Klopjes geven, De echte beloning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:10

Ik was een keer op een manege en daar hoorde ik de instructrice tegen de beginners zeggen "Jullie mogen de teugels los laten zodat ze de hals kunnen strekken en ze belonen door op hun hals te kloppen. Harder, harder! Ze moeten in de kantine kunnen horen hoe trots jullie op je paard zijn!" Moet zeggen dat ik toen ook wel even dacht van, ehm...? Lijkt me niet dat een paard daar gelukkig van wordt. Ik klop ook wel eens op de hals, soms wat harder omdat ik dat zelf eigenlijk prettig vind op zo'n moment, maar dan weet mijn paard ook wel dat mijn euforische stemming met hem te maken heeft :)) Overigens ben ik vooral van het belonen met voer, als ik mijn paard wil vertellen dat hij iets helemaal geweldig, superdeduper gedaan heeft dan geef ik hem daar graag iets lekkers voor waar hij zelf echt blij mee is. Dan weet ik zeker dat hij het graag nog eens doet in de hoop dat er weer iets lekkers tegenover staat :))

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:50

Zoiets bedoel je? Mijn vorige paard vond het geweldig.. kun je het niet
aan zn koppie zien? :P Hij moest voor het eerst werkpirouette inzetten haha..
heel overdreven belonen werkte altijd goed bij hem.

Mijn nieuwe paard daarentegen vind het fijner als ik haar door haar maantjes kriebel
en vrolijk tegen haar praat.

Hangt denk ik ook een beetje van het paard af..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:54

Amable schreef:
Ik was een keer op een manege en daar hoorde ik de instructrice tegen de beginners zeggen "Jullie mogen de teugels los laten zodat ze de hals kunnen strekken en ze belonen door op hun hals te kloppen. Harder, harder! Ze moeten in de kantine kunnen horen hoe trots jullie op je paard zijn!" Moet zeggen dat ik toen ook wel even dacht van, ehm...? Lijkt me niet dat een paard daar gelukkig van wordt. Ik klop ook wel eens op de hals, soms wat harder omdat ik dat zelf eigenlijk prettig vind op zo'n moment, maar dan weet mijn paard ook wel dat mijn euforische stemming met hem te maken heeft :)) Overigens ben ik vooral van het belonen met voer, als ik mijn paard wil vertellen dat hij iets helemaal geweldig, superdeduper gedaan heeft dan geef ik hem daar graag iets lekkers voor waar hij zelf echt blij mee is. Dan weet ik zeker dat hij het graag nog eens doet in de hoop dat er weer iets lekkers tegenover staat :))

Handig voor in een proefje.. :+

Mijn instructrice deed dat bij mn 1e pony. Paar rondjes, goed gedaan was handje voer. Tot madam vond dat ze alles goed deed... stormde ze op de instructrice af en moest
en zou ze lekkers krijgen. Viel weinig mee te beginnen tot ik de instructrice de bak uitstuurde en vanaf de rand moest lesgeven.. paarden gaan er zelfs voor stilstaan als je ze
dan beloont omdat ze weten dat ze het goed doen.. wat moet je anders doen.. niet belonen tot je klaar bent? Das ook sneu... nee voer ben ik neit gek op.

ElCamino

Re: Klopjes geven, De echte beloning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:58

Mijn paard reageert gewoon goed op stem, als ik "braaf" zeg dan weet hij dat het ok is.
Gewoon stilstaan tijdens de training is ook al beloning.
Mijn jonge paard schrikt zich kapot bij een klopje op de hals of op de kont...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:06

Ik geef mijn paard altijd een klopje op zijn schouder na het rijden en wrijf een paar keer over haar hals. Mijn Pony geef ik ook klopjes op de schouder, bijv met springen, dan krijgt ze een klopje op haar schouder als ze het goed doet. Verder beloon ik ook met mijn stem.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:06

Kriebel op de hals/manen en 'braaf'. Grootste beloning voor haar is nog altijd stoppen met werken.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:08

