Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:35

Tja ik weet niet. Ik heb ook een veulen gehad inmiddels is ze bijna 4 jaar.
Voor mijn gevoel ook niet de meest makkelijke maar ik heb zelf geen verdere ervaring met veulens dus heb niet echt een voorbeeld van hoe ze normaal zijn.
1 ding kan ik wel zeggen als veulen deed je er niet mee wat je wilde en nu nog steeds niet. Met name omdat ze nu natuurlijk heel wat kilo's zwaarder is. Ik denk zoiezo wel dat ze een beetje "apart" blijft.
Ze had er als veulen/jaarling een handje van om te steigeren en direct om te draaien bij het neerkomen en dat houdt je gewoon niet.
Dat is er inmiddels goed uit. Maar als nog vertrouw ik haar nooit alleen bijvoorbeeld in de wei of stal of buitenbak. Ze moet altijd een andere paard of mij in de buurt hebben.
Bedoel ze is in mijn ogen wel wat apart. Ze gaat letterlijk overal doorheen als het moet. Ze is als 6 maand oud veulen uit de wei gesprongen. Ze heeft vast gelegen onder de houtenomheining ze is er al 2 keer door de draad gegaan. Stroom doet haar weinig.
Maar goed opzich is ze niet gemeen nouja bij vreemde ga ze wel dreigen als ze merkt dat degene haar de baas wil zijn.
Nu weet ik allemaal niet of dat typisch is maar ik ben er bijna helemaal klaar met haar gedoe. Ze is nu gewoon te veel voor mij.
We werken eraan gaat wel iets beter maar ze is ontzettend snel verveeld en dat maakt het ook nog eens extra moeilijk om haar en mezelf gemotiveerd te houden.

Verders is ze niet moeilijk met nieuwe dingen. Haar laten wennen aan een deken, peesbeschermers, zadel en aansingelen was een makkie. Dan kijkt ze niet op of om. Maar goed ze is nog niet ingereden dus daar kan ik je niets over melden. Maar ik denk nouja ik hoop dat het haar veranderd in positieve zin. Dat ze haar energie goed gaat gebruiken. Maar we zullen zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:49

Een voordeel je ziet wat je hebt.
Ik heb thuis 2 veulens van dezelfde hengst, de ene is een hengstje, wat stiller luisterd altijd perfect, maar als hij het dan een keertje niet doet heb je wel een groter probleem als bij zijn zusje.
Hij spaart alles op en dan ontploft hij. Ik weet dit en probeer zijn kleinste signalen te lezen en er meteen op in te spelen, maar zie wel bij andere dat ze uit niet wetendheid door gaan tot zijn grens en hem vervolgens terug zetten omdat hij raar doet.
De merrie daarintegen zal het je meteen even duidelijk maken als het haar niet zint en is ook zo springerig. Ik probeer alles te negeren en mijn ding te doen bij haar. Echter is mijn pijn doen of mij in gevaar brengen een grens en daar ben ik ook heel kort en heel duidelijk in. Pats!
Ik wacht dan enkele seconde tot ik zie dat er doordringt wat ik deed (vaak zuchten, kauwen, likken ze dan of laten hun hoofd zakken) en ga dan weer verder met wat ik aan het doen was. Wel zal ik na de gevraagde oefening dan wel even meepakken dat mijn hand of voet wel heel lief kan zijn en ze er verder niet bang voor hoeft te zijn.

De aanpak scheelt dus per paard, als het hengstje naar mij zou trappen heeft hij daar echt een rede voor en laat ik met mijn stem weten dat hij op moet passen maar probeer wel de oorzaak op te lossen. Als de merrie naar me slaat krijgt ze hem terug.

Dan heb ik nog 2 veulens van mijn eigen hengst, die hebben ook een wat moeilijker karakter, maar weer heel anders.
Het oudste veulen moest ik in het begin neerleggen om te kunnen ontwormen of een halster aan te doen. Voordeel is ze kent het liggen en als er iets heel moeizaam gaat laat ik haar ook gewoon liggen. De andere is wat stiller en eenkenniger (al gaan dat soort dingen met vlagen) ze heeft vanaf het begin niet zoveel met mij gehad maar accepteerd mij om te ontwormen, bekappen, etc. Wij hebben meer een zakelijke relatie dus. Echter is ze dan wel gewoon braaf. Ze heeft een verzorgter die alles met haar kan en mag doen, het enige probleem dat er tussen hun is onstaan is dat het meisje heel lang kan twijfelen en dingen overdenken en het veulen NU! wilt weten wat ze moet doen. Maar dat is een goede leerschool voor het meisje.

sliert

Re: Moeilijk veulen= moeilijk rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:07

