Vreemd gedrag op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Re: Vreemd gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:43

ik weet niet of dat hoge kosten zijn voor de stad..
maar mijn keuze is lekker veel hooi
en niet dat mijn paard zonder komt te zitten \
mocht er geen andere oplossing komen zou ik zelf lekker bij gaan voeren en op stro zetten
dat is ook al minder vervelling

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 11:48

En dat leidt niet tot verstoppingen als ze het elke dag allemaal op eet uit stal?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:56

hier niet ik gooi 1 keer in de week een vol klein pak in de stal ( zaterdag)
en dan naar 2 dagen ga ik bij stooien ( maandag)
en dan zaterdag leeg en weer een vol pak er in
er wordt gewoon van gegeten
emand anders van stal gooit op het schone stro wat oud stro om zo overmatig eten tegen te gaan en dat werkt ook

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:58

stro kan leiden tot verstoppingen als je van de ene op de andere dag overschakelt, als ze echt haar hele stal leeg eet, of als je een paard hebt dat daar erg gevoelig voor is.
je kan ook een netje stro naast het netje hooi hangen, zo heeft ze steeds iets om te knabbelen.
de meeste paarden vinden het prima om het hooi plukje voor plukje uit een net te prutsen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:00

Nogmaals, ik zou is proberen het zicht op het andere paard weg te nemen door bijv een deken over de tralies tussen de 2 boxen te hangen. Eens zien hoe dat gaat. Bij wat paarden bij ons gaat dit prima en is het nu volledig rustig.
Later zou je het evt. gedeeltelijk kunnen proberen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:03

Ik kan er wel een oude deken oid tussen gaan hangen en dan een hooinet, dan doet ze er ook allemaal wat langer over. Opzich heeft ze nooit last gehad wanneer ze haar hele stal leegat. Dus misschien als ik nu rustig op ga bouwen? Ze is enkel wat gevoelig voor koliek met vers gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:04

Is het geen optie om af te spreken met de eigenaar van het paard naast jouw paard dat jullie ze tegelijk voeren? Bijv. de ene keer voer jij ze allebei tegelijk en de andere keer de eigenaar van het andere paard? Misschien dat je dan de voernijd wat kunt verminderen?

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:10

ik vind eigenlijk dat als de staleigenaar er voor kiest om uit te breiden, dat deze dan ook de inkopen op orde moet hebben en dat bestaande klanten er geen ,, last,, van moeten hebben, maar daar heb je niets aan,
Grasmix van Hartog kun je bij voeren, doen ze best lang mee, of zo'n voerbox ophangen als dat mag, waar compact gras in kan, heeft ze altijd wat te doen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:12

Dat gaat helaas niet lukken Mldevries; ik ben er altijd tot max. 18:00 en zij komt meestal pas rond 20:00. De staleigenaresse zet voor haar de pony binnen en voeren soms wat, maar niet altijd.

Ik zit ook te denken aan grasmix inderdaad!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:14

Sammetje_ schreef:
Ik mest zelf uit en zet zelf binnen. Ze worden wel buiten gezet. Ik sta in de omgeving van Utrecht...

En als ik nu een hooinet zou nemen (bijvoorbeeld die van Fojoe), wordt ze dan niet nog meer gefrustreerd dat ze haar hooi niet 'snel' kan eten?

