Jong paard in trailer - vastzetten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gitje65

Re: Jong paard in trailer - vastzetten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:15

Ik heb onze bijna 2-jarige (kende ook niks) opgehaald met een 2-paards trailer en een heel braaf paard van ons meegenomen. Daardoor werd de 2-jarige ook rustig en vastgezet met trailerketting met panieksluiting. En natuurlijk en hele berg lekker hooi! Het arme dier heeft er zelfs door alle files 4 uren (!) op moeten staan en het is super gegaan! In een 2-paards staan ze met zijn tweeën behoorlijk opgesloten, dus kunnen ze ook niet zo gemakkelijk van die malle capriolen uithalen. Ik heb zelf een 1,5 paards, maar hiervoor speciaal een 2-paards trailer geleend.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:18

stef schreef:
naar mijn weten is het officieel zelfs verplicht dat een paard vast staat

...en waar staat dat dan???
Graag wet en artikel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:36

geef een beetje sedalin.. heet tegenwoordig tranqugell ofzoiets..

geel spul geef je als een wormspuitje...

ze zijn dan wat rustiger.

WEL VASTZETTEN.. zeker als je nog een tussenschot hebt..

of alles eruit.. en dan grotere stangen halen.. eentje voor en achter..maar das niet echt slim..

ZORG DAT HET ZEILTJE ACHTER DICHT IS.. ALS ER BIJVOORBEELD EEN VRACHTWAGEN ACHTER JE KOMT RIJDEN KUNNEN ZE ERG SCHRIKKEN (WEL EEN RAAMPJE OPEN ZETTEN DAN.. IVM VENTILATIE

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:39

brandus schreef:
Een hengstenhouder vertelde mij dat hij bij jonge paarden altijd de stang voorin uit de trailer haalt zodat ze daar niet overheen kunnen springen. Als je een anderhalf paards trailer hebt kan ze ook niet over het schot komen en dat is helemaal mooi. Gewoon aan twee touwtjes vastzetten en er kan niet veel gebeuren. Eventueel sedatie meenemen bij problemen onderweg.

JE NEEMT WEL EEN GROOT RISICO ALS JE HARD MOET REMMEN. paard vliegt dan zo door de voorwand heen.. stang houd zijn gewicht nog tegen..(anders knalt hij eerst met zijn hoofd en dan de rest tegen de voorwand als het harder gaat erdoorheen..

die stabg zit er namelijk niet voor de show in..

XxeefxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:05

Ik zou haar eerst aan het vastzetten laten wennen en dan aan de trailer, je kan haar ondertussen ook al wel een deel aan de trailer laten wennen maar ik zou nog niet rijden enz..

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:13

Ik zou er niet mee gaan oefenen. Bij het ophalen gewoon opladen (overdonderen dus eigenlijk), kort genoeg vastzetten aan 2 kanten zodat ze niet over de voorstang kan, stang erachter, klep dicht en meteen en heel relaxed rijden. Zorg dat je met 3 of 4 rustige en daadkrachtige mensen bent op om haar op de trailer te zetten, eentje heeft haar aan het halster, twee geven haar een zetje naar boven en die maken ook meteen de klep achter haar dicht, stang erachter deden wij pas als de klep al dicht is.

botoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:20

bij het laden ervoor zorgen dat je het paard kort aan de voorstang bindt
eventueel een achterluikje aan de bovenzijde gewoon sluiten
en daarna gewoon direct gaan rijden
dit is naar mijn mening de beste manier om een jong paard te vervoeren

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:13

Niet doen, heb ik ook gedaan en die van mij hing zichzelf op:)

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 01:26

Bedankt allemaal voor de reacties! Zeer verschillend inderdaad, maar erg interessant te horen hoe jullie dit zouden aanpakken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:59

Albert schreef:
stef schreef:
naar mijn weten is het officieel zelfs verplicht dat een paard vast staat

...en waar staat dat dan???
Graag wet en artikel.

Geen idee, misschien dat DTF het weet, daar heb ik het van en die heeft jarenlang proffesioneel internationale transporten gereden, dus die zal het wel weten gok ik zo....

Zie ook zijn bericht:

DTF schreef:
Wettelijk gezien dienen paarden vastgezet te worden.
Ik heb een aantal jaren minipaarden transporten gedaan en plaatste ze ook weleens los in de trailer.
Tijdens een controle werd ik gewezen op het feit dat het dus wettelijk verplicht is.

Ik zie hier ook reacties voorbij komen over sederen.
Wanneer je dit zou doen geef dan absoluut geen hooinet met hooi.
Door de sedatie word de slikreflex beinvloed waardoor het paard het hooi niet door geslikt krijgt en het vast komt te zitten achter in de keel met alle gevolgen van dien. Bij sedatie moet je wel zorgen dat er tussentijds voldoende water gegeven word.

Ik heb geen idee hoe lang de rit gaat worden die met het paard afgelegd moet worden maar mijn mening is inladen,vastleggen, afsluiten trailer en dan heel rap gaan rijden (dus niet nog even een bakkie of een uitgebreid afscheid). Zorg dat de persoon die rijd ook ervaren is met het correct rijden met paarden want dit zijn er maar weinig.

Gr Dennis

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:12

Mijn paard heb ik als 2,5 jarige opgehaald en gewoon vast gezet met twee touwen en zeiltje aan de achterkant dicht. Was een spannende rit wat ze was erg boos en heeft 1,5 uur staan schrapen en proberen zich om te draaien. Maar daarna was ze voorgoed trailer mak.

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:58

vatszetten :)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:54

Ik zou 'm ook vastzetten, maar wel van tevoren oefenen met vaststaan bij bijv. poetsen enzo.