Een trailerrit van 3 uur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Een trailerrit van 3 uur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:26

Ik zou ook niet stoppen :)
Ik ben m'n jonkie gaan halen in Oldenburg (Duitsland) en kom zelf van de Belgische kust ongeveer, dus da's toch ook wel wat.

Ik zou niet stoppen, hooinet erin en in 1 ruk doorrijden. Tenzij hij onrustig staat.
Mijne stond zelf onrustiger toen we tankten, omdat hij het niet kon verdragen dat we NIET bij hem waren toen we stil stonden. Eens betaald en onderweg, was dat zo voorbij.
Moest ik wel terug eerst even z'n zaagsel goedleggen, want had hij natuurlijk allemaal versmeten :p

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:40

Als je er een hooinet in hangt en een keertje stopt om te kijken hoe het gaat en even water te geven kan het prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

Vanky schreef:
Als je er een hooinet in hangt en een keertje stopt om te kijken hoe het gaat en even water te geven kan het prima.

Hoeveel trips van 2uur+ heb jij gemaakt?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:22

ikke schreef:
Vanky schreef:

3 / 4 uit mijn hoofd, is dat belangrijk dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:28

Vanky schreef:
ikke schreef:

3 / 4 uit mijn hoofd, is dat belangrijk dan?

Nou, stoppen is niet echt de eerste actie die door experts wordt aangeraden.
Ik kon onderweg rustig stoppen met mijn ouwe sok op de wagen, al bleef ik een half uur weg, niks aan de hand. Maar dat is zeker geen standaard, om niet te zeggen dat zoiets redelijk uitzonderlijk is! Die ouwe sok had zeker 75.000km onder de hoeven dus dan weet je wel zo'n beetje wat het betekend als je de wagen op gaat; daar sta je dan de komende drie uur want voor minder gingen we zelden op stap.

In principe is stoppen alleen voor noodgevallen, tenzij je zo ver moet dat je niet voldoende hebt aan een volle tank (jawel, mijn Disco had niet zo'n giga-aktieradius op LPG)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:33

waarom zou je niet stoppen dan? ik vind het altijd fijn om even te controleren of haar beschermers niet af zijn gegaan en of ze nog eten heeft, en natuurlijk even drinken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:42

Maar dan stop je dus voor jezelf, voor je paard is het alleen maar onprettig.

En al was het hooi op, waar wilde je zo langs de snelweg dan nieuw hooi vandaan halen?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:48

hestejente schreef:
Maar dan stop je dus voor jezelf, voor je paard is het alleen maar onprettig.

En al was het hooi op, waar wilde je zo langs de snelweg dan nieuw hooi vandaan halen?

Ik heb altijd extra hooi mee, waarom is het onprettig voor mijn paard als ik vragen mag?
Ik stop trouwens ook altijd even zodat ze rustig kan plassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:53

Hang je extra netje er gewoon meteen in, hoef je ook niet te checken of er nog genoeg hangt. Het is voor je paard gewoon onprettig om ergens een parkeerplaats op te rijden, afremmen, gedoe aan de klep/deurtje, dan weer de trailer dicht, optrekken, weer de snelweg op.
Als je gewoon doorrijdt heeft je paard echt minder last. Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat je paard zich verveelt, het is geen mens. Zo lang er hooi is kun je ervan uitgaan dat je paard gewopn lekker rustig op de trailer staat.

Toen we mijn paard in Friesland gingen ophalen had hij heel weinig trailerervaring. Na een kleine twee uur kwamen we van de snelweg af: BONK. Tot de afrit had hij gewoon rustig gestaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:20

Vanky schreef:
waarom zou je niet stoppen dan? ik vind het altijd fijn om even te controleren of haar beschermers niet af zijn gegaan en of ze nog eten heeft, en natuurlijk even drinken.

