Alleen in de piste & je valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:38

Ik heb een jong paard en zorg dat er altijd iemand in de buurt is die weet dat ik aan het rijden ben en die af en toe kijkt of ik nog zit waar ik hoor te zitten :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:39

Hopen dat ik nog bij mijn mobiel kan en anders hopen dat er snel iemand langs komt. Ik rij heel regelmatig alleen in de bak of buiten. Ik vind het gevaar te verwaarlozen en als het zo is dan heb ik maar pech. Doe liever de dingen die ik graag doe dan risicomijdend door het leven te gaan (probeer wel de risico's niet te groot te maken).
Eerlijk gezegd had ik tot dit topic er nooit over na gedacht dat alleen rijden misschien wel gevaarlijk kan zijn.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:45

die tip met die sleutelhanger vind ik echt heel goed.

Ik heb wel eens toen mijn paard al een hele week erg explosief was en ik alleen was een vriendin gebeld dat ik op ging stappen en als ze na een dik uur niets van mij gehoord had dat er dan dus iets gebeurd was maar ik stap wel op. Op onze nieuwe stal is het heel rustig daar komt het ook voor dat de pensionhoudster les geven is ofzo en dat ik dan alleen ben. Het is nou niet bepaald naast de deur dus dan ga ik niet op en neer rijden omdat ik alleen ben

Mist

Re: Alleen in de piste & je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:12

sindsdat ik op mezelf woon rij ik altijd alleen, bak of bos. In het bos heb ik wel mobiel bij verder eigenlijk nooit. In heb begin heb ik wel eens mijn moeder ge smst als ik op Mist ging na een tijdje stil gestaan te hebben (vriesweer of sneeuw) maar dat doe ik tegenwoordig ook niet meer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:20

Ik rij gewoon als ik alleen ben, anders komt er nooit wat van rijden. :D Sluit dan wel de bak af en zorg dat ik mijn mobiel bij me heb. Als ik het bos in ga meld ik niet waar ik heen ga, wel slim veiligheidstechnisch, maar ook onhandig als ik halverwege besluit een hele andere route te rijden.

Ik heb zoals hier al als tip aangegeven, al jaren een metalen plaatje met mijn telefoonnr en telefoonnr + adres van stal aan mijn zadel hangen. Nog nooit nodig gehad maar wel een veilig idee. :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:25

bij ons op stal staan ongeveer 80 paarden, er is altijd wel iemand := stalhulpen zijn er van 8 tot 5, en van half 5 tot half 10 zijn er manegelessen dus het komt zo goed als nooit voor dat je in een uur niemand ziet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:26

Ik heb op een site een dogtag besteld...één heb ik altijd aan mijn zadel hangen, één heb ik in mijn buidel zitten als ik op pad ga. Op de tag heb ik staan wat mijn nummer is (voor als mijn paard ervandoor is), wat het nummer van mijn vriend is (voor als ik gevonden wordt) en ook dat ik allergisch ben voor penicilline. Best raar om te bedenken wat je op een tag wil zetten als je ermee bezig bent, maar ben er erg blij mee. Ze kosten bijna niets en staan helemaal niet raar aan je zadel. Te krijgen op http://www.dogtag.nl.
Maargoed, terug naar topic en het rijden in de bak. Ik rijd dus ook niet als ik helemaal alleen ben. Tenzij ik er een heel goed gevoel bij heb, maar eigenlijk liever niet. Er zijn genoeg andere dingen om te doen met paard. Stom genoeg ga ik wel alleen naar buiten...niet vaak, maar wil het wel meer doen.
Vroeger reed ik wel graag alleen en ik hoop dat die tijd er weer komt, want alleen rijden is absoluut heerlijk...

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:28

ik rij nagenoeg altijd alleen in de piste, ook savonds (meestal zelfs)
er zijn gewoon ni veel stalgenootjes en ik rij "het fanatiekst" zeg maar (en dan is dat nog niet zo superveel)

ik heb wel altijd mijn gsm op zak en een cap op, de piste sluit ik enkel af als ik wat ga springen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:30

Ik rijd bijna altijd alleen (buitenritten). Heb altijd mijn telefoon mee, maar hoef hem nooit te gebruiken om dat ik er afvevallen was.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:33

