Bitloos wedstrijden rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Bitloos wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:38

Jawel, het resultaat moet hetzelfde zijn, maar de manier waarop dit resultaat bereikt wordt is verschillend. Ik heb geen verstand van bitloze hoofdstellen, maar begrijp dat er hoofdstellen zijn die bij te veel en te langdurige druk, de neus afknellen? Dat moet je als jury kunnen zien en kunnen beoordelen, en daarom zijn er aparte bijscholingen geweest.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:45

kleinvosje schreef:
Jawel, het resultaat moet hetzelfde zijn, maar de manier waarop dit resultaat bereikt wordt is verschillend. Ik heb geen verstand van bitloze hoofdstellen, maar begrijp dat er hoofdstellen zijn die bij te veel en te langdurige druk, de neus afknellen? Dat moet je als jury kunnen zien en kunnen beoordelen, en daarom zijn er aparte bijscholingen geweest.

Dat vind ik bijzonder knap...
De hoofdstellen die zijn toegestaan zijn vriendelijk en geschikt voor constante aanleuning...
(Ik ben niet zo een fan van het systeem met gekruisde teugelvoering, maar da's een andere discussie...)

Ik vind het zo bijzonder dat je bitloos kunt starten maar zo ontzettend jammer dat er dan zo 'raar' over wordt gedaan...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:45

als bitloze hoofdstellen de neus afknellen dan knelt een bit de tong af, er komen steeds meer onzin-argumenten en broodje aap verhalen over bitloos in de wereld :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:50

@Turdus en Arabesk, zoals ik al zei, ik heb er weinig verstand van, van bitloos rijden dan. Daarom staat er dan ook een vraagteken achter. Ik het het dan ook over verkeerd gebruik, net als een bit dat afknelt bij verkeerd gebruik. Daar leert een jury naar kijken, ik zou als 'normale' jury niet goed weten hoe ik naar een bitloos moet kijken.
Dat wat ik schreef heb ik ergens gelezen, zou even niet kunnen vertellen waar ik dat gelezen heb. Ik zou me daar zeker in willen verdiepen en ook de bevoegdheid voor willen behalen, en dat kan alleen door de bijscholing. Let wel, het is een BIJscholing, oftewel, niet een gehele cursus...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:03

Citaat:
Daar leert een jury naar kijken, ik zou als 'normale' jury niet goed weten hoe ik naar een bitloos moet kijken.

Ik zou het juist tof vinden als er niet anders naar zou worden gekeken. ;)

De bitloze hoofdstellen die toegestaan zijn zijn hartstikke vriendelijk en werken niet zozeer anders dan het bit. Je hebt het imo ieg niet 'makkelijker' dus de boel kan gewoon gelijk behandeld.

Maar ik geef toe, ik ben bevooroordeeld. (Ik rij zelf bitloos)
Maar dan nog snap ik de redenatie gewoonweg niet...

Leuk trouwens dat het je belangstelling heeft. :)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:06

De bijscholing was inderdaad 1 avond (ik weet het niet meer goed, maar volgens mij was het geen hele dag) en was heel zinvol om meer te horen over de verschillende hoofdstellen en samen wat proefjes te bekijken om zeker te zijn dat we hetzelfde voor ogen hebben.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:09

Hmm toch jammer dat het dan zo in 'opkomst' is, maar het eigenlijk nagenoeg alleen in het westen is. In het oosten hier word er nog niet eens over gesproken. Ja de jongere generatie die veel op internet zit e.d. genoeg meiden die nu "opeens" het bit heel zielig vinden en er absoluut over eens zijn zonder bit te willen rijden. Prima, moeten ze helemaal zelf weten natuurlijk maar die meiden willen ook wel eens op concours en dat kan hier gewoon in de omgeving niet, en dat vind ik dan weer erg jammer bij zo iets "nieuws", in het westen loopt het vrij snel en komt het snel opgang maar voor het hier op het platteland doorkomt ben je zo enige tijd verder. :n

Had het beter gevonden als hier vanuit de KNHS meer aandacht aan besteed werd, desnoods per regio "eisen" dat er minimaal {...} juryleden zijn die bitloos mogen jureren pas dan voldoe je aan de wens eraan is mijn mening. Maar goed het zal tijd nodig hebben, ik hou het voorlopig nog maar gewoon lekker bij de traditionele engelse manier, echter vooral de jongere meiden hier die zich erin interesseren en het graag willen ook op wedstrijden (hoor je ook op maneges vooral!).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:15

