Strandrit: waar allemaal aan denken, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:10

Jouw tip zou ik zeker niet doen Ashley..er lopen vaak ook nog andere mensen op het strand (hoe moet je die dan ontwijken?) en het is niet overal echt mul richting de duinen, aangezien niet alle stranden heel breed zijn.
Wat wij juist als tip kregen in Spanje, is je paard naar de zee te sturen. Die galopperen ze echt niet in door golven die op ze afkomen. En dat werkte echt heel goed. Er was er 1 bij die wel naar het zand stuurde, maar dat paard bleef maar rennen.

En als ze de branding eng vinden, dan ga je toch gewoon een paar meter ernaast rijden en probeer je af en toe eens de zee in de rijden? Op sommige plekken heb je bij eb ook stukken strand die wel onder water blijven en daar kun je dan eerst eens doorheen stappen / draven.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:18

Tja, de stranden waar ik rij (buitenritten begeleiden aan de zeeuwse kust) zijn dus wel breed genoeg met een flink strook mul zand tussen de duinen en het harde zand bij laag water/zee bij hoog water dus daar heb je dan die buffer om gebruik van te maken. Verder is de groep paarden die bij ons mee naar buiten ging wel eens aan de kletter gegaan (meer dan 1 x) en het lag ook net aan de ruiter waar ze ze naartoe stuurden, de een stuurde 't paard het water in en de ander stuurde het paard het mulle zand in of tegen de duinen op.

En wat betreft het ontwijken van mensen: bij ons op strand zijn er juist meer mensen aan de waterkant dan aan de duinen kant ;) maar op zulke momenten geef je sowieso een brul als je merkt dat je paard aan de kletter gaat en je denkt dat mensen het niet in de gaten hebben : PAS OP, AAN DE KANT!

Maar goed, TS: hier moet je natuurlijk niet van uit gaan ;) De paarden die bij ons mee gingen, gingen iedere dag op buitenrit naar het strand dus waren het hartstikke gewend en durfden daarom de ruiters best eens uit te proberen ;)
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 09-03-11 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:19

Ik ben er niet bang voor dat ze aan de kletter gaan.
Partout is geen renner & zo wel dan heb ik hem binnen een paar meter stil.
Dus dat komt wel goed hoor :D

labyrinth

Re: Strandrit: waar allemaal aan denken, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:24

Dan zou ik zonder hulpteugel gaan, als je altijd al zonder rijdt. Houd het strand zo normaal mogelijk :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

Ik heb nog nooit een hulpteugel gebruikt bij Tout, dus ga dat ook zeker van het weekend niet doen :)

Amanda dacht erover om een hulpteugel te gebruiken.
Maar zover ik weet gebruikt ze die normaal ook niet.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:28

Ja inderdaad, ik bedoel je hòeft niet perse te gaan crossen he ;)
Liever gewoon eerst lekker stappen, lekker kletsen, lekker draven en kijken of ze 't water in willen.
Als het laag water is kun je heerlijk over het harde zand draven, zelfs wat 'trainen' als je denk dat het nodig is om 'm even aan het werk te houden en verder gewoon lekker genieten :D

Mocht het heel fijn gaan dan kun je altijd een handgalopje proberen, let wel op dat je niet teveel heen en weer en rijdt want op het moment dat je dan een galopje wilt doen op de terugweg dan weet je zelf ook wel wat er kan gaan gebeuren in het hoofdje van je paard ;)

Waar ga je trouwens rijden?

Heel veel plezier alvast!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:31

Dankje :D

Dat heen en weer rijden heb ik met Partout altijd gedaan :))
Ik was dan alleen met hem & nog wat andere mensen zonder paard.
Dus dan ging ik een stuk vooruit, kwam ik weer terug, weer een stuk vooruit & weer terug.
Geeft met hem iig geen problemen :)

En het is ook zeker niet de bedoeling om alleen maar de crossen op het strand.

