Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Schema Maximaal Gewicht Ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:06

Als die mannen topsport doen dan moeten ze maar op het gewicht letten. Dat doen autocoureurs ook en vele andere topsporters. Niet alleen het paard moet in tiptop conditie zijn imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:08

Hoe kom je tot dit schema, waar heb je dit op gebaseerd, wat is de grondslag hiervoor. Zijn er metingen gedaan bij paarden om te bepalen wanneer het schadelijk is, of heb je theorie gebruikt ( welke )

Je presenteert het hier al HET schema, dus ik ben erg benieuwd waar dit schema uit voort gekomen is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:41

@marieke *\o/*

Ben bang dat dit 1 van de vele 'als iedereen het maar vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar theorieen' is.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:44

Ik zou dan op een E-pony moeten, maar mijn lengte is daar niet heeel handig bij :o

Maar de maximum kilo's kloppen denk ik wel,maar het minimum gewicht? Nee, ik vindt paarden rond de 1.70/175 het fijnste, en daar pas ik goed op.
Dus ik zou het minimum gewicht weghalen, maar voor de rest, handig hoor! :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:45

we hebben deze discussie ook constant in een ander topic :)

waar is de bespiering van het paard en de vaardigheid van de ruiter in dit schema?
waar is het verschil tussen ranke pony's en stevige pony's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:31

troi schreef:
@marieke *\o/*

Ben bang dat dit 1 van de vele 'als iedereen het maar vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar theorieen' is.

Daar was ik al bang voor.
Uiteraard hebben paarden een max. Maar ik zou zo graag daar een serieuze onderbouwing voor zien. want als je het kan zien , is het natuurlijk al te laat.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:36

GewoonNoor schreef:
Maar de maximum kilo's kloppen denk ik wel,maar het minimum gewicht? Nee, ik vindt paarden rond de 1.70/175 het fijnste, en daar pas ik goed op.
Dus ik zou het minimum gewicht weghalen, maar voor de rest, handig hoor! :j

Heehoi,
De gewichten die er staan zijn de maximumgewichten ;)
Bijvoorbeeld:

Paard (1,65 - 1,70 m)
500 - 600 kg
75 - 90 kg

Paard van 500 kg : Ruiter max. 75 kg
Paard van 600 kg : Ruiter max. 90 kg

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:38

En nogmaals

DIT SCHEMA IS PUUR EEN INDICATIE

Ik zit regelmatig in het 'Ben ik te zwaar voor mijn pony-topic' en daar moesten mensen steeds berekenen hoeveel 15% van het gewicht van hun pony was.. Aangezien ik me op dat moment toch verveelde, ben ik dit schema gaan maken, zodat het antwoord snel en gemakkelijk te vinden is.
Snap niet waarom iedereen zo problematisch reageert terwijl ik al minstens 5 keer heb aangegeven dat het puur een richtlijn is..

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:44

QualityHorse schreef:
En nogmaals

Ik zit regelmatig in het 'Ben ik te zwaar voor mijn pony-topic' en daar moesten mensen steeds berekenen hoeveel 15% van het gewicht van hun pony was.. Aangezien ik me op dat moment toch verveelde, ben ik dit schema gaan maken, zodat het antwoord snel en gemakkelijk te vinden is.
Snap niet waarom iedereen zo problematisch reageert terwijl ik al minstens 5 keer heb aangegeven dat het puur een richtlijn is..

Het is bokt, daarom reageert iedereen zo problematisch _O- plus dat het een gevoelig onderwerp is ;)

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:44

Er staat bij e-pony maximaal 75 kilo terwijl bij de internationale endurance wedstrijden er minimaal 75 kilo op moet, en vaak is het wel meer wat er op ligt. Soms zijn dat zelfs d-pony's en daar ligt ook >75 kilo op.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:46

en ook in dat topic hebben we veel discussies daarover :)
ook over de lengte van de ruiter.

en heb je in dat topic ook al aangesproken en uitleg gegeven :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:46

Rhendera schreef:
QualityHorse schreef:
En nogmaals

Het is bokt, daarom reageert iedereen zo problematisch _O- plus dat het een gevoelig onderwerp is ;)

Tsja maarja, ik vind het altijd zo overdreven, ik zeg toch niet dat iemand iets niet MAG..
Iedereen moet het maar zelf weten en dit is gewoon een richtlijn, dus snap al het gezeur niet ;)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:47

minikatje schreef:
en ook in dat topic hebben we veel discussies daarover :)
ook over de lengte van de ruiter.

en heb je in dat topic ook al aangesproken en uitleg gegeven :)

dan ga ik nu even kijken, want ben nooit wat tegengekomen volgensmij (of het moet al langer geleden zijn?)
en betekend dat dat ik geen topic mag openen, omdat jij het er niet mee eens bent ;)?

