Stink stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Erg of niet?

Je MOET elke dag de stal helemaal leeg maken en weer vullen!
Geen stemmen
Dat is heel erg! :oo
12 (18%)
Zolang het niet heel erg is, maakt het niks uit.
28 (42%)
Dat is gewoon heel logisch er staat toch de hele dag een paard in..
26 (39%)

Totaal aantal stemmen: 66

bowlegged75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:04

in mijn ogen is een potstal veel dier vriendelijker dan rubber matten!
ik ken meerdere mensen die de paarden enkel op rubber matten hebben,dat stinkt pas!
ook als je de mest op tijd weg haalt en veel paarden vinden het vervelend dat de urine op de vloer klettert.
maar on topic,wel goed dat je moeder zo kritisch is de meeste mensen die geen verstand van paarden hebben,boeit het ook niet zoveel.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:05

bij een van onze paarden stinkt het vooral naar pis, omdat er geen goot is en het dus niet goed weg kan lopen. we doen elke dag de stal, al het viezen natte er uit halen, dan laten we de vloer even rusten en dan doen we het goedestro en nieuw stro er boven op. :)

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:53

Catty67 schreef:
OK Tov, je schept wel elke dag de mestballen eruit, dus dat gaat dan natuurlijk wel goed.
Maar als je dan eens in de weet-ik-hoeveel-tijd alles eruit haalt, is dat dan geen onvoorstelbaar vieze boel ?
Gaat die onderste laag door het vocht niet op zeker moment gewoon rotten ?

Om nog even op je vraag terug te komen Catty67,
Hierboven werd al gezegd, dat als je de bodem zoveel mogelijk in tact laat, er ook weinig zuurstof bij komt en het rotten meevalt.
Kijk, echt lekker ruikt het niet := als je het lostrekt,maar ik vind een slecht uitgemeste stal met een sterke ammoniak lucht beroerder, en bovendien, Tov staat er niet in als ik hem leeghaal, terwijl menig paard in een stinkende stal staat.

De onderste laag vlas ziet er wel eigenaardig rood/ oranje uit, en ruikt 'gronderig', het is geen smurrie, maar een laag die je met een mestvork er stuk voor stuk uitsteekt. Helaas wel een loodzwaar klusje.

stellaluna

Re: Stink stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 11:00

oké, super bedankt voor jullie fijne antwoorden! Ik ga (ondanks bezorgde moeder XD) toch maar eens een oppotstal proberen! een rubbermat lijkt me niks en mijn haf is nogal kieskeurig en wordt da chagerijnigXD

Dankjewel allemaal! :#

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:55

bij mij ruikt het na de mest en vieze plekken er uithalen nog steets (niet heel erg)
volgens mij is dat gewoon normaal

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:01

Bij ons stinken de stallen/wei/bak ook niet.
Ik haal elke dag de drollen overal weg, ze staan bij ons dag en nacht buiten met toegang tot de stallen als ze willen.

Maar heb ze nog nooit binnen zien staan :+

En ja, als ze veel binnen staan is het logisch dat het stinkt, laat jou behoefte maar eens een dag liggen ;) Ruikt toch ook niet naar rozen

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:11

JMkaaay schreef:
Potten is (volgens mij) dat er telkens gewoon schoon stro op de mest wordt gegooid, ipv telkens leeghalen.

Nee elke dag alleen de mest eruit en schoon stro, en een keer in de week natte plekken weghalen .

Edit: Mijn pony staat op beton dus dat is dan ook veel zachter om op te liggen , als ik elke dag alles eruit zou halen en hij eet de helft van zijn stro op, dan ligt hij op het beton, lijkt me niet lekker liggen :Y)

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:07

Jaa oke beetje moppen kan ook wel bij potten horen maar dan doen ze echt niet bij loopstallen hoor. Het lijkt mij trouwens beter om dagelijks de natte plekken weg te halen ipv alleen de mest.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:12

Om amoniak geur weg te krijgen moet je (behalve een goede stalhygiëne) eens bio stalfris gebruiken.
Dit kun je over de houtkrullen (of wat je ook gebruikt) spuiten/vernevelen.
Dat spul is echt super het bind de geuren meteen en laat vervolgens een frisse geur achter.
Uiteraard is het ongevaarlijk voor je paard.

http://www.capturine-pets.eu/

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:37

Aukelizzy schreef:
Veertje96 schreef:
Dat zal wel erg gaan stinken als je er maar gewoon stro opgooid, zou eigenlijk verboden moeten zijn.
Wij hebben onze paarden op rubber matten staan.

