Hoe krijg ik een sterkere band met mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Re: Hoe krijg ik een sterkere band met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:33

Bij mijn merrie is dat iig wel zo met afwisselende dagen
Je kunt er soms geen pijl optrekken haha
Volgens mij vind ze het grondwerk fijner dan het rijden

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:37

belonen als hij iets goed doet, lekker verwennen. misschien helpt dat.
probeer het is :o

Seigneur3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:30

Vrijheidsdresuur is goed!

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:48

ceesje schreef:
Een paard is zoals ze is , er zijn aanhankelijke karakters , en ook karakters die meer op zichzelf zijn ..... een paard hoeft jouw niet te bevestigen in je relatie dat je aanwezig bent . Als je samen buiten rijdt en springt dressuur oefeningen ,poets , eten geeft doet dan merk je of je in een relatie zit met je paard.

Mee eens, misschien is jou paard wel een einselganger, niks mis mee...denk ik zelf.
Wel fijn dat je al wat met de goeie tips van iedereen hebt kunnen doen :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:10

Lievemensjes schreef:
belonen als hij iets goed doet, lekker verwennen. misschien helpt dat.
probeer het is :o

belonen exact op het moment dat hij/zij iets goed doet: JA.
verwennen: NEEN.

paarden denken niet zoals mensen en moeten niet 'lekker' in de watten worden gelegd. ze hebben iemand nodig die correct en duidelijk tegen ze is. 'poepieschattie en wie is het liefste paard van de hele wereld' + volproppen met lekkers, leidt meestal net tot het omgekeerde, namelijk een brutaal paard dat met zijn neus in ieders zakken zit, oprdringerig is of ronduit gevaarlijk als hij die boterham in je hand niet meteen mag hebben.

kimendana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:14

Volgens mij ging het al iets beter met TS en haar paardje. Buiten de tip van grondwerk die al een paar keer is gegeven ga ik wel mee met Kynshiri. Opletten dat een beloning een beloning blijft voor het paard en geen eis van het paard..

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:21

babslovertje schreef:
hoe vaak ga je naar je paard: ik ga iedere dag naar mijn paard
hoelang heb je dit paard al: ik heb het paard nu bijna 2 jaar
wat doe je met haar als je haar eenmaal uit de wei hebt gehaald?": ik ga dan poetsen en rijden
ik heb de afgelopen dagen haar alleen van de wei afgehaald voor met haar naar een grasveld te gaan waar
ze lekker gras kon eten zeker 3 dagen achter een stuk gedaan ik moet zeggen gisteren kwam ze naar me toe gelopen hoe ik haar van de wei wilde halen

bedankt voor jullie tips! ik heb er echt iets aan!

Je zegt dat je je pony nu 3 dagen na elkaar op een grasweide hebt gezet. Dit is ze nu gewoon, je haalt haar van de wei en ze denkt jeej gras.Dus dit is misschien een teken dat ze niet graag rijdt. Een paard is nu eenmaal een kuddedier, dit moeten wij respecteren. Ze komt nu flink naar jou toe gelopen omdat ze weet dat je naar het grasweide gaat. Dit vind ze nu eenmaal leuk. Ik denk dat het gewoon ligt aan haar, ze rijdt niet graag.

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:46

Veel poetsen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:02

Jeetje..... moet even nadenken, want ik doe eigenlijk zoveel verschillende dingen, geheel onbewust ook, want ik zou niet weten hoe ik anders met hem om zou moeten gaan. In de dagelijkse omgang heb ik inmiddels een hele hechte band met mijn paard. Allereerst hou ik hem al zo paardgericht als maar kan, zodat hij mentaal al heel goed in zijn vel zit (24/7 buiten in een hechte groep op een groot stuk grond). Ik zit soms een paar uur bij hem in de kudde, observeer ze, denk na over mijn leven, whatever, ik zit er dan tussen zonder verwachtingen en geniet van de paarden en de natuur om ons heen. Paarden zijn heel nieuwsgierig, komen dan ook altijd 'knuffelen' en in mijn nek kriebelen. Mijn eigen paard gaat vaak om mijn heen grazen in van die kringetjes met af en toe zijn neusje en/of lippen in mijn nek ofzo. Zo lief! <3

Daarnaast wissel ik zijn training af met grondwerk, wandelen, lange lijnen, rijden, recht richten, longeren en in de dagelijkse verzorging kan ik heerlijk tutten, poetsen, knuffelen, noem maar op. Toen ik hem op twee-jarige leeftijd kocht, was hij een wiebelkont. Nu staat hij zo braaf stil, vaak lekker te genieten van alle aandacht. Hij staat ook nooit vast. Echt nooit. Hij houdt me altijd in de gaten, loopt achter me aan en in de wei rent hij vaak naar me toe en hij moet soms best van ver komen, hoor. :D