We zijn er nog niet over uit waar we heen gaan.
Wassenaar, Ouddorp, Burgh-Haamstede..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:53

Alleen maar crossen gaat zeker niet gebeuren. Maar als het goed gaat gaan we die rengalop zeker wel proberen :D

Het wordt geen hulpteugel. Hij is het niet gewend en ik vind het geen fijn idee.
Wel gaat er een longeerlijn met hengstenketting met de mensen te voet mee, mocht het nodig zijn kan hij aangeklikt worden.
Ik ga er niet van uit, maar dan is er een oplossing. Hij kalmeert namelijk heel snel als er iemand naast hem loopt.
En Partout is erbij, dus 2 kennen elkaar goed en liggen elkaar goed. Dus dat is ook een goede houvast :j

Komt helemaal goed en genieten gaan we zeker :j :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:55

Nu nog hopen op mooi weer :D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:03

Leuk dat jullie naar het strand gaan!
Ik wou zeggen dat je een longeerlijn of halstertouw mee moet nemen voor het geval het niet gaat, maar dat heb je zelf ook al bedacht. Je kunt ook een halstertouw oprollen en aan je zadel vastklikken, kun je er altijd nog af stappen als het niet meer wil.
Maar komt vast goed, veel plezier! ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:06

En de tips over hoe je moet remmen?
In het water kan je het gewoon niet zien, de bodem, en als paarden het water al gewend zijn omdat ze er in durven te stappen, durven ze er ook in te galopperen, natuurlijk remmen ze wel af en staan ze uiteindelijk stil. Maar die paar meters in het water hoeven maar net een kuil te hebben en je slaat met paard en al over de kop.

Elk paard kan weleens kuren hebben, maar het belangrijkst is vooral dat jij uiteindelijk het paard weer onder controle hebt. Natuurlijk is de rit een stuk minder leuk als je paard aan de kletter gaat waardoor je echt even aan het werk moet om het gedrag te corrigeren, maar de volgende keer heb je er weer baat bij.

Remmen in de zee, of remmen in het mulle zand brengt gewoon gevaren met zich mee. Het enige gevaar op het gewone strand zijn kuilen of objecten waar je zelf omheen moet blijven sturen en mensen die je niet doorhebben maar inderdaad, die kan je waarschuwen.

Ik kan hier wel een hele uitleg gaan plaatsen hoe wij de kletter paarden weer normaal kregen, duurt alleen een beetje lang :+
Mijn punt is gewoon, waarom die noodremmen als er geen nood is?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:09

Mijn paard heeft gewoon auw-bekkie hoor alstie met me aan de kletter gaat :o

En buiten dat, ze stoppen vanzelf ergens :j :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 17:14

Ik kan mijn paard ook heel goed stoppen als hij hier gaat.
Is niet prettig, maar dat is dan zijn probleem.
Maar op zo'n open vlakte, geen idee.
Het gaat er ook niet om dat ik hem niet kan stoppen, hij rent maar een eind weg.
Maar dan moet ik er nog wel opzitten en een flinke bokserie kan ik toch echt niet uitzitten :o

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:20

Amanda schreef:
Ik kan mijn paard ook heel goed stoppen als hij hier gaat.
Is niet prettig, maar dat is dan zijn probleem.
Maar op zo'n open vlakte, geen idee.
Het gaat er ook niet om dat ik hem niet kan stoppen, hij rent maar een eind weg.
Maar dan moet ik er nog wel opzitten en een flinke bokserie kan ik toch echt niet uitzitten :o

Tadaa: Verlichte zit :D en dan bedoel ik niet de verlichte zit die je op de manege leert om over een balkje heen te hobbelen, maar jockey-style.

Beugels een gaatje korter dan normaal vind ik altijd fijn al ik met een normaal zadel rijdt, dressuur lengte kan ik niks mee op het strand. Ik ga in rengalop staan, met gestrekte benen zoals in een renzadel en ik plant mijn handen met teugels op de schoft, dan hou je de rengalop ook goed vol want je vangt niet je totale gewicht op met je benen maar verdeelt het over armen en benen.

Je merkt voelt dan gek gehobbel maar die bokken krijgen je er echt niet af.

En trouwens een paard kan niet bokken in rengalop, ze doen het hoogstens aan het begin, maar zodra ze echt snelheid hebben kunnen ze het niet zonder eerst vaart te minderen. Moet je alleen niet een paardje hebben wat onverwacht goed is in sliding-stops, want dan lig je er wel af .... :+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:25

Hoi, leuk!

Laat je ook weten hoe het geweest is? Ben erg benieuwd!

Veel plezier, Gr. Natalie.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:19

Gewoon lekker genieten! :)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:18

Even een foto'tje van gister;
Afbeelding

Het was leuk op het strand! Jim was wat jolig & springerig.
Maar nadat we door hadden dat het makkelijker ging om Jim voor te laten & Partout achter ging het super goed :D

We konden jammer genoeg niet naar het water.
Er was drijfzand gevaar, dus dat durfde we niet aan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:50

nice!!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:52

En nog een rengalopje kunnen doen, of waren de omstandigheden er niet naar?

cindy1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:56

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:25