225, zelf uitmesten en geen faciliteiten (absurd)!
Ik betaal 350, wordt uitgemest, 3 x p/d krachtvoer 2 x p/d ruim kuil waarvan 1 x savonds om 21.00 uur. 20 x 40 binnenbak, 25 x 65 buitenbak, grote menbaan en menweide (mogen paarden ook los als niet gemend wordt) 2 losgooipaddocks, longeerring en weitjes. Strand op 10 min afstand en park op 15 min afstand onder de man. En een gezellige kantine die altijd open is.
Ik zei laatst tegen de stalhouder dat ik mijn paard (die helemaal niet mager is) wat voller wilde maar niet meer krachtvoer. Krijgt ie gewoon meer kuil, geen enkel probleem.
Paard kan worden losgezet (betaal je wel wat extra voor). Sta ook in de stad. Zo, vertel dat jouw stalhoudster maar es.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:15

Brilletje schreef:
Grasmix van Hartog kun je bij voeren, doen ze best lang mee.
mijn paardjes eten dat veel sneller op dan hooi ;)
en dan voer ik het nog niet eens in die hartog voerbak, maar in een bak met een fijnmazig hooinet errond :')
maar ik ben het met je eens dat het een goede aanvulling op het ruwvoer is, daarom had ik dat eerder ook al voorgesteld :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:16

Je paard terug zetten op stro.
Stro kán verstoppingen geven, maar hoeft helemaal niet.
Zolang de spijsvertering goed is, is er niks aan de hand.
Verder zijn er genoeg methodes om de darmen 'gesmeerd' te houden..

Een paard heeft behoefte aan voldoende ruwe vezels (dus ook stro), voldoende beweging en innerlijke rust.
Denk dat je die innerlijke rust al een stuk stimuleert als er een mooie strobodem in de box ligt.
Zeker als er ook nog gekort gaat worden op het hooi!
Van stress en te weinig ruwvoer werk je onherroepelijk maagproblemen in de hand..

Wat dat betreft kan je dus kiezen.. :o
Of zo door gaan en mogelijke maagproblemen in de hand werken..
Of toch terug op stro en het risico op verstopping zo klein mogelijk maken..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:20

Denk dat een deken ertussen al heel veel scheelt hoor!

Succes iig!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:23

IMJ schreef:

Succes iig!

niet als het paard honger heeft ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:25

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:26

Ik zou ook zeggen lekker op stro zetten.
Kan verstoppingen geven maar ook niet
Mijn drie paarden staan geheel op stro en heb totaal geen last van verstoppingen en heb er een bij die ook zijn stal leeg eet
Mar het voorkomt wel problemen en je paard heeft de gehele dag wat te doen
Vindt dat je wel veel stalgeld betaald voor wat je krijgt
ik betaal 160 euro per paard voor alles

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:33

fojoe schreef:
IMJ schreef:

Succes iig!

niet als het paard honger heeft ;)

Uiteraard, heb ik eerder ook al gepost, baaltje evt. thuis zetten en elke dag wat mee naar stal... ;)

Ken er meer die elkaar het licht uit de ogen willen slaan op het ,moment dat ze eten hebben.
Gevolg: piephakken, kapotte kogels etc..
Nu is er rust.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 03-03-11 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:42

ik zou zeker met stalgenoten gaan praten en desnoods samen een partij hooi bij gaan kopen.
er is daar vast wel plek dat je het kwijt kunt.
ben je wel duurder uit,maar waarschijnlijk heb je ook een paard wat tevreden is
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-03-11 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:44

of een stuk vloer zeil is steviger en kan je tussen de tralies weven

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:50

Na jullie tips ben ik eens terug gaan denken; toen ze in de oude schuur stond, stond ze op stro maar kreeg ze veel meer hooi én luzerne. Omdat ze wat dik werd ben ik op een gegeven moment gestopt met luzerne geven.
Ze is toen in de zomer 24/7 het land op gegaan. Dat land was vrij snel erg schraal (teveel paarden op te klein stuk grond) waardoor er onvoldoende gras was. Er is amper bijgevoerd. Zo kreeg ze beginnende zandkoliek. Gelukkig kunnen verhelpen met zandweg.

Sinds ze terug is op stal moesten we al minder hooi gaan geven. Vervolgens begon ze stro te eten. Besloten haar dan maar op zaagsel te gaan zetten en vervolgens is het gedonder begonnen... Dus het klinkt eigenlijk allemaal heel logisch. Ze komt toch wat te kort waardoor ze voernijd ontwikkelt en ik verwacht dus ook uit een stukje verveling 'vervelend' wordt op stal. De wei waar ze op staan is nu meer een 'paddock' want er staat amper gras.