Niet stoppen voor dit soort flutredenen. Op lange afstanden zou ik sowieso niet met beschermers werken, dat levert een hoop extra warmte op voor de benen en dat is niet gezond. Als je wil laden en lossen met beschermers dan doe je ze alleen daarvoor om en haal je ze op de wagen er gewoon af.
Voor een paard is het het comfortabelst als je rechtuit in een constant tempo rijdt, stoppen doorbreekt dat constante tempo en je moet dan meestal ook wat bochtjes maken om op een parkeerplaats te komen. Bochten en stoppen/optrekken kost het paard extra inzet om zijn evenwicht te bewaren, daarom is het voor het comfort van het paard van belang om gewoon constant door te rijden.
Drinken kunnen paarden voor vertrek en na aankomst ook wel, ze kunnen echt wel een paar uur zonder drinken......... En als je het echt een probleem vindt: koop een trailer met waterreservoir en automatische drinkbak. Kost wat, heb je ook wat :$

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:24

als je tijdens de rit ongeveer 2 keer kan stoppen mag het geen probleem zijn.
Het zou nog beter zijn moest je hem op een plek even uit de trailer kunnen halen en een beetje laten stappen/ laten drinken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:27

Miekemuis_ schreef:
Het zou nog beter zijn moest je hem op een plek even uit de trailer kunnen halen en een beetje laten stappen/ laten drinken

Ja, als je een rit van 3 dagen maakt ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:37

Miekemuis_ schreef:

*zucht* Je hebt duidelijk al heeeeeel veeeeeel met paarden gereisd......... :roll: 8)7

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:48

Waratje schreef:
Miekemuis_ schreef:

*zucht* Je hebt duidelijk al heeeeeel veeeeeel met paarden gereisd......... :roll: 8)7

Welja eindelijk wel ja ;) Als je wilt reageren op dit topic, doe dat dan gewoon. Je moet daarom geen commentaar geven op wat een ander zegt.
Als jij je paard 3u laat staan, mij niet gelaten. Maar ik stop liever een keer als mijn paard alleen op de trailer staat. Ik denk niet dat je daar problemen mee kunt hebben? Dus dan hoef je ook niet zo'n opmerking te maken.

hestejente schreef:
Miekemuis_ schreef:

Ja, als je een rit van 3 dagen maakt ;)

Zelfde verhaal als hierboven!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:50

Miekemuis_ schreef:
Maar ik stop liever een keer als mijn paard alleen op de trailer staat. Ik denk niet dat je daar problemen mee kunt hebben? Dus dan hoef je ook niet zo'n opmerking te maken.

Mens, waarom zou je? Om jezelf gerust te stellen? Voor je paard is het echt alleen maar onprettig.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:56

hestejente schreef:
Miekemuis_ schreef:
Maar ik stop liever een keer als mijn paard alleen op de trailer staat. Ik denk niet dat je daar problemen mee kunt hebben? Dus dan hoef je ook niet zo'n opmerking te maken.

Mens, waarom zou je? Om jezelf gerust te stellen? Voor je paard is het echt alleen maar onprettig.

Mens, daarom! Wat weet jij nou over mij en mijn paard? Helemaal niets toch? Als't warm weer is laat ik hem graag eens drinken, omdat hij nu eenmaal altijd veel drinkt. En als ik hem drinken aanbied, dan drinkt hij ook altijd. Even kunnen bewegen (bvb hoofd uit het zijdeurtje steken of een toertje stappen) doet mijn paard goed. Dus dan doe ik dat. En als jij een andere mening hebt mag dat, daar heb ik geen probleem mee. Maar dan moet jij je ook even niet moeien met die van mij.
Laten we het nu hierbij laten, want zo kunnen we oneindig lang doorgaan ;) Doe jij wat jij wil, ik zal dat ook doen :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:59

Ik zal zeker niet stoppen onderweg ómdat het warm is nee. Dan staat hij alleen nog maar langer in die trailer. Laat staan dat ik hem langs de snelweg uitlaad zodat hij z'n benen kan strekken, dat doet hij een uurtje later maar ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:02

hestejente schreef:
Ik zal zeker niet stoppen onderweg ómdat het warm is nee. Dan staat hij alleen nog maar langer in die trailer. Laat staan dat ik hem langs de snelweg uitlaad zodat hij z'n benen kan strekken, dat doet hij een uurtje later maar ;)

