pony kan opeens niet meer vast staan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:37

Cassidy schreef:
En waarom denk je dat dit bij de TS niet gaat werken?

Omdat deze pony achteruit blijft trekken tot het touw strak staat,en zich dan los rukt.
Het is niet zo dat hij maar een stukje aan het touw trekt,hij staat ook niet kort vast maar met langer touw.Zodra hij tegendruk voelt raakt hij in paniek.We durven eigenlijk de techniek op het filmpje niet aan,ben bang dat hij zichzelf wat aan doet.Hij staat nu los in een afgezet stukje,niet ideaal omdat hij toch kan lopen en niet goed stil blijft staan.
We willen het wel proberen,maar durven niet goed.Tja wat is wijsheid?
Eigenlijk zou ik het moeten filmen hoe en wat hij doet als die vast staat,lijkt me dan veel beter te beoordelen.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:40

bedankt voor de reactie's !
als ik bij hem met touwen halster loop loopt hij meestal wel mee, normaal wil die amper de wei uit komen en dan of ik heb hengstenketting om of touwenhalster en dan loopt die gewoon mee , die knoop van het eerste filmpje van de reactie van Cassidy die kan ik wel proberen ;)
ik weet allen niet of het echt helpt want hij weet nu dat als hij lang door trekt het kapot gaat en hij weg kan rennen .

Cassidy

Re: pony kan opeens niet meer vast staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:48

Het is niet alleen de knoop die je kunt proberen.
Je hebt ook de ring nodig, of je kunt iets laten maken wat daarop lijkt.
Gewoon de knoop door een normale ring of een tralies leggen gaat hem niet worden.
Set yourself up for succes, en gebruik de goede spullen.
Geeft garantie op het beste resultaat.
Alle zelf verzonnen en aangepaste oplossingen, daar trek ik mijn handen vanaf hoor!
Enfin, succes ermee.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 19:51

Dankje wel
ja het is niet me eigen paard dus ik kan wel zo'n ding kopen maar dat mag niet van mijn ouders :o

Selly13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:37

Cassidy schreef:
Door een korte felle ruk gaan idd de meeste sluitingen van halstertouwen stuk.
Maar goed, je hoeft het niet te geloven.
Je hoeft het zelfs niet te proberen.
Veel succes met afleren
Sla alvast maar wat halsters en touwen in dan....

Ik weet wel dat halsters etc kapot gaan door trekken.
Maar Selly doet het al sinds ik jaar ken, en heeft nog nooit
een halster of touw kapot gekregen. Het is alleen erg irritant
voor de anderen die ook aan de balk staan, doordat ze trekt
gaat er een schok door de balk, waar soms een andere pony wel
van schrikt en gaat hangen.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:44

Mijn paard deed dat van de zomer ook.
Als ik me dan even omdraaiden was ze al aan het ´hangen´aan het hek en dan ging het touw kapot. Dan kon ik weer een halfuur achter haar aan rennen in de wei [:
Ik heb dit opgelost door mijn pa haar een keer laten vasthouden. Ze wou toen weer hangen.(ik laat normaal dan los en mijn pa niet.)
Toen wist ze dat ze niet meer kan hangen en sinds dien doet ze he tniet meer, :D t
Ik weet niet of het bij jou werkt om haar vast te houden als ze gaat hangen.Maar bij mij heeft het gelukkig wel geholpen. :D

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 22:30

YoshaMonica schreef:
Mijn paard deed dat van de zomer ook.
Als ik me dan even omdraaiden was ze al aan het ´hangen´aan het hek en dan ging het touw kapot. Dan kon ik weer een halfuur achter haar aan rennen in de wei [:
Ik heb dit opgelost door mijn pa haar een keer laten vasthouden. Ze wou toen weer hangen.(ik laat normaal dan los en mijn pa niet.)
Toen wist ze dat ze niet meer kan hangen en sinds dien doet ze he tniet meer, :D t
Ik weet niet of het bij jou werkt om haar vast te houden als ze gaat hangen.Maar bij mij heeft het gelukkig wel geholpen. :D

het is wel een idee maar hij doet het als die echt vast staat als je hem vast houdt doet hij niks ;)

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:38

Haha oke.
Nog veel succes!
Mijn paard ging toen echt hangen en me pa werd echt mee getrokken en toen was ze wel even geschrokken. :=

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:44

even met een bezem achter de kont ( gewoon zachtjes met de harige kant) klinkt als een leuk trucje wat hij heeft "ontdekt"

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 20:46

bedankt voor de reacties ;)
nu als ik al een ruk aan het touw geef dan trekt hij heel hard en dan laat ik de spanning van het touw en dan is alles goed , heel raar !?

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:54

Wij hebben thuis van die elastieken om de paarden vast te binden, ook al trekken ze dan heeeel hard, die geven gewoon mee en breken niet. Dus op een keer geven die paarden het trekken op en zo leren ze het vanzelf op een vriendelijke manier. Deze elastieken zijn wel redelijk duur, er zijn ook namaak van maar die zou ik niet aanraden want die trekken ze namelijk wel stuk. (Weet ik uit ervaring :) )

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:01

nouja het is zo ik weet niet wat hij doet het is me eigen paard ook niet maar soms als ik een ruk geef aan het halster ofzo dan kijkt hij ook wel paniekerig , maar al die jaren kon die gewoon vast staan :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:08

We hebben het vermoeden dat er iets gebeurt moet zijn.
Hij had nooit geen problemen met vast staan en nu opeens wel.
Als hij maar iets druk voelt raakt hij in paniek.Lijkt mij dat er iets gebeurt moet zijn met hem?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:19