Nee toch? ;)

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:49

Voor mij geen nieuws, maar toch goed dat het hier neer wordt gezet. :) Echter wel opvallend, Exmoor Pony's zijn B-pony's en mogen toch heel wat meer dragen dan 52 kg. Geldt natuurlijk ook voor IJslanders e.d.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:50

Coool ik kan op een B-pony :')
met mijn 1.78 :')

troi

Ja maar ook een richtlijn zou een onderbouwing moeten hebben. Hoe is de grens van 15% bepaald? Ik bedoel dit niet zeurderig maar puur uit interesse, is hier een grond voor (afgezien van 'het lijkt wel logisch'). Het is namelijk een percentage dat ik al eerder ben tegengekomen. En je zou dus verwachten dat hier serieus naar gekeken is, toch?

Anoniem

Ik ben het helemaal eens met maximum gewichten, maar waar het mij omgaat is waar je dit vandaan haalt.
Ik kan zelf ook wel wat verzinnen.

Puur ter indicatie is mooi, maar welke indicatie. Hoe kom je aan de 15% ( even googlen en je ziet getallen tussen de 10-20% en ook daar is het niet duidelijk waar ze vandaan komen)

Heb je dit afgeleid van wat een mens kan dragen ?

Gewoon een hele simpele vraag ,waar heb je dit schema vandaan of heb je het zelf verzonnen en is het dus onzin en nergens op gebaseerd.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:53

dat zeg ik niet, dat staat nergens :P
dat het niet juichend ontvangen wordt komt niet (alleen) door mij ;) .

ik ga alleen mee met rhendera dat het een gevoelig punt is en dat er daar ook veel verschillende meningen over zijn.

verder zijn er al meerdere schema's, ookal tot in den treure besproken :P
maar vind het lief van je dat je dit hebt gedaan:)

@ marieke, dit schema is gebaseerd op de stelling dat een paard/pony 15% van het gezonde lichaamsgewicht mag dragen.
dit is een gegeven dat op veel site's staat.

ts wilde gewoon de ruiters helpen die dat niet konden uitrekenen (of te lui zijn daarvoor)

imo heeft het teveel factoren waar het geen rekening mee houdt, maar dat is persoonlijk. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:54

Ik vind het wel een aardig schema. Ik weet alleen niet wat het gewicht is van mijn e-pony, dus geen idee of ik volgens deze tabel te zwaar zou zijn.
Natuurlijk speelt bespiering en bouw ook mee, maar ik denk dat dit een prima gemiddelde is om je aan te houden.
Bijvoorbeeld op een manege zou zo'n schema echt handig zijn. Als je sommige combinaties ziet op maneges, tsja..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:56

Leuk cultureel verschilletje trouwens, op dit forum vraagt iemand of het een probleem is dat haar vriendin van 140 kilo met 15 kilo zadel rijdt op haar quarter van 1.50 (http://www.horseadvice.com/horse/messages/7/21721.html). En de reacties zijn niet eens heel negatief, terwijl zo'n vraag op dit forum waarschijnlijk heftige toestanden zou hebben opgelevert..

Ik heb even verder gekeken en op een andere US site wordt 20% gehanteerd voor lange/zware ritten en 30% voor simpele buitenritten (overigens ook zonder gegronde basis voor zover ik dan zo vlug kan beoordelen). En verschillend voor sommige rassen waarbij shetjes in staat worden geacht 2/3 van hun gewicht te kunnen dragen.. Dus echt een andere blik!
Laatst bijgewerkt door troi op 01-03-11 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:59

ik moet dan op een paardje van 1.65 dat klopt niet met me lengte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:00

Sodeletuut schreef:
Ik vind het wel een aardig schema. Ik weet alleen niet wat het gewicht is van mijn e-pony, dus geen idee of ik volgens deze tabel te zwaar zou zijn.
Natuurlijk speelt bespiering en bouw ook mee, maar ik denk dat dit een prima gemiddelde is om je aan te houden.
Bijvoorbeeld op een manege zou zo'n schema echt handig zijn. Als je sommige combinaties ziet op maneges, tsja..

Zo'n schema zou zeker handig zijn. je opmerking over maneges vind ik wat onzinnig omdat je het bij eigenaars net zo goed ziet, alleen daar wordt het paard maar een uurtje per dag belast en een manege paard 3 uur per dag.

Je mag het wel een aardig schema vinden, maar als het gewoon verzonnen is , dan is het een onzin schema ( en dan heb ik het nog niet over het feit dat een man van 1,90 nooit meer zal kunnen paardrijden omdat die vaak al 90 kilo weegt)

Een schema is prima als het een achtergrond heeften ergens op gebaseerd is.

TS geeft aan een hele tijd bezig te zijn geweest met het maken van dit schema, hartstikke mooi, maar dan kan ze toch wel even weten hoe ze aan de getallen komt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:01

je moet helemaal niets behalve ademhalen en belasting betalen.
en dat zelfs zijn nog opties.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:01

Met 155 kilo paardrijden vind ik inderdaad belachelijk,
en dan zeker op een paardje van 1.50.. Maarja ik verwacht
dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn, mij lijkt het
iig geen goed idee :=

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:02

minikatje schreef:
je moet helemaal niets behalve ademhalen en belasting betalen.
en dat zelfs zijn nog opties.

wat moet je niet?? ;)