hoe kom ik erachter of ze naar de slacht is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:04

Paard zonder staart is wel verkoopbaar hoor.
Dan hebben zn landgenootjes toch gewoon lekker aan zijn staart staan knabbelen... :9

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:08

jury schreef:
Jolliegirl, volgens mij was ik er wel bijgeweest (zoals het hoort vind ik). Ik heb me er destijds nl. nog over verbaasd dat nergens werd gecontroleerd of het wel echt mijn paard was. Ik had haar wel uit een wei kunnen plukken.

Heb jij niet boven op kantoor gezeten?
heeft Jan jouw paspoort in handen gehad? Zo ja, dan is de chip gewoon gecontroleerd waar je niet bij was.
Ik weet echt haast wel zeker dat er op een moment wel gecontroleerd is, ik denk gewoon dat je hier niet bijgeweest bent tijdens de controle die nog geen 30 seconden duurt.
Ik veroordeel je niet tot iets o.i.d, maar in Nijkerk kom je er niét door zonder chipcontrole. 5 jaar geleden niet, en nu nogsteeds niet.

Paard zonder staart is zeker wel verkoopbaar.

Chip wordt idd niet geregistreerd Francis.
Het is allemaal nog zó krom! Een chip zit er wel in, maar zegt zo weinig.

De chips halen wij eruit na het slachten zodra ze in de koelcel door de VWA zijn gecontroleerd, paspoort + chip.
Als er 6 paarden aangemeld zijn, moeten er 6 hangen en moeten er 6 chips te lezen zijn.
Let wel, ik heb het nu over slachterij Nijkerk. Hoe ze het in Brabant of Groningen doen, ik heb géén idee.
Bij koeien moéten wij zelfs 1 oor+merk aan het lijf laten en één aan de kop. Zonder 1 aan het lijf én 1 aan de kop mogen we de koe niet meer gebruiken voor consumptie. Dit is héél streng.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:12

De slager stuurt het paspoort naar het PVV(Productschap, Vee, Vlees en Eieren - niet die politieke partij ;) ), na de verwerking worden de paspoorten doorgestuurd naar de paspoortuitgevende instantie. Het stamboek of de KNHS, ook zij verwerken dan het overlijden van het paard.

Van het PVV kreeg ik vandaag toevallig een mail waar het volgende in vermeldt staat over het afmelden van paarden:

In verband met het bovenstaande, leek het mij goed u te informeren over welke informatie er op dit moment in de databank zit en door wie die informatie wordt aangeleverd.
In de bijlage is dit schematisch weergegeven.
· De paspoortuitgevende instanties sturen het chipnummer en levensnummer van paarden waarvoor zij een paspoort hebben uitgegeven (en van de paarden die bij hun geregistreerd zijn) naar het PVV.
· Slachterijen sturen paspoorten van geslachte paarden terug naar het PVV. Aan de chipnummers en levensnummers uit de paspoorten wordt door het PVV de informatie “paard is geslacht” gekoppeld.
· Rendac stuurt de chipnummers van gestorven paarden die bij hen zijn gemeld naar het PVV. Het PVV koppelt aan deze chipnummers de informatie “paard is gestorven”.
Op de website http://www.nl-paardenpaspoort.nl kunt u zoals u weet via het intypen van het chipnummer (of het levensnummer) van een paard nagaan of er al een paspoort voor een paard is uitgegeven en door welke instantie.
Als het paard is geslacht of gestorven komt dit bij het zoekresultaat te staan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:14

Jolliegirl schreef:

Dus valt achteraf niet meer te controleren of je paard geslacht is... en dus heeft die chip geen nut... Want als er vandaag 'ziek' vlees op je bord ligt is dus niet meer na te gaan waar dat vlees vandaan komt, van welk paard met welke chip enz... en daar was't volgens mij nou juist wel om te doen (althans, dat wordt ons verteld ;) )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:17

Francis schreef:
Jolliegirl schreef:

Dus valt achteraf niet meer te controleren of je paard geslacht is... en dus heeft die chip geen nut... Want als er vandaag 'ziek' vlees op je bord ligt is dus niet meer na te gaan waar dat vlees vandaan komt, van welk paard met welke chip enz... en daar was't volgens mij nou juist wel om te doen (althans, dat wordt ons verteld ;) )

Ho, hier is mij laatst iets over verteld door meneer van de VWA.