Ik rijd dan dus heel dom, wel alleen. Nu rijdt ik bij huis, en het is me een keer slecht bekomen, na de val, dacht ik er meteen weer op te klauteren (auwauw, later bleek een wervel verschoven) maar merkte later dat de tijd heel snel gegaan was (waarschijnlijk knock out geweest).Rijbak ligt naast een doorgaande weg, maar ben niet opgevallen. feitelijk is het dus echt gewoon dom, en kun je beter niet rijden alleen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:49

Ik vind de tips die jullie geven van de plakaatjes enzo heel fijn.
Erg leuk dat jullie ook jullie eigen verhalen er bij halen! :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:51

In de bak ben ik maar heel weinig alleen en dan loopt er nog wel volk bij de stallen ofzo. Maar ik ga heel graag alleen het bos in, en ben zo wel is gevallen, en alleen naar stal gewandeld/gekropen, eigenlijk alleen maar blauwe plekken aan overgehouden... ik had men mobiel wel bij, maar had geen ontvangst...
Ik ben ook nog nooit echt zo serieus gevallen dat ik niet meer zelf recht kon komen en stappen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:54

Met een ouder paard zorg ik dat de bak afgesloten is en ik mijn telefoon bij heb, zoals de meesten hier. Een jong paard waarvan ik niet weet hoe die reageert rijd ik alleen als er iemand thuis is, dat vind ik een veiliger idee.

In het bos neem ik ook altijd mijn telefoon mee en dan is het hopen dat ik hem nog kan gebruiken als het echt een ernstige val is.... Maar het liefst rijd ik met iemand samen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:02

Tsja het blijft een risico zelf met alleen je paard buiten zetten en er is niemand kan al wat verkeerd gaan. Daar moet je gewoon van bewust zijn.

Dus ja of je doet het veilig en wacht tot er iemand in de buurt is anders rij je maar niet.
Wanneer je toch alleen rijd doe in elk geval de hek van de bak dicht.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:43

Op de oude stal als ik alleen was liet ik het mijn vriendin weten of haar moeder. Ik smsde als ik erop ging en eraf was ik er na een uur niet af wisten ze dat er iets niet goed was. Ooit 1x langer geredenen en mijn telefoon niet gehoord zat mijn vriendin al in de auto!
Op de nieuwe stal hebben we in de binnenbak een camera dus als ik alleen ben en binnen rij sms ik kunnen ze af en toe kijken of ik nog zit :+ Als ik alleen buiten zou rijden zou ik de staleigenaar het laten weten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:26

Ik heb de paarden aan huis, maak zadelmak in mijn eentje, rij dagelijks jonge paarden. De buren aan de ene kant wonen er nog niet, de andere buren zijn rond 16 uur thuis, mijn vriend meestal rond 20 uur ongeveer.
Dus ik denk dat ik maar hoop dat ik geluk heb in dat geval. Ik ben altijd voorzichtig, rij nooit zonder cap, longeer de meeste paarden goed af voor ik erop stap, als ik een slechte dag heb rij ik liever niet, maar dat garandeert niet dat er nooit iets gebeurt. Dus ik hou het op: ik hoop dat ik geluk heb en dat iemand van de weg aan de voorkant aan het huis ziet dat er een paard loopt waar hij niet moet lopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:46

Ligt aan het paard. Op mijn eigen paard rijd ik alleen buitenritten maar heb ook geen bak. Zou ik op een ander paard rijden waar dan ook welke ik niet ken of weet dat deze niet super betrouwbaar is zorg ik ervoor dat ik niet alleen ter plaatse ben. Diegene hoeft niet alles in de gaten te houden als deze maar wel ergens in de buurt is en weet dat ik aan het rijden ben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:58

ik heb een eigen stal, met alleen m'n eigen dieren, dus ik rij altijd alleen. Ik rij alleen in het bos, nooit in een bak. aan het zadel hangt een kokertje (zoals je aan een bandje vaneen kat/hond kan hangen)met mijn tel.nr. en het tel.nr. van de boer die de sleutel van mijn hek heeft, omdat hij hooi brengt.

Ik ben er een paar jaar geleden een keer flink af gelazerd in het bos,maar mijn paard is bij me gebleven,stond over me heen en een voorbijganger mocht me niet aanraken van hem. De voorbijganger heeft me er weer opgeholpen en mijn paard heeft me keurig thuis gebracht. Ik kon niet veel, had letsel an mijn hand en gezicht, maar moest toch terug naar stal voor het paard i.p.v. naar het ziekenhuis

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:07

Ik rijd 9 van de 10 keer ook altijd alleen. Ik sta op een kleinschalige pensionstal. Ik denk er maar meestal niet teveel over na wat er kan gebeuren mocht ik vallen.

