zonder ijzers op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelalala

Re: zonder ijzers op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:51

de lagere klasses, kun je gerust zonder ijzers rijden!:D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:10

Ijzers zijn gladder dan blote voeten,ik heb ook altijd zonders ijzers gestart en dat gaat prima!

X_Biekeh_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:12

Ik rijd bij de lrv wedstrijden met mijn pownie.
In de zomer is dit dus altijd op gras dressuren en springen.
De meeste pony's die geen ijzers hebben kunnen makkelijk springen en dressuren zonder ijzers en de pony's glijden ook niet makkelijk uit zonder ijzers.

Mijn pony heeft wel ijzers maar dit komt doordat hij een uitgestoken straal heeft en op aanrading van de hoefsmid.
Ik zet er dus wel zo'n anti-glij dingetjes op maar ook enkel bij het springen omdat dit in de lente & zomer altijd op gras is.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:30

Ik heb ook wat op stal rond gevraagd..
Maar ik denk toch dat ik maar voor Ijzers ga..
Op wedstrijd met Kalkoenen dus

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:22

In de lagere klasses (t/m L2 ongeveer) kun je goed zonder ijzers rijden hoor! Ik heb er nooit problemen mee gehad.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:58

Ik zou zelf voor ijzers gaan (inclusief kalkoenen).

Heb vorig jaar een impuls proef gereden met een jong paard. Deze had ik eerst aan de longe om te zien hoe hij op de omgeving zou reageren ( 1ste keer wedstrijd). Hij had dezelfde ruimte als in een proef op de volte, stap draf geen probleem maar meneer gleed met het aanspringen in galop direct vol onderuit. Paard had gelukkig nergens last van, lag alleen 2 seconden wat verstomt op de grond met een blik in zn ogen van wat was dít nou.
Maarja ik was vervolgens doodsbenauwd dat ie met mij erop ook onderuit zou gaan. Heb dus helemaal niet gegaloppeerd en een heeele bescheiden proef gereden. (wou eigenlijk niet meer rijden maar toch maar gegaan om de "angst" te overwinnen)

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het beestje nog niet helemaal zn balans had in de galop,
maar voor de zekerheid zou ik daarom voor ijzers gaan.

Dit paard heeft van zichzelf ook mooie harde hoeven dus er gaan ook pas ijzers onder als we definitief wedstrijd klaar zijn.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:13

doe je dressuur of springen voor dressuur zou ik het niet doen het is toch een kosten besparing.
En als je paard zoals je zegt goed op de hoeven staat waarom eronder doen.

Als je gaat springen zou ik het wel doen ze landen dan natuurlijk wel vol op de voorbenen als ze dan flink uitglijden kan er heel wat gebeuren. en punten houd dat glijden wel een stuk meer tegen want zonder ijzers glijden ze dan ook.

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:33

Je kan misschien ook hoefschoenen proberen, die kan je er gewoon weer af halen zodat je paard gewoon op blote voeten kan blijven lopen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:48

Zelf heb ik ook nog wel vaak aan het begin van het outdoor seizoen zonder ijzers gestart. Eigenaresse wou er het liefst geen ijzers onder namelijk dus dat werd altijd uitgesteld en alleen als het echt nodig was (als we een aantal spring wedstrijden in het outdoor seizoen gepland stonden deed ze het wel. Maar dressuur starte ik vaak nog wel vrij lang zonder ijzers. Ging prima die B-proefjes!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:51

Ik heb een keer op een buitenconcours een amazone afgevoerd zien worden in een ambulance nadat haar paard tijdens de proef onderuit was gegleden op nat gras in een B-dressuurring. Het zag er niet best uit. Paard had geen ijzers onder. Daarna wilde ik niet meer zonder kalkoenen op nat gras starten.

liekemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:57

Boras schreef:
Ik heb een keer op een buitenconcours een amazone afgevoerd zien worden in een ambulance nadat haar paard tijdens de proef onderuit was gegleden op nat gras in een B-dressuurring. Het zag er niet best uit. Paard had geen ijzers onder. Daarna wilde ik niet meer zonder kalkoenen op nat gras starten.

Daar was ik toen dus ook bang voor :+ .
Vandaar dat ik dan ook met kalkoenen ga starten.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:00

Eén van mijn pony's loopt ook zonder ijzers en ik heb op wedstrijd nog nooit problemen ondervonden. Heb alle soorten ondergrond met gras wel gezien ondertussen. Heel droog en hard en ook gras met een laag water erop. Voor mijn pony geen probleem, ze let zelf ook wel op hoe ze loopt.
Ik zou als ik jou was gewoon eerst proberen zonder ijzers. Als het niet gaat kun je ze er altijd nog onder latten slaan.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:04

liekemel schreef:
Boras schreef:

Daar was ik toen dus ook bang voor :+ .
Vandaar dat ik dan ook met kalkoenen ga starten.

