Aan jury's: Manen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:14

Ik vind ook dat manen gevlochten moeten zijn. Hoe mooi of hoe lang ze ook zijn. Je paard kan zich veel beter laten zien wanneer de manen gevlochten zijn en voor jury's is het gemakkelijker om de buiging van je paard te beoordelen. Daarnaast vind ik het ook behoorlijk storend als er van die plukken overal heen vliegen, ongeacht hoe mooi, hoe lang, hoe dik of hoe schoon die manen ook zijn. Je paard toont zich gewoon veel mooier wanneer de manen vast zijn. Ik vind paarden met losse manen altijd enge halsjes krijgen :o

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:25

Ik heb een haflinger en was de manen/ voorpluk en staart altijd goed.
1. Omdat ik het mooier vind
2. Omdat me paard het lekkerder vind zitten

Prima als de jury daar 1 punt minder voor geeft, als we voor de punten komen hoef ik het niet van de verzorging te hebben.

MelanieB

Re: Aan jury's: Manen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:27

Mijn KWPN krijgt knotjes in, ook voorpluk.
Mijn tinker krijg hengstenvlecht en voorpluk los :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:28

doei schreef:
Ik heb een haflinger en was de manen/ voorpluk en staart altijd goed.
1. Omdat ik het mooier vind
2. Omdat me paard het lekkerder vind zitten

Prima als de jury daar 1 punt minder voor geeft, als we voor de punten komen hoef ik het niet van de verzorging te hebben.

Helemaal mee eens! Het gaat hier om 1 onderdeel van de hele proef.. De proef zelf is uiteraard het allerbelangrijkst :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:42

Ik moet zeggen dat ik het wel goed vind dat iemand 'beloond' wordt voor een goede verzorging van het paard. Of dat nu om knotjes gaat, of los en lang maar heel goed verzorgd bij haflingers en/of friezen. Ik ben van mening dat als je op wedstrijd gaat, je je paard netjes verzorgt moet laten zien en bij een kwpn-er of ander ras met korte manen is dat gevlochten. Ik ben het dus met Relaxed eens. Je mag goede verzorging best belonen!

Een goede vriend van mij vlecht zijn paard voor springwedstrijden. Sommigen vinden dat overdreven, ik vind hem (vaak) de enige die aandacht heeft besteed aan de verzorging en vind het bijzonder netjes van hem! Helaas krijgt hij be springwedstrijden geen beloning voor de vlechtjes...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:25

Relaxed schreef:
Nogmaals, ik beoordeel wat ik zie.. Als ik dan idd een haflinger in de ring krijg met mooie witte/lichte manen die netjes zijn gekamt, dan zie ik ook dat er veel werk aan is besteed.. Dus haal ik er echt geen punt af :n Maar als ik een KWPN-er in de ring heb, vos, bruin of zwart en die is niet ingevlochten, dan vraag ik me af waarom iemand die moeite niet ff heeft genomen en dus vind ik dat iemand die die moeite wel heeft genomen best een punt extra mag krijgen..

:) Je kan zo de tweede kamer in met die mooie redenering. Maar je wordt geacht volgens het reglement te beoordelen, en niet bezig te zijn wie waar meer of minder werk in heeft zitten. Bovendien, wie heeft er dan ingevlochten, mamma, vriendin, ruiter zelf???
Zolang de manen reglementair verzorgd zijn is mijn waardering voor iedere variatie die toegestaan is gewoon GELIJK. En het punt is afhankelijk van de verzorging op zich.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:09

Ach, wat zitten jullie te mieren over 1 puntje. Ik ben dezelfde mening toegedaan als Relaxed. Iemand die vlecht heeft er nu eenmaal meer werk van gemaakt dan iemand die ze los laat hangen. En dan is een punt meer of minder meer dan terecht.
Ben benieuwd waar jullie dan punten voor aftrekken bij de verzorging? Vlechten en wassen is volgens mij zo'n beetje het enige wat je kunt verrekenen in de verzorging ;)
Of iemand zijn zadel gepoetst heeft kan ik niet zien vanuit het juryhok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:21

Ik heb een keer iemand een onvoldoende gegeven voor de verzorging, paard was niet gevlochten, niet gewassen, mestvlekken op de hele achterhand en onder de buik.. Als er zo overduidelijk niks aan is gedaan, dan vind ik dat we daar ook best een onvoldoende op mogen geven :j

Heb ook een keer een 9 gegeven, paard was bont en het witte was wel zo oogverblindend wit, zo strak en netjes allemaal, dat mag dan ook gewaardeerd worden.

