Gewoon doen; gewoon starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:49

Hangt imo wel vanaf hoe diep de dalen zijn.
Persoonlijk vind ik wel dat je een ander op het losrij-terrein niet tot last moet zijn (iig niet als die kansen daarvoor heel hoog liggen)
Als de dalen vrij diep zijn, kun je imo beter op vreemd terrein gaan rijden én lessen zodat je nog zonder de wedstrijdspanning (en tijdsdruk) kan oefenen en je begeleiding daarbij kan helpen.
Het is ook niet fijn om al in de B vast te lopen met je punten :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:13

Tussen 150 en 220 punten zit ook nog wel een wereld van verschil. Ik zeg niet dat je pas naar een wedstrijd moet als je 1ste kunt worden. Helemaal niet zelfs. Maar als je zelf al twijfelt over het rijden op vreemd terrrein, kun je beter dat nog eerst een tijd oefenen tot je met vertrouwen de ring in kunt rijden. Wedstrijden rijden is al spannend genoeg en als je dan niet met vertrouwen de ring in kunt, kun je het beter laten. Het moet vooral leuk zijn om wedstrijden te rijden. Ik zie al meer dan genoeg gepluk en gedwing om me heen van mensen die hun paarden de proef door loodsen met de nodige stress voor de ruiter, het paard en de helpers erom heen. En ik denk werkelijk dat juryleden echt niet zitten te wachten op mensen die 150 punten rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:14

superwoman schreef:
Als de dalen vrij diep zijn, kun je imo beter op vreemd terrein gaan rijden én lessen zodat je nog zonder de wedstrijdspanning (en tijdsdruk) kan oefenen en je begeleiding daarbij kan helpen.

Wedstrijden zijn bijna niet te simuleren. :n
Mijn merrie heeft op verschillende stallen gestaan, gaat mee naar vreemde binnenbakken om te trainen, heeft een aantal clinics gelopen en daar was ze wat gespannen maar geen centje pijn.
Vorig jaar nam ik haar voor het eerst mee op concours, ze heeft niks anders gedaan dan staken en in het rond meppen naar alles wat bewoog. :x
De hele combinatie van vreemd terrein met een heleboel tralalala erom en het grote aantal vreemde paarden om haar heen was gewoon echt teveel voor haar.
Die moet dus gewoon veel mee om kilometers te maken, zien dat er ook op wedstrijdterrein niks gebeurt.
In het binnenseizoen heb ik haar thuis gehouden omdat het losrijden dan toch echt te krap is met een meppend paard, maar dit buitenseizoen gaat ze mee naar lokaties waar ik met haar ergens in de vrije ruimte kan gaan rijden.

vencedor

Re: Gewoon doen; gewoon starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:18

Ik ken het probleem. En ik zeg ook KM's maken..JIJ moet je rust vinden. Dan heb je ook een fijn paard. Wat je zelf eventueel nog wel zou kunnen doen is bachdruppels gebruiken of een banaantje eten.

Vaak zijn paarden op wedstrijd wat minder dan thuis, dus dat komt iedereen wel tegen. En als hij lastig is..So be it. dat wordt alleen beter door te rijden zoals thuis en veel van huis te gaan. ( spreek uit ervaring, mijn vorige paard en ik hadden ook niet zon bijster goede reputatie maar je moet het toch ergens leren)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:28

vur schreef:
Tussen 150 en 220 punten zit ook nog wel een wereld van verschil. Ik zeg niet dat je pas naar een wedstrijd moet als je 1ste kunt worden. Helemaal niet zelfs. Maar als je zelf al twijfelt over het rijden op vreemd terrrein, kun je beter dat nog eerst een tijd oefenen tot je met vertrouwen de ring in kunt rijden. Wedstrijden rijden is al spannend genoeg en als je dan niet met vertrouwen de ring in kunt, kun je het beter laten. Het moet vooral leuk zijn om wedstrijden te rijden. Ik zie al meer dan genoeg gepluk en gedwing om me heen van mensen die hun paarden de proef door loodsen met de nodige stress voor de ruiter, het paard en de helpers erom heen. En ik denk werkelijk dat juryleden echt niet zitten te wachten op mensen die 150 punten rijden.