Je schrijft dat ze zelfs steigert als je d'r vastzet en zelfs zo lang totdat het touw of halster kapot is. Ik weet niet hoevaak dat gebeurt is, maar hou er rekening mee dat een paard maar 1 keer flink hoeft te gaan hangen om zijn nek blijvend te beschadigen! Op dat moment komt er verschrikkelijk veel kracht op de aanhechting van de nekband aan de schedel. Het kan zijn dat de nekband {vergelijkbaar met een pees} gedeeltelijk gescheurd is, of de aanhechting van de nekband. Ook het botvlies van de aanhechting kan geirriteerd raken, waardoor makkelijk atrose ontstaat. Ook de wervel die verbonden is met de nekband kan uit zijn fatsoen gebracht worden met eventueel kissing spines tot gevolg. Het lijkt dan dat zo'n paard altijd al moeilijk was, maar de kans zit er ook in dat je paard zich 1 keer ontzettend goed benadeeld heeft en nu constant vluchtgedrag gaat vertonen {steigeren etc. } om druk op de nek te voorkomen. Ik zie helaas heel veel van zulk soort paarden. Als je een wat sensibel veulen hebt, moet je daar gewoon met veel meer geduld en rust mee omgaan en zeker niet vastzetten! Problemen in nek en rug komen steeds vaker aan het licht en hangen aan een halster staat met stip op nr. 1 als veroorzaker van nekproblemen!!!

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:15

@Hinke: ik heb ook een lastig portret op stal staan, een merrie die in haar jonge jaren niet te beroerd was om een tik uit te delen of te stijgeren of desnoods over je heen te lopen als het haar niet zinde. Van deze merrie heb ik een nu inmiddels bijna 2 jarig merrieveulen, die ook nogal omhoog denkt en al > 1.60m is. Mijn ervaring is dat het niet een vertrouwensprobleem is, maar een kwestie van respect. Met de merrie kan ik inmiddels lezen en schrijven want ze accepteert mijn leiderschap (grondwerk!) en weet dat ik met haar wensen rekening hou (ik ken inmiddels de gebruiksaanwijzing). Het feit dat je samen met je karakterpaard problemen hebt overwonnen, maakt de relatie alleen maar sterker.
Mijn bijna-twenter komt wel dagelijks even in handen (stal-wei en wei-stal), maar voor de rest pruts ik er, net als jij, niet al teveel mee om. Als er echt wat moet (wormspuit, hoefsmid), oefen ik van tevoren even met haar en probeer uit te zoeken hoe ze het het meest acceptabel vindt (wie niet sterk is moet slim zijn!) en dan lukt het meestal best aardig. Stijgeren negeer ik, in de hoop dat ze stress en stijgeren niet met elkaar gaat verbinden. Tegen de tijd dat ze beleerd kan worden, begin ik wel met grondwerk en ik zoek een professionele ruiter , die zich wil verdiepen in de juiste benadering van mijn paard om haar zadelmak te maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:28

Hinke schreef:
@zwerte: ik vind het lastig te zien hoor. Ik zou wel zeggen dat het angst is, maar ze heeft toch helemaal geen reden om zo idioot te doen bij alleen het geven van een wormenspuit? Het is niet alsof het de eerste keer was dat ze een wormenspuit krijgt. Zelfde met bekappen bijv. Als het angst is is ze wel erg angstig van nature. Wat de aanpak betreft: de rustige aanpak is het enige wat werkt, dus onafhankelijk van wat de oorzaak is ik ben wel genoodzaakt rustig en vriendelijk te blijven en een halve dag uit te trekken:)

Wat jij zegt over jouw paard lijkt idd wel erg op die van mij!Ook dat laten vallen.. Hoe heb je dat opgelost met bekappen? Bij die van mij kan ik wel de hoeven optillen maar door een gewone hoefsmid laten bekappen haal ik niet eens in mijn hoofd. Geen hoefsmid die er zin in heeft een dag met 1 paard bezig te zijn natuurlijk plus dat hoefsmeden ook niet altijd even geduldig zijn (wat logisch is als je dat werk de hele dag moet doen).

Wat ik met die van mij heel erg geleerd heb, is dat hij de raarste dingen een goede reden vind om moeilijk te doen. Wat voor mij simpel en nietszeggend lijkt, kan voor hem een enorme dreiging zijn. Een jollybal op zn rug stuiteren: geen kick. Een andere kleur borstel? oh help, die vallen aan! Ik denk er eigenlijk niet meer overna of iets een goede reden heeft of niet, want ik weet dat hij een goede reden heeft, vooral omdat hij echt heel braaf meewerkt als hij het snapt en vertrouwt.
Wat dat betreft herken ik ook wat Lailapri zegt over het opsparen en ontploffen. Ik heb geleerd naar kleine signalen te kijken en daar al op te reageren want als je dat niet doet.... dan is het een bommetje en lijkt hij erg onbetrouwbaar.

