Paard helpt zichzelf de vernieling in op stal..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:23

Als ik zo je verschillende posts lees gaat het hier om een paard dat gewoon last heeft van claustrofobie. Hij zit veel te veel opgesloten tussen muren zonder redelijk zicht op andere paarden en zonder mogelijkheden tot fatsoenlijk contact met andere paarden.
Zijn er aan de andere kant van het gangpad ook nog boxen of is dat gewoon blinde muur? Als het alleen muur is, geef ik je paard groot gelijk dat hij uit die gesloten doos weg wil......
De maatregelen die jullie tot nu toe nemen maken de doos alleen maar dichter, ga eens op zoek naar mogelijkheden om die doos juist opener te maken. Niet alle paarden zijn geschikt om in zo'n dichte stal te wonen, ook niet als ze overdag buiten kunnen.
Persoonlijk zou ik voor dit paard een oplossing zoeken in de vorm van een weiland met schuilstal, vergelijkbaar met wat Maaikemuis ook noemt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:27

Citaat:
Elke dag staat hij in de wei, ongeveer van 8 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags

van 8 tot 16 h = 8 uur per dag, dat LIJKT veel, maar dat is:

24 - 8 = 16 uur per etmaal aan één stuk op stal, geen beweging, geen vrijheid, niet kroelen met vriendjes.

In Arnhem zitten twee HIT-actiefstallen, waarbij de paarden in een kudde lopen en de hele dag door kleine beetjes ruw- en krachtvoer kunnen eten én je de faciliteiten hebt van een luxere pensionstal (binnenbak etc)

http://www.demaesberg.nl/
en
http://www.mansour.nl/content/view/14/61/

stefje

Re: Paard helpt zichzelf de vernieling in op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:38

Ik vraag me iets anders af: je zegt dat je de enige bent die hem rijdt en verzorgt. Wat doet de eigenaar, doet heeft hem ook in handen... Hoe is die band/verhouding? En is er verder niemand anders die iets doet op stal die oorzaak kan zijn? Gewoon om iets uit te sluiten :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:11

een paard heeft een eigen cirkel en niet elk paard vind het fijn als er constant een ander paard in staat. De straal van die cirkel is gem. 3 meter dus de paarden staan bijna altijd in elkaars ruimte.
Hoe zou het gaan als hij geen buurman heeft (dus een lege box ernaast en dan pas het volgende paard?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:31

Ten eerste: allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

@ ZusJacobs: dit lijkt me een beetje kort door de bocht. Ten eerste kan hij gewoon contact maken met het paard naast hem, al moet hij hier absoluut niets van weten als hij aan het eten is, dan wordt zijn gedrag alleen maar erger. Als ik de staldeur open heb staan, die aan de kant van de pony zit, kunnen beide heren dus beter bij elkaar maar dan schopt hij helemaal hard tegen de wanden aan als hij contact met deze pony heeft. Conclusie, geen goed plan. Dan het paard dat aan de andere kant van het gangpad staat, dit is een merrie. Als mijn heer en die dame naast elkaar staan staat hij te snurken en te kwijlen op vijf benen en dat andere paard plast alleen maar van zich af. Bovendien staat hij dagelijks in de wei in een kudde van 10, dus om te zeggen dat ik 'het sociale contact wegneem' lijkt me niet.
Bovendien staan er nog veel meer paarden in stallen die op deze manier aan elkaar aansluiten en van alle 50 paarden die er zo staan bij ons op stal doet er verder niet een moeilijk.

@ Aerdenhout1: Wisselen met de pony kan helaas niet, wel zou hij gewisseld kunnen worden met het paard aan het uiteinde van de stal. Als iedereen dan consequent aan die kant van het gangpad begint zou dit misschien ook helpen? Bovendien zit in die stal een luik naar buiten, misschien ook fijn voor hem.

@ Waratje: In de buitenstal met zicht op van alles en nog wat deed hij het net zo erg of misschien zelfs erger. Hier kan het dus helaas niet aan liggen.

@ stefje: De eigenaar, zijn vrouw, dochter en stalmedewerkers hebben hem hoogstens in handen bij het in de wei zetten en uit de wei halen. En met het voeren hebben ze dus te maken met hem, verder niet. De eigenaar denkt ook zeker met me mee, maar hij weet het ook niet zo goed meer.
We zijn samen nog aan het nadenken over andere oplossingen, daarom heb ik dit topic geopend. Alle oplossingen kan ik opschrijven en met hem bespreken. :)

@lailapri: Dit hebben we ook geprobeerd in de buitenstal. Hier stonden verder alleen lege boxen naast. Helaas had ook dat geen effect, sterker nog, het werd eerder erger.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:36

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Zij de wanden tussen de boxen verplaatsbaar. Oftewel, zou je hier 1 grote ruimte van kunnen maken. Op die manier creeer je een klein stukje weide binnen stal.