Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pashon schreef:ja hoor, het is verplicht dat ten alle tijden het paspoort van het paard getoond kan worden.
Dat niet iedereen op prijs steld kan ik me voorstellen en zo zijn er mensen/ stallen die er geen waarde aan hechten en waar het dan niet hoeft.
Bij controle van een stal diend de stal eigenaar alle paspoorten te kunnen laten zien ter indentificatie van het paard.
Anders had ik hier dichter in de buurt wel wat kunnen vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze die naam willen verzieken door idd een paard via de achterdeur te verkopen, maar toch vond ik de vraag op zich wel apart. Jibbel schreef:Pashon schreef:ja hoor, het is verplicht dat ten alle tijden het paspoort van het paard getoond kan worden.
Dat niet iedereen op prijs steld kan ik me voorstellen en zo zijn er mensen/ stallen die er geen waarde aan hechten en waar het dan niet hoeft.
Bij controle van een stal diend de stal eigenaar alle paspoorten te kunnen laten zien ter indentificatie van het paard.
Precies, dat stond mij dus ook bij.
Ik zelf ken de stal en de mensen niet persoonlijk, maar ze hebben wel een (erg goede) naam. Daarom zoek ik het ook dik 2 uur van mijn huis.Anders had ik hier dichter in de buurt wel wat kunnen vinden. Ik kan me niet voorstellen dat ze die naam willen verzieken door idd een paard via de achterdeur te verkopen, maar toch vond ik de vraag op zich wel apart.
Zonnetje81 schreef:En als het geen eigendomsbewijs is, wat is dan het eigendomsbewijs? Niet alle paarden hebben een stamboekpapier erbij zitten.
Sonja schreef:Ook een stalhouder moet zijn paarden kunnen laten identificeren ja, dus de meeste vragen tegenwoordig het paspoort en nemen dat voor de eigenaar in bewaring.
Ik moet toegeven dat ik het ook niet gedaan heb, ik woon praktisch naast de stal en kan dus altijd binnen de tijd die er voor staat met het paspoort bij mijn paarden zijn. Ik wil niet voor elk wissewasje waarvoor ik m'n paard wil vervoeren bij de stalhouder aan moeten kloppen voor m'n eigen paspoort. Of het risico lopen dat als ik eens moet spoed weg wil de stalhouder net afwezig is, al komt dat zelden voor.

kamsel schreef:Waarom willen ze het stamboekpapier hebben?
Paspoort hoort naar mijn weten idd bij het paard te zijn.
Toen mijn jonkie in de opfok stond heb ik het paspoort daar gelaten, papier lag thuis. Voor het inschrijven van de entingen en evt vervoer bij een ongeval wilden ze het hebben, prima. Waarom zou ik ze wel mijn paard toevertrouwen maar niet het paspoort?
Papier hebben ze niet nodig, dus dat vind ik een ander verhaal. Ik zou dus vragen waarom ze dat willen hebben. Hoe goed ken je de stal en hoe goed kennen ze jou?
Rachelll schreef:Zonnetje81 schreef:Zoals jullie het stellen ben je eigendomsloos als je paard geen papieren heeft...?
nee want het papier is ook geen eigendomsbewijs, maar je bent geregistreerde.
(weet even niet hoe te omschrijven...)