Waarom zou een potstal verboden moeten worden? Voor sommige paarden is dat een prima oplossing ,vooral als hij netjes en gedegen beheert wordt. Persoonlijk ben ik niet weg van rubber matten. Ik zie liever een mooie stro stal. ;)

Ik zelf vind het zowiezo veel werk, ik zit nog op school, en om elke dag uit te mesten vind ik veel werk :j .
Elke zaterdag word er bij ons uitgemest, ik moet zeggen rubber maten kunnen ook stom zijn, daar komt de stront altijd onder en dan gaan de deuren niet goed meer open.
Maar wat ik slecht vind aan potstallen is dat er gewoon steeds over gegooid word, in plaats van schoon gemaakt, of heb ik potstallen dan verkeerd begrepen ?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:53

mijn oude merrie met artrose pot ik in de winter ook door, merk dat ze het daar beter op doet, minder stram en gaat liever liggen (ze heeft maar een dun vachtje en heeft t snel koud). is niet verkeerd als je maar uit de onderlaag blijft. Verder stinken de stallen hier echt niet en ik mest 2 a 3 keer per week grondig (de rest rechttrekken en bijstrooien). 1 keer per jaar wordt alles grondig gedesinfecteerd en uitgeschrobt. Ze staan gewoon op stro overigens.

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:31

Even heel wat anders:

Ik vraag me iets af, vanavond al toen ik de mestbult bij ons naast stal zag, en nu ook weer nadat ik hier overal posts zie staan over drollen weghalen.... :

Al die drollen worden naar de mestbult gebracht, maar waar wordt die mestbult naar toe gebracht????
Ik heb wel eens gehoord dat die ook ééns in de zoveel tijd wordt weggehaadld, maar waar gaat dat dan naartoe? Wat doen ze er mee? Het lijkt me niet dat dat allemaal over het land wordt uitgestrooid...

Heeft iemand een idee?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:12

sanne_marije schreef:
Even heel wat anders:

Ik vraag me iets af, vanavond al toen ik de mestbult bij ons naast stal zag, en nu ook weer nadat ik hier overal posts zie staan over drollen weghalen.... :

Al die drollen worden naar de mestbult gebracht, maar waar wordt die mestbult naar toe gebracht????
Ik heb wel eens gehoord dat die ook ééns in de zoveel tijd wordt weggehaadld, maar waar gaat dat dan naartoe? Wat doen ze er mee? Het lijkt me niet dat dat allemaal over het land wordt uitgestrooid...

Heeft iemand een idee?

Bij ons op stal wordt het opgehaald en dan gaat het naar een champignonnen kwekerij.

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:05

Oh ja die groeien inderdaad goed op paardenmest, maar met al die paarden (en andere beesten) in nederland, zal er toch iets anders mee moeten gebeuren? Wordt mest ook verbrand ofzo?

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 01:12

ik haal dagelijks de stront eruit, en de natte plekken.
na 5 dagen gooi ik er weer een pak vlas/zaagsel in
gaat perfect, paard heeft elke dag een schone stal en stinkt absoluut niet :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 20:54

Ik wist ook niet wat potstallen waren, maar als ik het zo lees staan mijn verzorgpaardje ook in een potstal. Hij wordt 2x in de week uitgemest, dus alle drollen en nat stro eruit. En 1x in de week helemaal leeg gehaald, dus alles eruit. En de rest van de week komt er elke dag een hele grote plak stro op. Nou hij heeft er nog nooit zo schoon bij gestaan. ;)

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:02

@xJess bij een 'echte' potstel wordt maar een enkele keer per jaar de stal leeg gemaakt ipv 1x p week. Waarbij de bovenste laag 'schoon' is.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:36

alles eruit halen ( of het schone een de kant schuiven ) en de bodem goed laten drogen. als je dat 1 keer per week doet scheelt het ene boel in de stank.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:38

Mensen die niet veel van paarden af weten zeggen altijd dat het stinkt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:39

vind het heel normaal hoor ;)

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:35

sanne_marije schreef:
Oh ja die groeien inderdaad goed op paardenmest, maar met al die paarden (en andere beesten) in nederland, zal er toch iets anders mee moeten gebeuren? Wordt mest ook verbrand ofzo?

ik denk dat er ook heel veel van koeien enzo in compost wordt verwerkt voor in de tuin enzo. en natuurlijk ook voor over alle landerijen enzovoorts....
voor de rest weet ik ook niet wat ermee gebeurd :P

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:41

Wij hebben ook oppotstallen voor de opfok en je ruikt daar helemaal niets omdat de eigenaren weten hoe ze er mee om moeten gaan. Daar gaan hele bergen stro in en die paarden staan daar super in.
Wat er soms uit de gewone stallen wordt weggehaald zou een anders nog een week op kunnen staan zo schoon

Bij ons is het 6 dagen opstrooien en de 7e dag helemaal leeg.
Onze stallen stinken absoluut niet,.. ja naar paarden maar dat is toch normaal.

Idd iedere woensdag komt de mijnheer van de champignonkwekerij alle mest halen.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:51

Wij halen iedere dag de mest weg en als nodig (vaak om de dag) ook de natte plekken.
Iedere week (zaterdag) halen we de hele stal leeg en spoelen we de waterbak uit e.d.

Prima toch?! :j