Het paard staat genummerd op het vlees + keurmerk + nummer.
Dit alles staat geregistreerd. Pas na deze keuring snijden wij de chip weg.
De eigenaar ondertekend sochtends voor het slachten een formulier dat die het dier gezond verklaart.
Als achteraf blijkt tijdens de keuring dat het paard niet goed is, krijgt de eigenaar een telefoontje. Hoe dit verder afgehandeld wordt weet ik niet, je hebt dan wel een groot probleem.

Dus dit valt zeker terug te halen aangezien elk deel karkas apart genummerd staat zowel op het vlees als op papier.

En ja, de geslachte paarden staan wel geregistreerd, en het chipnummer wordt afgemeld als ongeldig.
Dit zit allemaal heel ingewikkeld. Hier heb ik mij nog niet in verdiept. Iets om de volgende keer eens naar te vragen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:21

Ik heb ook het paspoort (ongeldig uiteraard) teruggevraagd van Vd Veen. En het paspoort heb ik nog steeds in mijn bezit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:25

Paspoort heeft de auto destijds niet verlaten. Heb geen kantoor gezien, ook geen formulier.
Maar dit is al weer een paar jaar geleden, dus wellicht dat de procedures aangepast zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:27

jury schreef:
Paspoort heeft de auto destijds niet verlaten. Heb geen kantoor gezien, ook geen formulier.
Maar dit is al weer een paar jaar geleden, dus wellicht dat de procedures aangepast zijn.

`

Zal dit zijn in de tijd dat de chip nog niet verplicht was?
Want de normale gang van zaken is sochtends op kantoor melden, paspoort, chipcontrole, en dán pas paard afladen

Morris schreef:
Ik heb ook het paspoort (ongeldig uiteraard) teruggevraagd van Vd Veen. En het paspoort heb ik nog steeds in mijn bezit.

Dit bedoel ik.
Er staan in Nijkerk echt dozen met ongeldige paspoorten....

Raja

Re: hoe kom ik erachter of ze naar de slacht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:29

Waarschijnlijk omdat in Nijkerk alles al wordt gecontroleerd en aangegeven, dat het wel kan dat je je paspoort terug krijgt.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:32

Jolliegirl schreef:
Raja schreef:
Als je paard naar de slager is gegaan, dan weet het KWPN dat.
Het paspoort blijft bij het vlees en het papier moet opgestuurd worden aan het KWPN.

Dit gebeurt lang niet altijd.
Ik weet niet anders dat in Nijkerk de mensen het paspoort terugkrijgen als ze dit willen.
Dan wordt deze gewoon opgestuurd of direct meegegeven.
Mir_horses @ [IM] Om half zes 's ochtends...
Neem als voorbeeld deze bokker, heeft het paspoort gewoon teruggekregen.

nivonne1995 : Het makkelijkste is gewoon even een belletje doen. :)

als ik me niet vergis wordt er wel een stempel in gezet of een hoek uit geknipt o.i.d.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:33

Er komt een stempel in met ONGELDIG of GESLACHT.
Dat klopt. :)

Raja dat zou kunnen.

ochtend controle
Middag controle
en dan na aankomst in belgie ook een controle.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:36

chip was wel al verplicht.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:22

Ik heb een mail naar het kwpn en een aantal slachthuizen gestuurd met haar gegevens dus ben benieuwd.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:02

