeel van je verdiepen in verschillende methodes is dat je, als plan A niet werkt, nog een plan B en evt C achter de hand hebt. Maar de ware meester herken je toch in de eenvoud en niet in allerlei goeroe-achtige bijzaken en dat je bepaalde (dure) materialen nodig zou hebben om een paard op te voeden/leiden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 12:02

Dorino schreef:
Maar de ware meester herken je toch in de eenvoud .

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En dat is precies wat we moeten leren...

Veel leren is goed; vervolgens schrappen ten behoeve van een specifiek paard, tot een eenvoudig concept overblijft.
Maar ja... ik ben geen meester.
Maar ik werk eraan om met veel middelen een simpele manier van trainen te leren, specifiek voor ieder van mijn paarden.
Een leuk streven... over 50 jaar kan ik vertellen of ik in de buurt ben gekomen.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:23

liljebo schreef:
Dorino schreef:
Maar de ware meester herken je toch in de eenvoud .

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En dat is precies wat we moeten leren...

Veel leren is goed; vervolgens schrappen ten behoeve van een specifiek paard, tot een eenvoudig concept overblijft.
Maar ja... ik ben geen meester.
Maar ik werk eraan om met veel middelen een simpele manier van trainen te leren, specifiek voor ieder van mijn paarden.
Een leuk streven... over 50 jaar kan ik vertellen of ik in de buurt ben gekomen.

Ik ben ook zeker geen meester, maar ik doe mijn best ;) . In inderdaad, wie weet over 50 jaar :D .
Het doel is in dezen toch minder belangrijk en interessant dan de reis er naar toe en ik ga ervan uit dat ik voorlopig blijf reizen :Y)