Jeetje, laat het gewoon los. Blijkbaar denk je dat ik mn paard er even uithaal op de pechstrook? Als je dat echt denkt, verspil ik m'n tijd hier niet meer aan hoor. Ik stel voor dat je nu niet meer antwoordt, want ik doe wat ik goed vind voor mijn paard. Dan zal ik nu ook niks meer zeggen, ok?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:23

Vanky schreef:

Als je dat dan zo belangrijk vindt, hang dan een camera in je trailer; kun je de godganse trip in de gaten houden wat ze allemaal doet (wat je eigenlijk helemaal niet wil weten....)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:47

Hier leren ze wel dat ze gewoon moeten wachten als we stil staan. Met de meeste lange ritten stoppen we onderweg om ergens anders paarden op te pikken of af te laden en daarna rijden we weer verder.
De hengsten maken dan nog wel eens wat kabaal omdat ze willen weten wie er bij komt of weg gaat maar zodra we weer rijden, staan ze weer stil.

Onderweg uitladen om een stukje te wandelen? Nee dat doe ik niet _O-
En naar buiten kijken door het deurtje hoeven ze ook niet. Gewoon zorgen voor goede ventilatie in de vrachtwagen/trailer tijdens het rijden.
Hooi krijgen ze hier ook niet onderweg. Ruim voor vertrek krijgen ze hun hooi en bij aankomst krijgen ze weer.
Onderweg alleen natte slobber op lange ritten, meer voor het vocht omdat veel paarden slecht drinken onderweg.
Lange ritten zijn voor mij trouwens langer dan een uur of 7. Dan ga ik van te voren plannen wanneer we even een iets langere pauze moeten houden buiten het tanken. Eigenlijk nog meer voor ons zelf dan voor de paarden :+
Bij kortere ritten is het gewoon tanken voor vertrek en onderweg tanken als het nodig is en dat is meer dan voldoende pauze. Tijdens zo'n pauze laten we de paarden ook met rust. Klep/deurtje open geeft alleen maar onrust en voegt niets toe.
Camera hebben we wel dus mocht er iets gebeuren onderweg dan zien we dat vanzelf.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:03

Ik laat mijn paard er zeker niet uit! alleen maar onrust kweken bij dat beestje. gewoon lekker doorrijden en klaar! hooinet op de trailer en rijden maar, en we stoppen wel als je aan zijn gekomen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:15

ik vind het zelf niet zielig. als je gewoon een netje hooi geeft. wij hebben er toen ook 3.5u uur overgereden naaar het strand (we hadde file %) -:(- ) ik heb wel 2x gestopt voor een appel en wortel, het hooi bijvullen, effe de trailer uit voor frisse lucht, weer in niks aan de hand. beetje zaagsel erbij. en gewoon weer verder gereden.

voor mensen met niet zo luxe trailer dan moet je wel water geven!!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:05

Hoezo moet je op een rit van 3 uurtjes stoppen om water te geven? Het is een paard, geen goudvis die niet zonder water kan :D

Ik heb net na een rit van 11 uur een tevreden
paardje van de wagen gehaald en ze liep fris en fruitig mee om te kijken waar ze nu weer was. Nou is dit een 3 jarige die al vanaf veulen heel europa door gaat dus die kijkt niet meer op van een uurtje meer of minder reizen.
Merrie moet in Frankrijk gedekt worden en later in het seizoen haal ik haar weer op.
Nu zelf even een nachtje in een hotel en morgen weer terug naar Groningen...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:14

Miekemuis_ schreef:

Eruit halen zou ik nooit doen, wat nou als je paard losrukt en de weg op rent :=

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:56

_Amigo schreef:
Miekemuis_ schreef:

Eruit halen zou ik nooit doen, wat nou als je paard losrukt en de weg op rent :=

Voor de 2de keer, je moet dit natuurlijk niet langs de weg doen hé. Ik zou het zelf ook niet doen als ik er geen geschikte plek voor heb (dwz. een eindje van de snelweg, en op een rustige open plek.