marjolein_el schreef:Even een update:
Vandaag heb ik een rondje om de boerderij gewandeld. Dat is een rondje van ongeveer 5/10 minuten. Ik ben vandaag is de andere kant op gegaan zodat we het langste stuk dat je rechtdoor van de stal afloopt hadden gehad. Ze was erg braaf maar was wel wat kijkerig. Ze bleef netjes naast me lopen en had niet de neiging om een andere kant op te gaan. Aan het eind van het rondje heb ik haar nog even laten grazen als beloning. Ik ben er erg blij mee! Dit blijf ik een tijdje doen, en doe dit rondje ook af en toe na het rijden. Ik hoop dat ik het dan langzaam uit kan breiden. Ik kijk even hoe dat gaat. Als het niet beter wordt ga ik hulp inschakelen.
Even een kleine kanttekening.
Een paard heeft een linker en een rechter hersenhelft. Deze hersenhelften moet je apart trainen. Wat het paard met het linkeroog ziet, komt niet door bij de andere hersenhelft. Om beide hersenhelften te voorzien van dezelfde trigger (voor zover dat mogelijk) moet je objecten, situaties en dingen met beide ogen laten zien. Dat betekend dus ook halverwege omdraaien, ook als dingen op de heenweg goed zijn gegaan.
Als beide hersenhelften goed zijn getraind, kun je lefty en righty samen gaan voegen tot een compleet paard....
Als buitenrijden niet lukt, ga grondwerk meenemen in een vertrouwde omgeving. Ook een "buitenrijpaard" dient voor zijn taak getraind te worden. Zomaar de hort op gaan met een paard die daar niet geschikt voor is, of niet voldoende training heeft gehad is vragen om problemen...