Jolliegirl, ik heb destijds meerdere paardenmarkten gebeld en meerdere slachthuizen en geen van de heren kon mij vertellen of paard met dat chipnummer geslacht was. Dat zou, als jouw verhaal klopt en voor alle slachthuizen geldt, dus wel te achterhalen moeten zijn maar dat was het niet. En dat vind ik dus een slechte zaak.
Maar goed... de merrie -die ik verkocht had en dus eigenlijk niet meer van mij was - stond ook nog op mijn naam en ook dat was via de chip niet te achterhalen. Geen van de algemene on-line 'chipnummerzoekers' kon haar überhaupt vinden. Alleen als je wist dat haar paspoort bij de KNHS uitgegeven was (wat voor een Paint ongebruikelijk is maar mijn Paint had door omstandigheden al een chip voor het verplicht was en voordat de NQHA de Paints ging registreren) kon je op de KNHS-site haar chipnummer wel met resultaat invoeren. Maar ja... dat weet je niet als het paard ergens gejat in een wei staat...
Ondanks dat de merrie dus gechipt was heb ik daar in mijn hele zoektocht niks aan gehad. Bij geen enkele instantie, terwijl zelfs politie, dierenbescherming en AID betrokken waren bij het hele verhaal en zij dus net zo min iets konden...
Ik heb dus niet zo'n vertrouwen in al die mooie verhalen over wat moet en zou horen... dat is nog altijd niet het zelfde als wat er gemiddeld werkelijk gebeurt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:53

Het is ook zeker een slechte zaak.
Maar, weet je wel zeker dat het paard geslacht is?

Ik weet gelukkig dat het er in Nijkerk aan toe gaat met enorm veel controles... dus daar zit het nu wel goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:02

Nee, godzijdank is't paard niet geslacht en is ze uiteindelijk terug gevonden
(eigenaar verwaarloosde het paard, politie, AID en dierenbescherming waren betrokken maar deden niks, paard kon zo ik de folder voor Brooke. Half Bokt ging langs, grond werd eigenaar te heet onder de voeten en heeft paard 'verstopt', half Bokt heeft helpen zoeken omdat eigenaar ondertussen al onder controle van DB en AID stond, DB heeft paard uiteindelijk terug gevonden. Paard kwam een half jaar later gelukken, samen met de rest van die eigenaar, te koop en zijn met z'n allen opgekocht door 1 nieuwe eigenaar waar paard nu al een aantal jaren de favoriet van stal is als lespaard. Hele verhaal heeft flink wat bokkers bezig gehouden, zoek maar op bokt op Spring Bid Flygirl of Fly en mijn naam... )
Maar het doet er niet toe of ze uiteindelijk geslacht was of niet, 't feit dat het al helemaal niet na te gaan was is waar het hier om gaat... alles waar de chip voor zou moeten zijn bleek dikke onzin en niet te werken.

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:58

hoe is het contact met degene aan wie je paard verkocht is? kan die je niet meer informatie verschaffen?

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 21:22

Dat is het probleem deze man heeft me belazerd nu zegt hij dat ze naar de slacht is gegaan(dit heb ik weer via via) Hij neemt bij mij de telefoon niet op en is ontzettend achterdochtig. Hij heeft zn paarden overal en nergens staan dus is het moeilijk te achterhalen waar ze nu is en of ze echt naar de slager is gegaan.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:26

Francis schreef:
Nee, godzijdank is't paard niet geslacht en is ze uiteindelijk terug gevonden
(eigenaar verwaarloosde het paard, politie, AID en dierenbescherming waren betrokken maar deden niks, paard kon zo ik de folder voor Brooke. Half Bokt ging langs, grond werd eigenaar te heet onder de voeten en heeft paard 'verstopt', half Bokt heeft helpen zoeken omdat eigenaar ondertussen al onder controle van DB en AID stond, DB heeft paard uiteindelijk terug gevonden. Paard kwam een half jaar later gelukken, samen met de rest van die eigenaar, te koop en zijn met z'n allen opgekocht door 1 nieuwe eigenaar waar paard nu al een aantal jaren de favoriet van stal is als lespaard. Hele verhaal heeft flink wat bokkers bezig gehouden, zoek maar op bokt op Spring Bid Flygirl of Fly en mijn naam... )
Maar het doet er niet toe of ze uiteindelijk geslacht was of niet, 't feit dat het al helemaal niet na te gaan was is waar het hier om gaat... alles waar de chip voor zou moeten zijn bleek dikke onzin en niet te werken.

