Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammetje_ schreef:Ik mest zelf uit en zet zelf binnen. Ze worden wel buiten gezet. Ik sta in de omgeving van Utrecht...
En als ik nu een hooinet zou nemen (bijvoorbeeld die van Fojoe), wordt ze dan niet nog meer gefrustreerd dat ze haar hooi niet 'snel' kan eten?
Brilletje schreef:mijn paardjes eten dat veel sneller op dan hooiGrasmix van Hartog kun je bij voeren, doen ze best lang mee.

fojoe schreef:IMJ schreef:Denk dat een deken ertussen al heel veel scheelt hoor!
Succes iig!
niet als het paard honger heeft
Sammetje_ schreef:Na jullie tips ben ik eens terug gaan denken; toen ze in de oude schuur stond, stond ze op stro maar kreeg ze veel meer hooi én luzerne. Omdat ze wat dik werd ben ik op een gegeven moment gestopt met luzerne geven.
Ze is toen in de zomer 24/7 het land op gegaan. Dat land was vrij snel erg schraal (teveel paarden op te klein stuk grond) waardoor er onvoldoende gras was. Er is amper bijgevoerd. Zo kreeg ze beginnende zandkoliek. Gelukkig kunnen verhelpen met zandweg.
Sinds ze terug is op stal moesten we al minder hooi gaan geven. Vervolgens begon ze stro te eten. Besloten haar dan maar op zaagsel te gaan zetten en vervolgens is het gedonder begonnen... Dus het klinkt eigenlijk allemaal heel logisch. Ze komt toch wat te kort waardoor ze voernijd ontwikkelt en ik verwacht dus ook uit een stukje verveling 'vervelend' wordt op stal. De wei waar ze op staan is nu meer een 'paddock' want er staat amper gras.
Dus misschien moet ik haar toch weer terug gaan zetten op stro en daarnaast grasmix bij gaan voeren?
Ik vraag me alleen af hoe ik het beste kan beginnen met haar terug zetten op stro;
Van de ene op de andere dag? Of langzaam steeds meer zaagsel eruit en opvullen met stro? Want ik geef nu ongeveer 1/2 tot 1 plakje per dag verstrooid over het zaagsel dat ze wat te knabbelen heeft...
IMJ schreef:hutch84 schreef:of een stuk vloer zeil is steviger en kan je tussen de tralies weven
Idd.. als het werkt moet er wel wat anders tussen.. de deken zullen ze mgl niet lang heel houden!
IMJ schreef:inderdaadDoe je toch eerst elke dag een hele plak, en dat bouw je langzaam uit tot ze weer volledig op stro staat?
!