Wintertje binnen gestaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snoozel_

Re: Wintertje binnen gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:00

Is het dan zo raar dat een paard amper buitenkomt in de winter?
Of laat ik het zo zeggen: wat doen jullie dan? Rijden jullie? Of zet je ze op de wei/paddock/binnen of buitenbak?

Want ik heb geen binnenbak, de wei ligt constant onder water, om nog maar over de paddock te zwijgen..
dus ik heb ze af en toe eens op de wei gelaten, maar als het zo koud is als afgelopen winter, durf ik niet met mijn paard te gaan wandelen op straat hoor. Om dan gekke stoten uit te halen midden op de baan, brrr ik mag er niet aan denken!
Ik vind het ook supererg dat ze niet buiten kon, maar daarom ga ik haar ergens anders zetten, waar wel een binnenbak is!

En dan heb ik nog een vraagje :P
Moet je echt alles zo traag weer opbouwen? (ik heb er een dikke 3 maand niet opgereden)
Want ik ben vorige week gaan rijden, ik heb ze goed losgestapt en alles wat je maar wil, maar dan heb ik ze gewoon losgegaloppeerd.. kan dat zoveel kwaad dan?
Ik rijd niet elke dag dus ze heeft dan wel 2 of 3 dagen rust en ze mankt toch niet.. dus vroeg ik het mij af? ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:29

Als het paard echt de gehele winter geen vrije beweging heeft gehad zul je dit toch echt wel tijd moeten geven om goed op te bouwen. Als een paard wel gewoon z'n dagelijkse vrije beweging gehad heeft ligt dat natuurlijk anders.
Dus ik zou inplaats van longeren. Eerst een wat gaan stappen met het paard gewoon over het erf en dan weer gaan longeren maar ook dat erg rustig aan. Als de conditie weer wat op peil is kun je er wel opstappen. Zou overigens als het paard voor het eerst weer in de wei komt zorgen dat hij van te voren al wat gewerkt heeft. Want de kans dat hij dan helemaal los gaat is groot en de kans op een misstap ook wat groter. Dus door hem nu al aan beweging te laten wennen is een zeer verstandig idee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:42

Zoals ik het bericht van de ts lees staat het paard gewoon op stal en wordt er alleen uitgehaald om te mennen of om even vast buiten aan een hek te staan.
Daar kan de ts niks aan doen.
In haar geval lijkt me eerst wandelen de beste optie.
Misschien is er ergens wel een plekje waar ze wat grondwerk kan doen in een bak of een paddock.
@snoozel je moet zelf aanvoelen wat kan, losgaloperen kan best maar luister naar wat je paard aangeeft.
En begin met een kwartier/20 minuten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:55

Cassidy schreef:
Ik kan gewoon niet geloven dat het nog steeds voorkomt, dat een paard er de hele winter niet uitkomt...

Helaas wel.. Ik heb op een stal stage gelopen waar ze ook 24/7 binnenstonden, en dan raar opkijken als ze bommetjes waren elke keer met rijden..

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:55

@Tigra en justkid: dankje! :)
ik begon me al zorgen te maken dat ik te snel ging..
in putje winter stond ze wekelijks op de wei, maar nu staat ze bijna een maand weer elke dag op de wei dus dan zal ik zelf wat voelen wat lukt en wat niet en niet té snel opbouwen ;)

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:57

ZusJacobs schreef:
Cassidy schreef:
Ik kan gewoon niet geloven dat het nog steeds voorkomt, dat een paard er de hele winter niet uitkomt...

Helaas wel.. Ik heb op een stal stage gelopen waar ze ook 24/7 binnenstonden, en dan raar opkijken als ze bommetjes waren elke keer met rijden..

Mja ik ken er ook hoor... mijn paard werd nog wekelijks op de wei gezet in de winter omdat ik dat vroeg, maar er zijn paarden die nu nog altijd 24/7 binnen staan.. ondertussen staan die al 4 of 5 maanden binnen zonder eens hun pootjes te strekken :s

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:05

Ach gut het arme ding, zoek iemand die je kan begeleiden bij het opbouwen en zorg dat ze eerst eens lekker haar benen kan strekken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:06

snoozel_ schreef:
Is het dan zo raar dat een paard amper buitenkomt in de winter?
Of laat ik het zo zeggen: wat doen jullie dan? Rijden jullie? Of zet je ze op de wei/paddock/binnen of buitenbak?

Want ik heb geen binnenbak, de wei ligt constant onder water, om nog maar over de paddock te zwijgen..
dus ik heb ze af en toe eens op de wei gelaten, maar als het zo koud is als afgelopen winter, durf ik niet met mijn paard te gaan wandelen op straat hoor. Om dan gekke stoten uit te halen midden op de baan, brrr ik mag er niet aan denken!
Ik vind het ook supererg dat ze niet buiten kon, maar daarom ga ik haar ergens anders zetten, waar wel een binnenbak is!

En dan heb ik nog een vraagje :P
Moet je echt alles zo traag weer opbouwen? (ik heb er een dikke 3 maand niet opgereden)
Want ik ben vorige week gaan rijden, ik heb ze goed losgestapt en alles wat je maar wil, maar dan heb ik ze gewoon losgegaloppeerd.. kan dat zoveel kwaad dan?
Ik rijd niet elke dag dus ze heeft dan wel 2 of 3 dagen rust en ze mankt toch niet.. dus vroeg ik het mij af? ;)

Ja sorry, ik vind dat raar. Een bewegingsdier hoort toch gewoon elke dag zijn benen te kunnen strekken, hier komen ze juist nooit binnen!

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:04

Caira schreef:
Ach gut het arme ding, zoek iemand die je kan begeleiden bij het opbouwen en zorg dat ze eerst eens lekker haar benen kan strekken.

Zoals ik al zei staat ze nu weer elke dag op de wei dus haar benen strekken doet ze genoeg, en opbouwen daar ben ik volop mee bezig.
Enja een paard moet in mijn ogen ook elke dag zijn beweging hebben, maar als je de plaats er niet voor hebt, zeker in de winter, wat moet je dan doen?
Daarom dat ik ze ga verzetten, waar ze volgend jaar in de winter wél elke dag kan bewegen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:07

Ben jij TS dan?

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:25

ha oei, ik dacht dat je het tegen mij had ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 17:37

Ik was vorige week op een zeer gerenomeerde en bekende grote stal die o.a. veel beroemde dekhengsten heeft en heeft gehad. Een van die hengsten was al 4 jaar niet meer los geweest; dus alleen onder de man er uit of aan de longe, een andere hengst zijn dagelijkse rondje was niet meer dan van de stal naar de poetsplaats naar de binnenbak naar de stal, etc. En dan staan ze ook nog raar te kijken dat die paarden zich niet echt lekker voelen en steeds geblesseerd raken :( . Op een andere stal gaan de paarden alleen aan een touwtje naar buiten om even te grazen, nadat ze flink gereden of gelongeerd zijn, maar mogen dus nooit los ;( .
Jammer genoeg komt dit, nog steeds, heel veel voor. Een pensionstal hier in de buurt heeft ( te) kleine, slecht geventileerde boxen waar de paarden de hele winter instaan. ca. 1 uur per dag, soms meer, soms minder, wordt er mee gereden, gelongeerd of mag het dier even los. Maar het gebeurt ook dat ze meerdere dagen achter elkaar op stal staan.

Voor TS; langzaam opbouwen, met hulp. Het paard zal, zo te lezen, nog veel moeten leren.