Ik heb vorig jaar een springclinic gehad van Rom Vermunt en dat was wel bijzonder. Hij zei: Aaien is voor dressuur ruiters, waarom aaien jullie een paard? Dat houd je paard toch uit zijn concentratie. Als je klaar bent met een parcour springen kan je een paar klopjes tegen de hals geven, dit waarderen ze. Niet perse het klopje, waarschijnlijk meer jou enthousiasme.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:12

Ben ik het helemaal mee eens Nann__ maar het moet ook wel bijzonder zijn voor het zo vreselijk
enthousiast is hoor hihi. :=

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:14

Zie je in de natuur paarden elkaar klopjes geven? :P Ik denk dat een paard klopjes vast wel kan associeren met blijdschap bij z'n leider maar dat 'ie een aai prettiger vindt. Zeker als je met de teugels in je hand klopjes gaat geven, dan zwabberen die teugels toch alle kanten op, dat voelt 'ie dan toch in z'n mond.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:18

De ruin die ik rij begint enorm geïrriteerd met zijn hoofd te schudden als je gaat kriebelen, kloppen, aaien etc. :')
Ik geef (naast wat liefkozende hoge gilletjes van blijdschap :') ) dus maar lange teugel als beloning of het paard mag even rustig stappen. Dat waardeert hij nog het meest. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:19

_Tara_ schreef:
Zie je in de natuur paarden elkaar klopjes geven? :P Ik denk dat een paard klopjes vast wel kan associeren met blijdschap bij z'n leider maar dat 'ie een aai prettiger vindt. Zeker als je met de teugels in je hand klopjes gaat geven, dan zwabberen die teugels toch alle kanten op, dat voelt 'ie dan toch in z'n mond.

Heb jij dan ooit een paard een paard zien aaien? Het is knabbelen en bijten op velletjes of hele manenkammen
in elkaars mond.

Dus als we die kant opgaan...

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:24

Loezoe schreef:
De mijne krijgt een afwisseling van schouderklopjes, kriebels door de manen, bemoedigende woorden op een aanmoedigende toon en af en toe 'n suikerklontje :o

Wat de mijne trouwens ook als een échte beloning ziet, is een sprintje trekken over de lange zijde na 'n oefening, het liefst in galop. Na 'n training mag hij dat als 'einde' ook nog even. Ik ben 'n echte dressuurmuts, maar als ik in de verlichte zit ga zitten dan is 'ie er al vandoor, hij weet het precies. Daarna is 'ie dan ook weer heerlijk alert :D
Meer mensen die dat doen of ben ik de enige die van die gekke dingen doet om paardlief tevreden in 't koppie te houden? ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:41

svdijk86 schreef:
_Tara_ schreef:

Heb jij dan ooit een paard een paard zien aaien? Het is knabbelen en bijten op velletjes of hele manenkammen
in elkaars mond.

Dus als we die kant opgaan...

Zo bedoelde ik 't natuurlijk ook niet :P M'n punt was meer dat wat kriebelen tussen de manen waarschijnlijk meer gelinkd wordt aan iets fijns dan een klopje op de hals.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:08

Loezoe schreef:
Wat de mijne trouwens ook als een échte beloning ziet, is een sprintje trekken over de lange zijde na 'n oefening, het liefst in galop. Na 'n training mag hij dat als 'einde' ook nog even. Ik ben 'n echte dressuurmuts, maar als ik in de verlichte zit ga zitten dan is 'ie er al vandoor, hij weet het precies. Daarna is 'ie dan ook weer heerlijk alert :D
Meer mensen die dat doen of ben ik de enige die van die gekke dingen doet om paardlief tevreden in 't koppie te houden? ;)

deed ik ook, aan het eind, teugels lang en dan een rondje knalhard, ik hoefde het niet eens aan te geven, hij wist het gewoon :)

Kiki95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:30

sjorsie schreef:
hangt van het paard af, sommige paarden worden nerveus van klopjes..."

