paard gekocht maar luchtzuiger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard gekocht maar luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:14

Wat boeit het dat hij een luchtzuiger is.
Dat is gewoon endorfine tekort komen.

Nee niets aan doen gewoon laten gaan, ga je lopen kl*ten met banden etc maak je het erger.
Niet zo druk over lopen maken.

Dit zijn vaak de talentvolle paarden omdat ze slim zijn! Zij weten tenminste hoe je wel aan die endorfine kan komen als je lichaam dat zelf niet genoeg aanmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:15

_lautje_ schreef:
[naam]: en toch denk ik dat je met een beroep op bedrog (zal lastig zijn), maar vooral dwaling hier een heel eind gaat komen. De overeenkomst is dan gewoon vernietigbaar.

Ik zou toch maar eens gewoon beginnen op een fatsoenlijke manier hierover in gesprek te gaan met de vorige eigenaar. Dat lijkt me de eerste stap en ook de eerste stap

Als het mijn dier zou zijn geweest dan had ik hem gewoon terug genomen zonder probleem. wil geen gezeik hebben

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:16

volbloedfan schreef:
Wat boeit het dat hij een luchtzuiger is.
Dat is gewoon endorfine tekort komen.

Nee niets aan doen gewoon laten gaan, ga je lopen kl*ten met banden etc maak je het erger.
Niet zo druk over lopen maken.

Dit zijn vaak de talentvolle paarden omdat ze slim zijn! Zij weten tenminste hoe je wel aan die endorfine kan komen als je lichaam dat zelf niet genoeg aanmaakt.

Klok en klepel verhaal.
Door stress/maagzweer ed. kan een paard gaan luchtzuigen en daarbij komt er dus endorfine vrij. Dit is helaas verslavend waardoor ze het blijven doen.
Het lichaam heft geen endorfine tekort, maar is er verslaafd aangeraakt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:16

Dat allereerst natuurlijk. Maar sommige mensen hier stellen dat het paard niet terug hoeft en als je zou willen nog lastig zou zijn. Maar dat is dus niet het geval.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:18

Wil je hem terug brengen? Ik zou jezelf eerst afvragen wat je wil en zoals gezegd meteen de oude eigenaar bellen en dit bespreken. Wie weet kunnen jullie er samen uit komen (misschien kan hij je een (klein)deel van het aankoopbedrag terug geven)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:18

ik zou gewoon de vorige eigenaar even bellen en het uitleggen.
het lijkt mij dat het misschien toch door stress komt als hij het bij de vorige eigenaar niet deed.

heb je hem zelf laten keuren of was het al gekeurd ?
anders was die toch ook niet goed gekeurd of het moet er bij staan normaal gesproken.
Laatst bijgewerkt door askazita op 04-03-11 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:19

labjejunior schreef:
Ik heb een jonge kwpn er gekocht laten keuren en goed gekeurd.Nu blijkt ze na 3 dagen bij mij luchttezuigen.
Is dit een reden om haar terug tedoen en mijn geld terug tekrijgen?Aan haar tanden is nog niets tezien.
Ik heb haar voor best veel geld gekocht wil ik haar nu evt verkopen ooit is het wel een luchtzuiger.
wat zijn mijn rechten?

Lucht zuigen is koop vernietigend, mits het niet is verteld bij de verkoop.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:20

askazita schreef:
het lijkt mij dat het misschien toch door stress komt als hij het bij de vorige eigenaar niet deed.

anders was die toch ook niet goed gekeurd of het moet er bij staan normaal gesproken.

Volgens mij weet ze niet of hij het bij de voirge eigenaar ook deed, misschien niet maar misschien heeft deze er wel geen melding van gemaakt.

En je laatste zin snap ik niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:20

askazita schreef:
misschien dat het toch door stress komt.

Dat merk je niet bij een keuring.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:22

ik neem aan dat je bedoelt.. mits het verteld is bij de verkoop... anders heb je een dubbele ontkenning in je zin staan Aerdenhout.
Maar het is iid koop vernietigend... als je er niet van op de hoogte was en het binnen korte tijd aan het licht komt (dus dat het waarschijnlijk is dat het dier het al deed voordat jij hem kocht). Dus eigenaren bellen en als die geen zin hebben om paard terug te nemen dan rechtbijstand oid inschakelen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:24

ik zou contact opnemen met de verkopers om te vragen of hij dit bij hen ook deed. Zorg dat je een bedrag in gedachten hebt wat je ervoor terug wilt hebben om ervoor te zorgen dat het voor jou quitte staat (dus zodat als jij hem ooit verkoopt, je er niet teveel op achteruit gaat als het ware). Mocht je echt geen luchtzuiger willen hebben dan moet je voorstellen om hem terug te komen brengen en de koop ongedaan te maken. Dat zou geen probleem moeten zijn.

Stel jezelf wel de vraag of je ook echt een luchtzuiger wilt hebben, als hij veel op stal komt te staan bij je dan zou ik er niet aan beginnen. Staat hij veel buiten dan vindt ik de risico's/ongemakken voor het paard al veel kleiner.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:24

bonzwa ik bedoel dat het misschien door stress komt als hij het bij de vorige eigenaar niet deed.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:27

Er is al veel gezegd,maar volgens mij hangt het nogal af van de bewijslast. Bewijs maar eens dat het paard dit al deed bij de vorige eigenaar.

Ik zou zoals askazita ook al zegt eerst eens de oude eigenaar bellen om eens rustig te overleggen. Daarnaast zou ik naar het gebit van het paard (laten) kijken. Als je daar duidelijk 'luchtzuig'slijtage kan zien, kun je aannemelijk maken dat het paard dit al een tijd doet. Dit zou ik dan ook even laten vastleggen door een dierenarts voor het geval je dit nog nodig hebt als bewijslast.

