probleem met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Re: probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:31

Wij hebben een pony op de manege die nu 7 is. Ik weet niet of die het nog steeds doet, maar in ieder geval vorige jaar ging hij altijd lopen met opstappen. Of rondjes om je heen draaien. Echt heel vervelend, je moest er binnen 2 seconden opzitten. Hij had het ook gelijk door als je ging opstappen. Maar als je naar de andere kant ging en niet te lang over deed met je voet in de beugel doen, was hij heel braaf. En na een uurtje rijden opstappen ook.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:47

mijn pony liep eerst een klein beetje weg.
ben er naarst gaan staan waar ik op stap,
iets lekkers geven en snel op gestapt niks aan de hand.
dat heb ik een tijd gedaan en nu stap ik normaal op.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 02:28

Dat zijn allemaal problemen die ontstaan zijn, doordat het inrijden niet goed gedaan is.
Het kan ook zijn dat het paard er een paar keer mee weggekomen is. Dat risico loop je altijd als een paard verschillende (onervaren) berijders heeft, en wordt alleen maar erger. Ik zou de eigenaar toch vriendelijk verzoeken om aan dit gedrag iets te doen. Ik neem aan dat je komt voor andere lessen dan je paard manieren aanleren?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 03:03

anne3000 schreef:
Ik zou de gene die het paard vasthoud een zweep in handen geven, en als je in je eentje op moet stappen je rechterteugel heel strak vast pakken, zodat het paard naar rechts kijkt, snel opstijgen het paard direct stil zetten. zo doe je dit een aantal keer achter elkaar, tot het paard het paard begrijpen

ik kan met voorstellen dat het niet echt fijn is als degene die hem vasthoud een tik (je) met de zweep geeft als jij net probeert op te stijgen. kan ook gevaarlijke situaties opleveren volgens mij ( jij hangt er net aan. paard schrikt of raakt overstuur van de weep etc.) maar mijn merrie deed precies het zelfde als jou paard. ik stijg altijd alleen op en ik heb wel ontdekt dat als ik de rechter teugel strakker heb ze dus die kant op draait er alsnog vrij snel en makkerlijk opkomen omdat ze naar je toe komt inplaats van van je af ( dan kom ik er in elk geval helemaal niet meer op). ook het achterwaarts laten gaan kan erg goed helpen. daar is die van mij zo flauw van als ik dat doe. en heeeel veel werk om jou rang als leider vast te stellen. jij bent mens. hij/zij paard. dus jij bent de baas. punt. en natuurlijk stem commando's gebruiken. ( mijn merrie kent bijvoorbeeld het commando blijf en kom hier. heel makkelijk als je een balk er weer op moet leggen met springen en als je even terwijl ze los in het gangpad staat een deken er over wilt gooien ofzo.) met longeren bijvoorbeeld haar of hem leren halthouden en dit commando ook gebruiken tijdens het opstijgen. het heel hard gaan trekken of het gebruik van een zweep door de vasthouder vind ik geen goed idee. zo maak je van het opstijgen iets heel negatiefs. en als ik kijk naar mijn ervaringen met mijn jonge merrie gaat dat niet helpen om er voor te zorgen dat hij/zij het de volgende keer wel braaf doet maar zal het er eerder voor zorgen dat je paard helemaal niks meer wil wat opstijgen aangaat.

ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je snel op een normale mannier kunt opstijgen en je nog heel veel (rij) plezier van en met je paardje hebt.

Groetjes

Esther

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:52

een paard bij ons op de manege heeft dat ook
en als jij heb een peentje geeft voor je opstapt(de meeste paarden zitten dan niet meer echt na te denken)

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:27

aslan schreef:
antje_vip schreef:
Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?
Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Ja...heb ik al geprobeerd maar dat maakt tot nu toe weinig indruk

Hammeke schreef:
Dan geprobeerd voet in de stijgbeugel te zetten, ging ze vooruit moest ze weer achteruit en begon ik opnieuw. Toen ik uiteindelijk met mijn voet in de stijgbeugel mocht hangen en aan het zadel mocht staan trekken en hangen heb ik haar beloond met een koekje.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Hoewel ik geen voorstander ben om hem uit de hand te voeren, hij wordt er namelijk best wel vervelend van, is het misschien de moeite waard om het eens te proberen.

dank voor jullie reactie :)

Zo ben ik ook begonnen.
De mijne vond rondjesdraaien ook erg interessant :+ .
Houd de teugels in principe op de lengte, dat ik 'm gewoon tegen kan houden als ie denkt aan te lopen.
Verder consequent blijven, wat ie vandaag niet mag, gaat morgen en overmorgen ook niet gebeuren!
Dan kom je er wel.. succes!

moghwai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:07

xSetjeslover schreef:
Hmm hier heb ik ook last van, alleen loopt mijn paard achteruit :+ Dus kan hem niet achteruit zetten :P