Eigenlijk is het dus wel goed gegaan met het chipnummer, want je paard is niet geslacht geworden, DUS stond het chipnummer ook niet geregristreerd bij de slachthuizen!

het zou zo moeten zijn dat de (nieuwe) eigenaar geregistreerd wordt bij het chipnummer.
DAN zou het helemaal "waterdicht" zijn. (als het kostenloos zou zijn om dit te doen en niet te veel papierwerk zou kosten, zouden veel mensen, ook de handelaren, de moeite nemen het te doen)
Maar dat is tot op heden nog steeds niet verplicht en het kan volgens mij niet eens.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:08

Ik heb bericht van het kwpn gehad en ze staat daar niet geregistreerd als zijnde overleden. Er is dus nog een kleine kans dat het niet waar is ga mn zoektocht toch maar voortzetten. Is er nog iets wat ik zou kunnen doen tegen degene die het paard van mij gekocht hebt? Hij heeft mij flink belazerd en blijkt een handelaar te zijn.Bij mij is het helaas te laat maar wil hier wel mensen voor waarschuwen dat het niet bij hun paard gebeurd!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:09

Ik ga vanmiddag heel even een telefoontje plegen voor je.
Ik zal je vanavond even pb-en.
Kan misschien nog aan wat tips komen.

Zet haar op marktplaats,speurders,bokt als gezocht.
foto erbij, goede duidelijke informatie.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 12:15

ja dat was ik al van plan. Bedankt iig voor de moeite!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:49

Raja schreef:
Eigenlijk is het dus wel goed gegaan met het chipnummer, want je paard is niet geslacht geworden, DUS stond het chipnummer ook niet geregristreerd bij de slachthuizen!

Nee, die redernering klopt niet want meneer kon het helemaal niet nakijken. Het ging er niet om dat haar gegevens niet te vinden waren, het ging er om dat het gewoon helemaal niet na te zoeken was omdat die gegevens gewoon helemaal niet geregistreerd worden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:53

Francis schreef:
Raja schreef:

Nee, die redernering klopt niet want meneer kon het helemaal niet nakijken. Het ging er niet om dat haar gegevens niet te vinden waren, het ging er om dat het gewoon helemaal niet na te zoeken was omdat die gegevens gewoon helemaal niet geregistreerd worden.

Dan klopt er iets niet, want die gegevens horen dus wel geregristreerd te worden.
Het paspoort hoort bij het vlees te blijven totdat dit allemaal gecontroleerd is en de chip verwijderd is.

Er hoort dus ook aangegeven te worden welke chipnummers (en dus paspoorten) er gecontroleerd zijn.
Anders zou je dus een uitgesneden chip plus bijbehorend paspoort bij een ander paard kunnen gebruiken...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:22

Wat ze in het slachthuis met chips en paspoorten doen weet ik niet en maakt ook op zich niet uit, het gaat er om dat achteraf niet meer na te gaan is of een paard met een bepaald chipnummer geslacht is omdat die chipnummers dus niet in de computer geregistreerd worden voor latere controles. Zij kunnen dus geen chipnummer in de computer invoeren om te controleren of een paard met dat nummer geslacht is of niet.
En ik weet niet of je 't hele topic gelezen hebt maar dit had ik dus al uitgelegd en Jolliegirl - die blijkbaar 'inside' kennis heeft - gaf ook al aan dat dit dus inderdaad niet gebeurt.
Waarom die controle met paspoort en chip dan is is mij nog altijd een raadsel want als niks in een computer op te zoeken is achteraf, wat heeft het dan voor nut om de boel tijdens het slachten te bewaren. Dan controleer je dus alleen op het moment van slachten zelf maar valt er achteraf niks meer te controleren en moet je maar net de mazzel hebben dat paspoorten inderdaad worden ingenomen en ongeldig gemaakt en daarna in computers bij paspoort uitgevende instanties ook inderdaad als zijnde 'geslacht' aangemerkt worden. En dat dat niet gebeurt is ook een feit (meerdere gevallen hier te lezen van mensen die het paspoort weer mee krijgen en ook dat kwam in mijn zoektocht naar voren, dat op chipnummer dus niks na te gaan of te checken is, zelfs het feit dat ik op papier nog eigenaar was kwam niet naar boven... ik had dus 0,niks aan dat hele chipnummer op het moment dat ik het nodig had, niet om het paard te vinden maar ook niet om andere informatie te achterhalen.