Mijn paard vindt het tegenwoordig prima om kleine klopjes te krijgen, maar vroeger werd ie er idd wat nerveus van. Beloon dr dan ook bijna altijd met mn stem, merk ook dat ze daar veel meer aan heeft; ze blijft beter haar best doen als ik een x met een vrolijke stem beloon!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:18

svdijk86 schreef:

Zoiets bedoel je? Mijn vorige paard vond het geweldig.. kun je het niet
aan zn koppie zien? :P Hij moest voor het eerst werkpirouette inzetten haha..
heel overdreven belonen werkte altijd goed bij hem.

Mijn nieuwe paard daarentegen vind het fijner als ik haar door haar maantjes kriebel
en vrolijk tegen haar praat.

Hangt denk ik ook een beetje van het paard af..

Wat leuk! Je ziet ook zo dat oortje naar voren gaan haha. Zo was mijn vorige pony ook, vond het zo geweldig en was dan helemaal trots op zichzelf!

Verder vind ik niet dat je een paard altijd uit zijn concentratie haalt met een aai zoals die springruiter zegt. Het werkt bij mij altijd heel goed. Je zit dan even niet aan zijn mond, wat al een beloning op zich is.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:23

Mijn paard kan ik niet belonen met mijn stem, want dan stopt ie met lopen en meent ie dat ie klaar is :D
Ik geef hem tussendoor regelmatig klopjes, maar niet echt hard. Dat vind hij niet fijn. Ik doe ook weleens tijden het rijden even met mijn binnenhand een kriebel over zijn schoft en nu snapt hij inmiddels dat hij het dan goed doet :) Eerst vond hij dat maar niks...

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:59

MyrtheJ schreef:
Ik geef nooit klopjes aan mijn pony. :n

Altijd beloning met zachte hand/kriebel en stem.

Ja ik ook. Vooral kriebelen bij zijn schoft begin van de manen vindt die lekker. <3

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:32

Ik aai meestal over de hals of kroelen door de manen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:22

ik denk dat ze het allebei wel fijn vinden :j
vroeger werder ze toch ook helemaal schoongelikt door hun moeder?? vonden ze ook vast fijn.
misschien dat ze dat een beetje vergelijken met aaien? tsja je weet het niet :')

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:32

Ik kriebel ze altijd onder hun manen of bij de schoft, en 'braaaf' :) Denk dat het idd afhangt van wat je je paard aanleert, en wat ze zelf fijn vinden.

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:03

Ik denk dat paarden die je als blanco pakt toch liever een aai hebben dan dat geklop. Maar als je hem gaat aanleren dat kloppen belonend is en stimulerend werkt zullen ze dit als positief ervaren. Het is maar wat je ze leert, maar kijk je naar een paard dat nog niks gewend is dan zal een aai toch wat dichter bij hem liggen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:09

volgens mij is het kloppen onstaan om de spieren weer te laten ontspannen. als je van je hand een licht kommetje maakt, en dan klopt komt er namelijk een soort van trilling vrij :) die zorgen dat de spieren weer ontspannen. meen dit ooit eens ergens te hebben opgevangen correct me if i'm wrong :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:13

svdijk86 schreef:
Amable schreef:

Handig voor in een proefje.. :+

Mijn instructrice deed dat bij mn 1e pony. Paar rondjes, goed gedaan was handje voer. Tot madam vond dat ze alles goed deed... stormde ze op de instructrice af en moest
en zou ze lekkers krijgen. Viel weinig mee te beginnen tot ik de instructrice de bak uitstuurde en vanaf de rand moest lesgeven.. paarden gaan er zelfs voor stilstaan als je ze
dan beloont omdat ze weten dat ze het goed doen.. wat moet je anders doen.. niet belonen tot je klaar bent? Das ook sneu... nee voer ben ik neit gek op.

Nee hoor, maar wel heel duidelijk zijn dat jij bepaalt wanneer er beloont wordt. Paarden die hun beloning opeisen zijn bij mij aan het verkeerde adres ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:20

Was hier niet al een heel topic over ?