Wat betreft de hoefsmid was het ook een lange weg met hem, maar het resultaat is er wel want hij is nu prima te bekappen. Ik ben echt bij de basis begonnen en alleen zn benen aangeraakt, van boven naar beneden. Bij elke negatieve reactie negeren en rustig weer bovenaan beginnen. Zodra hij dat volledig toestond en niet meer eng vond ben ik zijn voeten pas weer gaan optillen (met een duidelijke handeling en commando) en meteen weer neerzetten en dat heb ik steeds verder uitgebouwd. Alleen gericht trappen heb ik afgestrafd en de rest genegeerd.

Ik denk dat het met zo'n paard nooit kwaad kan om zelf de basis er al in te hebben voordat je haar laat beleren. Ik ben met de mijne ook stapje voor stapje bezig zodat hij alle losse elementen al kent voordat ik er echt opstap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:34

Ik ben het niet eens met je titel: moeilijk veulen = moeilijk rijpaard.

Ik heb de ervaring gemaakt dat, als je een paard eenmaal onder het zadel is, je een heel ander paard voor je kunt krijgen. Puur omdat ze aan het werk worden gezet, "furfilled" zijn, voldaan zijn en hun energie voor wat anders hebben kunnen gebruiken dan de weerstand die je ziet.
Dat neemt niet weg dat het een paard kan blijven met gebruiksaanwijzing.
Maar hoe je daar het beste mee om kunt gaan, ga je leren via een methode die je misschien bekend voorkomt.
Er is een Natural Horsemanshipper, die Pat Parelli heet.
Ga Parelli doen, en je zult manieren leren waarop je dit paard kunt leren benaderen zodat je een "Ja, graag, wil ik best voor je doen" reactie kunt krijgen, ipv een "Nee, en hoe haal je het in je hoofd om me dit te vragen" reactie.

Voor meer info: http://www.parellil.com

En wil je echt zien wat anderen daarmee bereiken?

Kijk dan op Parellitube:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube?blend=2&ob=1

Kijk wat anderen via die methode bereikt hebben
En dat is voor jou ook mogelijk.
Je zult de aanloop naar dat wat jij wilt moeten veranderen,
Maar wil je daarna wedstrijden rijden, is dat mogelijk.

Zie een demonstratie van David O'Connor (Olympisch Medaillewinnaar, USA) op een springpaard.
Ook hij gebruikt Parelli....

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:24

Gefeliciteerd, je hebt jezelf een echte merrie kado gedaan ;) .

Niet het typetje om mee in gevecht te gaan, aangezien ze nogal licht ontvlambaar zijn. Met deze moet je onderhandelen anders gaan ze sky high. Deze dames vereisen engelen gedult, een flinke portie stalen zenuwen en enige handigheid is geen overbodige luxe. Volhouden, vooral niet boos worden en ongewenst gedrag negeren (negative aandacht is ook aandacht voor deze dramaqueens) zijn kernwoorden. Als ze er achter komen dat moeilijk doen toch geen zin heeft gaan dingen steeds makkelijker. Deze dames zijn slim, dus jij moet slimmer zijn, denk vooruit in alles en probeer ze een altijd een stap voor te zijn. Het rijden van dergelijke paarden is geen easy going, maar als ze eenmaal voor je gaan dan heb je een band die met geen betonschaar door te knippen is ;) .

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 01:41

Ik ben het ook niet met je titel eens :o
Mijn merrie was als veulen ook ontzettend dominant en onhandelbaar.
Als rijpaard is ze fantastisch, in de omgang zal ze altijd dominante trekjes blijven verkopen maar wat eerder al gezegt is door consequent te blijven is hier makkelijk mee om te gaan.
Net wat @Suzanne_18 zegt je hebt jezelf het beste paard cadeau gedaan :j .
Volg de tips van Cassidy, maak je geen zorgen het komt helemaal goed.
Succes!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:02

blensink schreef:
Ik ben het ook niet met je titel eens :o
Mijn merrie was als veulen ook ontzettend dominant en onhandelbaar.
Als rijpaard is ze fantastisch, in de omgang zal ze altijd dominante trekjes blijven verkopen maar wat eerder al gezegt is door consequent te blijven is hier makkelijk mee om te gaan.
Net wat @Suzanne_18 zegt je hebt jezelf het beste paard cadeau gedaan :j .
Volg de tips van Cassidy, maak je geen zorgen het komt helemaal goed.
Succes!!

Fijn om te horen:) Heb je haar zelf beleerd? Was het beleren een probleem?

Suzanne_18 schreef:
Gefeliciteerd, je hebt jezelf een echte merrie kado gedaan ;) .