Mwah, ik kom uit het Western en hoor er ook niet veel over. Het wordt gewoon niet veel uitgeschreven. Nu betwijfel ik of het animo wel zo groot is, maar zo te horen mág het ook gewoon niet veel uitgeschreven worden nog.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:20

Ik had gevraagd of ik L2 HC bitloos mocht starten, dat mag niet. B, L1 en L2 mag alleen bitloos bij bitloosjury. Maar volgens mij staat in de reglementen dat je wel M of Z HC bitloos mag starten, weet alleen niet of dat bij iedere jury mag...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:16

Leuke discussie wordt het zo!

Turdus, ik denk ook niet dat er anders naar gekeken moet worden hoor, maar wel dat je ernaar moet leren kijken. Net wat WestBest zegt, leer de verschillende soorten hoofdstellen kennen en de inwerking van de hoofdstellen. Dat het mijn belangstelling heeft is omdat ik graag zo breed mogelijk bezig wil zijn, overal alles van wil weten. Daarbij gun ik het iedereen die dat wil, wedstrijden te rijden, ook bitloos, en daar zijn nu bar weinig wedstrijden voor. Als er weer een nieuwe bijscholing uitgeschreven wordt, zal ik me zeker opgeven daarvoor!

@Frensie, Als je logisch na zou denken zou dat alleen moeten mogen bij een jurylid die zowel bitloos als M of Z mag jureren, toch? Of denk ik nu zo krom?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:15

Bitloos rijden voor de punten mag alleen bij een bitloos gekwalificeerde jury waar bitloos is aangevraagd in het vraagprogramma. Kan alleen t/m L2 nivo. Als je met bit hoger geklasseerd bent dan L2, mag je toch bitloos L2 starten.
Wil je hoger dan L2 starten op de wedstrijd, dan mag dat bij een niet bitloos bevoegde M/Z jury.
Klinkt een beetje krom, maar het is echt zo. (Volgens mij mag dat op alle wedstrijden, het reglement is daar eigenlijk niet echt duidelijk over.)
Ik ben één van de juryleden die de bitloze bevoegdheid heeft.
Je kunt dit alles ook gewoon teruglezen in het dressuurreglement van de KNHS (zie hieronder) en in de bijlage staan de afbeeldingen van de toegestane bitten.

Wij hebben 19 maart weer bitloos in Oude Tonge (Zuid-Holland).

Artikel 147 - Dressuurproeven bitloos rijden
Het bitloos rijden van dressuurproeven is mogelijk t/m de klasse L2 dressuur voor zowel
paarden- als ponycombinaties in aparte hiervoor uitgeschreven rubrieken. Vanaf de klasse M1 is het alléén mogelijk om buiten mededinging (HC) bitloos deel te nemen aan de reguliere rubrieken. Wedstrijdorganisaties kunnen rubrieken dressuurproeven bitloos
rijden uitschrijven t/m de klasse L2. De rubrieken dienen vermeld te worden in het vraagprogramma van de wedstrijd. De proeven komen voor puntenregistratie in aanmerking
zoals in de reguliere klassen B t/m L2. Voor rubrieken dressuurproeven bitloos rijden gelden dezelfde reglementaire bepalingen als voor de reguliere wedstrijdklassen met uitzondering van de volgende bepalingen:
1. De rubrieken dienen te worden beoordeeld door hiervoor bevoegde juryleden.
2. De verplicht te gebruiken protocollen dressuurproeven bitloos rijden, zijn te downloaden
vanaf de website van de KNHS.
3. Bij minder dan 4 deelnemers in een klasse kan deze klasse in handicap worden gereden
met de naastgelegen klasse.
4. Bij minder dan 8 deelnemers in de rubrieken B t/m L2 kunnen alle 3 klassen in handicap
worden verreden.
5. Inschaling vindt plaats volgens de inschalingstabel in de bijlage 1. Promotie en degradatie
vinden plaats volgens de reglementaire bepalingen van de klassen B t/m L2. Winst- en verliespunten, behaald in de dressuurproeven bitloos rijden, worden
bijgeschreven in de reguliere klassen B t/m L2. Combinaties met een klassering hoger
dan de reguliere klasse L2 mogen in rubrieken dressuurproeven bitloos rijden uitkomen
in de klasse L2.
6. Het is mogelijk met dezelfde combinatie uit te komen in afwisselend de dressuurproeven
bitloos rijden en in de reguliere dressuurrubrieken.
7. Promotie vanuit de klasse L2 dressuur proeven bitloosrijden is niet verplicht bij het bereiken van het maximale aantal winstpunten. Er worden maximaal 40 winstpunten
geregistreerd in deze klasse.
8. De volgende bitloze optomingen zijn toegestaan:
– De Sidepull,
– Het kingekruiste bitloos hoofdstel,
– Het kaakgekruiste bitloos hoofdstel,
– Regulier toegestaan hoofdstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem
worden bevestigd.
Het hoofdstel moet van leer zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm
heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden. Bij het gebruik van een kin- of kaakgekruist hoofdstel moet wanneer er gebruik gemaakt wordt van koorden, deze een minimale diameter van 6 mm hebben.
9. De omschrijving van de diverse onderdelen van de individuele dressuurproeven, eventueel met de daarbij behorende toelichting en de daarin opgenomen bepalingen
in bijlage 6, zijn van toepassing met uitzondering van het volgende:
– Onder aanleuning zoals beschreven in het scala van africhting wordt in de dressuurproeven
bitloosrijden verstaan het lichte contact op de teugels met het paard en de hoofd/halshouding van het paard.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:40