Kan, maar dat hoeft niet. Als hij raar heeft gelegen in stal of op enige andere manier last heeft van zijn nek, kan druk pijn veroorzaken en een rare reactie teweegbrengen.
Ook een keer een flinke schrikreactie op het moment dat hij vaststond, kan een oorzaak zijn dat hij dit nu doet.
Je zou even kunnen laten controleren (door een osteopaat of een chiropractor), of alles in orde is in zijn nek.
En verder correcte spullen gebruiken, en dan zou ik persoonlijk voor de tie ring gaan.

sannenlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:24

hee ik heb ook zoiets alleen je kunt er niet veel aan doen.. blijft ze sstilstaan als je der vast hebt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:28

Het gaat hier over mijn pony ruin,Ja als je hem vast houd staat die gewoon stil.
Zo gauw je hem vast wil zetten raakt hij in paniek en blijft net zo lang trekken tot hij los is.
Ook met een lang touw vast zetten helpt niet,hij loopt net zo lang achteruit tot het einde v/h/ touw.
Voorheen kon hij gewoon vast staan,ik denk dat er iets gebeurt is met vast zetten door een verzorgster.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:42

Pfoe jongens wat een moeilijk gedoe allemaal!

Pak gewoon een longeerlijn, sla die 1x om een balk of iets heen en hou dat stuk vast terwijl je poetst.
Als je paard het hoofd omhoog doet, gewoon meegeven. Als je paard naar achteren loopt, steeds stroever meegeven.
Mocht het paard zoveel ruimte hebben dat het de hele longeerlijn achteruit loopt moet je hem gewoon voortijdig overpakken.

Zodra het paard stopt met achteruit lopen laat je de druk los. Loopt rustig naar het paard toe. Zet hem op PRECIES dezelfde plek terug en gaat verder met poetsen of er niks aan de hand is.

Omdat het paard niet los komt én altijd op dezelfde plek terugkomt, heeft het trekken geen nut en is alleen maar verspilde moeite.

Overigens ben ik wel van mening dat je je best moet doen om je paard niet te laten wachten. Dus eerst je borstels/zadel halen, naar de wc gaan etc. Maar het paard moet wel voor langere tijd los/vast stil kunnen staan. (Denk aan de hoefsmid, poetsen, staart uitpluizen etc.)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:11

Als de pony achteruit ging lopen,gaf ik heel veel touw mee.We lopen zelfs mee naar achter,maar hij blijft dus lopen.
Het punt is hij blijft net zolang achteruit lopen tot hij de druk voelt van het touw en dan echt in paniek raakt.Ik zet hem gewoon niet meer vast,hij is té bang,ik zet hem los in een afgezet stukje dan maar.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:13

Cassidy schreef:
Een dergelijke onhebbelijkheid kan in een keer de kop opzetten, maar is heel moeilijk weer af te leren.
Ik zou voorkomen dat er halsters en touwen breken, door de Aussie Tie Ring te gebruiken.

Hoe hij werkt zie je hier: http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE
En waar je hem kunt bestellen zie je hier: http://www.downunderhorsemanship.com

Wat een fantastisch ding! Maar geeft dat niet hetzelfde effect als gewoon je paard aan een leadrope zetten die je niet knoopt, maar los door de spijlen van je box heen haalt? Dan doe ik nu, heb haar geleerd stil te staan en leg dus geen knoop in het touw.
Want denk dat deze ook meegeeft als ze biksjes en strootjes van de grond wil plukken aangezien ze dan ook trekt?

Sorry, edit: The degree or amount of hold can be regulated by one of several tying options from as little as a few pounds or as much as a few hundred pounds, depending on the horse and the Situation. When the horse pulls hard enough, he can pull some slack in the lead rope releasing pressure and the source of pain and panic

superrozsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:28

daar heb ik dus ook last van met m'n ponny!
die stor alles aangort!

wat ik doe ik een touw om een hek rollen (dus paar keer er omheen slaan want dan trekt ze niks kapot
en zodra ze naar achter stapt gelijk terug op de plek zetten, zodat ze weet dat ze er moet blijiven staan

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:35

@superrozsa
Maar doet jou pony dit ook uit angst?
Mijn pony zet niet een stap naar achter,maar loopt gelijk naar achter,ook als je hem wil tegen houden.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:37

En als je gewoon het halstertouw dus los hangt door de spijlen? Dan kan hij alle kanten op.. moet je alleen wel de eerste keren heel consequent zijn dat hij moet blijven staan. Eventueel kun je het weer uitbouwen na een tijdje, als hij heel braaf stilstaat aan een los touwtje.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:38

Cassidy schreef:
Een dergelijke onhebbelijkheid kan in een keer de kop opzetten, maar is heel moeilijk weer af te leren.
Ik zou voorkomen dat er halsters en touwen breken, door de Aussie Tie Ring te gebruiken.

Hoe hij werkt zie je hier: http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE
En waar je hem kunt bestellen zie je hier: http://www.downunderhorsemanship.com

Mooi effect, maar dit helpt toch ook geen reet?
Paard weet dan toch dat hij evengoed in de achteruit kan en dus niet 'vast' staat?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:39

Hij moet vast staan aan een vastzet paal,niet in de stal.
Hij trekt alle halster en touwen kapot,net zolang tot die los is.
Als hij los is gaat hij er verder niet vandoor ofso,het is echt puur paniek bij hem.

@Giolli
Heb je helemaal gelijk in,dit heb idd. geen nut.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:40

Als je mijn post even leest, dan staat eronder in het engels dat je doormiddel van verschillende knopen het gewicht kunt veranderen. Dus zo dat het pas bij 400 kilo gaat meegeven, of al bij 10 kilo. Dat kun je dus zelf bepalen en het zo variëren en uitbouwen.