Ik wil niet dat hij komt, vanwege het eten ofzo. Snoepjes krijgt hij nooit. In de winter moet ik wel bijvoeren en dan komt hij vast ook voor het vreten, maar in de zomer niet in elk geval. Hij loopt graag mee naar het erf, merk ook echt dat hij het fijn vindt als ik kom. Dit zijn dingen die gewoon opgebouwd zijn door veel tijd te investeren in het samen zijn, samen werken, samen tutten, samen genieten. En dan moet je misschien ook een paard hebben, die het fijn vindt, al dat gedoe. :D

Maar het is het absoluut waard, die investering van tijd enzo. Succes! :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:35

Ik verzorgde een tinker die ook nooit uit de wei wilde komen. De ene dag ging ze meteen achter haar vriendinnetje staan als je er aan kwam, helemaal achter in de wei, de volgende dag kon het veel erger zijn en rukte ze zich los als je haar eenmaal had en dreigde ze zelfs je te trappen. Voer meenemen de wei in, had helemaal geen zin, want ze at het op en trok zich meteen daarna los, ze was veel te sterk om dat nog te kunnen winnen.

Ik heb het opgelost door inderdaad heel vaak naar de wei te gaan en ALTIJD eten mee te nemen (eerst altijd eten dat ze kon horen, brokjes in een bakje en dan rammelen, bijvoorbeeld). Dat eten mocht ze dan pas opeten als je buiten de wei stond, aan het halstertouw. Soms zette ik haar meteen weer terug, zodat het niet altijd logisch was dat komen ook meteen rijden betekende. Als ik haar wel meenam, kreeg ze onderweg ook nog af en toe een brokje, zo lang ze zich lief gedroeg. 'Lief' was dan netjes achter me lopen in mijn tempo, met een slap touwtje. Niet lief = geen brokje en ik even brommen. Ook deden we veel afwisselende dingen: grondwerk, buitenritten, rondjes rijden met kleine kindjes erop (dat was haar favoriet), alleen poetsen, etc.

Ik heb het rammelende bakje brokjes natuurlijk eerst geoefend bij de stal. Even rammelen, brokje geven. Weer even rammelen, brokje geven. Anders weet ze natuurlijk niet wat dat gerammel inhield.

En als ik naar de wei ging en ze maakte niet snel aanstalten om naar me toe te komen, ging ik naar een of twee minuten ook weer gewoon weg. Graag of niet. (Hehe, soms deed ik of ik de brokjes zelf opat. Geen idee of ze dat snapte, hihi) Ik verbaasde me er iedere keer weer over, maar als ik dan de stal gedaan had en 20 minuten later terug kwam, stond ze al bij het hek te wachten...

En wat ook helpt, is gewoon heel vaak dingen met je paard doen die je paard (ook) leuk vindt. De haflinger die ik nu heb vindt eigenlijk alles leuk, dus dat is heel makkelijk. Maar die tinker hield niet zo van poetsen en knuffelen en in de bak rijden. Die vond het wel heel leuk om nieuwe dingen te leren met grondwerk en daar dan heel erg voor beloond te worden (met woorden), bijvoorbeeld langs iets spannends lopen en het uiteindelijk toch durven, of vrij springen (want ze had geen enkele timing en als het dan lukte was ze heel trots)

Maak wat je doet voor je paard een positieve ervaring, iedere keer weer, en eindig altijd met iets positiefs (niet net zo lang doorgaan tot het fout gaat). Dan gaat je paard met een positieve herinnering de wei weer op en je zult zien dat ze dan na een tijdje het heel leuk vindt om dingen te gaan doen.

Succes, ook met alle andere tips!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:40

@twiggy2008

ik ben het met je eens dat ik eigenlijk ook niet wil dat het paard voor het voer komt. Maar misschien is het, zeker de eerste tijd, toch een goede positieve motivatie. En dan hoef je niet te ruzien alleen al om het paard de wei uit te krijgen. Misschien is het een goed idee voor de TS om de eerste tijd met eten te lokken, en daarna proberen dat af te bouwen?

Ik heb het met die tinker nooit afgebouwd. Die had maar 1 prioriteit in het leven: eten. Ach, ik een lief paard en het paard een snoepje of een appeltje, waren we allbei blij. Bovendien werd ze nooit vervelend en drammerig als ze een tijdje niets kreeg, als bijvoorbeeld onderweg naar stal de snoepjes op waren. Dat vond ik wel erg belangrijk.