Goed dat het reglement er even bij wordt gehaald; daar was ik nog niet aan toegekomen.
Dit zegt het idd:

Citaat:
Het bitloos rijden van dressuurproeven is mogelijk t/m de klasse L2 dressuur voor zowel
paarden- als ponycombinaties in aparte hiervoor uitgeschreven rubrieken. Vanaf de klasse M1 is het alléén mogelijk om buiten mededinging (HC) bitloos deel te nemen aan de reguliere rubrieken.

Blijkbaar heb ik het zelf dus niet goed onthouden; ik zat in de buurt, maar niet helemaal goed. Excuus.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:23

@ Westbest, jureer jij toevallig a.s. zaterdag bij Laseur in Soest?

Edit: Ik vind het best raar dat je in de M en Z wel HC bitloos mag starten bij iedere willekeurige jury, en dat ik niet L2 HC bitloos mag starten bij iedere willekeurige jury...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:30

:n

Ben ik met je eens.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:48

Inderdaad Frensie, dat is wat ik eerder ook al schreef. Beetje krom allemaal... Maarre, ga je zaterdag bij Laseur starten?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:13

Ja ik ga zaterdag bij Laseur starten, hoezo?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:31

Gewoon, das leuk, ik start daar ook graag, ga daar 10 april weer starten! hoe laat moet je?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:57

Om 9 uur 's ochtends.
Het is bitloos en ik start dus HC, maar dat wist je al. Heb er nog niet eerder gestart, hoorde al drama verhalen over een sulkybaan naast de ringen, haha, ben benieuwd!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:00

Een Sulky baan naast de ringen? Ehm, die moet dan nieuw zijn, heb ik nog niet gemerkt hoor! Het is een fijne bodem, outdoor! 9 uur ga ik niet redden, anders was ik wel even komen buurten!

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:49

Ik weet het eigenlijk niet, maar ik zou het wel waarderen als het toegestaan werd, dan heeft iedereen een kans.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:46

Ik ontving deze week als bitloos jurylid een evaluatieformulier van de KNHS, heb aangegeven dat ze het maar gewoon moeten vrijgeven voor die 10 mensen die bij de KNHS officieel bitloos starten, ik ben benieuwd!

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:19

Bij ons op de vereniging wordt op 21 mei een KNHS officiele wedstrijd georganiseerd, waar ook bitloos gestart kan worden (met bevoegde jury dus). Dus voor mensen met interesse!?
Is op de bosgouwruiters in Boskoop. :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:59

Even een blonde vraag; waar ligt Boskoop?

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:53

Haha die heb ik wel vaker gehoord, in zuidholland, vlakbij gouda :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:28

Hmm, dat is wel een beetje ver voor een wedstrijd.