vur schreef:Tussen 150 en 220 punten zit ook nog wel een wereld van verschil. Ik zeg niet dat je pas naar een wedstrijd moet als je 1ste kunt worden. Helemaal niet zelfs. Maar als je zelf al twijfelt over het rijden op vreemd terrrein, kun je beter dat nog eerst een tijd oefenen tot je met vertrouwen de ring in kunt rijden. Wedstrijden rijden is al spannend genoeg en als je dan niet met vertrouwen de ring in kunt, kun je het beter laten. Het moet vooral leuk zijn om wedstrijden te rijden. Ik zie al meer dan genoeg gepluk en gedwing om me heen van mensen die hun paarden de proef door loodsen met de nodige stress voor de ruiter, het paard en de helpers erom heen. En ik denk werkelijk dat juryleden echt niet zitten te wachten op mensen die 150 punten rijden.
En waarom kan wedstrijd rijden niet leuk zijn als je gaat in de wetenschap dat je paard nog niet voor het echie mee kan doen?
Tuurlijk is winnen met twee winstpunten hartstikke leuk, maar het wedstrijdrijden op zich is toch ook gewoon al leuk? Ik ga op wedstrijd om lekker te rijden. Als mijn paard normaal 200 punten loopt ben ik idd niet blij met 160 punten maar dan heeft ie ook niet lekker gelopen. Als ik die 160 punten verwacht, dan ga ik gewoon voor een fijn ritje en commentaar waar ik weer wat mee kan in de training hoor. En als de mening van de jury erg afwijkt van mijn gevoel (hij geeft die 160 punten en het voelde voor 200
) dan laat ik mijn plezier ook echt niet vergallen, dan gaat het protocol mee naar mijn instructeur en hoop ik dat die het kan verduidelijken.
Voor startende wedstrijdruiters zou ik idd alleen maar aanraden om te zorgen dat ze supervoorbereid zijn, meestal wordt het nogal onderschat, maar mij persoonlijk maken ze met een lage score de pis niet lauw hoor!
Jury's die last hebben van mijn slechte proef moeten zich maar melden, dan zal ik een sterke kop koffie voor ze bestellen