julius_juut schreef:Die staan de hele dag te eten en kijken wat er bij zijn weiland langs komt denk ik zo, ik denk niet dat een paard druk bezig is met allerlei diepe gedachten en problemen.
schoot wel in de lach toen dit het las Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jolliegirl schreef:Ik denk dat paarden wel kunnen denken...
niet zoals mensen...
Maar denk weldegelijk dat ze gedachten kunnen hebben.

hestejente schreef:Paarden denken niet want paarden hebben geen verstand. Zonder verstand kun je je niet verplaatsen in een andere ruimte en tijd dan het hier en nu. Paarden kunnen alleen reageren op de omgeving, op wat ze ter plekke meemaken.
mrie schreef:hestejente schreef:Paarden denken niet want paarden hebben geen verstand. Zonder verstand kun je je niet verplaatsen in een andere ruimte en tijd dan het hier en nu. Paarden kunnen alleen reageren op de omgeving, op wat ze ter plekke meemaken.
Definieer verstand?? Ik heb ooit met een stel paardenhersens in mijn handen gestaan, dus ik weet zeker dat ze hersens hebben. Als je dat verstand noemt dan kunnen ze zich inderdaad niet meer verplaatsen tegen de tijd dat ik de hersens in mijn handen heb![]()
Dat ze zich niet kunnen verplaatsen in een andere tijd dan het hier en nu is ook discutabel. Zoals enkele anderen al gezegd hebben ook als de brokjes niet zichtbaar zijn weten ze dat ze in de kast staan= andere plaats dan het hier en nu. Ik denk eigenlijk dat het meeste wat wij nu even voor het gemak denken noemen conditionering is. Op actie volgt reactie, niet fijn dan doen we dat niet meer, wel fijn dan blijven we dat doen.
en aan zijn merrie-vriendin
Wen_en_Jelle schreef:Ik denk, zoals hestejente zegt, dat paarden vooral reageren.
Als toevoeging daarop denk ik dat ze wel heel goed kunnen onthouden en relateren. Zo leer je ze natuurlijk ook iets. Als ik de galophulpen geef, weet mijn paard wat hij moet doen. Hij reageert, en gebruikt daarbij wat hij geleerd heeft. Doet hij het fout, gaan we terug naar het punt waar het goed ging, en proberen we het opnieuw. Doet hij het goed, volgt er een beloning. Dat onthoudt hij.
Ik denk niet dat hij echt 'denkt' op de manier hoe wij dat doen. Wij denken 9 van de 10 keer in gesproken taal, of betrekken het er in ieder geval sterk bij.
Een paard kan wel, zoals alle paarden, bepaalde (menselijke) eigenschappen duidelijk kan aangeven. Zoals wanneer hij nieuwsgierig is naar iets, dan wil hij wel weten wat het is, door te kijken, proeven, ruiken en horen. Ik denk niet dat dit gedrag echt denken is, maar het komt wel sterk in de buurt.
Als wij zoiets zouden doen, noemen we het: Hey, wat is dat voor een ding, omdat wij er gesproken taal aan koppelen.
Eerder was al gezegd dat een paard IS. Ik denk dat dit heel erg klopt.
Zie het een beetje als, hij IS bang, hij IS opgewonden, hij IS vrolijk, hij IS boos ed. Maar daarbij denkt hij niet: NOU ZEG, NU ben ik me toch een partij pissed!
@ aerdenhout1: dan IS hij in een vreetbui... de hele dag

mrie schreef:Om te kunnen denken is taal nodig...
Wel zullen er prikkels binnen komen zoals zicht, gevoel, gehoor reuk ect.
Een paard kan dus geen verhalen bedenken als hij staat te suffen zoals wij dat doen.
Een gevoel van voldaanheid kan weer wel, maar dat is een gevoel, geen gedachte.
Misschien, heel misschien, want het is nooit aangetoond is er inderdaad iets wat door kan gaan als paardentaal, even heel simpel neergezet is dat een prikkel waarop een respons volgt.
Hetzelfde effect bereik je bij het aanleren van alle knoppen op je paard.
Kort gezegd als een paard wat voor zich uit staat te staren, dan denkt hij niets.
hestejente schreef:Zelfde met die kast: een paard kan zich niet een kast op zijn netvlies halen met het idee: voer. Dat een paard weet dat die brokken daar staan is niet omdat hij ze kan zien maar omdat hij ze ruikt. Zet een precies identieke kast neer die niet naar brokken ruikt of klinkt en je paard zal 'm niet meer interessant vinden.
linneketeut schreef:Je moet maar zo denken, een paard kent geen frustratie. Die zal er ook geen bal van snappen als jij gefrustreerd bent en dat afreageert op je paard.
En wat ze heel de dag in de wei doen is lopen en grazen. Gewoon kuddegedrag. En volgens mij denken ze daar niet zoveel bij. In de stal moeten ze ook heel de dag wat te knabbelen hebben, en als ze zich vervelen gaan ze onnatuurlijk gedrag vertonen (stalgebreken).
_Tara_ schreef:Emoties als boosheid en frustratie kennen paarden niet en begrijpen ze dan ook niet van ons.