En tuig ed, ik kijk of het goed zit en goed past en idd, of het gepoetst is kun je vaak niet echt goed zien :n

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:10

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Ik ben niet echt van plan om te gaan starten, maar je weet maar nooit natuurlijk :D. Mijn haf heeft volledig dubbele manen. Hoe ziet de jury dat het liefst? Ze zijn zo dik en zwaar dat ik het niet naar een kant gevlochten krijg, dan blijft het echt voor geen meter zitten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:36

Ik heb wel eens gezien dat het dan aan 2 kanten gevlochten wordt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 00:39

Petra_O schreef:
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid. Ik ben niet echt van plan om te gaan starten, maar je weet maar nooit natuurlijk :D. Mijn haf heeft volledig dubbele manen. Hoe ziet de jury dat het liefst? Ze zijn zo dik en zwaar dat ik het niet naar een kant gevlochten krijg, dan blijft het echt voor geen meter zitten.

Mijn pony heeft ook erg zware manen (tinker) en doe er altijd paar tie-rips omheen in de kleur van haar manen :))
Zwarte dus, ze hebben ze ook in wit dus wellicht het proberen waard? het helpt hier iig erg goed tegen uitzakken en je ziet het niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:32

Agossie schreef:

Dat mag dus (volgens mij) niet.. Staat in het boekje dat het aan 1 kant gevlochten moet zijn..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:38

Petra_O schreef:

Dubbele hengstenvlecht. Zo doe ik dat ook met mijn haf (zie profiel). Heb er hele leuke reacties op gehad.

Fitzroy schreef:
Ach, wat zitten jullie te mieren over 1 puntje. Ik ben dezelfde mening toegedaan als Relaxed. Iemand die vlecht heeft er nu eenmaal meer werk van gemaakt dan iemand die ze los laat hangen. En dan is een punt meer of minder meer dan terecht.

Geloof mij nou dat vlechten bij witte manen een stuk minder werk is dan wassen en zorgen dat ze oogverblinden wit en zonder klitten zijn :D
Als ik vlecht was ik ze namelijk niet eens, want vlekken zie je dan niet en wassen zorgt alleen maar dat ze veel te glad zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:40

Relaxed schreef:
Agossie schreef:

Dat mag dus (volgens mij) niet.. Staat in het boekje dat het aan 1 kant gevlochten moet zijn..

Bij de tinker die ik rijd zijn de manen ook dubbel, die knot ik nu aan beide kanten, want ze zijn te kort voor hengstenvlechten.

Baggio ging altijd de ring in met een dubbele hengstenvlecht op de manenkam, soms lagen er zelfs 3 vlechten naast elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:43

En wanneer je een normaal type paard (dus geen fries, haflinger enz.) met een hengsten vlecht ziet, Hebben jullie dan liever knotjes? of is een hengsten vlecht dan ook prima?

Ze heb ik altijd met mijn draver een hengsten vlecht gedaan. Omdat zijn manen te lang waren waardoor ik niet netjes knotjes kon maken. Heb er 1 keer een opmerking over gehad, maar als nog een 7 gekregen.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:10

De meeste paarden hebben vaak korte manen, sportcoupe he. Maar als er een combi bnnen zou komen met hengstenvlecht dan zou ik dat bijvoorbeeld, ook al ben ik geen jury, niet afstraffen. Gevlochten is gevlochten, of dat nou in knotten is of in vlecht. Voordeel met knotten is alleen dat je de hals wat breder kan laten lijken door knotjes groter of kleiner te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:03

Amanda schreef:
Geloof mij nou dat vlechten bij witte manen een stuk minder werk is dan wassen en zorgen dat ze oogverblinden wit en zonder klitten zijn :D
Als ik vlecht was ik ze namelijk niet eens, want vlekken zie je dan niet en wassen zorgt alleen maar dat ze veel te glad zijn.

Ik had het niet over de afwijkende rassen maar over ongevlochten warmbloeden. Hoewel ik een hengstenvlecht nog steeds verzorgder vind dan van die loswapperende manen. Dat lijkt me trouwens ook niet fijn rijden. Komen je handen niet in die manen verward?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:40

Mijn handen wel, daarom vlecht ik ook :j
Ongevlochten warmbloeden ben ik ook wel met je eens. Vind knotten daar gewoon bij passen.
Losse manen kunnen mooi zijn. Als ze lang en vol zijn en naar 1 kant hangen vind ik het prachtig.
Maar anders is een vlecht mooier. Zeker omdat de hals gewoon veel beter uitkomt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:50

Wat ik niet begrijp is dat het al dan niet vlechten van manen ten eerste afhankelijke wordt gesteld van ras en ten tweede dat verzorging bijna gelijk wordt gesteld met 'ingevlochten knotjes'.