Niet het typetje om mee in gevecht te gaan, aangezien ze nogal licht ontvlambaar zijn. Met deze moet je onderhandelen anders gaan ze sky high. Deze dames vereisen engelen gedult, een flinke portie stalen zenuwen en enige handigheid is geen overbodige luxe. Volhouden, vooral niet boos worden en ongewenst gedrag negeren (negative aandacht is ook aandacht voor deze dramaqueens) zijn kernwoorden. Als ze er achter komen dat moeilijk doen toch geen zin heeft gaan dingen steeds makkelijker. Deze dames zijn slim, dus jij moet slimmer zijn, denk vooruit in alles en probeer ze een altijd een stap voor te zijn. Het rijden van dergelijke paarden is geen easy going, maar als ze eenmaal voor je gaan dan heb je een band die met geen betonschaar door te knippen is ;) .

Haha is dat typisch voor merries? Ik moet dus gewoon zo verder gaan volgens jou? Het is mss wel een beetje de penny aanpak, er zijn genoeg mensen die vinden dat je in zo'n geval zo'n paard ongelofelijk op zijn donder moet geven en dat het dan beter gaat. Maar daar komen echt ongelukken van ben ik bang..

Cassidy schreef:
Ik ben het niet eens met je titel: moeilijk veulen = moeilijk rijpaard.

Ik heb de ervaring gemaakt dat, als je een paard eenmaal onder het zadel is, je een heel ander paard voor je kunt krijgen. Puur omdat ze aan het werk worden gezet, "furfilled" zijn, voldaan zijn en hun energie voor wat anders hebben kunnen gebruiken dan de weerstand die je ziet.
Dat neemt niet weg dat het een paard kan blijven met gebruiksaanwijzing.
Maar hoe je daar het beste mee om kunt gaan, ga je leren via een methode die je misschien bekend voorkomt.
Er is een Natural Horsemanshipper, die Pat Parelli heet.
Ga Parelli doen, en je zult manieren leren waarop je dit paard kunt leren benaderen zodat je een "Ja, graag, wil ik best voor je doen" reactie kunt krijgen, ipv een "Nee, en hoe haal je het in je hoofd om me dit te vragen" reactie.

Voor meer info: http://www.parellil.com

En wil je echt zien wat anderen daarmee bereiken?

Kijk dan op Parellitube:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube?blend=2&ob=1

Kijk wat anderen via die methode bereikt hebben
En dat is voor jou ook mogelijk.
Je zult de aanloop naar dat wat jij wilt moeten veranderen,
Maar wil je daarna wedstrijden rijden, is dat mogelijk.

Zie een demonstratie van David O'Connor (Olympisch Medaillewinnaar, USA) op een springpaard.
Ook hij gebruikt Parelli....

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Ik ga ff dat filmpje bekijken. Hopelijk werkt het idd zo, dat als ze onder het zadel is dat het dan beter gaat. Maar dan moet ze eerst natuurlijk nog wel onder het zadel te beleren zijn. Maar goed, er zijn genoeg ruiters die lastige paarden kunnen rijden, dus daar moet wel iets op te vinden zijn.
Parelli ben ik nog geen fan van, en de aanpak van geduldig zijn en veel tijd uittrekken werkt goed, dus daar blijf ik voorlopig maar ff bij:)

@zwerte: haha een jollybal hoef ik dan weer niet op haar rug te laten stuiteren:) Gelukkig weet ik wel aardig waar ze moeilijk om gaat doen en waar om niet.

De basis met de benen zit er wel in: achterbenen en voorbenen ik aanraken en optillen en ik kan er op mijn knieen bij zitten. Maar als iemand nu gaat bekappen, waarbij ze voelt dat er wat aan haar been gebeurd, vergeet het dan maar weer. Niet te doen! Mss moet ik ook dat opbouwen, met alleen ff veilen ofzo.

Trappen en bijten doet ze gelukkig niet:) Ze is niet vals of dominant, alleen lastig!

Dorino schreef:
@Hinke: ik heb ook een lastig portret op stal staan, een merrie die in haar jonge jaren niet te beroerd was om een tik uit te delen of te stijgeren of desnoods over je heen te lopen als het haar niet zinde. Van deze merrie heb ik een nu inmiddels bijna 2 jarig merrieveulen, die ook nogal omhoog denkt en al > 1.60m is. Mijn ervaring is dat het niet een vertrouwensprobleem is, maar een kwestie van respect. Met de merrie kan ik inmiddels lezen en schrijven want ze accepteert mijn leiderschap (grondwerk!) en weet dat ik met haar wensen rekening hou (ik ken inmiddels de gebruiksaanwijzing). Het feit dat je samen met je karakterpaard problemen hebt overwonnen, maakt de relatie alleen maar sterker.
Mijn bijna-twenter komt wel dagelijks even in handen (stal-wei en wei-stal), maar voor de rest pruts ik er, net als jij, niet al teveel mee om. Als er echt wat moet (wormspuit, hoefsmid), oefen ik van tevoren even met haar en probeer uit te zoeken hoe ze het het meest acceptabel vindt (wie niet sterk is moet slim zijn!) en dan lukt het meestal best aardig. Stijgeren negeer ik, in de hoop dat ze stress en stijgeren niet met elkaar gaat verbinden. Tegen de tijd dat ze beleerd kan worden, begin ik wel met grondwerk en ik zoek een professionele ruiter , die zich wil verdiepen in de juiste benadering van mijn paard om haar zadelmak te maken.