Dus misschien moet ik haar toch weer terug gaan zetten op stro en daarnaast grasmix bij gaan voeren?
Ik vraag me alleen af hoe ik het beste kan beginnen met haar terug zetten op stro;
Van de ene op de andere dag? Of langzaam steeds meer zaagsel eruit en opvullen met stro? Want ik geef nu ongeveer 1/2 tot 1 plakje per dag verstrooid over het zaagsel dat ze wat te knabbelen heeft...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:51

hutch84 schreef:

Idd.. als het werkt moet er wel wat anders tussen.. de deken zullen ze mgl niet lang heel houden :D!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:52

Sammetje_ schreef:
Na jullie tips ben ik eens terug gaan denken; toen ze in de oude schuur stond, stond ze op stro maar kreeg ze veel meer hooi én luzerne. Omdat ze wat dik werd ben ik op een gegeven moment gestopt met luzerne geven.
Ze is toen in de zomer 24/7 het land op gegaan. Dat land was vrij snel erg schraal (teveel paarden op te klein stuk grond) waardoor er onvoldoende gras was. Er is amper bijgevoerd. Zo kreeg ze beginnende zandkoliek. Gelukkig kunnen verhelpen met zandweg.

Sinds ze terug is op stal moesten we al minder hooi gaan geven. Vervolgens begon ze stro te eten. Besloten haar dan maar op zaagsel te gaan zetten en vervolgens is het gedonder begonnen... Dus het klinkt eigenlijk allemaal heel logisch. Ze komt toch wat te kort waardoor ze voernijd ontwikkelt en ik verwacht dus ook uit een stukje verveling 'vervelend' wordt op stal. De wei waar ze op staan is nu meer een 'paddock' want er staat amper gras.

Dus misschien moet ik haar toch weer terug gaan zetten op stro en daarnaast grasmix bij gaan voeren?
Ik vraag me alleen af hoe ik het beste kan beginnen met haar terug zetten op stro;
Van de ene op de andere dag? Of langzaam steeds meer zaagsel eruit en opvullen met stro? Want ik geef nu ongeveer 1/2 tot 1 plakje per dag verstrooid over het zaagsel dat ze wat te knabbelen heeft...

Doe je toch eerst elke dag een hele plak, en dat bouw je langzaam uit tot ze weer volledig op stro staat?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:56

IMJ schreef:
hutch84 schreef:

Idd.. als het werkt moet er wel wat anders tussen.. de deken zullen ze mgl niet lang heel houden :D!

bij mij op stal zit dat ook tussen 2 paarden in die niet met en niet zonder elkaar kunnen
maar als je het ene paard aandacht geeft en de andere niet dan heb je en schoppend paard en op deze manier niet

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:02

IMJ schreef:
Doe je toch eerst elke dag een hele plak, en dat bouw je langzaam uit tot ze weer volledig op stro staat?
inderdaad :j
ik zou sowieso het hooi toch in een netje geven.
de meeste paarden eten liever hooi dan stro, dus dan plukt ze eerst dat netje leeg, en begint ze dan pas aan het stro.
zo kan ze lang knabbelen zonder zich helemaal vol te proppen.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 13:08

Ja precies! Ik heb inmiddels een zak gras-mix besteld. Dierenwinkel zou vandaag of morgen 1 zak binnen krijgen dus maar meteen op mijn naam gezet. Ik denk dat ik dat maar ga proberen (nu wel hopen dat ze het eet haha). En dan opbouwen dat ze weer op stro kan en daarnaast nog een hooinet ophangen... als dat niet goedkomt? In ieder geval heel erg bedankt voor al het meedenken :D !