Ik ben onderuit gegaan in de ring in de L MET ijzers en kalkoenen... als je paard geen goede balans heeft bestaat de kans van glijden op gras altijd. Ik start nu Z en ZONDER ijzers op gras, hij heeft een goede balans en heeft meer gevoel met de grond, ik kan wel zeggen dat hij zonder ijzers beter op gras gaat dan met ijzers :j

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:27

als je gewoon niet te scherp went enzo maakt het niet uit. al gaat mijn voorkeur uit naar wel ijzers aangezien die van mij soms vlak door de bocht gaat :Y)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:32

Lijkt mij dat dat niet de bedoeling is op wedstrijd ;)

Ik heb met mijn paard met en zonder ijzers op gras gestart. Hij heeft een tijd op ijzers gestaan omdat hij 's winters tijdens het uitmesten in de stapmolen stond bij gebrek aan een paddock. Toen met kalkoenen en hij liep er op of hij niet anders gewend was.
Einde van de zomer de ijzers eraf laten halen omdat de nagelgaten uitscheurden en ijzers dus meer slechts dan goed aanrichtten. Laatste zomer op gras zonder ijzers en dat was geen probleem. Had vooraf op het land gereden en zelfs flink scherpe wendingen moeten rijden tijdens mijn les, maar ook dat was geen enkel probleem.
Moet bekennen dat ik vind dat mijn paard zich ook goed bewust is van zijn lichaam. Hij zal ook niet snel door een te nauwe opening lopen. Heeft ook door wanneer hij breder is door het zadel.

Natuurlijk is zand prettiger rijden. Een bak is tenslotte gesleept en gras kan altijd een kuiltje hebben. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn.
Heb b.v. ook genoeg paarden kreupel de ring uit zien komen nadat ze op een modderig veld een ijzer hadden afgetrapt.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 11:41

BrankaZ schreef:
Lijkt mij dat dat niet de bedoeling is op wedstrijd ;)

Ik heb met mijn paard met en zonder ijzers op gras gestart. Hij heeft een tijd op ijzers gestaan omdat hij 's winters tijdens het uitmesten in de stapmolen stond bij gebrek aan een paddock. Toen met kalkoenen en hij liep er op of hij niet anders gewend was.
Einde van de zomer de ijzers eraf laten halen omdat de nagelgaten uitscheurden en ijzers dus meer slechts dan goed aanrichtten. Laatste zomer op gras zonder ijzers en dat was geen probleem. Had vooraf op het land gereden en zelfs flink scherpe wendingen moeten rijden tijdens mijn les, maar ook dat was geen enkel probleem.
Moet bekennen dat ik vind dat mijn paard zich ook goed bewust is van zijn lichaam. Hij zal ook niet snel door een te nauwe opening lopen. Heeft ook door wanneer hij breder is door het zadel.

Natuurlijk is zand prettiger rijden. Een bak is tenslotte gesleept en gras kan altijd een kuiltje hebben. Maar dat hoeft totaal geen probleem te zijn.
Heb b.v. ook genoeg paarden kreupel de ring uit zien komen nadat ze op een modderig veld een ijzer hadden afgetrapt.

springles op gras ;), paard was liep nog wel eens door mn been heen :o .

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:04

Hangt van paard en ruiter af. Ik heb hiervoor tot en met Z1 gereden zonder ijzers, maar dat was een vrij klein paard met hele beheersbare bewegingen en een goede balans. Nooit problemen mee gehad.

Mijn huidige wedstrijdpaard krijgt dit buitenseizoen voor het eerst ijzers onder (M). Hij heeft veel grotere bewegingen en met name de galop is nog niet 100% in balans. Bij hem vind ik het dus prettiger om meer grip te krijgen met ijzers.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:58

Ik heb een ruin van 3 jaar en 10 maanden en het is allemaal voor de eerste keer..
Dus heel stabiel is hij nog niet.!
Heb dus na overleg met wat ervaren mensen op stal toch besloten om hem op ijzers te zetten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:50

ik rij mijn pony zonder ijzers, vind het nu nog niet nodig (ik rij L) als ik hoger ga rijden moeten we er toch eens over gaan denken. maar met een pony is dat toch weer anders dan een paard dus daar kan ik niet over oordelen.
het scheelt wel dat ik in de zomer veel in het land rij dus ze is er wel een beetje aan gewend, neemt niet weg dat ik met meer power kan rijden op zand. dus ik ga vaak opzoek naar zand

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:57

ik heb buiten altijd met ijzers gestart alleen vorig jaar zonder. Ik had nergens last van. Dit jaar overweeg ik ook om er niks onder te zetten. mocht het niet gaan laat ik het als nog doen!