En waarom kan wedstrijd rijden niet leuk zijn als je gaat in de wetenschap dat je paard nog niet voor het echie mee kan doen? Afbeelding Tuurlijk is winnen met twee winstpunten hartstikke leuk, maar het wedstrijdrijden op zich is toch ook gewoon al leuk? Ik ga op wedstrijd om lekker te rijden. Als mijn paard normaal 200 punten loopt ben ik idd niet blij met 160 punten maar dan heeft ie ook niet lekker gelopen. Als ik die 160 punten verwacht, dan ga ik gewoon voor een fijn ritje en commentaar waar ik weer wat mee kan in de training hoor. En als de mening van de jury erg afwijkt van mijn gevoel (hij geeft die 160 punten en het voelde voor 200 Afbeelding ) dan laat ik mijn plezier ook echt niet vergallen, dan gaat het protocol mee naar mijn instructeur en hoop ik dat die het kan verduidelijken.
Voor startende wedstrijdruiters zou ik idd alleen maar aanraden om te zorgen dat ze supervoorbereid zijn, meestal wordt het nogal onderschat, maar mij persoonlijk maken ze met een lage score de pis niet lauw hoor! :Y)
Jury's die last hebben van mijn slechte proef moeten zich maar melden, dan zal ik een sterke kop koffie voor ze bestellen Afbeelding

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:42

Ik zou zeggen lekker starten :D. Ik heb vorig jaar met mijn verzorgpony ook gestart zonder dat hij vaak op vreemd terrein was geweest. In het begin gingen we al racend het terrein over maar na een tijdje liep hij best lekker. Terwijl het een echte angsthaas was. Wij deden mee voor de ervaring. Een paar weken later zijn we weer gegaan en toen ging het erg lekker en hadden we zelfs bijna winst.
Dus lekker die km's gaan maken hoor :D.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:40

In principe ga ik er niet vanuit dat ik andere ruiters tot last ben. Ze wil wel eens schrikken, maar dat doet ieder paard.
Ze krijgt op vreemd terrein spanning in het lijf waardoor ze bijvoorbeeld tegen mijn been gaat hangen, in mn hand gaat hangen, scheeftrekken of enorm hyper wordt (ze blijft dan echter wel te houden).
Daar rij je natuurlijk geen winstpunt mee :+ maar zoals de meeste van jullie ook zeggen; gewoon voor de oefening gaan, en ik denk dat ik dat ook maar ga doen. :j

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:27

Ik zou eerst oefenen nog en doen een oefenwedstrijdje doen op een plek waar het niet super druk is zodat je paard ook rustiger is ..

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:47

ik heb eerst overal een beetje gereden,bij vrienden en kennissen in hun bak,daarna een keer opgegeven voor oefenwedstrijd.daarna gewoon startkaart aangevraagt,je moet toch een keer beginnen,toch?
maar verwacht er direkt niet te veel van.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:51

Urielle schreef:
En waarom kan wedstrijd rijden niet leuk zijn als je gaat in de wetenschap dat je paard nog niet voor het echie mee kan doen? Afbeelding Tuurlijk is winnen met twee winstpunten hartstikke leuk, maar het wedstrijdrijden op zich is toch ook gewoon al leuk? Ik ga op wedstrijd om lekker te rijden. Als mijn paard normaal 200 punten loopt ben ik idd niet blij met 160 punten maar dan heeft ie ook niet lekker gelopen. Als ik die 160 punten verwacht, dan ga ik gewoon voor een fijn ritje en commentaar waar ik weer wat mee kan in de training hoor. En als de mening van de jury erg afwijkt van mijn gevoel (hij geeft die 160 punten en het voelde voor 200 Afbeelding ) dan laat ik mijn plezier ook echt niet vergallen, dan gaat het protocol mee naar mijn instructeur en hoop ik dat die het kan verduidelijken.
Voor startende wedstrijdruiters zou ik idd alleen maar aanraden om te zorgen dat ze supervoorbereid zijn, meestal wordt het nogal onderschat, maar mij persoonlijk maken ze met een lage score de pis niet lauw hoor! :Y)
Jury's die last hebben van mijn slechte proef moeten zich maar melden, dan zal ik een sterke kop koffie voor ze bestellen Afbeelding

Tja, ieder het zijne. Ik zou eerst nog wat meer oefenen en met meer vertrouwen op wedstrijd willen gaan. Maar ja, dat moet ieder voor zich weten.

pienzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:09

Dat had ik ook met mijn pony, maar ik ben wel gestart en het gaat nu echt super! Ben wel begonnen op oefenwedstrijden, dus eerst gewoon af en toe een oefenwedstrijd want dan maak je je zelf ook niet zo druk en wordt het vanzelf beter...

Succes!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:37

gewoon doen en lekker veel ervaring op doen, daar leren jij en natuurlijk je paard het meeste van. eens moet de eerste keer zijn, en voor bijna elk paard is de eerste wedstrijd erg spannend. gewoon lekker rijden en veel km maken op wedstrijd.