Verzorging is de mate waarin je paard fatsoenlijk op de hoeven staat, gepoetst wordt, glimt of niet, schoon is e.d. En nu krijg je een punt erbij als je eenmalig extra werk steekt in knotjes.

Nu kan ik dat niet (beperking a.g.v. ziekte van Lyme) en moet je volgens mij dat punt best bij je andere onderdelen erbij kunnen rijden, maar ik vind het wel een eenzijdige gedachte. Én bovendien wordt er niet gejureerd volgens het regelboekje. Want als daar staat dat al die vormen goedgekeurd zijn, dan mag je niet het al dan niet vlechten van een warmbloed met een extra punt belonen. Mij lijkt dat je naar het hele paard en de hele uitstraling en verzorging moet kijken.

Als je niet kunt zien of een paard voldoende lengtebuiging heeft als een paard ongevlochten is, dan heb ik twijfels bij de kwaliteiten van het betreffende jurylid. Dat mag geen argument zijn. Kun je dan ook niet zien of een paard het hoofd kantelt? Het frame van een paard moet toch genoeg zeggen?

Nou ja: ik rij geen wedstrijden meer, en al helemaal geen dressuur, maar ik kan het niet laten even te reageren op sommige opmerkingen hier omdat ze me tenminste bevreemden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:19

Volgens mij heb ik niet gezegd dat ik niet zou kunnen zien of er voldoende lb is bij een ongevlochten paard?
Ik constateer alleen dat iemand die zijn KWPN-er niet vlecht er minder werk van heeft gemaakt dan iemand die dat wel gedaan heeft. En dan kan iedereen hoog en laag springen, maar dat is een hele simpele conclusie die je zo kunt trekken.

Maar laten we wel zijn: hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk?
Ik heb het in 10 jaar jureren zegge en schrijve 2 x meegemaakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 21:49

Jij niet Fitz, iemand anders in dit topic ergens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:15

Fitzroy schreef:
Volgens mij heb ik niet gezegd dat ik niet zou kunnen zien of er voldoende lb is bij een ongevlochten paard?
Ik constateer alleen dat iemand die zijn KWPN-er niet vlecht er minder werk van heeft gemaakt dan iemand die dat wel gedaan heeft. En dan kan iedereen hoog en laag springen, maar dat is een hele simpele conclusie die je zo kunt trekken.

Maar laten we wel zijn: hoe vaak gebeurt het nu eigenlijk?
Ik heb het in 10 jaar jureren zegge en schrijve 2 x meegemaakt.

Maar je Hoeft je warmbloed helemaal niet in te vlechten, mag ook netjes op gelijke lengte getrokken zijn en naar 1 kant hangend.
Daarbij, Wie heeft er ingevlochten??? als het argument extra werk zo meetelt, moet je wel weten of de ruiter het zelf gedaan heeft.
Wie, wat en hoeveel tijd er in gestoken wordt hoef ik niet te beoordelen, alleen het eindresultaat, en dat toetsen aan de regels die er voor staan.
En das maar goed ook, want ik weet bijv. ook niet of de startende ruiter Zelf zijn paard altijd traint, of dat lekker laat doen. Nogmaals, ik hoef alleen die 6 minuten te beoordelen, zonder kennis over hoe e.e.a. tot stand gekomen is, en met of zonder hulp etc etc.

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:22

nog een vraag stel je hebt een fries die bijv. exceem heeft. Wat dan? stel ze heeft lange en hele korte plukken. Is daar ook een regel voor??

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 01:05

Lijkt mij dat je ze dan op 1 lengte knipt of trekt, dat zou ik in ieder geval wel doen. Mijn paard mist ook t laatste stukje manen door zn dekens. Dat heb ik op 1 lengte geknipt en met wedstrijd vlecht ikhet lange stuk en knot ik het laatste korte stukje. Ligt er helemaal aan hoe de manen er uit zien denk ik.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:35

ik vind het netter als de manen gewoon zijn gevlochten, het zij een hengsten vlecht het zij knotjes.
bij mn eigen(warmbloedje) knot ik ze netjes in.
nij de pony van mn zusje(tinker×pinto) knot ik ze ook in.
omdat ze vrij lange manen heeft doe ik hierbij ff een link van losse manen en geknotte manen
http://94.100.122.227/764550001-764600000/764574001-764574100/764574061_5_p7sq.jpeg
ingevlochten
http://94.100.122.169/865000001-865050000/865042101-865042200/865042189_5_5J7O.jpeg
normale lengte.
omdat ik vind dat het bij haar netter staat om gewoon in te knotten doen we dit dus ook...