Paard vanaf de basis oppakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 03:59

Toen ze uit de opfok kwam (toen was ze bijna 3) hebben we deze rolverdeling al eerder moeten bepalen. We hebben heel wat keertjes door de schuur gewandeld (van voren naar achteren en weer terug) met een ketting om haar neus en ze heeft wat uurtjes aan de muur gestaan met mij erachter met een zweep om een tik uit te delen als ze uit het niets uithaalde. Maar deze tijd is ze blijkbaar vergeten.

Lees dat stukje nog eens een keer over.
Je bent geen leider van het paard.
een goede leider zou het paard niet met kettingen laten lopen en een goede leider geeft geen tik met de zweep.

Nee een goede leider verdiend het respect van het paard tijdens los werken in een bak.

dominatie op afstand.

Persoonlijk wil ik je de tip geven om je te verdiepen in Klaus Ferdinand Hempfling.
Nog een tip pas nooit een join-up toe.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:36

Nou Daks ik heb een hele goede verstandhouding met m'n paard, maar zou ze dit doen zou ik ook een zweep en een ketting pakken. Ik heb echt wel respect voor haar, maar ze mag ook niet zomaar over mijn grenzen heen gaan. Mijn paard wordt zodra ze mijn grenzen overgaat op haar plek gezet, zonder pardon.
Een goede leider verdiend respect in de bak? Nee, die hoor je al van het paard te hebben in de box.
Een paard is van 600 kg die niet luistert is gewoon gevaarlijk, imo mag je daar, tot op zekere hoogte, best hard tegen zijn. IN een kudde gaan ze ook niet 10x lief 'vragen' of een ander paard ze niet wilt schoppen.

Taffje

Re: Paard vanaf de basis oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:02

Ik weet niet of je een longeercircel tot je beschikking hebt maar ik zou gaan freestylen, vanaf de grond de verstandhoudingen weer herstellen zodat je ze je weer gaat vertrouwen en je leiderschap weer gaat accepteren.
Daarnaast grondwerk op gaan pakken en zo verder uitbreiden.
Proffesionele hulp inschakelen is geen optie zie ik, valt hier ook gewoon les onder? Want voor niet al te veel geld kan je hier ook prima les in krijgen, dat hoeft niet duur te zijn maar kan je wel op weg helpen om de basis te leren waar van je zelf verder kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:12

Farah_ schreef:
Aideen schreef:
Waarom laat jij door je paard bepalen waar jij moet staan? Ik zou haar persoonlijk een flinke trap teruggeven.

Aideen schreef:
Mijn instructrice pakte dan altijd een heel groot stuk hout, bijvoorbeeld een bezem.

Dat het niet goed is dat je paard je schopt heb je helemaal gelijk in, maar ik kan je verzekeren dat het gedrag wat het paard vertoond van deze oplossingen écht niet beter gaat worden.
Ik ga mee met bovenstaande reacties dat je je eerst zult moeten verdiepen in grondwerk, zodat je meer leiderschap over je paard hebt en jullie elkaar wederzijds vertrouwen. Persoonlijk zou ik hiermee beginnen, voordat je weer aan het rijden begint. Daarna kun je bijvoorbeeld de overstap maken naar longeren met dubbele lijnen, ook een leuke bezigheid om te doen zonder dat je er meteen op hoeft te klimmen.

Leiderschap begint met respect en deze merrie heeft totaal geen respect voor eigenaar. Mijn ervaring is dat je respect van een paard krijgt wanneer je duidelijk je grenzen aangeeft. Met 'aai-aai-knuffel-knuffel' kom je er helemaal niet met dit paard.

@TS: Ik denk écht dat een professioneel iemand dit gedrag binnen een week de kop heeft ingedrukt. Waarom is dat geen optie?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:05

Daks, toen was het paard nog net geen 3 jaar, daarna hebben we nul problemen gehad, de verhoudingen waren heel duidelijk. Maar zoals ik al zei heb ik jaren niets met haar gedaan, dus we moeten weer 'blanco' met elkaar beginnen. Een paard krijgt geen respect voor je door te knuffelen, zoals hierboven ook wordt aangegeven. Mijn pony is véél moeilijker in de omgang (en sterker qua body), maar die flikt ook zulke geintjes niet meer en die krijgt toch ook écht een trap voor z'n donder als hij met me aan de haal denkt te gaan.

Aideen, het hoeft niet binnen een week opgelost te zijn. Het is niet iets van het paard, het is iets van ons samen waar aan gewerkt moet worden en dat is iets wat WIJ moeten doen en niet Pietje Puk uit de boomgaard, Anky of weet ik het welke knappe kop, daar schiet IK niets mee op.
Ik heb niets aan adviezen als een professional zoeken of verkopen, dit behoort gewoon niet tot de mogelijkheden, ik heb er ook geen zin in om zoveel moeite en dwang te steken in iets wat een hobby moet zijn, want anders hou ik de situatie nog liever zoals die nu is (dan hebben we ook geen last van elkaar).

Ik ben van het héél duidelijk grenzen aangeven, maar ik ben nog niet zo ver gekomen, omdat ik haar tot noch toe met rust heb gelaten. Zoals ik al zei ga ik morgen eens beginnen met poetsen, kan ik daarin in elk geval beginnen mijn grenzen aan te geven :)

Tavanta, dank je wel voor je tip :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:04

Professionele begeleiding hoeft niet te betekenen dat je je merrie door iemand anders laat aanpakken. Ik bedoel ermee te zeggen dat jij hulp nodig hebt om een leider te zijn voor je paard. Jij hebt begeleiding nodig, het paard niet.

Is het niet verstandiger om dit samen met iemand te gaan doen die hier ervaring mee heeft? Heb zoveel goede paarden naar de kloten zien gaan, omdat baasjes niet goed weten hoe ze met bepaald gedrag om moeten gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:27

Afgelopen maandag heb ik haar gelongeerd en geen vuiltje aan de lucht, dus ik denk dat ik me meer zorgen heb gemaakt dan nodig :) Het was weer net als vanouds, ze reageerde ook op mij van 'hee, dit is bekend', dus het was súper, kan er niets anders over zeggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:27

Dat is geweldig om te horen!