Dat ben ik ook van plan:) Ik zou ook wel zo'n superrustige en geduldige ruiter willen, die ook heel handig is. Maar de echt handige ruiters die lastige paarden aan kunnen en altijd blijven zitten zijn toch ook vaak de mensen die een paard snel willen beleren, naar mijn idee. Daar zijn het ook beroepsruiters voor mss.

sliert schreef:
Je schrijft dat ze zelfs steigert als je d'r vastzet en zelfs zo lang totdat het touw of halster kapot is. Ik weet niet hoevaak dat gebeurt is, maar hou er rekening mee dat een paard maar 1 keer flink hoeft te gaan hangen om zijn nek blijvend te beschadigen! Op dat moment komt er verschrikkelijk veel kracht op de aanhechting van de nekband aan de schedel. Het kan zijn dat de nekband {vergelijkbaar met een pees} gedeeltelijk gescheurd is, of de aanhechting van de nekband. Ook het botvlies van de aanhechting kan geirriteerd raken, waardoor makkelijk atrose ontstaat. Ook de wervel die verbonden is met de nekband kan uit zijn fatsoen gebracht worden met eventueel kissing spines tot gevolg. Het lijkt dan dat zo'n paard altijd al moeilijk was, maar de kans zit er ook in dat je paard zich 1 keer ontzettend goed benadeeld heeft en nu constant vluchtgedrag gaat vertonen {steigeren etc. } om druk op de nek te voorkomen. Ik zie helaas heel veel van zulk soort paarden. Als je een wat sensibel veulen hebt, moet je daar gewoon met veel meer geduld en rust mee omgaan en zeker niet vastzetten! Problemen in nek en rug komen steeds vaker aan het licht en hangen aan een halster staat met stip op nr. 1 als veroorzaker van nekproblemen!!!

Daar ben ik ook bang voor, daarom hou ik haar nu altijd vast aan het touw als we iets 'engs' gaan doen. Als ze gewoon vaststaat zonder dat we iets doen gaat ze nooit hangen:)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:18

Ja, das idd typisch merriegedrag ;) . Doe wat goed voelt. Zoals je zelf al aangeeft is het met jou merrie niet de weg om haar verschrikkelijk op haar donder te geven omdat ze dan zeer waarschijnlijk doorslaat richting hysterie. Deze dames pikken dit niet en gaan de het debat aan. Gewoon volhouden in alle rust, niet boos worden, niet slaan, niet lachen maar stomweg gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Dat is de enige manier om dit debat te winnen. Laat ze maar stampij maken, ze komt er vanzelf achter dat ze daar alleen maar heel moe van wordt en het haar niets oplevert. Als dat kwartje valt zal ze steeds een klein beetje makkelijker worden. Zoals ik al zei, denk altijd vooruit en probeer haar voor te zijn zodat ze geen aanleiding vind voor zichzelf te gaan denken en een nieuw debat met je aan te spannen ;) .

Als je volhoud komt het vast helemaal goed. Mijn truttebol hing op een gegeven moment zo verschikkelijk aan me dat ze zich een paar jaar geleden niet liet dekken als ik niet bij haar was. De hengstenhouder heeft nogal eens aan de telefoon gehangen of ik alsjeblieft wilde komen omdat mevrouw de tent af brak. Zodra ik er was liep ze braaf mee naar het dekschot en liet ze zich gewillig dekken :P . Als dat geen toeweiding van een paard naar d'r baasje is...

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:53

Ben het met minikatje eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:03

Hinke schreef:
Parelli ben ik nog geen fan van, en de aanpak van geduldig zijn en veel tijd uittrekken werkt goed, dus daar blijf ik voorlopig maar ff bij

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Maar als je daar tevreden mee bent, waarom plaats je dan dit topic?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:39

Cassidy schreef:
Hinke schreef:
Parelli ben ik nog geen fan van, en de aanpak van geduldig zijn en veel tijd uittrekken werkt goed, dus daar blijf ik voorlopig maar ff bij

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen.
Maar als je daar tevreden mee bent, waarom plaats je dan dit topic?

