Vervelende Shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Re: Vervelende Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:10

maar wat voor oefening kun je doen met grondwerk?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:11

zweepje mee en als hij begint te klieren een tik op zijn boeg....de meeste shets moet je zo aanpakken.
Ze zijn vaak moeilijker dan grote paarden.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:12

Mijn shetlander kan ook heel vervelend zijn
Er is 1 oplossing: Streng & duidelijk zijn.
Jij bent de baas en hij moet luisteren.
Doet hij iets wat jij niet wilt, dan: EEEEEEY STOPPEN heel hard roepen en klap, klein tikje heeft geen nut. Gwn klap tegen zn neus. Blijven volhouden en jouw regels handhaven. bijv. Wil jij niet dat die eet tijdens lopen? dan is het ook niet 1 hapje maar niets. Geef je je pony 1 vinger neemt die je hele hand! dus echt streng zijn: een klein tikje en zeggen niet doen helpt niet.
succes & pben voor tips mag altijd!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:20

Jin159 schreef:
maar wat voor oefening kun je doen met grondwerk?

Niet alleen beginnen aan grondwerk, zoek eerst een ervaren persoon.
Je Shetlander is op dit moment te gevaarlijk om alleen te beginnen.
Ondertusen streng blijven, en zoals ik al eerder heb gezegd: prijs hem de hemel als hij na het stout doen braaf is, en stop dan.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:02

Ik denk niet dat het zin heeft om gelijk te gaan schreeuwen en slaan, dan heb je niks meer achter de hand.

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:32

Als mijn shetlander wat doet wat mevrouw niet mag, krijgt ze eerst een waarschuwing met mijn stem. Ik kan zo giftig worden van mensen die zomaar in eens gaan slaan.. Als mevrouw dan nog niet luister krijgt ze een tik op d'r neus en als dat niet doordringt krijgt ze een pets tegen d'r borst, zo weet ze dat ze zich niet gedraagt en ze doet het niet meer..

Je bereikt dus meer met geduld dan meteen op een pony te gaan rammen.
Succes! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:55

XNeLLeKe schreef:
Als mijn shetlander wat doet wat mevrouw niet mag, krijgt ze eerst een waarschuwing met mijn stem. Ik kan zo giftig worden van mensen die zomaar in eens gaan slaan.. Als mevrouw dan nog niet luister krijgt ze een tik op d'r neus en als dat niet doordringt krijgt ze een pets tegen d'r borst, zo weet ze dat ze zich niet gedraagt en ze doet het niet meer..

Je bereikt dus meer met geduld dan meteen op een pony te gaan rammen.
Succes! :)

Inderdaad niet je pony als een gek gaan rammen, daar ben ik het mee eens.
Zorro krijgt altijd eerst een waarschuwing, behalve als het echt niet anders kan.
Ik ga haar ook niet als een gek zitten schoppen en meppen, tik op de neus is voldoende, verder hoeft niet. En als mevrouw denkt dat ze de baas kan spelen door op me af te rennen, en ik heb haar aan het halster, laat ik haar achterwaarts gaan :)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:49

Als Truf vervelend doet is het momenteel alleen nog maar nodig om mijn stem te verheffen. Hiervoor moest ik stem verheffen en hand omhoog doen (betekend voor hem stop) en daarvóór heb ik hem ook wel eens een tik moeten geven hoor!

JanineVero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:50

Jullie zeggen wel allemaal van een flinke tik zal helpen, en laat hem op zijn plaats staan maar dat is een zeker een slechte manier!
Je kunt veel beter tegen hem gaan praten probeer eerst gewoon met hem te wandelen en dan bijvoorbeeld domweg je huiswerk op te zeggen met een best een lief stemmetje van jezelf. Gaat hij je bijten? Maak je dan groot en zeg tegen hem met een grote en boze stem dat hij daarme op moet houden. Geef hem een heeeeel klein tikje met je vinger op hem neus dat hij op moet houden, anders als jullie trouwens hem gaan slaan word hij bang van je dan durft hij niets meer met jou erbij dan zal hij je niet vertrouwen en lang zo plezierig niet meer zijn! Heeft hij een wandeling goed doorgebracht? Geef hem dan een flinke beloning en een appel en een poetsbeurt ofso, het zal dan echt een plezierige pony worden die je respecteerd en ook nog eens van je houd! (Ik ben 13 maar ik heb echt wel verstand van paarden en pony's! :P)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:53

Jij wel :)
Ik heb Truf echt wel eens een mep moeten verkopen, dit omdat hij gericht begon te bijten en te trappen. Ja, hij is de eerste tijd bangig geweest (heeft geloof ik 2 dagen geduurd) maar ik heb hem in die twee dagen met een hoop respect behandeld en nu doet hij niks meer.
Tuurlijk 'schrikt' een pony als je hem een mep geeft. Maar als mijn pony een andere pony niet tolereerd, slaat hij die pony toch ook?
Waar je ook op moet letten is dat als je hem vraagt om 'aan de kant te gaan' je hem wel ook moet wijzen waar hij heen moet. Anders begrijpt de pony het niet.