Cassidy schreef:Ik ben zelf geen voorstander van het omlaten van een halster op stal. Ik denk dat je dit probleem zo snel mogelijk, maar wel correct moet aanpakken.
Parelli begint bij de training van zijn paard met "de friendly game". En wil daarbij echt ieder plekje op het paardenlijf kunnen aanraken. Komt hij weerstand tegen zoals bij flank of oren, dan gaat hij bij het aaien terug naar de plek waar je geen weerstand kreeg, en als het protest weer over is, tast hij zich gaandeweg weer naar de plek toe waar hij wel weerstand kreeg. Advance and retreat heet deze methode. Je kunt geleidelijk aan steeds verder komen, tot je paard helemaal geen reactie meer geeft bij de oren.
Als je dit met je blote handen gedaan krijgt, kun je het met een touwtje proberen, zoals Linda Parelli in haar filmpje laat zien.
En uiteindelijk het halster....moet geen probleem meer zijn.
Dit is inderdaad een betere aanpak. Ik zat aan een eigen situatie te denken, maar dat paard was net gearriveerd. Onwennig en een beetje bang, dus heb ik hem de eerste 2 dagen het halster om laten houden, zodat ik hem makkelijk kon pakken wanneer hij naar me toe kwam.
Ik zie dat TS haar paard al enkele maanden heeft, dus dat gaat dan niet op. Toont het paard dit gedrag alleen op stal? Niet in de bak/wei?