Overigens ben ik het wel gewend om alleen te rijden. Heb hiervoor 5 jaar lang bij iemand aan huis gereden, veel jonge paarden gereden en dan was ik meestal ook altijd alleen in de bak. Echter was er dan altijd wel iemand in de omgeving, maar het went :)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:33

Toen ik nog met mijn vorige paard reed (die niet altijd even lief was), reed ik eigenlijk altijd alleen. Voordeel was dat die rijbaan langs een drukkere weg lag en een manege ernaast, waardoor er altijd wel toezicht was...

Enige nadeel van deze manege (die los is van de rijbaan, want die is in beheer van de ponyclub) is dat de eigenaresse het weleens heeft geflikt om alle deuren op slot te draaien, te doen alsof ze het niet had gezien en geen hulp te verlenen, toen er een meisje erg hard van haar pony was gevallen en ook echt letsel had...Vriendinnetje was erbij was is toen uiteindelijk snel naar haar huis gefietst en heeft haar vader gehaald... Hoop altijd maar dat, als het onverhoopt, toch een keer ernstig fout gaat daar, ze wel bereid is om hulp te verlenen....

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:40

Wij hebben 2 binnenbakken , bij de eerste staat de kantine ernaast, daar zit altijd wel iemand in .
De andere binnenbak daar hebben ze een camera hangen die is aangesloten op de TV in de kantine,
dus als je valt is er altijd iemand snel in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:46

Ik heb dit een paar jaar geleden gehad met mijn toen 3,5 jarige. Toevallig had ik die keer net mijn mobiel niet in mijn zak (had ik normaal wel) en er was verder niemand op stal. Ik had de bak uiteraard wel dicht gedaan. Ik viel en ik wilde meteen weer opstappen, maar toen kwam ik tot de conclusie dat dat niet ging, ik had mijn heup gekneusd. Toen ben ik naar de stal gestrompeld met paard en al en gelukkig kwam ik daar toevallig de staleigenaar tegen die me geholpen heeft met afzadelen etc. Vanaf toen heb ik op die stal altijd mijn mobiel in mijn zak gestoken. Op de stal waar ik nu sta is het zo druk dat het heel zeldzaam is dat je alleen rijdt, als dat zo is, zorg ik wel dat ik mijn mobiel bij me heb.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:16

Ikzelf steek mijn gsm altijd in een jaszak waar ik met beide handen gemakkelijk aankan - dus niet in een schouder- of binnenzakje. Mocht er iets gebeuren waarbij ik 1 arm niet meer kan gebruiken, kan ik toch nog aan de telefoon. Het sluit niet alles uit natuurlijk, maar voor mij wel iets waar ik mij veiliger door voel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:18

Ik rij thuis altijd alleen, alleen heb ik een ouder ervaren paard.

Maar als ik een jong paard had (heb ik wel gehad) of een vervelend paard waar de kans GROOT is dat ik eraf zou pleuren of ik voelde me niet zeker, dan zou ik alleen rijden als er iemand is. Ik heb mijn paarden bij mijn ouders staan dus dan zou ik afhankelijk zijn van hun planning.

Of maak een afspraak dat je bijv na een uur rijden belt dat alles oke is. Dan weet iig iemand waar je bent en hoe of wat.

Verder heb ik altijd een mobiel bij me. Zeker als ik het bos in ga dan steek ik mijn rijbewijs in mijn binnenzak en neem ik mijn mobiel mee en rij ik met cap. Als iemand me zou vinden weten ze iig wie ik ben :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:22

unicorn_kiss schreef:
Ik rijd NOOIT alleen, ookal zijn er veel voorbijgangers.

Vindt je dat niet vervelend dan?
Ik had daar zelf eigenlijk nog nooit bij stil gestaan. En eerlijk gezegd ga ik er ook nooit van uit dat ik eraf val.
De kans is er natuurlijk altijd aanwezig maar als je daar altijd bij stil moet staan als je gaat rijden dat je er weleens af kan vallen en niet rijdt als er niemand is. Lijkt me de lol er ook snel af te zijn?
Moet er zelf niet aan denken om altijd afhankelijk te zijn van andere als je gaat rijden.