Ik plaats dit topic omdat ik mij afvroeg of een lastig veulen ook een lastig rijpaard zal worden, zoals de titel zegt. Als iemand niet aan het parelli-en slaat omdat jij dat adviseert hoef je niet meteen zo in de aanval te schieten...
Dat ze zo'n karakter heeft is het aard van het beestje. Je kunt daar tegen aan parelli-en wat je wilt maar daar verander je het karakter van een paard niet mee. Het enige wat ik kan doen is met zo'n paard leren omgaan ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:45

Idd, je kunt leren met zo´n paard om te gaan. En Parelli kan je met zijn paardenpersoonlijkheidsanalyse - de horsenalities - leren hoe je het per character aan kunt pakken. Het hele ontdekkingsproces wordt er zoveel korter door.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Maar als je het wiel opnieuw uit wilt vinden, ga je gang.
Ik draag Parelli aan omdat ik vind dat het de oplossing is om met een dergelijk character om te leren gaan. Kun je anders zien.
You may lead a horse to water but you cannot make him drink.
Er zijn ook mensen die zeggen dat je het ook slim aan kunt pakken en kunt wachten tot het paard dorst heeft en hem dan naar het water leidt....

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:00

Als het idd de aart van het beestje is zal het altijd wel een dame blijven met een kop erop dus als je het zo bekijkt is in theorie een moeilijk veulen een moeilijk paard. Als je deze paarden uitdaging biedt zijn ze erg leuk te rijden en werken ze graag voor je, al geven ze het je niet cadeau. Wordt het saai? Dan gaan ze het leuk maken en trekken ze de trukendoos open ;) . Lekker bezig houden zowel in de omgang als straks onder het zadel.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:10

Probeer je niet teveel zorgen te maken over het inrijden en hoe ze als rijpaard is. Er zijn best wat paarden waar eerst weinig mee te beginnen is en die als ze echt aan de slag mogen hartstikke braaf zijn. Ik ken er meerdere voorbeelden van. Die van mij was als veulen ook ADHD en heeft in de eerste twee jaar een paar halsters en touwtjes kapot getrokken door te gaan hangen. Hoefjes geven was lang tijd ook drama. Op een gegeven moment valt het kwartje ineens en gaat het vanzelf wel over. Met longeren en inrijden was ze super braaf.
Gewoon geduld hebben! Veel succes met haar! ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:34

Hinke schreef:
Fijn om te horen:) Heb je haar zelf beleerd? Was het beleren een probleem?

Ik heb haar met hulp zelf ingereden.
Het beleren pakte ze heel snel op en heeft maar twee gekke acties uitgehaald in de 5 weken.
Moet eerlijk bekennen dat ik nooit gedacht had dat ik haar ooit normaal zou kunnen rijden.
Maar het is en blijft een super fijn rijpaard, goed aan de hulpen luisterd fantastisch en denkt mee <3 .
In mijn profiel staat een stuk over deze 5 weken beleren.
Misschien moet je titel zijn, moeilijk veulen blijft moeilijk paard, of wel een paard met karakter :+ .
Maar dit staat los van het rijpaard.
Hopelijk kun jij dit in de toekomst ook zeggen ben benieuwd en nogmaals veel succes en maak je niet te ongerust.
Het komt allemaal goed!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 14:25

Cassidy schreef:
Idd, je kunt leren met zo´n paard om te gaan. En Parelli kan je met zijn paardenpersoonlijkheidsanalyse - de horsenalities - leren hoe je het per character aan kunt pakken. Het hele ontdekkingsproces wordt er zoveel korter door.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... ty-horses/

Maar als je het wiel opnieuw uit wilt vinden, ga je gang.
Ik draag Parelli aan omdat ik vind dat het de oplossing is om met een dergelijk character om te leren gaan. Kun je anders zien.
You may lead a horse to water but you cannot make him drink.
Er zijn ook mensen die zeggen dat je het ook slim aan kunt pakken en kunt wachten tot het paard dorst heeft en hem dan naar het water leidt....

Welk wiel? Paarden beleren of opvoeden is geen hogere wiskunde. En daarnaast is elk paard anders. En bovendien heb ik ook nog een leven naast mijn paard en geen tijd mij door die ingewikkelde engelse termen en al die rare levels heen te worstelen :) En ik snap je quote in deze context overigens ook niet. Wat heeft dat met dit geval te maken?

@blensink: dat is hoopvol:) Ik moet gewoon maar afwachten hoe het zal gaan.

supertammy schreef:
Probeer je niet teveel zorgen te maken over het inrijden en hoe ze als rijpaard is. Er zijn best wat paarden waar eerst weinig mee te beginnen is en die als ze echt aan de slag mogen hartstikke braaf zijn. Ik ken er meerdere voorbeelden van. Die van mij was als veulen ook ADHD en heeft in de eerste twee jaar een paar halsters en touwtjes kapot getrokken door te gaan hangen. Hoefjes geven was lang tijd ook drama. Op een gegeven moment valt het kwartje ineens en gaat het vanzelf wel over. Met longeren en inrijden was ze super braaf.
Gewoon geduld hebben! Veel succes met haar! ;)

Ik hoop het:) Maar jij had dus ook zo'n lastig paard? Hoe deed je dat met hoefbekappen door de hoefsmid?