Hallo,

Dan doe je dus hetzelfde net zolang hij eindelijk gaat stilstaan geef hem ontspanning met de teugels.
En dan gewoon blijven herhalen.
Maar geduld is de sleutel van veel ongewenst gedrag:)

gr brigitte

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:27

Leren stilstaan tijdens het opstijgen doe je met 1 teugel, niet met 2.
Stap op met de linker teugel strakker zodat je paard opzij kijkt. Als hij dan gaat lopen tijdens het opstijgen dan blijf je gewoon in de beugel staan en laat hem rondjes lopen tot hij het beu is. Dan stap je af en doe je het nog een keer. Als hij uiteindlijk stil blijft staan (en dat zal wel een paar keer op en afstappen kosten) ga je pas zitten in het zadel.
Op deze manier schiet je paard er namelijk niets mee op. Hij komt steeds weer op dezelfde plaats terug en jij stapt toch niet af.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:42

Akhal_Teke schreef:
Leren stilstaan tijdens het opstijgen doe je met 1 teugel, niet met 2.
Stap op met de linker teugel strakker zodat je paard opzij kijkt. Als hij dan gaat lopen tijdens het opstijgen dan blijf je gewoon in de beugel staan en laat hem rondjes lopen tot hij het beu is. Dan stap je af en doe je het nog een keer. Als hij uiteindlijk stil blijft staan (en dat zal wel een paar keer op en afstappen kosten) ga je pas zitten in het zadel.
Op deze manier schiet je paard er namelijk niets mee op. Hij komt steeds weer op dezelfde plaats terug en jij stapt toch niet af.

"Stand and flex" heet dat.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:13

Ah ja mijn held; John O'Leary. ;)
Ik heb wel vaker termen gebruikt van hem. Maar er wordt dan altijd om uitleg gevraagd dus dat doe ik dan nu maar meteen.

Iedereen zou zijn site eens uitgebreid moeten bekijken. Erg leerzaam.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:19

Ja, hij is wel relaxed.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:52

Een vriendin van mij heeft ook een paard en dat paard doet precies hetzelfde maar dan heel zijn leven hij is nu 24 en het is niet meer bij hem af teleren hahaa.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:34

de beste oplossing is rust,consequent en belonen dus gewoon doorzetten en veel oefenen pas gaan hangen als paard helemaal stilstaat en gaan zitten als paard stil blijft staan. het eerste wat ik een jong paard leer is stil staan met opstappen en pas wegstappen als ik dat aangeef.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:34

Ruby1995 schreef:
Een vriendin van mij heeft ook een paard en dat paard doet precies hetzelfde maar dan heel zijn leven hij is nu 24 en het is niet meer bij hem af teleren hahaa.

Dit is op elke leeftijd af te leren dus ook bij paarden dit al hun hele leven doen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:13

lieverties schreef:
de beste oplossing is rust,consequent en belonen dus gewoon doorzetten en veel oefenen pas gaan hangen als paard helemaal stilstaat en gaan zitten als paard stil blijft staan. het eerste wat ik een jong paard leer is stil staan met opstappen en pas wegstappen als ik dat aangeef.

Hier ben ik het compleet mee eens. Je paard is waarschijnlijk gespannen en wil graag aan de gang zodra hij merkt dat jij erop zit. Wat mij het beste lijkt is dus niet erop zolang hij niet stilstaat. Je gaat mee in zijn onrustige bui terwijl je eigenlijk vanuit rust dit wil bereiken. Dus zoals hierboven gezegd wordt: gaan hangen, druk op stijgbeugels en continu corrigeren als hij dan wil gaan lopen. Dit uitbouwen naar echt erop. Vooral kalm, consequent blijven en niet frustreren maar hem het gevoel geven dat jij de leider bent en dat hij maar het beste rustig kan blijven.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:28

Er is hier op youtube geloof ik een mooi filmpje van. in de richting van parelli geloof ik. misschien de moeite waard op even op te zoeken?

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:42

En als je hem nou eerst longeert? Of is daar geen mogelijkheid toe?
Of misschien kun je opstappen in een kleine ruimte, waar ie niet meteen weg kan
(als die veilig is met je paard :D )

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:05

Is het stilstaan tijdens het rijden dan ook geen probleem? Als hij het echt vervelend zou vinden dan zou dat ook een probleem zijn toch? Misschien kun je een aantal keer proberen om tijdens het rijden op en af te stappen.. Aangezien je aangaf dat hij na het rijden het wel netjes doet. Misschien kun je op die manier laten merken dat dat de bedoeling is, want je stapt dan vaker 'goed' dan 'fout' op, en dan steeds belonen.. Wie weet leert hij het dan om ook aan het begin stil te staan!

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:42

pobeer eens iets "raars"te doen. Zo heb ik mijn pony terug kunnen foppen door opeens buiten de bak op te stappen, of in de stal of in de weien inderdaad belonen als het goed gaat :) en bij fout, niet opstappen! direct weer opnieuw proberen. DIt gaat je waarschijnlijk een zondagmiddagje of 2 kosten maar het is hetwaard