Daarnaast zou ik geen luchtzuiger willen hebben, maar zoals je in dit topic ziet is dat voor iedereen anders. Bekijk dus voor jezelf in hoeverre je dit als een enorme belemmering ziet, of dat je best met dit gebrek kan leven.

Succes!

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:27

Direct contact opnemen met de verkoper , uitleg geven van het luchtzuigen , en wat voor oplossing er kan komen.
Wil je het paard houden dan de verkoopprijs aanpassen en geld terug krijgen.
(paard is stukken minder waard , dus hou hier ook rekening mee bij eventueel in de toekomst willen verkopen)
Of terug brengen.

Je staat in ieder geval in je recht!!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:30

reina schreef:
Er is al veel gezegd,maar volgens mij hangt het nogal af van de bewijslast. Bewijs maar eens dat het paard dit al deed bij de vorige eigenaar.

Ik zou zoals askazita ook al zegt eerst eens de oude eigenaar bellen om eens rustig te overleggen. Daarnaast zou ik naar het gebit van het paard (laten) kijken. Als je daar duidelijk 'luchtzuig'slijtage kan zien, kun je aannemelijk maken dat het paard dit al een tijd doet. Dit zou ik dan ook even laten vastleggen door een dierenarts voor het geval je dit nog nodig hebt als bewijslast.

Daarnaast zou ik geen luchtzuiger willen hebben, maar zoals je in dit topic ziet is dat voor iedereen anders. Bekijk dus voor jezelf in hoeverre je dit als een enorme belemmering ziet, of dat je best met dit gebrek kan leven.

Succes!

Het maakt op zich niet heel veel uit of hij het al deed of niet..hij doet het nu en dat is niet overeenkomstig met hoe je het paard hebt gekocht, dus een verborgen gebrek..dan kan hij dus terug..

wel heel lastig zo'n situatie. ben je net blij met je paard krijg je dit gezeur!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:34

@Vanitymay: weet je dat zeker? Dat lijkt mij wat vreemd. Dat betekent dat als ik een paard aan iemand verkoop als sportpaard en de nieuwe eigenaar rijdt dat paard op de tweede dag dat hij het heeft door totaal onverantwoord gebruik naar z'n grootje, dat ik het paard dan terug moet nemen omdat het niet overeenkomstig is met het moment van verkoop? Het idee van een verborgen gebrek, is mi nog altijd een gebrek dat ten tijde van de verkoop al (al dan niet zichtbaar) bestond. Luchtzuigen hoeft daar niet onder te vallen toch?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:36

jij bhebt het over rijtechnische dingen reina.
als bij de nieuwe eigenaar blijkt dat het paard luchtzuigt, bevangen is, drachtig of luchtzuigt of welke onaangekondigde aandoening dan ook (ook al was het niet bekend bij de verkoper) kan het paard gewoon terug.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:37

reina schreef:
@Vanitymay: weet je dat zeker? Dat lijkt mij wat vreemd. Dat betekent dat als ik een paard aan iemand verkoop als sportpaard en de nieuwe eigenaar rijdt dat paard op de tweede dag dat hij het heeft door totaal onverantwoord gebruik naar z'n grootje, dat ik het paard dan terug moet nemen omdat het niet overeenkomstig is met het moment van verkoop? Het idee van een verborgen gebrek, is mi nog altijd een gebrek dat ten tijde van de verkoop al (al dan niet zichtbaar) bestond. Luchtzuigen hoeft daar niet onder te vallen toch?

Paard naar zijn grootje rijden is anders dan luchtzuigen.
Het idee van een verborgen gebrek, is mi nog altijd een gebrek dat ten tijde van de verkoop al (al dan niet zichtbaar) bestond. Luchtzuigen hoeft daar niet onder te vallen toch?
Jawel luchtzuigen valt daar ook onder.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:37

opisop_shop schreef:
als bij de nieuwe eigenaar blijkt dat het paard luchtzuigt, bevangen is, drachtig of luchtzuigt of welke onaangekondigde aandoening dan ook (ook al was het niet bekend bij de verkoper) kan het paard gewoon terug.

Klopt helemaal!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:42

als het paard bij een handels stal is gekocht ligt de bewijslast daar, als het bij een particulier is gekocht ligt de bewijslast bij de koper. Dat betekend dat als het paard bij een handelsstal is gekocht, ze het paard terug mag brengen, de handels stal moet dan door middel van een dierenarts verklaring aannemelijk maken dat dit dier het pas kreeg nadat hij was verkocht, dat wordt lastig. Zij hoeven echter geen geld terug te geven, ze mogen ook een "vervangend product" leveren. Geven ze geld terug dan doen ze dat uit coulance

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:42

corina schreef:
opisop_shop schreef:

Klopt helemaal!

Dus een paard dat niet bevangen wordt gekocht, maar op een enorme suikerwei wordt neergezet en daardoor bevangen raakt na drie dagen, kun je ook terugbrengen?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:47

Volgens de wet is het een verborgen gebrek. Wat je moet doen is een aangetekende brief sturen (dit tbv ontvangstbevestiging) met melding van het gebrek. Je maakt dan gebruik van het 'non-conformiteitsbeginsel'. Het beste is om hier wel een dierenarts bij te halen die je bevindingen bevestigd. Ik zou deze brief sowieso sturen ook al doe je er straks niets mee. Als je dit doet dan vervalt het de non-conformiteit en heb je in een procedure geen poot om op te staan. Dus brief sturen en dan bedenken wat je ermee gaat doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:00

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:06

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:09

Bij particulier gekocht heb je volgens de wet 6 weken om hem terug te brengen op verborgen gebreken ed.
Met een handelsstal heb je tot een half jaar volgens mij!