Het moeilijke met mijn twenter is niet alleen dat ze lastig is maar dat ze gaat steigeren, wat -als ze dat onder het zadel doet- gevaarlijk maakt. Maar ze is niet gemeen dus ik heb ook wel hoop dat het goed komt :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:54

Als je niet bereid bent om de tijd in je paard te investeren die je paard nodig heeft, kan ik je ook niet helpen.
Er is een oplossing voor je probleem, en er is een manier dat jij kunt leren om met dit character om te gaan.
De vraag is, ben je bereid om de tijd en de energie te investeren die dit paard nodig heeft?
Aan je eerste reactie te zien niet.
Dan lijkt het me het beste dat je nu al beslist dat jullie wegen zich gaan scheiden, want als jij niet bereid bent om de tijd te investeren om te leren in te gaan op je paard, gaat dit niet goedkomen.....Zet je paard te koop, is beter voor jullie allebei....

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 01:44

*zucht* Ik ben wel bereid tijd te investeren in mijn paard, maar niet bereid om al die commerciele onzin van een amerikaan met een cowboyhoed door te gaan worstelen, waar ik wss niet veel nieuws uit kan halen wat ik kan toepassen op mijn paard.

Ik ken het 'character' (oftewel in normaal ABN: karakter) goed, en ik weet wat ik aan haar heb en hoe ik daar mee om moet gaan, en ik weet dat het een paard is waar je wat meer tijd voor moet nemen om alles in alle rust te doen. Voor mij dus onnodig om daar met parelli of een andere methode aan te gaan werken. Mijn vraag in dit topic was volgens mij ook niet hoe ik met zo'n lastig paard om moet gaan, maar of een paard met wat meer karakter (of 'character', wat jij wil) altijd dat zelfde karakter houdt en manifesteert, en hoe dat met beleren zal gaan, aangezien ik haar niet zelf ga beleren maar laat beleren door een prof, die wss wat minder geduld heeft dan ik (en die al helemaal niet aan parelli doet, ik ken uberhaupt geen profruiters die aan parelli doen nl). Gelukkig zijn er hier veel mensen in dit topic die daar nuttige ervaringen mee hebben, en zijn er een aantal bokkers die meegemaakt hebben dat een paard met een lastig karakter later veel minder lastig blijkt te zijn.

Ik hoef me niet door jou te laten vertellen dat ik moet 'scheiden' van mijn paard. Hou toch op zeg.
Ga liever je pony borstelen oid ipv je eigenwaarde proberen te vergroten door hier de les te lezen over iets waar je duidelijk zelf geen ervaring mee hebt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:57

Hinke schreef:
*zucht* Ik ben wel bereid tijd te investeren in mijn paard, maar niet bereid om al die commerciele onzin van een amerikaan met een cowboyhoed door te gaan worstelen, waar ik wss niet veel nieuws uit kan halen wat ik kan toepassen op mijn paard.

Ik ken het 'character' (oftewel in normaal ABN: karakter) goed, en ik weet wat ik aan haar heb en hoe ik daar mee om moet gaan, en ik weet dat het een paard is waar je wat meer tijd voor moet nemen om alles in alle rust te doen.

Ik vraag me af waarom je - als je toch weet hoe je dit paard aan moet gaan pakken, een topic op bokt start? Blijkbaar ben je je toch niet zo heel zeker van je zaak.
Die maffe amerikaanse cowboy met die cowboyhoed heeft misschien iets te vertellen waar ook jij wat van op kunt steken. Want geloof het of niet, de tijd nemen - teveel tijd nemen - gaat niet altijd het probleem oplossen waar je mee te maken hebt. Soms moet je durven doorzetten en een paard overbluffen. Soms moet je - net als die maffe amerikaanse cowboy met die cowboyhoed, deelnemen aan een competitie waarin je in drie dagen tijd drie uur de tijd hebt om een paard zadelmak te maken en een trailparcours moet doorlopen. Soms moet je, zoals die maffe cowboy met die cowboyhoed, eerst van een paard afvallen om vervolgens erachter te komen dat dit paard "the match of a lifetime" is. Om hem vervolgens te kopen.
Maar hey, die maffe amerikaanse cowboy met die cowboyhoed is toch echt de moeite niet waard om je in te verdiepen, toch?

Die maffe amerikaanse cowboy met die cowboyhoed heeft de nodige gezegdes. Een daarvan is "take the time it takes so it takes less time". Dat is niet meteen contra aan alles wat je tijdens de competitie hebt gezien, of wat ik hierboven roep (namelijk in drie dagen tijd en drie uur over die drie dagen een paard zadelmak maken en een trailparcours rijden, of teveel tijd nemen om het in rust op te lossen) het betekend dat, als je een probleem hebt, dat je de tijd moet nemen om het een keer op te lossen, om het probleem in een keer goed aan te pakken, ipv iedere keer weer opnieuw te moeten doen omdat je de eerste keer - omdat je dacht geen tijd te hebben - dingen te hebben afgeraffeld. Of je er helemaal niet in hebt verdiept :P

Ik bespeur die neiging tot het nemen van shortcuts ook bij jou. Of laat ik het anders formuleren: het niet helemaal open staan voor anderen manieren van aanpak. Take the time it takes so it takes less time. Dat betekend ook - als jij nu al beslist dat verkopen geen optie is - dat je de tijd neemt en moet nemen om in te gaan op je paard. En Parelli - die maffe amerikaanse cowboy met die cowboyhoed - heeft daar een methode voor. Daar kun je gebruik van maken. Of niet. Ik bespeur de neiging tot "niet".

Bij mijn weten zijn er in de geschiedenis van de ontwikkeling van de mens een aantal highlights geweest, die de ontwikkeling van de mens hebben beinvloed. De mens heeft geleerd om zich het vuur eigen te maken. En heeft geleerd gebruik te maken van transport. Door uitvinding van HET wiel (je vroeg welk wiel, nou HET wiel)
Kun je gebruik van maken. Of niet. Je kunt door het gebruik van bestaande trainingsmethodes snel tot je doel komen. Of niet. Omdat je beslist dat je geen tijd hebt om je erin te verdiepen. In die maffe trainingsmethodes van die Amerikaan met zijn cowboyhoed.

Take the time it takes, so it takes less time....

Misschien iets om over na te denken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:10

Parelli en Troubadour.
Paard heeft drie uur aan training erop zitten, is vervolgens gekocht en aansluitend een keer gereden.
Dit is dag twee na aankoop van dit paard, waar voor de competitie niemand op had gezeten, en waar ook Parelli vanaf is gevallen.
http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

En als je namen en adressen wilt hebben van professionele ruiters die volgens Parelli beleren, zul je die gerust in Nederland en Belgie kunnen vinden...Kwestie van openstaan, en zoeken.

Maar kijk eens op de site van Balingehof

http://www.balingehof.nl/homepage.htm

, en 2 lazy 7

http://www.27ranch.be/?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-03-11 02:34, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:33

hinke de fout die je maakt is dat je denkt dat je te soft bent als je het op een rustige manier oplost inplaats van de zware aanpak
dat is dus helemaal niet zo
je pakt het dan met wijsheid aan, iets wat wij nu eenmaal meer hebben als een paard

blijf geduldig de dingen vragen die je wilt, ook al duurt dat een uur
je zult merken dat alles steeds iets sneller gaat en op den duur gaat het bijna normaal

inderdaad zal ze nooit een makkelijk paard worden maar waarschijnlijk wel eentje die voor jou door het vuur gaat
dit zijn vaak de toppertjes in de sport :j
als ze het voor je doen zijn ze goud waard

cassidy fijn dat je zo weg bent van parelli maar er zijn meer wegen naar Rome en TS geeft duidelijk aan dat ze jou weg niet wil bewandelen

TS ik zou wel nu al beginnen met kleine dingetjes doen met haar
hou de opdrachtjes duidelijk en kort en zorg dat nieuwe dingen heel veel lijken op iets wat ze al kent zodat ze de link snel legt
des te meer je nu al met haar aan de hand werkt des te vertrouwder is ze met je als ze eenmaal ingereden gaat worden
ik denk wel dat ze een paard is die zich hecht aan één persoon dus ik zou het inrijden zelf doen onder begeleiding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:35

spatter schreef:
cassidy fijn dat je zo weg bent van parelli maar er zijn meer wegen naar Rome en TS geeft duidelijk aan dat ze jou weg niet wil bewandelen

Idd, duidelijk. I rest my case....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 03:09

TS ik heb twee vragen.

Waarom heb je dit veulen uitgekozen? Althans, mocht je kiezen of zei je vader "hier deze is voor jou?" Waarom heb je dit paard? Vanwege haar aanleg, afstamming, of wat anders?

En: je schrijft dat het ontwormen en bekappen een probleem is. Als je merrie op tilt slaat, is dat dan alleen bij dingen waarbij er iets aan haar lichaam gebeurt (iets dat erin (wormenspuit) gaat of eraf wordt gehaald (bekappen)) of doet ze het ook bij dingen om haar heen maar die niet aan haar lijf zijn?
Misschien vind je wat ik nu ga schrijven te zweverig voor woorden maar ik schrijf het toch :+ : dieren zijn ongeveer even ontwikkeld in hun hersens qua dit soort dingen als jonge kinderen. Hoe veel kleuters vinden het niet dóódeng als je hun nagels of haar knipt. Want je knipt een stukje van ze af. Of peutertjes die niet willen eten omdat het eten in hun lichaam moet (ja, dat bestaat. Zo'n angst om te eten)
Dit kwam zo bij me op... misschien is het niks hoor. Maar dit is wat ik bedenk als ik lees wanneer ze "moeilijk" doet en dit is ook wat ik als verklaring daarvoor zou kunnen bedenken. En het is geen direct antwoord op je vraag :o